بهترین راه های خرید قسطی خودرو چیست؟

سه شنبه 30 آبان 02 ساعت 14:12
بهترین راه های خرید قسطی خودرو چیست؟

افزایش قیمت خودرو در چند سال اخیر باعث شده که خیلی از افراد به دنبال راه‎هایی برای تسهیل خریدشان باشند. هر جای ایران که باشید، با احتمال بالایی برای رفت و آمد و انجام کارهای روزانه به خودرو نیاز دارید. اگر شما هم از دسته افرادی هستید که خرید خودرو با قیمت‌های فعلی برایتان ممکن نیست (حداقل در کوتاه مدت)، گزینه خرید ماشین قسطی همان چیزی است که دنبالش می‎گردید.

این روزها گزینه‌های اعتباری و وام‌های خرید ماشین حسابی زیاد شده‎اند، اما هر کدام از این گزینه‌ها شرایط خاصی دارند که باید قبل از اقدام درباره آن‌ها مطالعه کنید. در این مطلب انواع روش‌های خرید اقساطی خودرو را با هم بررسی می‌کنیم تا بتوانید بهترین تصمیم ممکن را برای خودرو شخصی‌ خودتان بگیرید.

خرید قسطی ماشین چیست و چه فرایندی دارد؟

در همه دنیا خودرو یک کالای نسبتا گران‌قیمت محسوب می‌شود. البته که فرهنگ خرید دست دوم و رانندگی با ماشین‌های قدیمی در اروپا و آمریکا جا افتاده، اما خیلی‌ها وقتی قصد خرید یک ماشین نو و به روز را دارند به سراغ روش‌هایی مثل خرید اقساطی می‎روند. خرید اقساطی خودرو یا Installment Loan یک روش کلاسیک برای تهیه وسیله نقلیه است. در این روش شما مقداری پیش‎پرداخت به فروشنده می‌دهید و با بستن یک قرارداد، مشخص می‎کنید که مقدار باقی‌مانده را باید در چند ماه بپردازید. در بیشتر کشورهای دنیا دوره بازپرداخت اقساط خودرو بین ۱۲ تا ۴۸ ماه است.

برای خرید اقساطی خودرو به چه مدارکی نیاز دارید؟

شرایط خرید ماشین قسطی بسیار متنوع است و به شرکت سازنده خودرو، یا شرکتی دارد که ماشین را از آن می‎خرید، بستگی دارد. مثلا اگر همین الان قصد خرید قسطی ماشین های ایرانخودرو را داشته باشید و به سایت این شرکت مراجعه کنید، تنها با یک گزینه مواجه می‌شوید (آریسان) و تاریخ تحویل و شرایط اقساط هم کاملا غیر قابل تغییر است. خیلی از افراد برای تسهیل خرید اقساطی به سراغ وب‌سایت‌ها و شرکت‌های دیگر (دولتی یا خصوصی) می‌روند. مثل هر خرید اقساطی دیگری، فروشنده خودرو هم از خریدار ضمانت می‌خواهد. این ضمانت می‎تواند اشکال مختلفی مثل چک، سفته، مبلغ بلوکه شده یا… را داشته باشد. به صورت عمومی مدارک مورد نیاز برای خرید قسطی ماشین این‌ها هستند:

  • ضامن (برای خودروهایی با قیمت بالاتر)
  • چک صیادی 
  • مدارک هویتی
  • مدارک احراز شغلی (مثلا فیش حقوقی یا گواهی کسر از حقوق)
  • مدارک بیمه تامین اجتماعی
  • کد ثبت ثنا
  • مدرک احراز محل سکونت (سند ملک یا اجاره‌نامه به همراه تاییدیه کد پستی)
  • برگه سخا 

فراموش نکنید که همه مدارک بالا برای خرید اقساطی، باید به نام خریدار باشند.

چقدر طول می‌کشد تا ماشینی که اقساطی خریده‌ام به من تحویل شود؟

این موضوع هم مثل مدارک مورد نیاز، وابسته به فروشنده خودرو است. بعضی از کمپانی‌های ساخت ماشین تحویل را از یک تا شش یا هفت ماه بعد از قرارداد انجام می‌دهند. دیگر شرکت‎های واسطه، نمایشگاه‌ها و مراکز خرید اقساطی ممکن است حتی در ۲۴ ساعت هم ماشین را به شما تحویل بدهند. البته که داخلی یا خارجی بودن ماشین هم در زمان تحویل تاثیرگذار است.

خرید ماشین قسطی با ازکی وام

اگر شما هم از شرایط سخت خریدهای اقساطی و مدارک و کارهای اداری بی‌پایان خسته شده‌اید و به دنبال یک مسیر امن و ساده برای خرید خودرو هستید، به ازکی‌وام سر بزنید. ازکی‌وام که به اعتبارها و شرایط دریافت وامش معروف است، حالا چالش خرید خودرو را هم تا حدود زیادی برطرف کرده است. این شرکت این امکان را فراهم کرده که بدون ضامن و با یک فرایند آنلاین، بتوانید ماشین اقساطی بخرید. 

در حال حاضر در ازکی وام، امکان خرید قسطی ماشین های سایپا فراهم است. چطور؟ کافی است به وب‌سایت ازکی‌وام بروید و ماشین‌های مختلف و شرایط خرید اقساطی آن‎ها را را بررسی کنید. بعد با انتخاب ماشین مورد نظر وارد فرایند ثبت نام شوید. 

با بارگذاری یک سری مدارک و تایید آن‌ها، می‎توانید مبلغ پیش‌پرداخت را بدهید (که برای هر ماشین متفاوت است)، یک قرارداد رسمی بنویسید و بعد ماشین خودتان را تحویل بگیرید. بعد از بستن قرارداد و پرداخت مبلغ اولیه، ماشین شما تحویل خواهد شد.

سوالات متداول

  • چه ماشین‎هایی را می‎توانم به صورت اقساطی از ازکی وام تهیه کنم؟

در حال حاضر سه ماشین امکان فروش قسطی از طریق وب‌سایت را دارند: تارا دنده‌ای، شاهین دنده‌ای G، و کوییک دنده‌ای R.

  • برای خرید ماشین قسطی از ازکی به چه مدارکی نیاز دارم؟

مدارکی که نیاز دارید عبارت‌اند از شناسنامه، کارت ملی، کد ثنا، کد سخا، چک صیادی، مدارک احراز شغلی، گواهی امضا و گواهی سکونت. البته که برای امضای قرارداد و تعویض پلاک، باید در تهران یا البرز ساکن باشید.

  • آیا ممکن است در فرایند خرید، قیمت خودرو تغییر کند؟

بله. قیمت نقدی خودرو ممکن است در فاصله ثبت درخواست تا زمان نهایی شدن قرارداد تغییر کند.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar