وضعیت خرید خودرو دشوارتر میشود

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
وضعیت خرید خودرو دشوارتر میشود

زمانی که می گوییم وضعیت خرید خودرو دشوارتر می‌شود، بسیاری فکر می‌کنند افزایش قیمت خودرو در چند وقت پیش علتی برای دشوار شدن آن باید باشد، ولی این تنها یک سوی قضیه است.

با نوسان‌های بازار ارز و از طرف دیگر عوض شدن قوانین عرضه خودرو در ایران که بیش‌تر شامل محصولات وارداتی شده است، تاثیرات جانبی‌ای به وجود آمده که گاهی ریسک خرید خودرو و یا امکان موفق بودن خرید را به چالش می‌کشد.

امروز اگر به وضعیت فروش بیش‌تر شرکت‌های واردکننده و مونتاژکننده نگاه کنید، قراردادهای فروش بیش‌تر به سوی یک طرفه بودن رفته و بعضی از این قراردادها برای پیش خرید خودروها به طور میان مدت و بلند مدت، طوریست که گاهی در صورت انصراف متقاضی از خرید، خسارت مالی را هم برای او در بر دارد. بگذریم از این که امکان تأخیر در تحویل بعضی خودروهای وارداتی وجود داشته و همیشه قسمتی از ناخشنودی‌های متقاضیان به این موضوع بر می‌گردد. امروز شاهد آن هستیم که گاهی تأخیر در تحویل‌ها قابل حل توسط شرکت‌ها نیست و عوامل قانونی و نظارتی، تعهد شرکت‌ها را از سطح توان آن‌ها بالا برده است. به همین عنوان می‌بینیم که به غیر از مسئله خودروهای وارداتی، در چند روز گذشته در مورد تحویل تعدادی از خودروهای مونتاژی هم، شرکت‌های عرضه کننده به طور یک سویه قرارداد و زمان تحویل خودرو را به نفع خود تغییر داده‌اند و در این بین نهادهای نظارتی هم فعالیت خاصی را انجام نمی‌دهند.

پس از گذر از این اتفاق‌ها، در چند روز اخیر با وجود حضور تعدادی از خودروها در شرکت‌های عرضه کننده، فروش آن‌ها به علت افت و خیز بازار ارز متوقف شده است و حتی اگر متقاضی بخواهد تمام این ریسک‌های خرید را به جان بخرد، امکان رسیدن به خودرو هم نیز وجود ندارد. اگر بیش‌تر دقت کنید، متوجه خواهید شد که با شروع سال جدید، شرکت‌های تولیدکننده بزرگ هم هنوز شرایط فروش مشخص و ثابتی مثل گذشته را اعلام نمی‌کنند و بیش‌تر آن‌ها خودروها را با زمان تحویل بلند مدت ثبت نام می‌کنند. در این صورت حتی خودروهای کم تقاضا در سال اخیر، در سال جدید افزایش قیمت بسیار زیادی را به علت عرضه ناقص تجربه کرده‌اند و زمانی که حرف از پیش فروش آن‌ها می‌شود، صف دلالان برای خریدشان تشکیل می‌شود و نارضایتی متقاضیان هم نیز هر روز بیش‌تر از روزهای پیش می‌شود.

حاشیه‌های افزایش نرخ ارز از نگاه دیگر باعث شده متقاضیان نتوانند با سرعت افزایش بهای دلار و یورو، سرمایه خرید خود را اضافه کنند و از طرفی اگر هم بخواهند برای خرید خودرو به بازار مراجعه کنند با قیمت‌های غیر واقعی مواجه می‌شوند. زمانی که برای خرید دست نگه می‌دارند، می‌بینند که پیش روی‌شان هر روز قیمت خودروی مورد نظر افزایش پیدا می‌کند و تهیه آن در بازار دشوارتر از پیش می‌شود.

به عبارت ساده، برای حرف آخر باید گفت که امروز هیچ یک از کارشناسان بازار و صنعت خودرو نمی‌توانند فردای این بخش را پیش بینی کنند و نسخه‌ای دقیق را به مردم ارائه دهند. امروز صنعت و بازار خودروی ایران به بیماری ناشناخته‌ای دچار شده که متخصصان آن قادر به درمانش نیستند و ضرر و تخریب آن در مرحله اول به خود بازار، یعنی به متقاضیان آن وارد می‌شود.

به راستی امروز باید برای خرید خودرو دست نگه داشت یا این که سریع‌تر به سراغ تهیه خودروی مورد نظر رفت؟

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar