مهم ترین اصطلاحات مکانیکی خودرو

چهارشنبه 1 تیر 01 ساعت 10:48
مهم ترین اصطلاحات مکانیکی خودرو

به ‌احتمال‌ زیاد در زمان خرابی ماشین با یک یا دو عبارت مواجه شدید که معنی آن را ندانید. برای همین منظور ما در این مقاله اصطلاحات فنی خودرو در قسمت‌های مختلف ماشین را ارائه می‌کنیم.

همچنین مجموعه کاملی از رایج‌ترین اصطلاحات مکانیکی خودرو و لغات رایج در مکانیکی را نیز گنجانده‌ایم.

 

سیستم ترمز ضد قفل (ABC)

ترمز ضد قفل یک سیستم پیشرفته است که چرخش تک‌تک چرخ‌ها را کنترل می‌کند. به‌علاوه از قفل شدن چرخ‌ها هنگام توقف جلوگیری می‌کند. چرخ‌های قفل‌شده، ترمز ناکارآمدی را ارائه می‌کنند. سپس کنترل جهت را از دست می‌دهد، بنابراین ABS مسافت توقف را در بیشتر شرایط کوتاه می‌کند. همچنین به راننده اجازه می‌دهد حتی در هنگام ترمز وحشتناک، فرمان را هدایت کند.

 

ماژول کنترل ABS

این پردازنده به بررسی تست‌های تشخیصی سیستم ترمز ضد قفل می‌پردازد. علاوه بر این، اطلاعات سنسورهای سرعت چرخ و سیستم ترمز هیدرولیک را پردازش می‌کند. زمانی که ترمز شروع به لغزش می‌کند و در شرف قفل شدن است. این ماژول برای جلوگیری از قفل شدن ترمز، تعیین می‌کند که چه زمانی باید فشار ترمز را کاهش دهد. این کار حتی برای جلوگیری از لغزش در زمانی که هنوز ترمز زده نشده انجام می‌گیرد.

چراغ هشدار ABS روی داشبورد قرار دارد. هر بار که وسیله نقلیه به کار بیفتد، چراغ برای چند ثانیه روشن می‌شود؛ اما اگر در طول رانندگی روشن شود، نشان می‌دهد که ماژول کنترل ازکارافتاده است. حتی می‌تواند نشان‌دهنده ازکارافتادن سنسور چرخ یا وقوع مشکل دیگری باشد. بنابراین به دانستن اصطلاحات فنی خودرونیاز دارید و برای رفع مشکل باید با اصطلاحات مکانیکی خودرو و لغات رایج در مکانیکی آشنا باشید.

در بسیاری از وسایل نقلیه، ترمزها همچنان در هنگام روشن بودن چراغ هشدار کار می‌کنند. در این صورت ضد قفل کار نمی‌کند. بااین‌حال، در برخی خودروها، در صورت نقص سیستم ضد قفل، توانایی ترمز کاهش می‌یابد. همچنین کنترل پایداری و کنترل کشش (در خودروهایی با این ویژگی‌ها) نیز ممکن است غیرفعال شود. چراغ هشدار ABS معمولاً یک کد از مشکل را تولید می‌کند. این کد می‌تواند با یک ابزار تشخیصی خوانده شود و به مکانیک در تشخیص دقیق مشکل کمک کند.

 

سیستم تهویه مطبوع (AC)

اولین سیستم خنک‌کننده‌ در سال ۱۹۷۰ در خودروها ظاهر شد. از مبرد و کمپرسور برای کاهش دما در داخل خودرو استفاده می‌کند.

 

کیسه‌های هوا یا ایربگ

دارای ویژگی‌های ایمنی متشکل از بالشتک‌های پر از هوا است. از آسیب به سرنشینان مستقر در وسیله نقلیه جلوگیری می‌شوند.

 

فیلتر هوا

متشکل از مواد فیبری که از ورود کثیفی، گردوغبار و سایر آلاینده‌ها به داخل موتور جلوگیری می‌کند.

 

تمام چرخ

پیشرانه خودروی دومحوری است. گشتاور را به تمام چرخ‌های خود به‌طور هم‌زمان ارائه می‌دهد.

 

ترمز (دیسکی و درام)

یکی از اصطلاحات فنی خودرو سیستمی است که ماشین شما را متوقف می‌کند. ترمزهای دیسکی از کالیپر برای بستن لنت ترمز به دیسک‌های فلزی به نام روتور ترمز استفاده می‌کند. این کار باعث توقف خودرو می‌شود. ترمزهای درام شامل ترکیبی از یک درام فلزی و کفشک‌های ترمز هستند. کفشک‌ها به سمت بیرون خودرو فشار می‌آورند تا به درام فشار وارد شود و ماشین از حرکت بایستد.

 

کنترل آب‌وهوا

این واژه یکی از اصطلاحات مکانیکی خودرو و لغات رایج در مکانیکی است که برای اشاره به بخاری، تهویه مطبوع و مکانیزم های یخ‌زدایی در خودرو استفاده می‌شود. برخی از وسایل نقلیه دارای سیستم‌های پیشرفته هستند که هوای بیرون را تشخیص می‌دهند و می‌توانند بر اساس آن تنظیم شوند.

 

سیستم انتقال پیوسته

یک گیربکس خودکار است. می‌تواند به‌صورت یکپارچه از طریق دامنه پیوسته نسبت به دنده تغییر کند.

 

خنک‌کننده

خنک‌کننده ‌یکی از اصطلاحات فنی خودرو است. ترکیبی از اتیلن گلیکول و آب است که ضد یخ نیز نامیده می‌شود. این وسیله با پراکنده کردن گرمای اضافه و جلوگیری از یخ زدن قطعات، از سیستم کنترل آب‌وهوا محافظت می‌کند.

 

سیلندر

یکی از چهار، شش یا هشت حفره در بلوک موتور است. پیستون در آن قرار دارد و عمل احتراق در آن اتفاق می‌افتد.

 

پیشرانه

یکی از مهم‌ترین جز و قلب هر ماشینی پیشرانه است. تمام قطعات خودرو باهم کار می‌کنند تا نیرو را به چرخ‌های ماشین برسانند. قطعات بسته به نوع جلو وسیله نقلیه (گیربکس دستی، اتوماتیک، چرخ یا چهارچرخ متحرک) متفاوت است. موتور در پیشرانه گنجانده نشده است.

 

توربوشارژر

این دستگاه مانند سوپر شارژر، قدرت خودرو را با کمک یک توربین اگزوز افزایش می‌دهد. این قطعه یکی از اصطلاحات فنی خودرو است که بهتر است مفهوم آن را بدانید.

 

رگولاتور پنجره

مجموعه مکانیکی است که هنگام برق‌رسانی به موتور الکتریکی یا چرخاندن میل‌لنگ پنجره در پنجره‌های دستی، پنجره را بالا و پایین می‌برد. رگولاتورهای پنجره در داخل پانل درب، دور از چشم و دور از ذهن نصب می‌شوند. یکی از مشکلات شکستن چرخ‌دنده، کابل، قرقره است. در این صورت کالسکه تنظیم‌کننده دیگر با پنجره تماس ندارد تا آن را به سمت بالا و پایین هدایت کند. رگولاتورها اغلب به درب میخ می‌شوند، بنابراین به‌راحتی جدا یا تعویض نمی‌شوند.

 

منیفولد اگزوز

منیفولد یکی از اصطلاحات مکانیکی خودرو و لغات رایج در مکانیکی است. منیفولد اگزوز که مستقیماً به بلوک موتور متصل شده، اولین بخش از سیستم اگزوز خودرو است. این گازهای خروجی را از تمام سیلندرها خارج کرده و آن‌ها را به مبدل کاتالیزوری خودرو هدایت می‌کند. موتورهای نوع V برای هر بانک سیلندر یک منیفولد جداگانه دارند. نشتی در منیفولد اگزوز یا واشر آن می‌تواند به گازهای خروجی اجازه خروج دهد. در این صورت برای سرنشینان خودرو خطری ایجاد می‌کند و می‌تواند منجر به خوانش اشتباه توسط سنسور اکسیژن شود و چراغ چک موتور را روشن کند. سوراخ‌های بزرگ‌تر در منیفولد صدای بلند اگزوز تولید می‌کند.

 

واشر منیفولد اگزوز

یکی از اصطلاحات فنی خودرو واشر منیفولد اگزوزاست که بین بلوک موتور و منیفولد اگزوز قرار دارد.

 

سیستم احتراق

سیستم جرقه‌زنی، وظیفه اشتعال مخلوط هوا و سوخت در یک موتور بنزینی را دارد. سیستم جرقه‌زنی از یک سیم‌پیچ احتراق و شمع‌های محفظه احتراق تشکیل‌شده است. این سیستم ولتاژ باتری را به ولتاژ بالاتر تبدیل می‌کند. پیشرفت در تکنولوژی نیاز به سرویس سیستم جرقه‌زنی را تا حد زیادی کاهش داده است. کلاهک‌ها و روتورهای توزیع‌کننده زمانی نیاز به تعویض داشتند. در وسایل نقلیه جدید، فواصل تعویض شمع اغلب حدود ۱۰۰۰۰۰ مایل است. سیم‌های شمع هنوز هم نیاز به توجه و تعویض گاه‌به‌گاه دارند.

 

سیم‌پیچ احتراق

سیم‌پیچ احتراق یکی از رایج‌ترین اصطلاحات مکانیکی خودرو و لغات رایج در مکانیکی است. آن ۱۲ ولت خودرو را به بیش از ۱۰۰۰۰ ولت برای تولید جرقه مؤثر در شمع‌ها تبدیل می‌کند. در این صورت مخلوط هوا و سوخت را در سیلندرهای موتور مشتعل می‌شود. برخی خودروها از یک سیم‌پیچ استفاده می‌کنند، اما به‌طور فزاینده‌ای، هر سیلندر (جفت یا حتی تک سیلندر) سیم‌پیچ مخصوص به خود را می‌گیرد. خرابی سیم‌پیچ می‌تواند منجر به عملکرد خشن، کاهش شتاب تا توقف کامل موتور (عدم استارت زدن) شود.

 

سوئیچ احتراق

اکثر رانندگان سوئیچ احتراق را به‌عنوان شکافی که در آن کلید را برای روشن کردن ماشین خود وارد می‌کنند در نظر می‌گیرند. اما این درواقع سیلندر قفل احتراق و پراستفاده‌ترین اصطلاحات فنی خودرو است. سوئیچ احتراق یک جزء الکتریکی پیچیده‌ است.

قبل از اینکه سیستم‌های الکتریکی در خودرو را فعال کند، باید کدهای ضد سرقت را در کلید بخواند. در این صورت خودرو می‌تواند راه‌اندازی شود یا اجازه دهد تا یک گیربکس اتوماتیک از پارک خارج شود. در صورت خراب شدن ماشین احتمالاً به اصطلاحات مکانیکی خودرو و لغات رایج در مکانیکی نیاز پیدا می‌کنید. پس بهتر است تا انتها با ما باشید.

اگر هنگام چرخاندن کلید روشن نشدن چراغ‌های داشبورد در حالت فعال، روشن نمی‌شود، این نشانه ازکارافتادن سوئیچ احتراق است. همچنین می‌تواند به دلیل اشکال در سیم‌کشی سوئیچ به استارت یا وجود مشکلات دیگر باشد. علاوه بر این ایراد در قطعات الکتریکی می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات دیگری مانند خرابی موتور استارت یا باتری مرده باشد. یکی دیگر از مشکلات احتمالی این است که یک حلقه کلید سنگین می‌تواند باعث سایش سیلندر قفل و سوئیچ احتراق شود. سپس به سوئیچ اجازه می‌دهد در هنگام برخورد خودرو به دست‌انداز یا چاله در وضعیت خاموش قرار گیرد. درنتیجه فرمان برقی، کیسه هوا و سایر سیستم‌ها غیرفعال شود.

 

سیلندر قفل احتراق

امروزه نیاز است تا با اصطلاحات فنی خودرو آشنا باشید. سیلندر قفل احتراق بخشی مکانیکی است که در آن کلید احتراق برای راه‌اندازی خودرو وارد می‌شود. در داخل سوئیچ احتراق نصب‌شده است. جزء الکتریکی که احتراق را قفل می‌کند. سپس کدهای ضد سرقت را در کلید خوانده تا به خودرو اجازه استارت دهد. کلیدهای فرسوده می‌توانند به لیوان‌ها یا پین‌های ویفری داخل سیلندر قفل آسیب بزنند. طوری که کلید نمی‌تواند بچرخد و از باز شدن اشتعال جلوگیری می‌کند. خود ویفرها نیز می‌توانند فرسوده شوند، بشکند یا در حالت برجسته بچسبد و از چرخش کلید جلوگیری کند.

اگر سیلندر قفل احتراق به‌سختی چرخانده شود یا کلید را نتوان به‌راحتی وارد یا بیرون کشید، ممکن است کلید خم‌شده یا فرسوده شود. داشتن کلید اصلی جدید ساخته‌شده توسط فروشنده یا قفل‌ساز می‌تواند کمک کند. برخی از سیلندرهای قفل را می‌توان با تعویض یا صاف کردن ویفرها توسط قفل‌سازان تعمیر کرد. می‌بینید که دانستن اصطلاحات مکانیکی خودرو و لغات رایج در مکانیکی حیاتی است.

در مواردی که سیلندر قفل احتراق باید تعویض شود، خودرو همچنین به کلیدهای جدید و قفل‌های جدید برای درها و صندوق‌عقب نیاز دارد. سیلندرهای قفل احتراق معمولاً چندین سال قبل از ایجاد مشکلات دوام می‌آورند. احتمالاً در آینده مشکل کمتری خواهند داشت. زیرا اکنون خودروهای بیشتری به کلیدهای هوشمند و استارت دکمه‌ای مجهز هستند که نیاز به کلید معمولی را از بین می‌برد.

 

سوپاپ

سوپاپ یکی دیگر از اصطلاحات فنی خودرو است. سوپاپ‌ها دستگاه‌های مکانیکی هستند که جریان و فشار درون یک سیستم یا فرآیند را کنترل می‌کنند. از اجزای ضروری یک سیستم لوله‌کشی هستند. وظیفه آن‌ها انتقال مایعات، گازها، بخارات، دوغاب و ... است.

انواع مختلفی از سوپاپ‌ها نظیر دروازه، گلوب، پلاگ، توپ، پروانه، چک، دیافراگم، پینچ، فشارشکن، شیرهای کنترلی و .... موجود است. برخی از شیرها خودکار می‌کنند درحالی‌که برخی دیگر به‌صورت دستی یا با محرک، پنوماتیک یا هیدرولیک کار می‌کنند.

 

سیستم انژکتوری

هدف این سیستم، رساندن سوخت به داخل سیلندرهای موتور است. درعین‌حال کنترل دقیق زمان تزریق، اتمیزه کردن سوخت و سایر پارامترها را نیز بر عهده دارد. انواع اصلی سیستم‌های انژکتوری شامل پمپ-لاین-نازل، یونیت انژکتور و کامن ریل است.

سیستم انژکتوری یکی دیگر از اصطلاحات مکانیکی خودرو و لغات رایج در مکانیکی است. سیستم‌های مدرن به فشار تزریق بسیار بالایی می‌رسند و از روش‌های کنترل الکترونیکی پیچیده استفاده می‌کنند. این سیستم‌ها به‌طور قابل‌توجهی بر فرآیند احتراق تأثیر می‌گذارند.  ازاین‌رو نقش کلیدی در بهبود مصرف سوخت موتور و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای مضر دارند.

 

واحد کنترل موتور (ECU)

این اصطلاحات فنی خودرو یک واحد کنترل الکترونیکی است که کار بهینه یک موتور احتراق داخلی را تضمین می‌کند. عرضه و پاشش سوخت، نسبت سوخت به هوا، احتراق، سرعت دور آرام و زمان باز و بسته شدن سوپاپ را کنترل می‌کند. ECU های مدرن همچنین شامل کروز کنترل، کنترل ترمز ضد لغزش و سایر ویژگی‌ها هستند.

 

کاسه نمد

کاسه نمد در برنامه‌های کاربردی با حرکت بین جزء سخت‌افزاری و محلول آب‌بندی استفاده می‌شود. حرکت می‌تواند چرخشی، انتقالی، رفت و برگشتی یا نوسانی باشد. کاسه نمد باید تعادل بین نیروی آب‌بندی را حفظ کنند. اصطکاک را به حداقل برسانند و علاوه بر آن از نشتی جلوگیری کند.

 

پلوس

 در جلوبندی خودرو از قطعه مهمی به نام پلوس استفاده می‌شود. میله‌ای است که چرخ‌ها را می‌چرخاند و وزن وسیله نقلیه را تحمل می‌کند. اجزای ضروری هر وسیله نقلیه هستند و در سه نوع اصلی جلو، عقب و خرد وجود دارند. با پلوس یکی دیگر از یکی دیگر از اصطلاحات مکانیکی خودرو و لغات رایج در مکانیکی آشنا شدید.

 

سنسور Top Dead Center (TDC)

هر موتور، چه یک موتور تک سیلندر یا یک موتور V۸، نقطه مرگ بالایی (TDC) دارد. این یک نقطه مرجع برای زمان‌بندی موتور است. سنسور نشان می‌دهد که چه زمانی یک شمع باید روشن شود و سوخت محفظه احتراق سیلندر را مشتعل کند. نقطه مرگ بالا زمانی است که پیستون در بالای حرکت تراکم خود قرار دارد. در این موقعیت، دریچه‌های ورودی و خروجی در سر سیلندر بسته‌شده و مخلوط هوا و سوخت در سیلندر فشرده می‌شود.

سنسور TDC یک نقطه مرجع روی میل بادامک را کنترل می‌کند. با این کار نقطه مرگ بالای یک سیلندر( معمولاً سیلندر شماره یک) مشخص می‌شود. سپس سیگنالی را به ماژول کنترل موتور می‌فرستد. در ادامه برای ارسال جرقه در نقطه مرگ بالا با سیلندر ارتباط برقرار می‌کند. درنهایت جرقه، سوخت را مشتعل می‌کند و با فشار دادن پیستون به سمت پایین، حرکت نیرو شروع می‌شود.

این واژه یکی از اصطلاحات فنی خودرو، اصطلاحات مکانیکی خودرو و لغات رایج در مکانیکی است. همچنین سنسور یک قطعه الکتریکی است و به دلیل خوردگی، ترک خوردن یا فرسودگی مستعد خرابی است. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است ماژول کنترل موتور سیگنال زمان‌بندی‌شده درستی را دریافت نکند. علاوه بر این  ممکن است جرقه در زمان‌بندی اشتباه به سیلندر اشتباه فرستاده شود. درنتیجه باعث شود موتور خیلی ضعیف کار کند یا اصلاً کار نکند.

 

سنسور(BDCBottom Dead Center

نقطه مرگ پایینی برعکس TDC است. زمانی که پیستون در پایین‌ترین نقطه حرکت خود قرار دارد.

 

کنیستر

بخشی از کنترل‌ آلایندگی خودرو، جذب بخار سوخت است. در غیر این صورت به جو خارج  می‌شود. وظیفه این قطعه جلوگیری از آلودگی است. بخارات محبوس شده توسط کنیستر از طریق دریچه تصفیه به موتور بازمی‌گردد و سپس می‌سوزد. مشکلات آن اغلب می‌تواند باعث روشن شدن چراغ چک موتور شود. تشخیص آن‌ها اغلب برای مکانیک‌ها دشوار است.

 

اصطلاحات تخصصی اتومبیل

آیا تابه‌حال سعی کرده‌اید با یک بررسی اصطلاحات خودرو را رمزگشایی کنید و بفهمید همه آن‌ها به چه معنا هستند؟ آخرین تخمین‌ها نشان می‌دهند که ممکن است تا ۳۰۰۰ اصطلاح وجود داشته باشد و هرروز تعداد آن‌ها بیشتر می‌شود. در اینجا یک راهنمای ساده برای بسیاری از عبارات رایج در صنعت خودرو را برای استفاده شما آماده کرده‌ایم.

 

ABS (سیستم ترمز ضد قفل)

یکی دیگر از اصطلاحات فنی خودرو، اصطلاحات مکانیکی خودرو و لغات رایج در مکانیکی، ABS است. این سیستم از قفل شدن چرخ‌ها در هنگام ترمز اضطراری جلوگیری می‌کند.

 

ACC (کروز کنترل تطبیقی)

​​ترافیک پیش رو را کنترل می‌کند و بر اساس جریان ترافیک سرعت خودرو را کاهش می‌دهد.

 

AEB (ترمز اضطراری خودکار)

از رادار برای تشخیص برخورد قریب‌الوقوع استفاده می‌کند و ترمز را به کار می‌گیرد.

 

AWD (سیستم تمام چرخ متحرک)

در این سیستم نیرو به هر چهارچرخ تزریق می‌شود. در غیر این صورت به‌عنوان چهارچرخ متحرک یا ۴WD شناخته می‌شود.

 

BHP (ترمز اسب بخار)

یک موتور است که با درجه مقاومت ارائه‌شده توسط ترمز، اندازه‌گیری می‌شود. نشان‌دهنده قدرت مفیدی است که ماشین می‌تواند ایجاد کند.

 

CVT (گیربکس پیوسته)

یک گیربکس تک سرعته است که می‌تواند به‌صورت یکپارچه از طریق یک محدوده پیوسته از نسبت‌های دنده تغییر کند.

 

DDI (تزریق مستقیم دیزل)

سوخت دیزل اتمیزه شده را مستقیماً در محفظه احتراق هر سیلندر می‌پاشد. بنابراین عملکرد و مصرف سوخت را بهبود می‌بخشد.

 

DFI (تزریق مستقیم سوخت)

سوخت را به‌جای مخلوط شدن با هوا قبل از رسیدن به مسیر سوپاپ ورودی، مستقیماً به داخل موتور تزریق می‌کند.

 

DPF (فیلتر ذرات دود دیزل)

ناخالصی‌ها را در اگزوز خودروهای موتور دیزلی به دام می‌اندازند و سپس آن‌ها را در بالا می‌سوزاند.

 

DRL (چراغ‌های روشنایی روز)

DRL نیز یکی دیگر از اصطلاحات فنی خودرو، اصطلاحات مکانیکی خودرو و لغات رایج در مکانیکی است که باید آن را بشناسید. این چراغ‌های کم‌مصرف هر زمان که خودرو در حال کار است به‌طور خودکار روشن می‌شود. با این کار ایمنی را برای سایر رانندگان افزایش می‌دهد.

 

DSC (کنترل پایداری پویا)

به کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) یا برنامه پایداری الکترونیکی (ESP) مراجعه کنید.

 

DSG (گیربکس دنده مستقیم)

جعبه‌دنده دوکلاچه، امکان عملکرد کامل خودکار یا کنترل نیمه دستی را از طریق پدال‌ها ارائه می‌کند.

 

E-REV (وسایل نقلیه الکتریکی با برد گسترده)

وسیله نقلیه‌ای که از یک موتور الکتریکی برای پیشرانه استفاده می‌شود. از یک موتور احتراق داخلی برای تولید نیروی الکتریکی و حفظ حداقل میزان شارژ در هنگام کم شدن باتری استفاده می‌کند.

 

ESC (کنترل پایداری الکترونیکی)

 یک برنامه الکترونیکی که در هنگام تشخیص از دست دادن کنترل فرمان، ترمزها را روی یک چرخ خاص اعمال می‌کند. همچنین به‌عنوان کنترل پایداری پویا (DSC) یا برنامه پایداری الکترونیکی (ESP) شناخته می‌شود.

 

ESP

برنامه پایداری الکترونیکی - ESC را ببینید.

 

EV (اتومبیل الکتریکی)

به هر نوع وسیله نقلیه‌ای که توسط یک موتور الکتریکی کار می‌کند، EV می‌گویند. می‌تواند شامل وسایل نقلیه الکتریکی با طول بلند (E-REVs)، خودروهای هیبریدی پلاگین (PHEV) و خودروهای پیل سوختی هیدروژنی (HFC) باشد.

 

FWD (دیفرانسیل جلو)

قدرت و گشتاور موتور را فقط به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند.

 

GPS (سیستم موقعیت‌یاب جهانی)

یکی دیگر از اصطلاحات فنی خودرو، اصطلاحات مکانیکی خودرو و لغات رایج در مکانیکی GPS است که همه با آن آشنا هستیم. شبکه‌ای از ماهواره‌ها که اطلاعات مکان و زمان استفاده توسط سیستم ناوبری ماهواره‌ای (Sat Nave) وسیله نقلیه را ارائه می‌دهد.

 

HP (اسب بخار)

اندازه‌گیری نرخ کار موتور که گشتاور (نیروی پیچش) ضرب‌در سرعت (سرعت چرخش آن) است.

 

Hybrid (ترکیبی)

یک وسیله نقلیه هیبریدی از دو یا چند نوع قدرت متمایز استفاده می‌کند. مانند موتور احتراق داخلی برای حرکت درآوردن ژنراتور الکتریکی که یک موتور الکتریکی را تغذیه می‌کند.

 

ISOFIX (ایزوفیکس)

استاندارد بین‌المللی برای اتصالات سازگار صندلی‌های ایمنی کودک است. به‌جای اینکه صرفاً توسط کمربند ایمنی ثابت شوند، روی نقاط لنگر خودرو ثابت می‌شوند.

 

Kilowatt (کیلووات)

کیلووات (کیلووات) برابر با هزار وات است. این واحد معمولاً برای بیان توان خروجی موتورها و قدرت موتورهای الکتریکی استفاده می‌شود.

 

LDWS (سیستم هشدار خروج از مسیر)

از داخل دوربین‌ها و حسگرهای هواپیما در هنگام خروج خودرو از خطوط مشخص‌شده هشدار می‌دهند.

 

LED (دیود ساطع کننده نور)

نوعی منبع نوری است که نسبت به لامپ‌های رشته‌ای معمولی به انرژی کمتری نیاز دارد. از آن‌ها در خودروهای مدرن برای چراغ‌های جلو، چراغ‌های ترمز، نشانگرها و چراغ‌های روشنایی روز استفاده می‌شود.

 

LSD (دیفرانسیل لغزش محدود)

اگر یک چرخ اصطکاک را از دست بدهد، یک دیفرانسیل استاندارد ۱۰۰ درصد را به آن تغذیه می‌کند. یک تفاوت لغزش محدود مانع از انتقال تمام نیرو به چرخ‌ها می‌شود. در عوض نسبت قدرت را به سایر چرخ‌های محرک که اختصاص می‌دهد. پس با یکی دیگر از اصطلاحات فنی خودرو، اصطلاحات مکانیکی خودرو و لغات رایج در مکانیکی آشنا شدید.

 

LPG (گاز نفت مایع)

مخلوط قابل اشتعال پروپان و بوتان است که می‌تواند به‌عنوان سوخت خودرو مورداستفاده قرار گیرد.

 

LWB (خودرو شاسی‌بلند لوکس)

یک نسخه بلند از یک وسیله نقلیه شاسی موجود، که به‌عنوان گزینه‌ای برای سالن‌های لوکس موجود است.

 

NVH (کنترل سروصدا، لرزش و سختی)

عملکرد این سیستم برای کیفیت خودرو به کار می‌رود.

 

PHEV (خودروی برقی پلاگین هیبریدی)

نوعی خودروی هیبریدی با باتری بزرگ‌تر روی برد است که قدرت الکتریکی خالص را ارائه دهد. باتری پیشرانه را می‌توان به منبع برق وصل و شارژ کرد.

 

Torque (گشتاور)

گشتاور بخشی از مشخصات اولیه یک موتور است. توان خروجی یک موتور به‌صورت گشتاور ضربدر سرعت چرخشی آن در بیان محوری می‌شود. موتورهای احتراق داخلی تنها در محدوده محدودی از سرعت‌های چرخشی (معمولاً بین ۱۰۰۰ تا ۶۰۰۰ دور در دقیقه برای یک خودروی کوچک) گشتاور مفیدی تولید می‌کنند.

 

PRM (چرخش در دقیقه)

اندازه‌گیری فرکانس چرخش، به‌ویژه تعداد چرخش حول یک نقطه ثابت در یک دقیقه است.

 

RWD (دیفرانسیل عقب)

امروزه نیاز است تا یکی دیگر از اصطلاحات فنی خودرو، اصطلاحات مکانیکی خودرو و لغات رایج در مکانیکی را یاد بگیرید. RWD قطعه‌ای است که نیروی موتور را فقط به چرخ‌های عقب ارسال می‌کند.

 

SUV (وسایل نقلیه کاربردی ورزشی)

وسایل نقلیه با بدنه بلند باقابلیت‌های خارج از جاده هستند. شاسی بلندها ممکن است دارای چهارچرخ متحرک باشند، اما ممکن است دوچرخ متحرک نیز باشند.

 

TCS (سیستم کنترل کشش)

یک سیستم الکترونیکی که شامل چرخش چرخ با کاهش قدرت موتور و یا اعمال پالس‌های ترمز می‌شود.

 

TFT (ترانزیستور فیلم نازک)

صفحه‌نمایش LCD پیشرفته (صفحه‌نمایش کریستال مایع) است که برای نمایش اطلاعات در مورد عملکردها و کنترل‌های خودرو استفاده می‌شود.

 

VIN (شماره شناسایی نقلیه)

یک شماره خاص ۱۷ رقمی است که در طول تولید به هر وسیله نقلیه داده می‌شود. آن شماره شناسایی وسیله نقلیه یک خودرو را منحصربه‌فرد می‌کند. ارقام، چند جنبه از خودروهای مختلف را توصیف می‌کنند. این واژه یکی از اصطلاحات فنی خودرو، اصطلاحات مکانیکی خودرو و لغات رایج در مکانیکی است که هنگام خرابی خودرو دانستن آن ضروری است.

 

دیکشنری لغات پرکاربرد مکانیک ماشین

امروزه آشنایی با اصطلاحات فنی خودرو ضروری است. وقتی مکانیک از کلماتی استفاده می‌کند که شما نمی‌دانید، می‌توانید از این واژه‌های مکانیک ماشین استفاده کنید. ما در اینجا انگلیسی اصطلاحات تخصصی اتومبیل را به همراه لغات فارسی اصطلاحات خودرو آورده‌ایم.

 

· ترمز

ABS: سیستم ترمز ضد قفل

AEB: ترمز اضطراری خودکار

ABS control module: ماژول کنترل ABS

ABS wheel speed sensor: سنسور سرعت چرخ ABS

Brake booster: بوستر ترمز

Brake caliper: کالیپر ترمز

Brake fluid: روغن ترمز

Brake hose: شلنگ ترمز

Brake master cylinder: سیلندر اصلی ترمز

Brake pad: لنت ترمز

Cabin air filter: کابین فیلتر هوا

Brake rotor: روتور ترمز

Brake shoe & drum: کفشک و درام ترمز

 

· کنترل‌های آب‌وهوا

AC compressor: کمپرسور AC

AC condenser: کندان سور AC

AC evaporator: اپراتور AC

AC recharge: شارژ AC

Air conditioning diagnosis: تشخیص تهویه مطبوع

Cabin air filter: فیلتر هوای کابین

Heater blower motor: موتور دمنده بخاری

Heater blower motor resistor: مقاومت موتور دمنده بخاری

 

· سیستم‌های خنک‌کننده

Coolant: خنک‌کننده

Coolant leak diagnosis: تشخیص نشت مایع خنک‌کننده

Engine cooling system: سیستم خنک‌کننده موتور

Heater core: هسته بخاری

Heater hose: شیلنگ بخاری

Radiator: رادیاتور

Radiator/cooling fan: رادیاتور/فن خنک‌کننده

Radiator hose: شلنگ رادیاتور

Water pump: پمپ آب

 

· پیشرانه

 Clutch cable: کابل کلاچ

Clutch slave cylinder: سیلندر کلاچ برده

Crankshaft: میل‌لنگ

Differential: دیفرانسیل

Universal joint: مفصل جهانی

Drivetrain: پیشرانه

 

· برق و روشنایی

Battery replacement: جایگزینی باتری

Charging system: سیستم شارژ

Check engine light diagnosis: تشخیص نور موتور

Door window motor: موتور پنجره درب

Door window regulator: رگولاتور پنجره درب

Headlamp bulb: لامپ چراغ جلو

Ignition cap: درپوش احتراق

Ignition wire set: مجموعه سیم جرقه‌زنی

Power door lock actuator: محرک قفل‌برقی درب

Starter: شروع‌کننده

Windshield washer pump: پمپ شیشه شوی

Wiper motor: موتور برف‌پاک‌کن

 

· موتور و تنظیم

Diesel injection pump: پمپ تزریق گازوئیل

Engine oil light diagnosis: تشخیص نور روغن‌موتور

Glow plug: شمع برق

Ignition lock cylinder: سیلندر قفل احتراق

Ignition switch: سوئیچ احتراق

Oil pan: تابه روغن

Oil pump: پمپ روغن

Overheated engine: موتور بیش‌ازحد گرم

Rear main seal: مهروموم اصلی عقب

Timing belt: تسمه تایم

Thermostat: ترموستات

Throttle body: بدنه دریچه گاز

Throttle position sensor: سنسور موقعیت دریچه گاز

Vacuum leak: نشتی خلأ

 

· گازهای خروجی اگزوز

Canister purge valve: شیر تخلیه قوطی

Catalytic converter: مبدل کاتالیزوری

Charcoal canister: قوطی زغال‌سنگ

Exhaust manifold: منیفولد اگزوز

Exhaust manifold gasket: واشر منیفولد اگزوز

Fuel tank pressure sensor: سنسور فشار مخزن سوخت

Knock sensor: سنسور ضربه‌ای

Map sensor: سنسور نقشه

Oxygen sensor: سنسور اکسیژن

 

· روغن، سیالات و فیلترها

Air filter: فیلتر هوا

Automatic transmission fluid: مایع گیربکس اتوماتیک

CVT: گیربکس پیوسته

Haldex fluid/filter: مایع/فیلتر هالدکس

Oil & filter change: تعویض روغن و فیلتر

Oil leak diagnosis: تشخیص نشت روغن

Oil service: سرویس روغن

 

· انتقال

Automatic transmission: انتقال خودکار

Clutch: کلاچ

Manual: انتقال دستی

Transmission: انتقال

 

· زیر کاپوت

Alternator: دینام

Camshaft: میل بادامک

Cylinder head gasket: واشر سر سیلندر

Drive belt: تسمه محرک

Fuel filter: فیلتر سوخت

Fuel injector: تزریق کننده‌ی سوخت

DDI: تزریق مستقیم دیزل

DFI: تزریق مستقیم سوخت

Fuel pump: پمپ سوخت

Fuel system: سیستم سوخت

Ignition coil: سیم‌پیچ احتراق

Ignition system: سیستم احتراق

Mass airflow sensor: سنسور جریان هوای جرمی

PCV valve: شیر PCV

Spark plug: شمع موتور

 

· چرخ، فرمان و سیستم تعلیق

Ball joint: مفصل توپ

Half shaft: نیم شفت

Power steering hose: شیلنگ فرمان برق

Power steering pump: پمپ فرمان برق

Rotate tires: لاستیک‌ها چرخان

Shock absorber: ضربه‌گیر

Steering gearbox: گیربکس فرمان

Steering rack: قفسه فرمان

Strut: استرات

Strut bearing: بلبرینگ استارت

Sway bar end link: لینک انتهای نوار نوسان

Tie rod: میله کراوات

Transfer case: مود انتقالی

Wheel alignment: تنظیم چرخ

Wheel bearing: بلبرینگ چرخ

Wheel bearings: بلبرینگ‌های چرخ

 

وقتی صحبت از ماشین می‌شود، کلمات یا عباراتی هستند که باید با آن‌ها آشنا باشید. معنای برخی از آن‌ها واضح است اما برخی از اصطلاحات مکانیکی ماشین دنیای وسیعی دارد.

پرشین خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar