کاهش ۶ درصدی تولید کامیون سازان خصوصی

یکشنبه 2 دی 97 ساعت 04:33
کاهش 6 درصدی تولید کامیون سازان خصوصی

براساس آمارهای منتشر شده از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت در ارتباط با تولید خودروهای تجاری در آبان ماه سال جاری، شاهد هستیم که تولید انواع کامیون، کمپرسی، باری و کشنده در مجموع ۸ ماه سال جاری به نسبت مدت مشابه سال اخیر، افت ۵. ۶ درصدی را تجربه کرده است.

در بخش تولید کامیون، کمپرسی، باری و کشنده شاهد هستیم که چهار گروه ایران خودرو دیزل، سایپا دیزل، شرکت بهمن و ماموت دیزل در مجموع در ۸ ماه ابتدایی امسال ۱۴ هزار و ۸۳ دستگاه خودرو تولید کرده‌اند. این در وضعیتی است که این گروه‌ها در مدت مشابه سال اخیر، در مجموع ۱۵ هزار و ۷۷ دستگاه خودرو تولید کرده بودند.

در بین این گروه‌ها بیشترین افت تولید را شرکت بهمن به خود اختصاص داده است. این گروه در مدت یاد شده در سال جاری توانسته دو هزار و ۲۴۵ دستگاه انواع کامیون در خطوط تولید خود تکمیل کند. این در وضعیتی است که در همین مدت در سال اخیر سه هزار و ۷۴۰ دستگاه خودرو تولید کرده بود؛ پس این گروه شاهد افت ۴۰ درصدی در ۸ ماه سال‌جاری به نسبت مدت مشابه سال اخیر بوده است.

رتبه بعدی در افت تولید کامیون، کمپرسی، باری و کشنده را گروه ماموت دیزل به خود اختصاص داده است. ماموت دیزل تولیدکننده محصولات اسکانیا در ایران است و این افت تولید بی‌ارتباط با کاهش حضور این گروه سوئدی در بازار ایران به خاطر تحریم‌ها نیست.

این گروه توانسته در ۸ ماه ابتدای سال جاری در مجموع هشت هزار و ۲۱۴ دستگاه انواع کامیون را در خطوط تولید خود تکمیل و به بازار عرضه کند. مقایسه این آمار تولید در سال جاری با مدت مشابه سال اخیر در این گروه گویای افت ۴. ۱۲ درصدی است. این گروه در ۸ ماه ابتدای سال اخیر توانسته بود تا ۹ هزار و ۳۷۶ دستگاه خودرو تولید کند.

درحالی که شرکت بهمن و ماموت دیزل کاهش تولید را در آمارهای خود در سال جاری ثبت کرده‌اند، دو گروه دیگر فعال در تولید انواع کامیون، یعنی ایران خودرو دیزل و سایپا دیزل، شاهد رشد تولید در ۸ ماه ابتدایی سال جاری به نسبت مدت مشابه سال اخیر بوده‌اند.

ایران خودرو دیزل در مدت اشاره شده در سال جاری در مجموع ۹۶۹ دستگاه انواع کامیون، کمپرسی، باری و کشنده تولید کرده است.

این در وضعیتی است که این گروه در مدت مشابه سال اخیر توانسته بود ۱۱۰ دستگاه انواع کامیون را در خطوط تولید خود تکمیل کند؛ پس این گروه در ۸ ماه ابتدایی سال جاری به نسبت مدت مشابه سال ۹۶ رشد تولید ۷۸۱ درصدی را ثبت کرده است.

سایپا دیزل، دیگر گروهی است که موفق به ثبت رشد تولید در ۸ ماه ابتدایی سال ۹۷ به نسبت مدت مشابه سال اخیر شده است. این گروه در مدت یاد شده توانسته رشد ۴. ۴۳ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته ثبت کند. سایپا دیزل تا آبان ماه سال ۹۶، توانسته تا هزار و ۸۵۱ دستگاه انواع کامیون، کمپرسی، باری و کشنده تولید کند. این در حالی است که تا آبان ماه سال جاری، در مجموع ۲ هزار و ۶۵۵ دستگاه انواع کامیون توسط این خودروساز به بازار عرضه شده است.

در بین گروه‌های کوچک که در زمینه تولید انواع کامیون، کمپرسی، باری و کشنده فعالیت می‌کنند گروه آریا دیزل موتور محصولات رنو را تولید می‌کند. این گروه در ۸ ماه ابتدایی سال اخیر توانسته تا ۱۸ دستگاه انواع کامیون با عنوان برند رنو تولید کند؛ درحالی که در مدت مشابه سال ۹۷ آمار تولید این گروه به ۱۶ دستگاه کاهش یافته است؛ پس این شرکت کامیون ساز افت ۱۱ درصدی را در سال جاری به نسبت ۸ ماه ابتدایی سال گذشته شاهد بوده است. با توجه به قطع همکاری رنو با گروه‌های ایرانی به نظر می‌رسد افت تولید این شرکت در ماه‌های آتی ادامه دار باشد.

دنیای اقتصاد

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar