باتری خودروهای الکتریکی را بیشتر بشناسید

چهارشنبه 18 اردیبهشت 98 ساعت 15:03
باتری خودروهای الکتریکی را بیشتر بشناسید

در حالی که ممکن است پیش برنده اصلی خودرو پیشرانه یا موتور آن باشید ولی در خودروهای برقی، باتری‌ها به نوعی یک بخش اساسی همانند قلب در بدن انسان محسوب می‌شود. ولی شیوه کارکرد باتری در خودروهای الکتریکی چگونه است؟

اگر در بازار در پی خودروی برقی باشید حتماً باید به مشخصات باتری آن توجه ویژه‌ای کنید چون که این مشخصات به شدت حیاتی است. خودروهای الکتریکی اغلب از باتری‌های لیتیوم یون استفاده می‌کنند؛ همان باتری‌هایی که در تلفن‌های همراه، لپ‌تاپ‌ها، تبلت‌ها و... مورد استفاده قرار می‌گیرد. تنها تفاوت بین این نوع باتری‌ها ابعاد آنها است که در خودروها بزرگ‌تر است. باتری‌های لیتیوم یون تراکم انرژی بالایی دارند و نکته مهم این است که این نوع باتری‌ها کمتر از دیگر نوع‌ها در زمانی که از آنها استفاده نمی‌شود شارژ خالی می‌کنند.

ظرفیت باتری

باتری خودروهای الکتریکی را بیشتر بشناسید

ظرفیت باتری‌های مورد نظر بر حسب کیلووات ساعت بیان می‌شود که به صورت اختصاری با علامت kwh آن را نشان می‌دهند. انتخاب خودرویی با باتری ظرفیت بالاتر همانند انتخاب خودرویی است که باک بزرگ‌تری دارد و در قبال آن امکان پیمودن مسافت بیشتر هم فراهم می‌شود. ولی بدانید که امکان دسترسی به تمام ظرفیت باتری را ندارید و سیتم‌های خودرو اجاز شارژ صد در صد یا تخلیه کامل باتری را نمی‌دهند. باتری خودروهای الکتریکی حال حاضر در رنج ۱۷.۶ الی ۱۰۰ کیلووات ساعت قرار دارند که رقم اول برای خودرویی مثل اسمارت فورتو و رقم دوم برای محصولات تسلا مانند مدل X یا s است. با استفاده از یک باتری ۱۰۰ کیلووات ساعتی می‌توان مسافتی در حدود ۱۰۰ مایل را طی کرد.

شارژ باتری

باتری خودروهای الکتریکی را بیشتر بشناسید

شارژ باتری بیشتر خودروهای برقی اغلب در خانه و توسط برق ۱۲۰ یا ۲۴۰ ولت انجام می‌شود. با توجه به ظرفیت باتری، شارژ آنها بین ۸ الی ۱۶ ساعت ممکن است زمان ببرد و این در صورتی است که باتری حداقل یک درجه شارژ داشته باشد. اگرچه که نصب یک شارژر ۲۴۰ ولتی در منزل ممکن است چندصد دلار هزینه داشته باشد ولی می‌تواند مدت زمان شارژ را تا ۴ ساعت کاهش دهد. در صورتی که تأمین‌کننده انرژی هم تخفیف برای استفاده از برق در ساعت خاصی از شبانه‌روز بگذارد هم می‌توانید هزینه‌های خود را تا حد زیادی کاهش دهید. البته لازم به ذکر است که یک نوع شارژرها در بعضی از خیابان‌ها وجود دارد که با شارژ سریع می‌تواند تنها در مدت زمان ۳۰ دقیقه باتری را تا ۸۰ درصد شارژ کند. باید به این نکته هم توجه داشته باشید که مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا باتری در هوای سرد نسبت به هوای گرم شارژ شود.

گارانتی و خدمات پس از فروش

متاسفانه عمر تمام باتری خودروهای الکتریکی پس از مدتی کاهش می‌یابد و تا اندازه‌ای قابلیت خود را از دست می‌دهند. البته در خصوص باتری‌های برندی مثل تسلا، گفته شده که با طی کردن ۱۰ هزار مایل تنها ۲.۳ مایل از مسافت قابل پیمایش با ضعیف شدن باتری کاسته می‌شود. طبق گزارش‌های این برند، باتری‌های تسلا ۸۰ درصد از قابلیت خود را تا ۵۰۰ هزار مایل کارکرد حفظ می‌کنند. ولی این نکات تنها در خصوص تسلا است و شرایط دیگر برند کمی متفاوت است. طبق قوانین لازم است کمپانی‌ها تا ۱۰۰ هزار مایل باتری محصولات خود را شامل گارانتی و خدمات پس از فروش کنند.

گسترش نیوز

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "باتری خودروهای الکتریکی را بیشتر بشناسید"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
a
مهمان

با استفاده از یک باتری ۱۰۰ کیلووات ساعتی می‌توان مسافتی در حدود ۱۰۰ مایل را طی کرد.این جمله یکم مشکل داره؟