بررسی کارکرد ردیاب خودرو روی ماشین های مختلف

سه شنبه 2 آذر 00 ساعت 12:14
بررسی کارکرد ردیاب خودرو روی ماشین های مختلف

ردیاب، این دستگاه کوچک در نگاه اول شاید به نظر برسد دارای کارکردی محدود می­باشد، اما در حقیقت گستره امکاناتش آن قدر زیاد است که کاربردهای بسیار متنوعی در موقعیت­های مختلف دارد.

برای این که راحت­تر بدانیم این کاربردها چیست، بیایید مروری داشته باشیم بر کارکرد ردیاب بر روی ماشین­های شخصی، موتورسیکلت­ها، ماشین آفرود و ماشین­های سنگین نظیر کامیون.

ماشین های شخصی

دلیل خرید ردیاب خودرو برای ماشین شخصی چیست؟ اگرچه گستره اختیاراتی که ردیاب به شما می­دهد بسیار زیاد است، اما معمولا اصلی­ترین دلیل برای خرید آن حفظ و ارتقای امنیت ماشین است.

   از یک طرف آمار بسیار بالای سرقت خودرو و از طرف دیگر افزایش روزافزون قیمت ماشین این کالا را تبدیل به یک دارایی ارزشمند کرده است که از دست دادن آن صدمات مالی جبران ناپذیری به صاحبش می­زند. به همین خاطر یک دستگاه ردیاب مناسب می­تواند از به سرقت رفتن ماشین جلوگیری کند.

   دستگاه های ردیاب ارتباط مستقیمی با اپلیکیشن فاکسن دارند که بر روی گوشی موبایل قابل نصب است. این ارتباط به وسیله اینترنت سیمکارت که در درون دستگاه قرار دارد امکان پذیر است. ضعیف­ترین پوشش دهی اینترنت هم کافیست تا ردیاب بتواند اطلاعات لازم را برای صاحب خودرو ارسال کند. در غیاب اینترنت، ردیاب از طریق پیامک اطلاع رسانی را انجام می­دهد.

   قابلیت­های اپلیکیشن فاکسن هم آن قدر زیاد است که می­توان به طور مفصل درباره­اش بحث کرد. اما اگر بخواهیم مروری کلی داشته باشیم، از طریق فاکسن می­توانید انواع فرامین مختلف را در کنار خرید دزدگیر خودرو به ماشین خود بدهید. مثلا اگر خودروی شما به هر دلیلی توسط جرثقیل جابجا شد، علاوه بر دریافت اعلان هشدار می­توانید از راه دور جریان برق یا بنزین آن را قطع کنید، یا مثلا همواره از بسته بودن درب ماشین یا بالا بودن شیشه ها اطمینان حاصل کنید.

   قابلیت­های مربوط به ردیابی مسیر نیز همچنان پابرجاست. همچنین می­توانید در فاکسن یک دفترچه ماشین مجازی داشته باشید که تمام اطلاعات مربوط به روغن، لاستیک و هرچیزی که باید بعد از مدتی تعویض شوند داشته باشید؛ در زمان معین پیغام تعویض برایتان ارسال می­شود.

   ردیاب موتورسیکلت

   درباره موتور هم کماکان همانند خودرو کارکرد اصلی ردیاب حفظ امنیت آن است. موتورسیکلت هم از لحاظ قیمت دست کمی از ماشین ندارد، با این فرق که سرقت آن از جهاتی به مراتب راحت­تر و بی­دردسرتر هم می­تواند باشد.

   دغدغه اصلی دارندگان موتورسیکلت در بحث سرقت می­تواند حمل یکجای آن توسط جرثقیل یا از طریق دیگر باشد. دستگاه ردیاب بلافاصله بعد از جابجایی به صاحب موتور هشدار می­دهد. همچنین شما همواره می­توانید از موقعیت مکانی موتورسیکلت خود باخبر شوید که در صورت بروز هرگونه حادثه­ای اقدامات لازم را انجام دهید.

   در یک نگاه کلان، مجموعه­هایی که ناوگان­ عمومی­شان شامل تعداد زیادی موتورسیکلت می­شوند هم می­توانند از دستگاه ردیاب برای یکپارچه سازی سیستم خود استفاده کنند. به کمک اطلاعات موقعیتی موتورسیکلت­ها، این ناوگان می­تواند در مسیریابی، امداد و مصرف سوخت مدیریت لازم را انجام دهد.

