بررسی سمند توسط مجله Car Magazine

یکشنبه 16 دی 97 ساعت 11:19
بررسی سمند توسط مجله Car Magazine

سمند نخستین خودرو ملی ایران مدتی پیش توسط مجله خودوریی معتبر کار مگزین مورد بررسی قرار گرفته و نتایج آن منتشر شده است. در ادامه بررسی جالب و خواندنی این مجله از خودرو سمند را مطالعه می‌کنید.

خودرو ملی سمند توسط مجله کار مگزین مورد بررسی قرار گرفته و تمامی مزایا و معایب این خودرو را در قالب یک گزارش کامل در سال ۲۰۱۸ منتشر کرده است. نشریه کار مگزین اغلب جدیدترین و برترین خودروهای روز دنیا را بررسی می‌کند، ولی دیدگاه این مجله در مورد خودرو نسبتاً قدیمی سمند بسیار جالب خواهد بود. در ادامه گزارش منتشر شده را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

آشنایی با خودرو سمند

در بخشی از گزارش منتشر شده از طرف مجله کار مگزین آمده است، قصد داریم یکی از خودروهای پرفروش بازار ایران به نام سمند را بررسی کنیم. خودرو سمند در کنار پژوهای دهه ۹۰ و تابلوت‌های (پیکان‌های) دهه ۸۰ میلادی در خیابان‌های ایران به راحتی قابل مشاهده است. سمند به عنوان یکی از خودروهای ملی ایران شناخته می‌شود که توسط ایران خودرو تولید شده و در کشورهای گوناگونی هم مونتاژ می‌شود.

اغلب خودروهای ایرانی را در اروپای غربی مشاهده نمی‌کنید؛ چون گروه‌های خودروسازی ایرانی به خاطر مشکلات تحریمی نمی‌توانند محصولات خود را به بازارهای جهانی و اروپایی صادر کنند. سالانه نزدیک به ۱ میلیون دستگاه خودرو اعم از سواری و کامیون در ایران تولید می‌شود که بعضی از شرکت‌های خارجی مانند پژو و رنو هم با خودروسازان ایرانی همکاری دارند. بیشتر خودروهای بازار ایران توسط دو گروه بزرگ به نام‌های سایپا و ایران خودرو (ایکو) به بازار عرضه می‌شود.

ایران خودرو فعالیت خود را با تولید پیکان (هیلمن هانتر) آغاز کرد و سرانجام خودرو ملی خود را با نام سمند از سال ۲۰۰۳ به بازار عرضه کرد. بخشی از طراحی خودرو سمند به پژو ۴۰۵ شباهت دارد؛ ولی به طور کلی بخش زیادی از سمند توسط ایران خودرو طراحی شده است.

تجربه رانندگی

هنگام رانندگی با سمند احساس می‌کنید این خودرو هم مثل فولکس واگن گلف مدل ۲۰۱۸ از یک سیاره دیگر به روی کره زمین آورده شده است. زمانی که به پیچ‌ها می‌رسید، هیچ وقت شتاب نگیرد؛ چون از جاده منحرف خواهید شد. از طرفی جعبه دنده خودرو هم در وضعیت مناسبی قرار ندارد و تعویض دنده‌ها به خوبی انجام نمی‌شود. شاید مواردی مانند تعلیق نرم و بلند و ارتفاع زیاد از سطح زمین به عنوان معایب این خودرو محسوب شود، ولی بدون شک جزو نکات مثبت این خودرو خواهد بود؛ چون این خودرو برای جاده‌های نامساعد، جاده‌های خاکی، جاده‌های آسفالته و پر دست‌انداز ساخته شده است تا عملکرد خوبی را نشان دهد.

خودرو سمند بررسی شده در آزمایشگاه مجله کار مگزین به یک پیشرانه سفارشی ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر TU5 تنفس طبیعی مجهز بوده که توسط گروه پژو طراحی شده و قدرتی معادل ۱۰۵ اسب بخار و گشتاور ۱۴۲ نیوتن متر تولید می‌کند. البته این سمند به خاطر صادراتی بودن به پیشرانه TU5 مجهز است. به طور کلی این پیشرانه به نسبت وزن و ابعاد سمند مناسب نبوده و کمی قدرت آن محدود است، ولی قدرت خالص و یکنواختی از طرف پیشرانه تولید می‌شود و به همین خاطر عملکرد آن به نسبت موتورهای کوچک در شرایط مطلوبی قرار دارد.

 داخل کابین

در خودرو سمند نباید وجود سیستم‌های هوشمندی مانند سیستم‌های کمک راننده الکترونیکی، سیستم Synchromes در جعبه دنده و کمک فنرهای مدرن را همانند خودروهای روز دنیا انتظار داشته باشید. از طرفی فضای کابین سمند بسیار بزرگ و جادار بوده و فضای بسیار خوبی را برای سرنشینان فراهم می‌کند. همچنین متریال به کار رفته همچون پلاستیک خشک، پارچه نرم و تریم طرح چوب در این خودرو در سطح خوبی قرار داشته و سادگی لذت بخشی را برای سرنشینان به همراه دارد.

اگرچه سمند جزو خودروهای مدرن قرار نمی‌گیرد و در کابین آن امکاناتی همچون نمایشگر و سیستم اطلاعاتی سرگرمی را مشاهده نخواهید کرد. طراحان سعی داشتند غربیلک فرمان، پدال ترمز، پدال گاز، کلاچ و تعویض دنده را تقویت کنند تا ضعف نبود امکانات را کمی پوشش دهند، ولی این کنترل کننده‌ها در وضعیتی که به آن‌ها نیاز دارید به خوبی عمل نمی‌کنند و می‌تواند به یک مشکل بحرانی تبدیل شوند. لازم به ذکر است سمند برخلاف خودروهای هوشمند فاقد دکمه ترمز پارک بوده و باید اهرم ترمزدستی را به سمت بالا بکشید تا خودرو در شرایط ثابت قرار بگیرد. در وسط داشبورد هم رادیو با پخش CD و سیستم هشدار بزرگ با صفحه کلید قرار دارد.

نتیجه

یکی از کارشناسان مجله کار مگزین از تجربه رانندگی خود با سمند عنوان کرد رانندگی با این خودرو لذت بخش بوده و بعضی از ویژگی‌های آن را تحسین می‌کنیم. اگرچه تصمیم نداریم در خودرویی رانندگی کنیم که مارا به عصر حجر می‌برد، ولی خودروسازان ایرانی با پیشرفت نسبتاً خوبی مواجه بودند و خودرو سمند هم همانند خودرو گلف ۲۰۱۸ در سطح قابل قبولی قرار دارد. هم اکنون امکاناتی مانند ترمز خودکار، سیستم کنترل کشش و کروز کنترل فعال جزو قابلیت‌های معمولی خودروهای امروزی محسوب می‌شود، ولی خودرو سمند نزدیک به ۲۰ سال قبل تولید شده است و اگر همان زمان در بریتانیا عرضه می‌شد، بدون تردید به عنوان یک خودرو مدرن، قابل اعتماد و ایمن برای خانواده‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت.

طی آزمایش با نقص‌های گوناگونی از خودرو سمند آشنا شدیم که البته گروه سازنده آن می‌تواند این نقص‌ها را به راحتی برطرف کند؛ ولی ایران خودرو برای پایین نگه داشتن قیمت و هزینه‌های نگهداری آن را همچنان به همین گونه تولید می‌کند. خودرو سمند در تست‌های ایمنی و تصادف یورو انکپ عملکرد ضعیفی داشت؛ ولی در تست‌های آلایندگی امتیاز خوبی را کسب کرد. به طور کلی صنعت خودرو سازی ایران رو به پیشرفت بوده و سعی دارد خودورهایی جدید و مدرنی را با ایمنی بیشتر به بازار عرضه کند. اگرچه نمی‌توان به قطع گفت روزی خودروهای ایرانی در بازارهای اروپایی عرضه خواهند شد، ولی گروه ایران خودرو هم می‌تواند مثل کمپانی داچیا، محصولات معمولی را در بازارهای جهانی عرضه کند.

امتیازات

هندلینگ امتیاز ۳ از ۵
عملکرد امتیاز ۲ از ۵
قابلیت استفاده امتیاز ۴ از ۵
راحتی امتیاز ۳ از ۵
امتیاز کلی امتیاز ۳ از ۵

مشخصات سمند مدل ۲۰۱۸

پیشرانه ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر
قدرت ۱۰۵ اسب بخار
گشتاور ۱۴۲ نیوتن متر
گیربکس ۵ سرعته دستی
محور محرک جلو
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۱۲ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ترکیبی ۶ لیتر
وزن ۱۲۲۰ کیلوگرم

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar