اهمیت تنظیم میزان باد لاستیک در ایمنی خودرو

شنبه 10 دی 01 ساعت 11:24
اهمیت تنظیم میزان باد لاستیک در ایمنی خودرو
رئیس اداره تصادفات بزرگراه‌های پلیس راهور تهران بزرگ گفت: چنانچه یک تایر بیش از حد استاندارد دارای باد اضافه یا کمتر از حد استاندارد باشد، هر دو برای راننده دارای مضراتی در زمینه رانندگی و فرسایش لاستیک خواهد داشت و میزان باد لاستیک در هر خودرو متفاوت است.

سرهنگ زکی زاده، با بیان این مطلب اظهار داشت: ۹۵ درصد وزن وسیله نقلیه، توسط فشار باد درون تایر تحمل می‌شود و تنها پنج درصد وزن وسیله نقلیه توسط خود لاستیک‌ها تحمل می‌شود.

وی ادامه داد: چنانچه یک لاستیک بیش از حد مجاز دارای باد باشد دچار پربادی می‌شود و این موضوع باعث می‌شود فرمان پذیری وسیله نقلیه دچار مشکل گردد.

سرهنگ زکی زاده گفت: این موضوع درخصوص کم بادی نیز صدق می‌کند و اگر لاستیک دارای باد کمتری از حالت استاندارد باشد باعث مصرف بالای سوخت خودرو می‌گردد و فرسایش لاستیک را در پی داشته باشد و می‌تواند در هنگام ترمز گرفتن تعادل وسیله نقلیه ما از بین برود.

رئیس اداره تصادفات بزرگراه‌های پلیس راهور تهران بزرگ گفت: باید این را بدانید که میزان باد تایر خودروی ما در ماه یک psi (واحد اندازه گیری فشار باد درون تایر) کاهش پیدا می‌کند.

کارشناس تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: فرض کنید که میزان باد لاستیک یک وسیله نقلیه ۳۲ psi باشد و اگر شش ماه این وسیله نقلیه را بدون تنظیم باد رها کنیم این خودرو دچار کاهش ۶ درصدی باد لاستیک خودرو می‌شود؛ یعنی ۶ درجه از باد آن کاسته و ۱۸ درصد از باد لاستیک خود را از دست می‌دهد.

وی اظهار کرد: این میزان کاهش در زمینه رانندگی بسیار خطرناک می‌باشد و می‌تواند حوادث ناگواری را رقم بزند.

سرهنگ زکی زاده گفت: توصیه این است که حد استاندارد باد لاستیک و تایر خودروی خود را بدانید چرا که همه وسایل نقلیه نباید به یک میزان باد داشته باشند و در هر خودرویی این میزان با خودروی دیگر متفاوت است.

وی گفت: حتی ما وسایل نقلیه‌ای داریم که میزان باد تایر‌های جلو و عقب آن‌ها مانند ال نود، پژو پارس و ۴۰۵ با یکدیگر متفاوت است که باید رانندگان به این موضوع توجه داشته باشند.

نحوه تنظیم باد در فصول مختلف سال چگونه است؟

رئیس اداره تصادفات بزرگراه‌های پلیس راهور تهران بزرگ گفت: قدرت باد لاستیک آنقدر زیاد است که می‌تواند باعث ترکیدن لاستیک و فوت افراد گردد.

سرهنگ زکی زاده درباره نحوه تنظیم باد در فصول مختلف سال گفت: مورد مهم این است که هر ماه باید تنظیم باد را نظارت و رعایت کنیم و این مسئله باید به طور مدام بررسی گردد.

وی افزود: ضمن اینکه تغییر ۱۰ درجه‌ای هوا هم عاملی است که شما مجددا تنظیم باد خود را انجام دهید.

کارشناس تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: اگر خواستید تنظیم باد را انجام دهید زمانی باشد که وسیله نقلیه ۲ یا سه ساعت حرکت نکرده باشد و لاستیک سرد هست و این موقع زمان بسیار مناسبی برای تنظیم باد است.

سرهنگ زکی زاده گفت: اگر هوا گرم باشد لاستیک منبسط می‌باشد و فشار باد بیشتری را درون خود جای می‌دهد، ولی اگر لاستیک سرد باشد دچار پر بادی می‌شود.

وی ادامه داد: در برخی مواقع شاهد هستیم که قدرت باد لاستیک آنقدر زیاد است که می‌تواند باعث ترکیدن لاستیک و فوت افراد گردد.

پرشین خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "اهمیت تنظیم میزان باد لاستیک در ایمنی خودرو"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
۲۰۰۰۰۰
مهمان

البته با این لاستیک‌های اشغال ایران باید از حالا این را بگویند تا گناه را از سرشان رد کنند