ابعاد خودرو در تصادف چقدر اهمیت دارد؟

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
ابعاد خودرو در تصادف چقدر اهمیت دارد؟

دو سگمنت شاسی بلندها و خودروهای کوچک جزء پرفروش‌ترین و فعال‌ترین بخش‌های بازار خودرو در همه جای دنیا محسوب می‌شوند. با افزایش روزافزون بهای سوخت در کشورهای مختلف جهان، این روزها مردم تمایل بیشتری هم به خرید خودروهای کم مصرف دارند. از سویی، خودروهای کم مصرف معمولاً اندازه کوچکی دارند. علاوه بر این، کنترل خودروهای کوچک راحت‌تر است، چابک‌تر هستند و پارک کردن آن‌ها هم بسیار راحت‌تر می‌باشد.

یک سؤال حساس و مهم در مورد خودروهای کوچک مربوط به بحث ایمنی آن‌ها می‌شود. در یک خودروی کوچک‌تر، آیا به اندازه یک خودروی بزرگ‌تر احساس امنیت دارید؟ آیا زمانی که داخل خودروی کوچک‌تری نشسته‌اید، شانس این که در اثر تصادف آسیب بیشتری در مقایسه با سرنشین‌های یک خودروی بزرگ یا تراک ببینید بیشتر است؟ آیا اندازه خودرو در یک تصادف خودرویی واقعاً تأثیر دارد؟

بزرگ‌تر بهتر است

اگر یک پاسخ ساده می‌خواهید، بله، خودروهای بزرگ‌تر ایمن‌تر هم هستند. ولی اندازه خودرو آن قدری که ممکن است فکرش را بکنید در این مورد تاثیری ندارد. اجازه بدهید این گونه توضیح بدهیم:

جرم را در نظر بگیرید. تصویر کنید در دهه شصت و هفتاد میلادی خودروها به اندازه یک قایق بزرگ بودند. همه مدل‌ها از جنس فولاد تقویت شده ساخته می‌شدند و تلاش کمپانی‌ها ساختن خودروهایی بزرگ‌تر و قوی‌تر بود. در یک تصادف، هدف از این نوع طراحی این بود که شما بخش بزرگ‌تر تصادف باشید تا وزن بیشتر خودروی شما بتواند امنیت جانی شما را تأمین کند. اگر یک خودروی بزرگ یا تراک با مثلاً یک سدان کوچک تصادف کند، می‌تواند سدان را روی جاده تا مسافتی بکشاند و همین، می‌تواند میزان آسیب به سرنشین‌های آن را بیشتر از سرنشین‌های خودروی بزرگ‌تر بکند. در آن دوران فاصله بزرگی بین سپر جلو و کابین بود، بدین معنی که نیروی تصادف نمی‌توانست به سرعت خودروهای کوچک‌تر، به سرنشین‌ها برسد.

همین موارد در بازار خودروی امروز هم صدق می‌کند. هر چند، در یک مقیاس بسیار کوچک‌تر. خودروهای مدرن با در نظر گرفتن ایمنی بالا طراحی می‌شوند و مجبور به رعایت استانداردهای تصادف هستند. در حالی که در آن دوران تراک ها می‌توانستند حتی از روی یک خودرو در تصادف رد شوند، اکنون، استانداردهای اجباری خودروهای بزرگ‌تر را مجبور می‌کند تا نقطه تأثیر و اعمال نیرو را در ارتفاعی مناسب برای یک خودروی کوچک قرار دهند. خودروهای مدرن این روزها نقاطی روی بدنه به نام Crumple Zone دارند که بخشی از نیروی تصادف را جذب می‌کنند. از سویی دیگر، ایربگ ها به عنوان یک سیستم ایمنی مکمل بیشتر از قبل از جان مردم داخل خودروها حفاظت می‌کنند. در مقایسه با نسل‌های قبلی، خودروهای کوچک پیشرفت‌های بسیار خوبی در زمینه ایمنی داشته‌اند.

گرچه، به دلیل این که خودرو بزرگ هنوز هم می‌تواند در تصادف، خودروی کوچک‌تر را روی جاده بکشد، جرم هنوز هم عامل مهمی است. این بدین معنی می‌تواند باشد که در تصادف‌های خودرویی این روزها میان یک مدل بزرگ و یک مدل کوچک، دیگر اوضاع به اندازه قبل‌ترها، به نفع خودروهای بزرگ‌تر نیست.

طراحی خودرو بسیار حیاتی است

اگر تصادف‌های خودرویی بین خودروهایی غیر هم اندازه در دهه‌های گذشته را با دهه ۶۰ میلادی مقایسه کنید، متوجه خواهید شد که میزان آسیب دیدگی یا تلفات سرنشین‌ها به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. بخش اعظم این موفقیت بزرگ مدیون طراحی خودروهاست. سیستم‌های بسیاری امروزه وجود دارند که استفاده از آن‌ها نه تنها میزان آسیب را کاهش می‌دهد، بلکه می‌تواند از وقوع تصادف هم جلوگیری کند.

Crumple Zone

این تکنولوژی روی تمامی خودروهای مدرن وجود دارد و به خوبی می‌تواند با کاهش شدت ضربات در تصادف‌ها، جان انسان‌ها را نجات دهد. تئوری آن‌ها این گونه است که، اگر در یک تصادف، انرژی و نیروی وارد شده به خودرو قبل از رسیدن به محفظه خودرو به هر میزان جذب شود، آسیب وارده به سرنشین‌ها بسیار کم‌تر خواهد شد. این تئوری به کرات تست شده و به طور موشکافانه بررسی شده است.

ریل‌های شاسی، کاپوت جلو، سیستم تعلیق، دیواره بین محفظه سرنشین و محفظه موتور و حتی پنجره جلو همه در شرایط رانندگی عادلی یکپارچگی ساختاری به خودرو می‌دهند، ولی در اثر نیروی وارده از یک تصادف، این ساختار به شیوه‌ای کنترل شده متلاشی می‌شود تا انرژی جنبشی ناشی از تصادف جذب شده و حداقل تأثیر را روی سرنشین‌ها داشته باشد.

این روزها هم خودروهای بزرگ و هم خودروهای کوچک Crumple Zone دارند. همین موضوع فاصله بین ایمنی یک خودروی بزرگ و خودروی کوچک را کاهش می‌دهد.

مواد اولیه با مقاومت بالا

قبلاً در طراحی خودروهای قدیمی، تمرکز بیشتر روی ساخت قطعات و پنل های بدنه ضخیم و کلفت بود و اکنون، در خودروهای مدرن تمرکز شرکت روی ساخت قطعات و پنل های سبک وزنی که بسیار مقاوم شده‌اند می‌باشد. استفاده از متریال با مقاومت بالا یکی از مهم‌ترین عوامل در یکپارچگی ساختاری یک خودرو می‌باشد. در عین حال، همان طور که به طور مفصل توضیح دادیم، پیشرفت‌های مهندسی موجب شده تا با طراحی Crumple Zone شدت نیروی وارده به سرنشین‌ها در یک تصادف کاهش پیدا کند.

امروزه هم در خودروهای کوچک و هم در خودروهای بزرگ از همین متریال قوی استفاده می‌شود که باز هم به نوبه خود، فاصله میان ایمنی هر دو گروه خودرویی را کمتر کرده است.

سیستم‌های ایمنی

این روزها سیستم‌های ایمنی بسیار زیادی به یک استاندارد اجباری روی خودروها بدل شده است. از آن جمله می‌توان به ترمزهای ضد قفل ABS و سیستم کنترل کشش TCS اشاره کرد. کیسه‌های هوا برای تمامی سرنشین‌ها و همچنین کمربندهای ایمنی در خودروهای مدرن جزء استانداردهای اجباری و الزامی محسوب می‌شوند. در شرایطی که سیستم‌های ایمنی و استفاده از آن‌ها قانون مند و نظام مند شده و خودروسازها ملزم به تجهیز مدل‌های خود به آن‌ها هستند، میزان آسیب‌ها در تصادفات رانندگی به مقدار زیادی کاهش یافته است.

با در نظر گرفتن این سیستم‌های ایمنی، فاصله بین ایمنی خودروهای بزرگ و کوچک اکنون به کمترین حد ممکن رسیده است.

کنترل خودرو

خودروهای کوچک‌تر در بسیاری موارد یک مزیت بزرگ در مقایسه با خودروهای بزرگ و تراک ها دارند و آن هندلینگ بهتر و کنترل و سواری راحت‌تر است. خودروهای کوچک به طور کلی، با هندلینگ تیز، تعلیق اسپرت و کشش بهتری که دارند، سواری راحت‌تر و کنترل بهتری در اختیار راننده قرار می‌دهند. موضوعی که می‌تواند از وقوع تصادف در وهله اول جلوگیری کند. در لحظه تصادف، کنترل کردن یک خودروی بزرگ‌تر برای پیشگیری از وقوع آن، بسیار سخت‌تر از یک خودرو کوچک می‌باشد.

اگر به دنبال یک جواب ساده هستید، باید بگوییم که خودروهای بزرگ‌تر هنوز هم ایمنی بالاتری دارند، ولی فاصله و تفاوت بین ایمنی آن‌ها و خودروهای کوچک‌تر به قدری کم شده که شاید بتوان حتی آن را نادیده گرفت. خودروهای بزرگ‌تر به دلیل جرم بالاتری که دارند، می‌توانند خودروهای کوچک‌تر را روی جاده هل بدهند، ولی با وجود طراحی و همچنین سیستم‌های ایمنی یکسان، و برتری خودروهای کوچک‌تری از نظر کنترل و هندلینگ بهتر، اندازه خودرو در تصادفات، این روزها کمتر از همیشه تاثیرگذار می‌باشد.

ایمنی در درجه اول در کنترل راننده است. رانندگی با احتیاط و خوب می‌تواند از وقوع تصادف جلوگیری کرده و سرنشین‌ها را کاملاً ایمن نگه دارد.

منبع ترجمه: your mechanic

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar