وضعیت قیمت فعلی خودروها بد نیست

بروزرسانی در: یکشنبه 9 تیر 98 ساعت 17:04
وضعیت قیمت فعلی خودروها بد نیست

نایب‌رئیس کمیسون صنایع و معادن مجلس در مورد وضعیت قیمت‌های خودرو گفت: قیمت‌های فعلی بد نیست و درست است. کاهش قیمت‌های اخیر هم به خاطر ثبات در نرخ ارز و اهتمام تولیدکنندگان انجام گرفته است.

فریدون احمدی، نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در رابطه با طرح ساماندهی بازار خودرو گفت: مصوبه مجلس در مورد ساماندهی بازار خودرو تمام شد و برای اعلام نظر به شورای نگهبان فرستاده شده است. طرح ذکر شده بحث‌هایی در رابطه با واردات خودرو، حمایت از خودروهای برقی و هیبریدی و همچنین ایمنی خودروها را مطرح کرده است. در این مورد باید سهم هر خودروساز در حوادث معلوم شود و نسبت به مقصر بودن خودروسازان، افراد می‌توانند از آن‌ها خسارت بگیرند. پس در طرح ساماندهی بازار خودرو پیشنهاد شده که خودروساز به سهم خود خسارت‌های ناشی از عدم ایمنی را جبران کند.

قیمت‌ها درست است

وی در مورد قیمت‌های بازار خودرو گفت: قیمت‌های کنونی خودرو درست است و قیمت‌های فعلی بد نیست. می‌توان گفت کاهشی در مورد قیمت‌ها انجام گرفته و اگر به شرایط ثبات ارزی برسیم شرایط بهتر خواهد شد. اگر فاکتورهای موثر دیگر در بازار مانند تقاضاهای بیش از حد، هجوم نقدینگی و کاهش عرضه وارد نشود و نرخ ارز کنترل شود اوضاع قیمت‌ها رو به بهبودی و کاهش خواهد رفت. در نتیجه ثبات نرخ ارز و همچنین اهتمام تولیدکنندگان موجب شد که قیمت خودروها تا حدودی کاهش پیدا کند.

احتمال آزدسازی واردات چقدر است؟

احمدی در خصوص احتمال آزادسازی واردات خودرو اظهار کرد: آزادسازی واردات خودرو هم اکنون با سیاست‌های ارزی کشور همخوانی ندارد. به نظر می‌رسد که امسال وادات خودرو آزاد نشود. بحث واردات خودروهای کارکرده همچنان باز است اما تمامی این موارد مستلزم این است که ارز از کشور خارج شود. اگر تضمینی وجود داشته باشد که بدون انتقال ارز در مورد واردات خودرو فعالیت انجام شود می‌توان روی این قضیه کار کرد. ولی همانطور که گفته شد در وضعیت فعلی حتی در مورد وارداتی‌های کارکرده هم به خاطر انتقال ارز و خروج آن از کشور امکان آن وجود ندارد.

عدم نمایش قیمت در سایت‌های آگهی

وی در پایان اشاره‌ای به بحث قیمت‌گذاری کارخانه‌ها و اعلام قیمت در سایت‌های آگهی کرد و گفت: هم اکنون فرمول قیمت‌گذاری ۵ درصد کمتر از حاشیه بازار توسط کارخانه‌های تولید رعایت می‌شود ولی مشکلی را از آن‌ها در مان نمی‌کند. ما باید اجازه دهیم خودروساز، کارخانه را در قالب یک بنگاه اداره کند و این کار توسط دولت انجام نشود. بنگاه باید سوددهی داشته باشد و توسعه بازار و تنوع محصول در آن صورت پذیرد. این نکته را هم باید گفت که همچنان قیمت خودرو در سایت‌ها اعلام نمی‌شود و مردم در این مورد فریب می‌خورند. با توجه به این که مردم اطلاعی از قیمت‌ها ندارند سر یک عده از افرادی کلاه می‌رود و عده‌ای دیگر در این میان سود می‌کنند. زمانی که قیمت‌ها مشخص باشد، مصرف‌کننده اطلاع کامل خواهد داشت.

گسترش نیوز

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar