چین تنها برنده بازی‌های ارزی ایران است

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
چین تنها برنده بازی‌های ارزی ایران است

واردات تایر از چین این بار با چاشنی اخذ ارز دولتی، بیشتر از ارزش واقعی تایر. خبری کوتاه ولی پراز نکته، اتفاقی که موجب شده است مقدار زیادی ارز بدون وارد شدن کالا از کشور خارج شود.

چند روز پیش بانک مرکزی با انتشار لیست دریافت کنندگان ارز دولتی به بسیاری از اما و اگرها در حوزه واردات جواب داد. در این میان واردکنندگان تایر هم به عنوان تأمین کنندگان بخشی از نیاز بازار به این کالای استراتژیک، حدود ۴۷ میلیون یورو ارز کسب کردند.

ارزی که به گفته فعالان حوزه واردات تایر به یک سوم ارز دریافتی در مدت مشابه سال گذشته تقلیل یافته است.

در این میان اگرچه شماری از رسانه‌ها موضوع واردات تایر به دست یک باشگاه ورزشی را به سوژه داغ خود تبدیل کرده بودند ولی هیچ یک به این نکته توجه نکردند تایرهای چینی که سال‌هاست ۲۰ درصد گران‌تر از قیمت اصلی خود در سامانه ارزش گذاری گمرکی قیمت گذاری می‌شوند، هنگام تخصیص ارز،‌ نه به بهای اصلی بلکه به قیمت تعیین شده در سامانه گمرک ارز کسب می‌کنند.

این نوع برخورد با تایرهای چینی اگرچه به بهانه بالا بردن عوارض ورودی آنها و بازگذاشتن فضای رقابتی برای تولیدکنندگان داخلی بوده است ولی زمان تخصیص ارز به معضلی برای سیستم بانکی تبدیل شده است.

در بحث واردات تایر به ایران، چینی‌ها بیشترین سهم را در دست دارند و دولت برای حمایت از تولید داخلی و با هدف اینکه قیمت پایین تایرهای چینی و البته باکیفیت به رقیبی شکست ناپذیر برای تولیدکنندگان داخلی تبدیل نشود، ارزش گمرکی آنها را کمی پایین‌تر از تایرهای کره‌ای درنظر گرفته‌اند که با یک حساب سرانگشتی، حدوداً ۲۰ درصد گران‌تر از قیمت محصول در کشور سازنده است.

با این اتفاق معلوم نیست تا امروز چه اندازه ارز به علت ارزش گذاری بالاتر تایرهای چینی در گمرک، از کشور خارج شده و کالایی در ازای آن به کشور وارد نشده است.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar