بهترین خودروهای دنیا در تاریخ خودروسازی

پنج شنبه 27 مرداد 01 ساعت 11:43
بهترین خودروهای دنیا در تاریخ خودروسازی

بهترین خودروهای تاریخ آنهایی هستند که عاشقان ماشین به عنوان پوستر روی دیوارهای اتاق خواب خود می گذاشتند و خواب سواری با آنها را می دیدند. کیفیت بالای این خودروها سن و سال نمی شناسد و هنوز هم جزء بهترین ماشین های دنیا هستند و خیلی ها خواب سواری با آنها را می بینند.

هیچ تعریف ثابتی از آنچه که یک خودرو را بهترین ماشین تاریخ می کند وجود ندارد. برترین خودروهای جهان نه‌ تنها از نظر ویژگی‌های فنی در اوج قرار دارند، بلکه از جنبه زیبایی‌شناسی نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. این خودروها موجب تحول و نوآوری در صنعت خودرو شده‌ و الگویی مناسب برای مدل‌های بعد از خودشان بوده‌اند.

ما در این مقاله می‌خواهیم به بهترین خودروهای جهان در طول تاریخ و دلیل برتری آنها اشاره کنیم. این خودروها شاید برای یک دهه یا بیشتر، در بلندترین قله محبوبیت قرار گرفتند و حالا در نمایشگاه های ماشین کلاسیک قرار دارند. این مقاله را تا انتها دنبال کنید تا با بهترین ماشین های تاریخ شوید.

بهترین ماشین های دنیا در طول تاریخ کدامند؟

خودروهایی که در این فهرست معرفی می‌کنیم، لزوما پرفروش‌ترین مدل‌ها در زمان خودشان نبوده‌اند، بلکه توانستند تاثیری بزرگ و غیرقابل انکار روی صنعت خودرو بگذارند. این خودروها در گذر زمان، محبوبیت خود را حفظ کردند و توانستند برای برند خوشان، به یک مدل اسطوره‌ای تبدیل شوند. شاید بتوان گفت که این خودروها زندگی افراد زیادی را متحول کرده‌اند. اما این خودروها کدام ها هستند؟

۱. فورد مدل T مدل ۱۹۰۸

فورد مدل T 

در سال ۱۹۰۸، هنری فورد تصمیم گرفت ماشینی بسازد که کارگران کارخانه او توانایی خرید آن را داشته باشند. این تلاش او به تحولی عمیق در فرآیند طراحی و ساخت منجر شد. نتیجه این طرز فکر هنری فورد به فورد مدل T افسانه ای انجامید. مدل T اولین خودرویی بود که یک میلیون دستگاه، سپس پنج میلیون، سپس ده میلیون و در نهایت پانزده میلیون به فروش رسید و در تاریخ ماندگار شد. مورخان گمان می کنند که در سال ۱۹۱۴، از هر ده اتومبیل روی کره زمین، ۹ اتومبیل فورد بودند. مدل T تا سال ۱۹۲۷ بر بازار جهانی تسلط داشت و به مدت ۴۶ سال رکورد تولید جهانی را حفظ کرد. هیچ خودرویی هرگز به تعداد خودرو فروخته شده مدل T  نخواهد رسید و این موضوع باعث می شود مدل T بهترین ماشین فورد در طول تاریخ باشد.

۲. بوگاتی آتلانتیک مدل ۱۹۳۶

بوگاتی آتلانتیک

بوگاتی یکی از معتبرترین برندهای خودرو در تاریخ است. این شرکت فرانسوی برنده مسابقات در سراسر اروپا با اتومبیل های گرند پری پیشرفته بود. بوگاتی - صاحب بوگاتی - دهه ها را صرف آزمایش با مواد سبک وزن کرد تا اینکه در سال ۱۹۲۴، او پیشگام چرخ آلومینیومی برای اتومبیل های مسابقه خود شد.

در ژوئیه ۱۹۳۵، او یک کوپه ساخته شده تماماً از آلیاژ منیزیم را که الکترون نامیده بود، تکمیل کرد. بوگاتی نتوانست راهی برای جوش دادن پنل های بدنه منیزیمی خود پیدا کند ولی در عوض، آنها را طوری طراحی کرد که با هم پرچ شوند. در نتیجه، قابل تشخیص ترین ویژگی Elektron  یک برآمدگی پرچ شده است که در تمام طول خودرو قرار دارد. این خودرو با این حجم از زیبایی و تند وتیزی نیز یکی از بهترین ماشین های دنیاست.

۳فولکس واگن بیتل مدل ۱۹۳۸

بیتل مدل 1938

فولکس واگن بیتل در زمان خود بسیار فراتر از یک خودرو ظاهر شد و حالا قطعه‌ای از تاریخ به شمار می رود. اولین بیتل پ به عنوان یک خودروی مردمی در سال ۱۹۳۸ تولید شد. این بیتل در سادگی و از نظر امنیت عالی بود. مردم سراسر جهان این ماشین کوچک را دوست داشتند به طوری که آخرین فولکس واگن بیتل در سال ۲۰۰۳ و از یک کارخانه مکزیکی تولید شد. در فوریه ۱۹۷۲ فولکس واگن بیتل رسما از مدل T پیشی گرفت و پرفروش ترین خودروی جهان شد. تا سال ۲۰۰۳، در دنیا ۲۱ میلیون فولکس واگن بیتل وجود داشت. یکی از باورنکردنی‌ترین چیزها در مورد بیتل  طراحی آن بود که از دهه ۱۹۳۰ تا قرن بیست و یکم نسبتاً بدون تغییر مورد تقاضا مردم بود.

۴. مرسدس بنز ۳۰۰SL مدل ۱۹۵۴

بنز 300SL

خودروی مرسدس بنز ۳۰۰SL نه‌تنها یکی از پیشرفته‌ترین خودروها در زمان خودش بود، بلکه هنوز هم به عنوان یک خودروی زیبا از آن یاد می‌کنند. ویژگی بارز این خودرو که باعث محبوبیت آن هم شد، درب‌هایش بودند که از بالا باز می‌شدند. این خودرو با پیشرانه شش سیلندر و ۲۱۲ اسب بخاری خود، توانست به سرعت ۲۶۰ کیلومتربرساعت برسد و در آن زمان، رکورد سرعت جهان را بشکند. البته این خودرو ایراداتی هم داشت که به‌طور مثال می‌توان به سیستم هندلینگ آن اشاره کرد. همچنین درب‌های عمودی این خودرو، در هنگام چپ کردن و بروز حادثه می‌توانستند دردسرساز شوند. اما هیچ کدام از این موارد باعث نشدند که مرسدس بنز ۳۰۰SL  در سال ۱۹۵۴ به بهترین ماشین دنیا تبدیل نشود.

۵. فیات ۱۲۴ و لادا کلاسیک مدل ۱۹۶۶

فیات 124

در سال ۱۹۶۶، فیات توسط یک سازنده ایتالیایی روانه بازار شد. آنها برای این رونمایی تبلیغات بسیاری کردند و در این کار موفق بودند و سبب شدند فروش بالایی کسب کند. فیات همچنین مجوز شاسی مدل خود را به تولیدکنندگان ماشین در سراسر جهان، از دولت شوروی گرفته تا خودروسازان هند و اسپانیا صادر کرد. در نتیجه، لادا کلاسیک ساخت روسیه تا سال ۲۰۱۲ همچنان انجام میشد. بیش از هفده میلیون دستگاه لادا تولید شد که این میزان تولید سبب شد فیات ۱۲۴ به راحتی یکی از پرفروش ترین شاسی بلندهای تمام دوران و از پرطرفدارترین ماشین های دنیا باشد.

۶. آستین مینی مدل ۱۹۵۹

آستین مینی مدل 1959

خودروهای زیادی در تاریخ وجود ندارند که به‌خاطر شکل ظاهری منحصربه‌فردشان، بلافاصله نام یک برند خاص را در ذهن تداعی کنند. خودروی مینی که به‌وسیله الک ایسیگونیس طراحی شده، این ویژگی را داشت. این طراحی جمع‌وجور به قدری جذاب بود که هنوز هم بعد از سال‌ها تغییر زیادی نکرده و مدل‌های جدید کمپانی مینی، با الگوبرداری از آستین مینی مدل ۱۹۵۹ طراحی و ساخته می‌شوند. خودروی مینی در دهه شصت میلادی یکی از نمادهای اصلی انگلستان بود و هنوز هم این جایگاه را حفظ کرده است.

۷. فورد موستانگ مدل ۱۹۶۴

موستانگ مدل 1964

فورد موستانگ را می‌توان یک نماد سنتی از خودروهای آمریکایی نامید. در نگاه اول به این اتومبیل، ممکن است به یاد هواپیمای فالکون بیفتید. ظاهر کشیده و استخوانی آن، بسیار جذاب است و سیمایی قدرتمند به فورد موستانگ مدل ۱۹۶۴ می‌بخشد. این خودرو به عنوان یکی از بهترین و خاطره‌انگیزترین اتومبیل‌های کمپانی فورد شناخته می‌شود که پس از گذشت سال‌ها، هنوز هم فراموش نشده است.

۸. تویوتا کرولا مدل ۱۹۶۶

کرولا 1966

در سال ۱۹۶۶، تویوتا کرولا ساب کامپکت در ژاپن رونمایی شد. این خودرو با موتور عالی و پیشرانه RWD خود به موفقیت بسیار خوبی دست یافت و در سال ۱۹۷۴ در سراسر جهان عرضه شد. نام کرولا برگرفته از Toyota Crown بود و به معنای لاتین "تاج کوچک" است. در سال ۱۹۷۷ که کرولا یک کامپکت FWD بود توانست پلاک های بیشتری نسبت به فولکس واگن بیتل بفروشد. اگرچه منتقدان اذعان دارند که خودرو در طول سال‌ها تغییر کرده است، اما تویوتا استدلال می‌کند که کرولا با زمانه سازگار شده است. تویوتا کرولا همچنان به فروش می رسد و یک ماشین مناسب برای مسافران و ناوگان اجاره ای در سراسر جهان است. تا سال ۲۰۲۱، تویوتا کرولا ۵۰ میلیون در دوازده نسل فروخته شد و هنوز پرطرفدارترین ماشین های دنیا محسوب می شود.

۹. فراری F50 مدل ۱۹۹۵

فراری F50

فراری F50 اولین خودروی فرمول یک جهان با دو سرنشین بود. طراحی این خودرو به خوبی نشان می‌دهد که وقتی فراری بخواهد تکامل را در یکی از محصولاتش به رخ بکشد، چه کارهایی می‌تواند انجام دهد. فراری F50 در واقع یک خودروی مسابقه‌ای بود که از پیشرانه دوازده سیلندر V بهره می‌گرفت. این موتور ۴.۷ لیتری می‌توانست ۵۱۳ اسب بخار نیرو تولید کند که رانندگی با آن را تا حدودی سخت می‌کرد. از این خودرو تنها ۳۴۹ عدد ساخته شده است.

۱۰. بی ام و مدل ۲۰۰۲

بی ام و مدل 2002

خودروی بی ام و ۲۰۰۲ در زمان خودش یکی از مدرن‌ترین خودروهایی بود که در بازار وجود داشت. این سدان اسپورت مخصوصا در میان جوان‌ها طرفداران زیادی داشت. البته پیشرانه این اتومبیل چهار سیلندر بود و حجمی معادل ۲ لیتر داشت، اما سواری خوب و لذت‌بخش، یکی از ویژگی‌های بارز بی ام و ۲۰۰۲ محسوب می‌شد. این خودروی دو درب، در کشور ما هم طرفداران زیادی پیدا کرد و حتی مدل‌های مختلف آن، امروز در بعضی نمایشگاه‌ها پیدا می‌شوند و مورد توجه افراد علاقه‌مند به خودروهای کلکسیونی قرار دارند.

۱۱. پورشه کاررا GT مدل ۲۰۰۵

پورشه کاررا GT مدل 2005

علاقه‌مندان به سینما، با شنیدن نام این مدل یا دیدن تصاویر آن، احتمالا بلافاصله به یاد مرگ غم‌انگیز پل واکر، ستاره فیلم‌های «سریع و خشن» می‌افتند. اما این موضع باعث نمی‌شود که ویژگی‌های شگفت‌انگیز پورشه کاررا GT مدل ۲۰۰۵ را نادیده بگیریم و آن را در فهرست خودرو های برتر دنیا قرار ندهیم. پیشرانه ده سیلندر V در قسمت عقب این خودرو جایگذاری شده و می‌تواند ۶۰۴ اسب بخار قدرت تولید کند. این قدرت از طریق یک گیربکس شش سرعته دستی به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. این خودرو قابلیت‌های فنی فوق‌العاده‌ای داشت و به همین دلیل هم به محبوبیت بالای دست یافت.

۱۲. فراری لافراری مدل ۲۰۱۴

فراری لافراری مدل 2014

کمپانی فراری در تولید این خودرو از فناوری پیشرفته هیبریدی بهره گرفته است. این سوپر خودرو، سواری بسیار نرم و روانی دارد و با پیشرانه V12 می‌تواند تا ۹۵۰ اسب بخار قدرت تولید کند. تمام این قدرت، از طریق گیربکس دوبل کلاچ اتوماتیک به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود و همین مورد تاثیرات مثبت زیادی روی هندلینگ خودرو و روان بودن آن گذاشته است. لافراری مدل ۲۰۱۴ از نظر طراحی ظاهری، اشتراکات زیادی با مدل‌های قبلی کمپانی فراری دارد، اما از نظر قدرت می‌توان آن را یکی از بهترین خودروهای جهان در طول تاریخ نامید.

۱۳. فورد GT مدل ۲۰۱۵

فورد GT مدل 2015

کمپانی فورد برای اینکه بتواند با خودروهای فراری رقابت کند، مدل GT را معرفی کرد. فورد GT مدل ۲۰۱۵ یک اتومبیل کاملا متفاوت و منحصربه‌فرد است که می‌تواند هر خودروی اسپورتی را شکست دهد. فورد برای معرفی این خودرو هم بسیار مرموز عمل کرد و تا آخرین لحظه هیچ گونه اطلاعاتی از آن ارائه نداد. همین موضوع باعث شد که توجه بیشتری به فورد GT 2015 جلب شود و رونمایی آن در نمایشگاه دیترویت، هیجان‌انگیزتر و باشکوه‌تر از چیزی باشد که پیش‌بینی می‌شد. این خودرو از پیشرانه شش سیلندر V شکل استفاده می‌کند که با کمک فناوری اکوبوست می‌تواند تا ۶۴۷ اسب بخار قدرت تولید کند.

پرشین خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar