دستاورد تولید سامانه تله‌ ماتیک خودروهای متصل

شنبه 28 آبان 01 ساعت 09:27
دستاورد تولید سامانه تله‌ ماتیک خودروهای متصل
قرارداد تولید ۲۰ هزار سامانه تله‌ماتیک خودروهای متصل بین شرکت صنایع الکترونیک شیراز وابسته به شرکت صنایع الکترونیک وزارت دفاع و شرکت تام ایران‌خودرو، دستاورد بزرگی است که از همکاری صنعت خودرو و صنایع نظامی دانش بنیان به دست آمده و صنعت خودروی ایران را یک گام بزرگ به داخلی سازی قطعات هایتک خودرو نزدیک می‌کند.

پررنگ شدن مشکلات زیست محیطی و افزایش حساسیت جهانی به حفظ محیط زیست و کاهش انتشار آلایندگی‌های جوی، مسیر صنعت خودرو را دچار تغییرات اساسی کرد. از سوی دیگر نقش پررنگ استفاده از سوخت‌های فسیلی در آلودگی هوا و محدود بودن این منابع در دنیا، به توقف تولید موتورهای درون‌سوز در آینده نزدیک منتهی خواهد شد.

توقف استفاده از خودروهای بنزینی در بسیاری از کشورهای توسعه یافته در بازه زمانی کوتاه مدت، صنعت خودرو را به سوی خودروهای برقی بر پایه باتری‌های لیتیوم بونی سوق داده است و ترکیب این خودروها با اینترنت‌ پرسرعت ۴G و ۵G، خودروهای خودران را وارد بازارهای دنیا کرده است.

در این میان کشورهایی برنده لقب گرفتند که با درک صحیح از این تغییر ریل در راهبردهای بلندمدت صنعت خودرو به توسعه سخت افزاری و نرم افزاری خودروهای برقی، هوشمند و تکنولوژی شارژ این خودروها پرداختند.
چین بهترین مثال در این حوزه است و در طول زمانی کمتر از ۱۰ سال توانست صنعت خودروی این کشور را به قطب خودروهای برقی و هوشمند در جهان تبدیل سازد. ازدهای زرد همچنین از کشورهای پیشرو در تولید نرم‌افزار و تراشه‌های موردنیاز خودروهای خودران لقب گرفته است.
چین که با وجود تلاش بسیار نتوانست در ساخت موتورهای درونسوز قدم بزرگی بردارد با استفاده از تغییرات میان نسلی در حوزه تکنولوژی امروز الگویی برای دیگر کشورها محسوب می‌شود.
صنعت خودروی ایران نیز که به دلیل تحریم‌ها با مشکلات بسیاری در ثبت سفارش و خرید تراشه‌های خودرو مواجه است با برنامه ریزی، تلاش برای ساخت برخی از تراشه‌ها با همکاری شرکت‌های دانش بنیان را آغاز کرده است.
یکی از مهمترین اقداماتی که در این حوزه روی داد و کمتر مورد توجه قرار گرفت، قرارداد تولید ۲۰ هزار سامانه تله‌ماتیک خودروهای متصل بین شرکت صنایع الکترونیک شیراز وابسته به شرکت صنایع الکترونیک وزارت دفاع و شرکت تام ایرانخودرو بود که صنعت خودرو را در حوزه خودروهای متصل و هوشمند از کشورهای خارجی بی‌نیاز کرده است.این دستاورد ناشی از همکاری صنایع نظامی و صنعت خودرو است که از سال گذشته آغاز شده بود.
به هر حال در صنایع نظامی به دلایل مختلف، پیشرفت‌هایی رخ داده که سرریز آن می‌تواند صنعت خودرو را از برخی کشورهای خارجی بی‌نیاز کند.

سامانه تله ماتیک شامل مجموعه‌ای از سخت افزارهای مربوط به خودروهای متصل (TCU) است که قابلیت های بسیار خوبی در حوزه اینترنت سیار، تماس اضطراری، اعلان وقوع تصادف و ارایه خدمات شهر هوشمند برای خودرو فراهم می‌کند و تهیه آن به دلیل قیمت بالا و مشکلات تحریمی برای خودروسازان ایرانی با سختی زیادی همراه است.

سامانه تله‌ماتیک که یک اینترنت سیار در اختیار خودرو خواهد گذاشت و نرم‌افزار آن تولید جهاد دانشگاهی شریف و سخت‌افزار آن تولید شرکت تام ایران‌خودرو است، صنعت خودروی ایران را یک گام به هوشمندسازی خودروها نزدیک می‌کند.

براساس اعلام شرکت ایران خودرو، سامانه تله ماتیک در سال آینده بر روی خودروی ریرا نصب خواهد شد و با وجود اینترنتی پرسرعت می‌تواند نخستین خودروی هوشمند و متصل داخلی لقب گیرد.

پرشین خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar