بازار واردات خودرو در سایه رکود

سه شنبه 4 مهر 02 ساعت 17:49
بازار واردات خودرو در سایه رکود

با توجه به نوسانات ارزی اخیر، بازار خودروهای وارداتی با رکود مستمری روبه‌رو بوده که این مساله موجب کاهش رونق بازار خودروهای وارداتی و بروز مشکلات در واردات خودرو شده است. در اوایل سال به دلیل نوسانات بی سابقه ارز قیمت خودروهای خارجی در بازار ایران چندین برابر شد، اما در چند ماه اخیر معاملات خودرو با رکود باورنکردنی مواجه شد و همین مساله موجب شد تا قیمت خودروهای خارجی افت قیمت شدیدی را تجربه کنند. 

نتیجه رکود بر بازار خودروهای خارجی 

کاهش نرخ ارز در بازار آزاد و کاهش قیمت خودروهای وارداتی باعث شده برخی افراد که در زمستان سال گذشته و بهار امسال به منظور سرمایه گذاری اقدام به خرید خودرو کرده بودند، ناچار شدند خودروهای خود را با قیمت‌های نسبتاً پایین‌تر از قیمت خرید به بازار عرضه کنند. در چند ماه گذشته وضعیت بازار چنین بود که این افراد تا زمانی که قیمت خودروهای وارداتی رو به افزایش بود، قصد فروش خودروهای خود را نداشتند، اما با توقف افزایش قیمت و افت شدید قیمت خودرو از ماه پیش، تصمیم گرفتند خودروهای خود را به فروش برسانند.

دومین دلیل کاهش قیمت خودروهای وارداتی، ترخیص اولین دسته از خودروهایی است که مدتی در گمرک گیر کرده و باعث افزایش تعداد خودروهای عرضه شده برای فروش شده است. این خودروها که اخیراً مجوز ترخیص آنها صادر شده است، با فاصله و به تدریج وارد بازار می‌شوند و همین مساله در افزایش تعداد خودروهای وارداتی در بازار بیتاثیر نبوده است. 

در نتیجه قیمت خودروهای وارداتی به پایین‌ترین سطح خود در شش ماه گذشته رسیده است. بعید است این روند تا چند آینده تداوم داشته باشد و احتمالا تا اواخر امسال یا اوایل سال آینده شاهد تغییر مجدد قیمت‌ها خواهیم بود. همچنین باید اشاره کرد که ترخیص برخی خودروها از گمرک ممکن است عملاً هزینه بالاتری از نرخ کنونی بازار را به همراه داشته باشد و این مساله نیز موجب می‌شود که تعدیل قیمت‌ها در بازار کمی دشوار به نظر برسد.

علل اصلی ایجاد رکود در بازار خودرو

به گفته کارشناسان بازار کالاهای وارداتی، نرخ دلار همواره یکی از عوامل تعیین کننده اولیه در این بازار محسوب می‌شود. بنابراین، معامله گران این بازار همواره در زمان قیمت گذاری، به نرخ ارز نیز توجه داشته و بر اساس آن قیمت نهایی را تعیین می‌کنند. اما با شرایطی که در کشور به وجود آمده است نوسانات سینوسی نرخ ارز (افزایش و کاهش قیمت دلار) دیگر بر بازار تاثیری نداشته و دلالان بازار خودرو بیشتر تحت تاثیر اخبار و شایعات ورود خودروهای وارداتی قرار گرفته‌اند و دیگر تنها بر نوسانات ارز متمرکز نیستند.  

 با توجه به این مسئله که در حال حاضر گزارشی مبنی بر ورود کالاهای وارداتی به بازار گزارش نشده، می‌توان گفت که انتظارات به موتور محرکه اصلی بازار کالاهای وارداتی تبدیل شده است. متاسفانه این انتظارات بازار خودروهای وارداتی را بیشتر به سمت رکود سوق داده است، چرا که با وجود اخبار و شایعاتی که در مورد ورود خودروهای وارداتی وجود دارد، هنوز هیچ نشانه‌ای از عرضه این خودروها در بازار مشاهده نمی‌شود.

بازار خودروهای وارداتی کارکرده 

همانطور که گزارش‌های ارائه شده از بازار خودرو نشان می‌دهد، آزرا مدل ۲۰۱۹ طی چند هفته گذشته با قیمتی از ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تا ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان برای خودروهای ۳۰ هزار کیلومتری در بازار به فروش رسید. علت اصلی نوسان قیمت این مدل خودرو محبوبیت آن در بین خریداران و عدم نظارت بر قیمت خودروهای وارداتی بوده است. این امر باعث افزایش قیمت لوازم یدکی هیوندای در بازار شد.

همچنین سایر خودروهای وارداتی از جمله رنو تالیسمان ۲۰۱۸ طی چند روز اخیر در بازار بین ۲ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تا ۳ میلیارد تومان برای خودروهای با ۸۰ هزار کیلومتر کارکرد قیمت گذاری شد و این خودرو افت قیمت بالایی را در این ماه تجربه کرده است.

 از دیگر خودروهایی که تحت تاثیر این رکود نوسان قیمت عجیبی را تجربه کرد، خودروی هیوندا النترا ۲۰۱۸ است که در بازار خودروهای وارداتی کارکرده با ۶۰ هزار کیلومتر کارکرد با قیمت‌های متفاوت از ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تا ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رسید. این دامنه نوسان طی این چند سال برای این خودرو بی سابقه بوده است. 

خودروهای دیگر از جمله توسان ix35 و هیوندا سانتافه بدون کارکرد و یا دست دوم با کاهش قیمت همراه بوده و در مقایسه با ماه‌های اول سال با کاهش قیمت همراه بوده‌اند. 

با توجه به این گزارش‌ها و اخبار ذکر شده این احتمال وجود دارد که خودروهای فرسوده خارجی نیز در آینده نزدیک وارد بازار خودروی کشور شوند. در صورت تحقق این طرح، بسیاری از افرادی که قصد خرید خودرو دارند به جای خرید خودروی مونتاژی یا خودروهای داخلی، در حد بودجه خود فرصت خرید خودروی خارجی کارکرده با کیفیت بالاتر را خواهند داشت. این تحول نقش بسزایی در کاهش قیمت خودرو و توقف فعالیت تجاری در بازار خودرو خواهد داشت که هم اکنون در سایه رکود قرار گرفته است.

نوسانات قیمت خودروهای وارداتی از جمله خودروهای کیا و هیوندا بر نوسان قیمت لوازم یدکی این خودروهای کره‌ای نیز بی تاثیر نبوده است. رکود اقتصادی و نوسانات ارز بر قیمت لوازم یدکی کیا و هیوندا تاثیر مستقیم دارند، زیرا این خودروها از کشورهای عرضه کننده از جمله کره جنوبی و امارات وارد می‌شود و هزینه واردات در قیمت گذاری لوازم یدکی و قطعات مصرفی خودرو نقش خواهد داشت.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar