قیمت نیسان جوک ۲۰۲۰ در ایران!

چهارشنبه 11 تیر 99 ساعت 12:27
قیمت نیسان جوک ۲۰۲۰ در ایران!

نیسان جوک، این مینی اس‌یووی جذاب ژاپنی در سال ۲۰۱۰ میلادی تولید شد. این خودرو تاکنون در ژاپن، آمریکا و انگلیس تولید شده و استقبال از آن چنان غیر قابل پیش‌بینی بوده که نیسان پس از ۱۰ سال تازه اقدام به ارائه نسل دومش کرده است. البته نسل اول جوک در سال ۲۰۱۴ تحت یک فیس‌لیفت محدود قرار گرفت که چندان قابل توجه نبود. یکی از دلایلی که نیسان علاقه‌ای به ایجاد تغییر در خودروی محبوبش نداشت، استقبال بی‌نظیر از آن بود؛ بخصوص که کارشناسان این استقبال را ناشی از جذابیت ظاهری و متفاوت بودن چهره جوک می‌دانستند. جوک در ماه اول عرضه‌اش بیش از ۱۰ هزار دستگاه در ژاپن فروش داشت و این آمار در فاصله ژوئن تا اکتبر به ۲۰ هزار دستگاه رسید. واقعاً آمار عجیبی برای این خودروی خاص بود. در ادامه آمار فروش جوک در آمریکا با تعداد ۱۷ هزار و در اروپا ۳۰ هزار دستگاه ژاپنی‌ها را شگفت‌زده کرد. تا جایی که کمپانی‌های رقیب اقدام به تولید نمونه‌های مشابه برای شراکت در این بازار کردند. تویوتا CHR، کیا استونیک و هیوندای کونا را تولید و عرضه کردند. البته که هیچ‌یک نتوانستند به موفقیت جوک دست‌یابند.

دلایل محبوبیت در ایران

اما این خودروی جذاب و محبوب جهانی در ایران هم سر و صدای زیادی به پا کرد و فروش بالایی داشت. با اینکه قیمت آن هیچ‌گاه چندان پایین نبود،اما زیاد بودند افرادی که تمایل به خریدش داشتند. تمایل به خرید خودرویی که کوچکی کابینش آن را تبدیل به خودرویی نهایت ۳ نفره کرده است. تازه اگر در ردیف جلو هم سرنشین و راننده قد بلند باشند و کمی صندلی را به عقب برانند، همان یک نفر هم در ردیف عقب نمی‌تواند بنشیند. از دلایل این محبوبیت در جهان ارزانی جوک مطرح می‌شود. جوک در هر جایی غیر از ایران، یک خودروی تفریحی با امکانات و ایمنی خوب است که قیمت مناسبی هم دارد. در حالی که قیمت جوک در مقایسه با قیمت جهانی بالاتر از سطح خودرو تخمین زده می‌شود. برای مثال در امارات جوک نسخه اسپرت ۸۳۷۵۴ درهم است. با احتساب درهم ۴۷۰۰ تومانی فعلی (پایان اردیبهشت ۹۹)، حدود ۴۰۰ میلیون تومان می‌شود. حال اینکه نیسان جوک اسپرت در ایران زمانی که درهم ۳۷۰۰ تومان بود، ۶۵۰ میلیون خرید و فروش می‌شد. پس دلیل این استقبال در ایران چیست؟ 

باید برای کشف این حقیقت نگاهی به قیمت رقبای جوک مانند CHR انداخت. CHR پیش از نوسانات عجیب بازار خودرو نزدیک به یک میلیارد قیمت‌گذاری می‌شد! یا اسپورتیج که برای نسخه‌های کارکرده قدیمی‌ترش هم نرخی پایین‌تر از ۷۰۰ میلیون گذاشته نمی‌شد. در واقع این حقیقت است که جوک در ایران ارزان نیست، اما حقیقت بزرگتر این است که هیچ خودرویی در ایران ارزان نیست. حال جوک در میان این گران‌ها ارزان‌ترین و در عین‌ حال جذاب‌ترین است و مناسب برای جوان‌های علاقه‌مند به مدرن بودن. درضمن استهلاک پایین و کیفیت ساخت خودرو نیز مزید بر علت انتخاب شدن جوک در برابر رقبایش است. آنچه از آگهی‌های خرید و فروش نیسان در دیوار برمی‌آید، به نظر می‌رسد نیسان جوک پلاتونیوم آمار خرید و فروش کمتری نسبت به تیپ‌ها اسپرت و اسکای پک داشته است.

جوک کمی جادارتر

با نگاهی به نسخه ۲۰۲۰ جوک، متوجه می‌شویم که نیسان به ادامه شوخی جذابش با صنعت خودروسازی جهان ادامه داده است. این شوخی که تقریباً پایه‌گذار سبک جدید طراحی خودرو در جهان شد، به شکل اغراق‌شده‌ای ادامه یافته است. اما این اغراق نتیجه جذاب تر و زیباتری نسبت به قبل پیدا کرده است. نیسان سعی کرده تا نقطه ضعف اس‌یووی کوچکش که بیشتر شبیه هاچ‌بکی شاسی بلند است، را با افزایش ابعاد برطرف کند و این بار جوک بزرگتری در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد. موتور ۴ سیلندر خودرو نیز جای خود را به موتور ۳ سیلندر توربوشارژ داده که با سفارش با گیربکس خودکار یا دستی همراه می‌شود. این خودرو در اروپا و آمریکا در تیپ پایه با قیمت ۲۲ هزار دلار پیش‌فروش شده است و در تیپ بالاتر به قیمت ۳۰ هزار دلار. با احتساب قیمت ۱۷ هزار تومانی دلار، می‌توان تصور کرد به فرض تقریباً محال اگر جوک ۲۰۲۰ به ایران راه می‌یافت، چه پول بی‌زبانی باید برایش پرداخت می‌شد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar