نقد و بررسی بوگاتی شیرون توسط مجله Top Gear بریتانیا

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:37
نقد و بررسی بوگاتی شیرون توسط مجله Top Gear بریتانیا

نگاه کلی

با چه چیزی طرف هستیم؟

دوران حکومت ویرون به عنوان سریع‌ترین خودروی تولیدی جهان به زودی پایان خواهد یافت و رقیب آن از خود بوگاتی می‌آید. بله، بوگاتی شیرون ۱.۹ میلیون پوندی همان ابعاد بدنه و پیشرانه ویرون را حفظ نموده، ولی از هر نظر دیگری که به آن نگاه کنید، تغییر کرده است و به گونه‌ای مهندسان بوگاتی آن را ساخته‌اند که قوانین فیزیک را به چالش بکشد.

شیرون بر خلاف رقبای نزدیک خود مانند مک لارن P1، لافراری و پورشه ۹۱۸ یک مدل هیبریدی نیست و فقط از یک موتور بنزینی استفاده می‌کند. موتور آن یک نسخه بهینه سازی شده از موتور ۸ لیتری ۱۶ سیلندر W شکل با ۴ توربوی بوگاتی ویرون است، گیربکس آن یک مدل قوی‌تر از گیربکس هفت دنده دو کلاچه ویرون می‌باشد و همانند ویرون، گیربکس مذکور نیروی موتور را در اختیار تمامی چهار چرخ‌ها قرار می‌دهد.

ولفگانگ دورهایمر در این مورد می‌گوید: "اگر ما می‌خواستیم شیرون را هیبریدی کنیم، وزن خودرو سنگین‌تر می‌شد. بحث محدودیت‌های موجود در خودرو برای نصب پک‌های اضافی مانند باتری‌ها یکی دیگر از مواردی بود که ما را از هیبریدی کردن شیرون بازداشت. اگر بخواهیم شیرون را هیبریدی کنیم باید طراحی آن را تغییر دهیم. به جای آن، ما حداکثر سرعت خودرو را بسیار بیشتر کردیم، میزان نیروی حداکثر موتور را ۲۵ درصد افزایش دادیم، آیرودینامیک آن را بهتر کردیم و به طور کلی، این خودرو اکنون در جاده بسیار بهتر حرکت می‌کند. ما نیازی به یک مدل هیبریدی نداشتیم."

در حالی که ویرون سوپر اسپرت ۱۲۰۰ اسب بخار نیرو و ۱۵۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند، این اعداد در شیرون به ۱۵۰۰ اسب بخار نیرو و ۱۶۰۰ نیوتن متر گشتاور رسیده‌اند. جالب است بدانید ویرون با حداکثر سرعت خود می‌تواند باک ۱۰۰ لیتری کاملاً پر خود را در عرض ۱۲ دقیقه خالی کند، شیرون این زمان را به ۹ دقیقه کاهش داده است.

آن طور که واضح است این یک بازی اعداد بسیار جدی بین ویرون و شیرون می‌باشد، پس بیایید بیشتر به این اعداد بپردازیم. این خودرو صفر تا صد را در کم‌تر از ۲.۵ ثانیه، صفر تا دویست را در کم‌تر از ۶.۵ ثانیه و صفر تا سیصد را درکم تر از ۱۳.۶ ثانیه پر می‌کند. چند لحظه به خود وقت دهید تا مورد آخر را بهتر بتوانید درک کنید! شتاب صفر تا سیصد کیلومتر بر ساعت شیرون ۲.۹ ثانیه سریع‌تر از مک لارن P1 و یک ثانیه سریع‌تر از ویرون سوپر اسپرت است، این نکته را هم به خاطر داشته باشید که در سرعت سیصد کیلومتر بر ساعت، سرعت باد ۸۳ متر بر ثانیه است.

نوبتی هم که باشد نوبت حداکثر سرعت می‌باشد، بوگاتی می‌گوید حداکثر سرعت شیرون را روی ۴۲۰ کیلومتر بر ساعت محدود کرده است که تقریباً ۵ کیلومتر بر ساعت از سرعت ویرون سوپر اسپرت بیشتر است. بوگاتی می‌گوید تایرهای میشلن روی شیرون که به صورت اختصاصی برای این خودرو طراحی شده‌اند، می‌توانند سرعت‌های بیش از این را هم تحمل کنند و بعدها با کمک آن‌ها کمپانی یک رکورد سرعت برای شیرون ثبت خواهد کرد، ولی این محدودیت سرعت در واقع به منظور حفظ ایمنی سرنشین‌ها انجام شده است. یورو انکپ قطعاً از شنیدن این خبر خوشحال خواهد شد!

یکی از دلایل اصلی قدرت بسیار بالای موتور شیرون استفاده از ۴ توربو شارژر است که با همکاری هم حداکثر گشتاور موتور را از ۲ هزار دور در دقیقه تا ۶ هزار دور در دقیقه در اختیار راننده قرار می‌دهند. این سیستم دو مرحله‌ای به منظور بهبود پاسخ گویی دریچه گاز تا ۳۸۰۰ دور در دقیقه فقط از دو توربو بهره می‌برد و در دور موتورهای بالاتر از آن، از هر چهار توربو شارژر استفاده می‌کند. یک سیستم اگزوز تیتانیومی جدید با کاهش فشار در قسمت عقب در مقایسه با ویرون، به افزایش نیروی موتور کمک شایانی کرده است. این سیستم از دو مبدل کاتالیزوری بزرگ استفاده می‌کند. جالب است بدانید هر یک از این مبدل‌ها، از نظر اندازه شش برابر مبدل کاتالیزوری فورد موندئو هستند. در کل لوله اگزوز وجود دارد که چهار عدد آن به سمت بیرون بوده و دو مورد دیگر رو به پایین هستند تا به عنوان یک دیفیوزر دمنده عمل کنند. این شیوه به عنوان یک تکنولوژی تقویت کننده داون فورس سال‌های زیادی است که کارایی خود را در خودروهای فرمول یک به خوبی ثابت کرده است.

تمامی قطعات پیشرانه شیرون بسیار بزرگ هستند. یک سیستم خنک کننده بهبود یافته موجب می‌شود تا خودرو بتواند در هر دقیقه ۶۰ هزار لیتر هوا را به داخل محفظه موتور پمپ کند، در همین زمان پمپ خنک کننده قادر است ۸۰۰ لیتر هوا را به گردش دربیاورد. طبق ادعای ویلی نتوچیل، مهندس ارشد بوگاتی، مدیریت دما یکی از بزرگ‌ترین مشکلات آن‌ها در طراحی شیرون بوده است. روی هم رفته، زیر پوست شیرون ۱۰ رادیاتور به کار گرفته شده است.

همراه با نیروی بسیار زیاد، نیاز به ترمزهای بزرگ هم احساس می‌شود، از این رو دیسک‌های ترمز جلو و عقب در مقایسه با ویرون ۲۰ میلی متر بزرگ‌تر و ۲ میلی متر ضخیم‌تر هستند و از جنس کربن کاربید سیلیسیوم ساخته شده‌اند، ماده اولیه‌ای که هم سبک‌تر است و هم مقاومت بیشتری دارد. در کنار این دیسک‌ها در قسمت جلو کالیپرهای هشت پیستون و در عقب، کالیپرهای شش پیستون نصب شده‌اند. هر پیستون این کالیپرها ابعاد نسبتاً متفاوتی دارند تا لنت ترمز به صورت کاملاً مماس روی دیسک قرار بگیرد.

تایرها، که در مقایسه با ویرون ۱۴ درصد در جلو و ۱۲ درصد در عقب عریض‌تر هستند، روی رینگ‌های ۲۰ اینچ در جلو و ۲۱ اینچ در عقب نصب شده‌اند و طراحی ویژه آن‌ها مقاومت خوبی در برابر فشار بسیار زیاد دارد. باید هم این طور باشد، زیرا در شیرون، هر گرم از لاستیک تایرها نیروی گریز از مرکز بسیار زیاد ۳۸۰۰ جی را تحمل می‌کند. پهن‌تر شدن تایرها مرکز تماس بزرگ‌تری بین جاده و تایر ایجاد می‌کند و این به معنی ترمزگیری، شتاب گیری و چسبندگی بهتر در جاده‌های خیس می‌باشد. در عین حال، سیستم دو دیفرانسیل به روز شده این خودرو در محور جلو و عقب از دیفرانسیل‌های الکترونیکی استفاده کرده و همین موجب بهبود کنترل کلی خودرو و همچنین هندلینگ آن شده است.

به عنوان یک نقطه شروع، بوگاتی برای این خودرو که می‌خواهد عنوان سریع‌ترین خودروی تولیدی جهان را یدک بکشد، از یک مونوکوک فیبر کربنی جدید (ساخت هر یک از آن ۴ هفته طول می‌کشد) در ساخت آن استفاده کرده، بوگاتی برای صرفه جویی ۸ کیلوگرمی در وزن خودرو و همچنین افزایش استحکام در مقایسه با ویرون، یک ساب فریم عقب فیبر کربنی به مونوکوک مذکور متصل کرده و کل این پکیج را یک بدنه تمام فیبر کربنی فرا گرفته است. بوگاتی ادعا می‌کند سختی پیچشی این خودرو در حد و اندازه مدل‌های لومان LMP1 است، در عین حال استفاده از یک سیستم فرمان الکتریکی جدید و سیستم تعلیقی که مستقیماً به مونوکوک جوش داده شده بدین معنی است که شیرون بسیار سریع‌تر از هر خودروی دو تنی دیگری به کنش‌های راننده واکنش نشان خواهد داد.

رانندگی

در جاده چگونه است؟

اول از همه فرمان تیز این خودرو است که توجه شما را جلب می‌کند؛ فقط چند لحظه صبر کنید و فکر کنید که چقدر سیستم فرمان خودروی شما باید فوق العاده باشد که بتواند از پس یک موتور ۱۵۰۰ اسب بخاری بربیاید! ولی کمی که به آن عادت کردید، دیگر همه چیز برای شما عادی می‌شود؛ دقایقی بعد با شیرون همان طوری رفتار می‌کنید که ممکن است با یک بی ام و M3 دست دوم ۱۰ هزار پوندی رفتار کنید. جعبه فرمان الکتریکی است، و برخی از مهندسان نخبه بوگاتی موفق شده‌اند هفت الگوریتم مختلف را طوری با هم مرتبط کنند که ما با اطمینان بگوییم این یکی از بهترین سیستم‌های فرمان الکتریکی حال حاضر دنیاست. باز هم، با توجه به قیمت این خودرو، شما چیزی کم‌تر از این نمی‌توانید انتظار داشته باشید.

میشلن بی خیال سیستم PAX شده و دو جفت تایر Cup 2 جدید را به صورت اختصاصی برای این خودرو طراحی کرده است. در یک جاده پر از دست انداز، تفاوت این تایرها با آن چه که در ویرون تجربه کرده بودیم مثل تفاوت روز و شب است. سر پیچ‌ها، تایرهای ۲۸۵ جلو چسبندگی فوق العاده ای به جاده دارند و دقیقاً همینجاست که سیستم دو دیفرانسیل خودرو وارد عمل شده و شما تجربه‌ای مانند پرتاب تیر از روی کمان خواهید داشت. این حرف ما را باور کنید، اولین باری که داخل یک شیرون بعد از پیچ، در دنده دو پایتان را به طور کامل روی پدال گاز فشار می‌دهید، لحظه‌ای است که هیچ وقت آن را فراموش نخواهید کرد.

همان طور که احتمالاً می‌دانید، این ۱۵۰۰ اسب بخار نیرو را اگر بلد نباشید کی و چگونه استفاده کنید، ۲۰۰۰ اسب بخار هم خودروی شما قدرت داشته باشد به درد لای جرز دیوار هم نخواهد خورد! به عنوان مثال، یک ویرون سوپر اسپرت ۱۲۰۰ اسب بخار نیرو دارد، ولی زمانی که سیستم کنترل کشش و سیستم دست و پا چلفتی فرمان الکتریکی و تعویض دنده‌ها و ترس راننده و بسیاری عوامل دیگر را هم مد نظر قرار دهید، تعداد دفعاتی که شما واقعاً خواهید توانست از تمام این ۱۲۰۰ اسب بخار نیرو استفاده کنید بسیار کم و انگشت شمار است. در شیرون، نهایت دیوانگی اکثر اوقات در دسترس راننده خواهد بود. حتی روی تپه‌های شنی منطقه جبل حفیت در عربستان، به راحتی می‌توان با دنده دو بوگاتی شیرون پرواز کرد! هیچ هشداری از سیستم کنترل کشش نخواهید داشت و بدون هیچ ترس و تردید، باید فقط روی پدال گاز و تعویض دنده‌ها تمرکز کنید و چیزی را تجربه خواهید کرد که قبلاً هیچ وقت حتی در یک نیسان GT-R تیونینگ شده هم تجربه نکرده‌اید.

از نظر قدرت تغییر مسیر، عملکرد سیستم ترمز و قابلیت‌های خودرو سر پیچ‌ها، شیرون بسیار شبیه به یک آئودی R8 بسیار قدرتمند بود. این یک ادعای بسیار بزرگ است! صدای موتور بزرگ شانزده سیلند W شکل آن بیشتر شبیه به صدای هواپیماست تا یک خودرو، صدا به هیچ وجه موزیکال نیست و بیشتر به یک غرش می‌ماند که وقتی زیر فشار زیاد پشت فرمان روی صندلی میخ کوب شده‌اید، شنیدن آن هم برای شما سخت می‌شود. هیچ زمانی برای قضاوت در مورد صدای موتور نخواهید داشت، خیلی زرنگ باشید بتوانید خودرو را با سرعت سرسام آوری که دارد کنترل کنید. از زمان استارت تا زیر ۴ هزار دور در دقیقه، فقط دو توربو به کار گرفته می‌شوند، بعد از آن دو جفت توربوی دیگر با یک صدای گوش نواز وارد کار می‌شوند تا سریع‌تر از آن چه که حتی فکرش را می‌توانید بکنید، شیرون شما شتاب بگیرد.

تایرها در دنیای سرعت‌های بالای ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت جزو پر اهمیت‌ترین چیزها هستند. تایرها باید نو باشند، اگر تایرهای شما کمی کهنه باشد، باید دور سرعت‌های بالای ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت را خط بکشید. اگر فشار باد تایرها کم باشد، باز هم باید سرعت‌های بالا را فراموش کنید. آمار سرعت ثبت شده توسط این خودرو بیشتر به آمار ناسا می‌مانند تا آمار خودرویی!

از نظر آیرودینامیکی، این خودرو بسیار پیشرفته‌تر از ویرون است. سیستم آیرودینامیک شیرون هوا را به گونه‌ای از کناره‌های خودرو عبور می‌دهد تا فشار پایداری در هر دو طرف بدنه فیبر کربنی ایجاد شود. با فعال شدن باله عقب بهترین ترکیب از لغزندگی، داون فورس و ترمز هوایی ایجاد می‌شود. شیرون حتی یک جفت اگزوز رو به پایین دارد که به عنوان یک دیفیوزر دمنده عمل می‌کنند.

با همه این اوصاف، شیرون نمی‌تواند قوانین فیزیک را گول بزند و جنگ سختی بین آن‌ها در حالی که خودرو سرعت خود را به حدود ۳۷۰ کیلومتر بر ساعت می‌رساند شکل می‌گیرد. شتاب گیری خودرو به حدی وحشیانه است که جریان هوای بالای تایرها تا اندازه‌ای آن‌ها را خنک می‌کند که تایرها شروع به کاهش فشار می‌کنند. و فشار خیلی کم می‌تواند منجر به اتفاقات خیلی بدی بشود. به همین دلیل است که همیشه پشت فرمان شیرون باید حواستان به سیستم نظارت بر فشار باد تایرها باشد، اگر فشار بادی که می‌بینید خیلی کاهش پیدا کند، چند لحظه بعد در آسمان‌ها خواهید بود!

دو تلاش اول ما برای افزایش سرعت با شکست همراه بود، دلیل آن کاهش فشار به زیر ۲.۸ بار بود، ولی در تلاش سوم، شیرون با ما کاملاً همکاری کرد. افزایش سرعت تا ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت اولیه بسیار دیوانه وار اتفاق می افتد و باید حدوداً ۴.۵ ثانیه زمان ببرد، ولی طوری که خودرو راه خود را به سوی ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت سرعت بعدی باز می‌کند بسیار ترسناک است و خودرو به خوبی به افزایش سرعت ادامه می‌دهد؛ افزایش سرعت این خودرو در مقایسه با ویرون سوپر اسپرت بسیار تهاجمی‌تر است. زمانی که ۲ کیلومتر به انتهای پیست باقی مانده به سرعت ۳۷۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسیم و اینجاست که محدود کننده سرعت خودرو به رویای ما پایان می‌دهد. بدون محدود کننده سرعت این خودرو چقدر می‌تواند برود؟ گفته می‌شود شیرون قادر است از مرز ۴۸۲ کیلومتر بر ساعت هم عبور کند.

داخل کابین

کیفیت ساخت و فضا

کمک فنرها را شل کنید و یک سواری نرم و راحت را تجربه خواهید کرد، سیستم صوتی خودرو قوی است و کابین بسیار خاص و زیباست. ویرون در سرعت‌های بالا کابین پر سروصدایی داشت، ولی استفاده از مواد عایق صدای قوی‌تر و مهم‌تر از همه، شیشه‌های دو جداره باعث شده شیرون در سرعت‌های بالا هم بی سروصداتر باشد. شیشه دو جداره خودرو به قدری مؤثر است که وقتی پنجره را باز می‌کنید، صدای توربوها در حال حرکت بسیار آزار دهنده می‌شود.

در حالی که طول بین دو محور این خودرو ۱ میلی متر از شیرون بیشتر است، عرض و ارتفاع آن هم به ترتیب ۱۴ و ۶ میلی متر افزایش داشته‌اند، این اعداد شاید از نظر ما خیلی زیاد نباشند، ولی برای طراحان خودرو در این سطح، اعداد مذکور یک دنیا محسوب می‌شوند. اصلی‌ترین مزیت کابین شیرون در مقایسه با ویرون، ۱۲ میلی متر فضای سر بیشتر است، بدین معنی که شما به راحتی می‌توانید با یک کلاه ایمنی پشت فرمان آن بنشینید.

بقیه موارد کابین به گونه‌ای طراحی شده‌اند که حواس پرتی راننده را به کم‌ترین میزان ممکن برسانند. یک سرعت سنج آنالوگ که حداکثر سرعت آن ۵۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌باشد، توسط صفحات نمایش دیجیتال TFT احاطه شده است. در حالی که سرعت افزایش پیدا می‌کند، میزان اطلاعات نمایش داده شده روی این صفحات کم‌تر می‌شوند تا راننده بتواند روی جاده و خودرو تمرکز کند.

یک کنسول مرکزی باریک در وسط کابین قرار گرفته و روی آن دسته دنده و چهار دکمه گرد درخشان مانند الماس سیستم تهویه مطبوع را می‌توانید ببینید. الماس‌های واقعی، البته در اسپیکرها قرار دارند. روی هر کدام از چهار توییتر خودرو یک پوسته الماس یک قیراطی قرار گرفته و در عین حال، لوگوی بوگاتی روی کاپوت خودرو از جنس نقره میناکاری شده است. یک جعبه داشبورد خنک شونده بهترین جا برای نگه داشتن نوشیدنی‌هاست و کیف دستی و کت‌های خود را می‌توانید از جای مخصوصی که در پشت سری‌های خودرو تعبیه شده آویزان کنید، نگران‌های ساک‌های خودتان هم نباشید، زیر کاپوت جلو بوگاتی محفظه‌ای مخصوص برای آن‌ها در نظر گرفته است.

هزینه‌های نگهداری و استهلاک

از این خودرو در کل قرار است ۵۰۰ دستگاه تولید شود و تمامی ۱۲۰ دستگاهی که تاکنون ساخته شده را بوگاتی فروخته است. ولفگانگ دورهایمر، مدیرعامل کمپانی مشتریان این خودرو را "افراد خارق العاده ای" توصیف کرده و از نظر او، آن‌ها فقط ماشین بازهای عادی نیستند. دورهایمر می‌گوید به طور میانگین آن‌ها ۶۴ خودرو، ۳ جت شخصی، ۳ هلیکوپتر و یک قایق تفریحی دارند و سالانه ۲۵۰۰ کیلومتر به طور میانگین رانندگی می‌کنند.

آن‌ها دسته از مولتی میلیاردرها هستند که در یک چشم به هم زدن ۱.۹ میلیون پوند قیمت این خودرو را در می‌آورند و خرید چند صد هزار پوند آپشن اضافی شیرون برای آن‌ها مثل آب خوردن است. از این رو حق با شماست، کسی که پول خرید این خودرو را دارد، پرداخت هزینه‌های نگهداری آن برایشان چیزی نیست.

نتیجه گیری

نظر نهایی

جانشین ویرون خودرویی قادر به انجام کارهایی است که دیگران نمی‌توانند.

اهمیت ویرون با رونمایی از این خودرو قطعاً کاهش پیدا نکرده است. بله، این خودرو زمانی سریع‌ترین، پیچیده‌ترین و گران‌ترین خودروی بوگاتی بود و یک زبان تکنولوژی جدید را به دنیای خودروهای سریع مدرن وارد کرد. این ویرون بود که مواردی مانند توربو شارژر، سیستم دو دیفرانسیل و شاید مهم‌تر از همه، گیربکس دو کلاچه را وارد این دنیا کرد. ویرون خودرویی بود که فردیناند پیج، مدیرعامل آن زمان گروه فولکس واگن با آن به دنیا ثابت کرد که مجموعه تحت مدیریت وی قادر به انجام چه کارهایی است. این کار به هیچ وجه برای او ارزان هم تمام نشد.

با این حال، مشکلی در ویرون وجود داشت که هیچ کس را نتوانست عاشق خود کند. ویرون هیچ وقت نتوانست به خودرویی که پوسترش را روی دیوار کودکان و جوانان علاقه مند دنیای خودرو می‌توانید بیابید تبدیل شود.

ولی شیرون به قدری مرموز است که همه را به این فکر وا داشته برای رسیدن به چنین سرعت‌هایی با یک خودرو، چقدر کار مهندسی سخت و طاقت فرسا روی آن انجام شده است. ما انتظار یک فیس لیفت ویرون را داشتیم، ما انتظار داشتیم که با رونمایی از این خودرو همه به بوگاتی طعنه بزنند که چرا اصلاً خودرویی مانند شیرون باید وجود داشته باشد. در عوض، ما با خودرویی رانندگی کردیم که قادر به انجام کارهایی است که دیگران نمی‌توانند.

شک نکنید ما یک پوستر شیرون را روی دیوار دفتر مجله نصب خواهیم کرد...!

مزایا:

فرمان فوق العاده، مهندسی شگفت انگیز، سرعت و شتاب خیره کننده

معایب:

قیمت بسیار زیاد ۱.۹ میلیون پوندی و این که برای رسیدن به حداکثر سرعت آن باید یک جاده بسیار بسیار دراز و طولانی در اختیار داشته باشید!

نظر شما در مورد بوگاتی شیرون چیست؟ آیا شیرون بالاخره خواهد توانست رکورد سریع‌ترین خودروی دنیا را شکسته و عنوان سریع‌ترین خودروی تولیدی جهان را از چنگ کوئنیگزگ آگرا آر اس دربیاورد؟

منبع نقدوبررسی: مجله Top Gear بریتانیا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

16 دیدگاه ها برای "نقد و بررسی بوگاتی شیرون توسط مجله Top Gear بریتانیا"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
mehdi
مهمان

شاید ورق برگشت لااقل بتونیم از نزدیک ببینیمش

Sirvan
مهمان

با این شرایط فجیع اقتصادی و کسب و کار و این تعرفه های گمرکی احمقانه و بی ارزشی پول ملی(کود ملی)اگه بخوام سرعت و شتابو تجربه کنم(خخخ) نهایتش بتونم یه پارس ای ال ایکس موتور زانتیا ۲۰۰۰هزار بخرم والا به خدا با این مملکتشون

ابوالفضل
مهمان

من عاشق بوگاتی ام….مخصوصا شیرون…چون یک ماشین کامل هست…چ بسا ک تااخر عمرمونم کارکنیم نمیتونیم بخریم..

مهدی
مهمان

من که بی هوش شدم
ولی خدایی با پراید هاچ بکم سوسکش میکنم

کیهان
مهمان

دست ما کوتاه و خرما بر نخیل

کامکارتیونینگ
مهمان

جایی که لافراری هست نمیشه به شیرون فکر کرد.

mahad
مهمان

شاید کانیکزگ تند و تیزتر باشه ولی اون آرامش وفضای سوپرلوکس داخل کابین و وقار و عظمت بوگاتی یه چیز دیگه ست

طراحی ملی
مهمان

چقدر شبیه پراید خودمونه

مهدی
مهمان

ما فقط نگاه ما فقط حسرت…بابا سوناتای خودم رو عشقه(کاپوت پیکانش را بالا میدهد)

امیر
مهمان

در اینده ای نزدیک…تو این رنج قیمت میتونین از سایپا پراید بخرید و از ایران خودرو سمند…کولر و دنده عقبم جزو اپشن به حساب میاد باید جدا پول بدید..حداکثر توان موتور ۴ الاغ بخار