قطعات مشترک ریو و تیبا چیست؟

بروزرسانی در: پنج شنبه 25 آذر 00 ساعت 12:52
قطعات مشترک ریو و تیبا چیست؟

این سوال برای مالکین ریو و تیبا مطرح می شود که چه قطعات مشترکی در این دو خودرو وجود دارد. در این مقاله که به نقل از اروند پارت نوشته شده است قصد داریم ابتدا مختصرا" تا این دو خودرو را مقایسه کنیم و سپس قطعات مشترک بین این دو خودرو را بررسی و در نهایت قطعاتی که مشترک نیستند و عموما دارندگان این خودرو فکر میکنند مشترک است را با هم بررسی خواهیم کرد.

شرکت خودرو سازی سایپا با تولید تبیا در سال ۱۳۸۷ بعنوان جایگزین ریو معرفی و شروع به مونتاژ آن کرد. در تولید تیبا قطعات زیادی از تندر۹۰ و ریو و همچنین پراید دیده می شود و می توان تیبا را ترکیب مجموعه قطعات خودروهای سایپا دانست. اشتراک قطعات دیگر خودروها با تیبا را کمتر از قطعات مشترک ریو و تیبا است. در مکانیزم و قطعات ترمز تیبا و همچنین سیستم جلوبندی، از بعضی لوازم یدکی ریو استفاده شده است.

معرفی اجمالی تیبا و ریو

ریو محصول مشترک شرکت خودروسازی سایپا و شرکت کره ای کیا موتورز است. این خودرو از سال ۱۳۸۴  در ایران عرضه شد و کم استهلاک بودن و دوام بالا باعث شد در ایران با استقبال خوبی مواجه شود. تیبا از سال ۱۳۸۷ تولید آن شروع شد.

شرکت خودرو سازی سایپا در زمان شروع تولید خودروی تیبا اعلام کرد که استفاده از تجربه تولید ریو باعث کاهش هزینه های تولید خودرو تیبا شده است و این وموضوع همان طور که در فوق بیان شد بیانگر آن است که قطعات مشترک زیادی در ریو و تیبا وجود دارد. سیستم ترمز و سیستم جلوبندی تیبا و ریو شباهت زیادی به هم دارند.

قطعات مشترک در سیستم تعلیق و جلوبندی ریو و تیبا

میله کششی یا میل تعادل  ، کمک های جلو و کمک عقب ، بلبرینگ چرخ ، طبق جلو و توپی چرخ از جمله قطعات مشترکی هست که در این دو خودرو وجود دارند و می توانیم نام ببریم.

جالب است بدانید که در قسمت جلوبندی ریو و تیبا در مواردی جزیی همچون میل موج گیر ، سگدست و فنر متفاوت هستند.

قطعات جلوبندی ریو

اختلاف در قطعات ریو و تیبا :

برعکس بیشتر قسمت های خودرو تیبا که در آن قطعات مشترک ریو و تیبا به وفور دیده می‌شود؛ این دو خودرو در قسمت موتور و گیربکس اشتراکی ندارند. برخلاف تصور عموم که موتور تیبا و ریو یکی است ، در واقع موتور تیبا تقویت شده موتور پراید است و هیچ ارتباطی به موتور ریو ندارد. همچنین گیربکس تیبا، از گیربکس پراید بهره برده شده است.

یکی از تفاوت های عمده موتور تیبا و ریو در شانزده سوپاپه بودن موتور ریو می‌باشد ، این در حالی است که موتور ریو ۸ سوپاپه است و همچنین کم بودن حداکثر توان و گشتاور موتور تیبا در مقایسه با موتور ریو هم یکی دیگر از تفاوت های این دو موتور است که نشان دهنده عدم یکی بودن موتور تیبا با ریو می باشد.

ریو محصول کره با تیبا محصول ایرانی از هیچ یک از زوایای کارشناسی قابل مقایسه نیست . ریو محصولی با طراحی هماهنگ بین موتور و گیربکس ، هندلینگ بالا با قدرت و گشتاور یک سدان شهری و قطعات صد درصد کم استهلاک ، سواری لذت بخش و مصرف سوخت پایین (۷ لیتر در صد کیلومتر) است. در واقع میتوان اینطور بیان کرد که محصول بینظیری که ادامه تولید آن در هوسرانی تولید کالای داخلی سوخت .

هنگام خرید قطعات و لوازم یدکی خودرو باید دقت زیادی به کیفیت محصول دقت داشته باشید. فراموش نکنید که خرید قطعات ارزان قیمت که کیفیت پایینی دارند به مرور سبب صدمه دیدن سایر قطعات خودروی شما خواهد شد. فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی اروند پارت بهترین مرجع برای خرید لوازم یدکی سراتو می‌باشد و تمامی قطعات مشترک ریو و تیبا در این فروشگاه با برندهای کره ای و ایرانی و شرکتی موجود هستند .

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

14 دیدگاه ها برای "قطعات مشترک ریو و تیبا چیست؟"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
مرتضی
مهمان

دنده فلایویل ریو و تیبا یکیه؟چه ماشینی دنده فلایویلش به ریو میخوره؟

مهرداد
مهمان

دوستان راهی هست که بشه ترمز ای بی اس بشه؟ بوستر ترمز تیبا به ریو میخوره یا هر ماشین دیگری؟

مهرداد
مهمان

من سه سال هست که ریو سال ۸۵ دارم و همه قطعات فقط اصلی میندازم. در این مدت مصرفش زیر ۵.۵ بوده

رضا
مهمان

سلام ،وقت بخیر،جایی سراغ دارید برای خرید قطعات اصلی ریو؟
فروشگاه یا شخص خاصی رو اگه میشناسید،ممنون میشم.

امیر
مهمان

آیا لیور دنده ریو و تیبا فرق دارد؟

Erf
مهمان

وقتی گیربکسشون یکی نیست لیورشون ام یکی نیست مطمعنا من برا تیبا رو انداختم رو ریوم اصلا نمیسازع بهش دنده دادن سخت شد ولی باید لیور کیا موتورز جینیون پارتس بخرم ک گیربکسمم نزنه خراب کنه یاعلی

MiM
مهمان
آخه تویی که نوشتی ریو ۸ سوپاپ داره چرا اومدی سایت درست کردی .اولین ادمی که کلا توی ایران ریو گرفته بود اونم من بودم با هزار تا مکافات از نمایشگاه بین مللی خرید کردم .که در مورد پلاک زدن هم هنوز سایپا با راهنمایی و رانندگی اختلاف داشت پلاک نداده بود به من .۱۰ میلیون و ۳۵۰ هزار تومن در سال ۸۴ خریدم .درست ۱۰ تا ریو خریدم وسوار شدم .به جای تایر خریدن ماشینو توی ۶ ماه میفروختم .حتی ۴ هزار تا کلا توی ایران ریو دنده اتوماتیک وارد کردن .و منم یکیش بودم خریدم .ولی توی ۳۲۰۰… بیشتر
عل
مهمان

دمت گرم زدی توی خال ***…. ریو ۸ سوپاپ اخه خخخخخخ

میلی مورفی
مهمان

ریو با موتور ۸ سوپاپ ۱۶ سوپاپ و دیزل تولید شد اما تو ایران فقط مدل ۱۶ سوپاپش وارد شد .. ریو ۸ سوپاپ هم داریم

پشمک حاج عبدالله به جز ریو
مهمان

داداش بنده خدا جای تیبا نوشت ریو کم مونده گریه کنی فهمیدیم تو ریو رو ساختی طراحی اشم مال تو بوده اصلا تو اصل کره تو خودت کیا ریو داستان سرایی نکن بیا پایین بابا

امین
مهمان

سلام داداش فکر کنم اونجایی که نوشت هشت سوپاپ منظورش تیبا بود نه ریو ولی در کل فقط تو ایران ریو هشت سوپاپ نداریم وگرنه تو کره تولید میشد که تو ایران فقط شانزده سوپاپش وارد میکردن اگه یه سرچ کلی در مورد ریو که چند مدل تولید شده از همین مدلی که تو ایران هستش،پیدا میکنی که هشتم داره.
در کل من قصد جسارت نداشتم مطلبی که خونده بودم رو اینجا بیان کردم

آرش
مهمان

*** ریو۱۶سوپاپ

رضا
مهمان

ریو هنوز که هنوزه سالار جاده هست و ی چرخش تمام خودرهای داخلی را می ارزه

فریان
مهمان

سلام
دسته راهنما و یا یونیت دسته راهنمای ریو با تیبا مشترک است؟