ردیاب ماشین آفرود

   درباره ماشین­های آفرود و به طور کلی هر نوع ماشینی که کاربری­اش برای استفاده در موقعیت­های سخت و صعب العبور است، ردیاب باز هم برای حفظ امنیت به کار می­رود. اما این بار نه فقط ماشین، بلکه امنیت خود صاحب ماشین تامین می­شود.

   تصور کنید در یک بیابان گم شده باشید، یا در پیچ­های کوهستانی مسیر را گم کرده اید، یا حتی در یک جاده گل­آلود جنگلی گیر افتاده باشید. در این صورت چطور می­توان از امداد بهره­مند شد؟ حتی با فرض ایجاد ارتباط تلفنی، اصلا چطور می­توان گفت دقیقا در کدام نقطه هستیم؟

   کافیست پیش از آغاز سفر دسترسی به اطلاعات مکانی ردیاب را به فردی امین بدهید. او می­تواند در تمام مسیر همراه شما باشد تا اگر مشکلی پیش آمد، باخبر شده و اطلاعات مکانی شما را به نیروهای امداد بدهد. اگر قابلیت شنود در کابین خودرو را هم در نظر بگیریم، فرد مورد اطمینانتان می­تواند از این طریق نیز با شما در ارتباط باشد.

   در صورت قطع کامل آنتن، باز هم می­توان بر اساس آخرین اطلاعات موقعیتی که توسط ردیاب ثبت و ارسال شده، محدوده جستجو را به شدت کاهش داد. در وضعیت­های دشوار این چنینی زمان مهم­ترین عامل برای نجات افراد گرفتار شده می­باشد. به همین خاطر باید از تمام ابزارها برای حفظ امنیت سرنشینان خودرو استفاده کرد و ردیاب خودرو از جمله موثرترین این ابزارهاست.

ردیاب وانت و دزدگیر هوشمند کامیون

   درباره خودروهای باربری نظیر وانت و کامیون، ردیاب­ها کارکردی متفاوت­تر ایجاب می­کنند. این جا دیگر فقط مسئله تامین امنیت خودرو نیست. یک شرکت پخش مواد غذایی را تصور کنید که صاحب هزار دستگاه کامیون است که مواد غذایی را در سراسر کشور پخش کنند. در این صورت باید از چه طریقی این ناوگان عمومی گسترده را مدیریت کرد؟

   تجهیز ناوگان­های عمومی به دستگاه­های ردیاب مدل بالا که قابلیت­های بیشتری نسبت به مدل­های عمومی دارند، می­تواند علاوه بر مدیریت مصرف سوخت و زمان( که در ابعاد بزرگ و گسترده صرفه جویی کلانی می­شود) نوعی ابزار نظارتی نیز باشند. این نظارت در دو بخش عملکرد راننده و کنترل کیفیت مواد غذایی قابل بررسی است:

  • این که راننده از کدام مسیر حرکت می­کند، چه میزان سرعتی دارد و چقدر توقف دارد. هرکدام از این موارد در مقیاس کلان می­تواند منجر به صرفه جویی اقتصادی شود.
  • در مدل­های پیشرفته ردیاب سنسورهای کنترل دما نیز وجود دارند. فرضا اگر ناوگان عمومی این شرکت غذایی شامل کامیون­های دارای یخچال برای نگهداری مواد غذایی شوند، در این صورت باید دمای یخچال همواره ثابت بماند و کوچک­­ترین تغییری منجر به فاسد شدن مواد غذایی می­شود.

مسئله حفظ امنیت نیز همچنان یک رکن اساسی درباره موضوع کارکردهای ردیاب می­باشد. در صورت بروز هر حادثه برای ماشین های سنگین که همواره در مسیرهای طولانی و بعضا نامناسب تردد می­کنند، امکان رسیدگی و امدادرسانی در زمان سریع وجود خواهد داشت که این خود یک امتیاز بزرگ برای ناوگان عمومی آن مجموعه می­باشد.

ردیاب خودرو، ابزاری برای همه

   حقیقتا با این که ردیاب یک دستگاه کوچک با ساختاری نه چندان پیچیده است، اما امکانات و قابلیت­های بسیار گسترده­ای دارد که با نصب بر روی ماشین­های با کاربری­های مختلف، کاربرد متنوع­تری نیز به خود می­گیرد. به همین خاطر چه در نوع کاربری شخصی(نظیر ماشین یا موتورسیکلت شخصی) و چه در شکل عمومی­تر(ناوگان­های عمومی) خرید ردیاب از ضروریات مهم برای حفظ امنیت خودرو می­باشد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar