جلوگیری از جوش آوردن موتور خودرو در تابستان

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
جلوگیری از جوش آوردن موتور خودرو در تابستان

از آنجا که در فصل تابستان هوا بسیار گرم می شود، در نتیجه ممکن است خیلی زود دمای موتور افزایش یابد. جهت جلوگیری از داغ شدن خودرو و کاهش دمای پیشرانه خودرو روش هایی وجود دارد.

یکی از مشکلاتی که ممکن است گریبانگیر رانندگان خودرو، به ویژه در ماه های گرم سال شود، گرم شدن و افزایش بیش از حد دمای پیشرانه خودرو است. این موضوع موجب می شود تا دمای پیشرانه از حدود استاندارد خود خارج شود و به اصطلاح خودرو جوش بیاورد. از آنجا که در فصل تابستان هوا بسیار گرم می شود، در نتیجه ممکن است موتور خودرو هم بسیار سریعتر دمایش افزایش پیدا کند. برای جلوگیری از داغ شدن خودرو و کاهش دمای موتور خودرو روش هایی وجود دارد که در ادامه بعضی از آن ها را معرفی کرده و به توضیح هر یک خواهیم پرداخت.

کاهش دمای موتور خودرو

داغ شدن خودروهمانطور که اشاره شد، افزایش دمای پیشرانه خودرو، می تواند موجب جوش آوردن خودرو گردد که عدم توجه به این مساله، در آخر منجر به صدمه و آسیب زیاد به پیشرانه خودرو می گردد. در نتیجه هنگامی که دمای پیشرانه به فراتر از حد استاندارد آن رسید، باید خیلی سریع خودرو را متوقف و خاموش نمود و بعد از آن برای حل مشکل، چاره ای اندیشید.

جلوگیری از افزایش دمای موتور در روزهای گرم

یکی از مهمترین بخش هایی که جزو سیستم خنک کننده پیشرانه محسوب می شود، آب و روغن موتور می باشد. این دو مایع نقش موثری در خنک کنندگی پیشرانه خودرو ایفا می کنند. عدم توجه به میزان، کیفیت و ترکیبات این دو مایع، می تواند سبب افزایش دمای پیشرانه و در آخر جوش آوردن خودرو شود. بعد از آن باید به فن های خنک کننده خودرو هم توجه نمود که در صورت عدم عملکرد صحیح، می توانند موجب جوش آوردن خودرو شوند. در ادامه این موارد توضیح داده شده است.

آب رادیاتور

درجه آمپر آب موجود در رادیاتور در فصل بسیار گرم سال به هیچ وجه نباید کمتر از میزان استاندارد تعریف شده در دفترچه راهنمای خودرو باشد. به دلیل گرمای زیاد در تابستان، همواره باید به طور دوره ای میزان آب موجود در رادیاتور را چک نمود. علاوه بر این، باید از ضدیخ و ضدجوش هم به اندازه کافی در رادیاتور خودرو استفاده کرد. این مایع موجب می شود تا نقطه جوش آب موجود در رادیاتور بالا رود و در نتیجه حتی اگر پیشرانه به دمای صد درجه هم برسد، خودرو جوش نیاورد.

روغن موتور

روغن موتور هم باید در روزهای گرم سال به طور مرتب و دوره ای تعویض گردد. استفاده طولانی مدت از روغن موتور موجب می شود تا این روغن خاصیت اولیه خود را از دست داده و در نتیجه میزان گرانروی آن کاهش یابد. این مسئله باعث می شود تا این روغن در هنگام برخورد با قطعات داغ پیشرانه، نتواند به خوبی وظیفه خود را انجام دهد و در نتیجه خنک کنندگی لازم را نداشته باشد.

اتصالات و لوله های آب

گرمای بیش از حد باعث می شود تا در اثر انبساط، بست های موجود در مسیر لوله ها و جریان آب ورودی و خروجی به پیشرانه، شل شده و در بعضی مواقع از جای خود در بیایند. این مساله باعث می شود تا مقداری از آب موجود در رادیاتور به بیرون نشت پیدا کرده و در نتیجه موجب کاهش سطح آب رادیاتور شود. یکی از راه های کاهش دمای پیشرانه خودرو این است که هر از چند گاهی از محکم بودن اتصلات آب، اطمینان حاصل کنیم.

هواگیری به موقع

هر بار که خودروی ما جوش بیاورد یا به دلایلی مقداری از آب آن کاسته شود، باعث می شود تا مقداری هوا در مسیر لوله های آب درون پیشرانه نفوذ پیدا کند. این هوا موجب می شود تا عمل خنک کنندگی آب با اختلال رو به رو شود و در نتیجه دمای پیشرانه کاهش پیدا نکند. برای کاهش دمای پیشرانه خودرو، پیشنهاد میکنیم حتما بعد از هر بار جوش آوردن خودرو، عمل هواگیری رادیاتور انجام شود.

پروانه و فن های خودرو

اگر خودروی شما از جمله مدل‌هایی است که قابلیت نصب پروانه را در قسمت جلویی خود دارد، پیشنهاد می کنیم در تابستان حتما این پروانه را نصب کنید. همچنین اطمینان از سلامت فن های رادیاتور می تواند منجر به کاهش دمای رادیاتور و در نتیجه کاهش دمای پیشرانه خودرو شود.

ترافیک و کار کردن درجا

توقف در ترافیک، درجا کار کردن، کار کردن با دور موتور بالا و دیگر موارد این چنینی، موجب می شود تا دمای پیشرانه رفته رفته افزایش پیدا کند. سعی کنید از مسیر هایی رفت و آمد داشته باشید که حجم ترافیک در آن جا کمتر باشد. حرکت خودرو در دور موتور پایین و با سرعت مناسب، باعث می شود تا هوا در پیشرانه جریان یافته و پیشرانه خنک تر شود.

کاهش سریع دمای پیشرانه خودرو

زمانی که خودروی شما داغ کرده و دمای پیرانه شما بسیار بالاست، برای کاهش سریع دمای آن راهکاری برای سرعت بخشیدن به کاهش دمای آن وجود دارد که در ادامه به طور مرحله مرحله آن را ذکر خواهیم کرد:

  1. خودروی خود را در مکانی پارک کنید که زیر سایه باشد.
  2. درب کاپوت خودرو را باز نمایید تا هوای تازه به پیشرانه برسد.
  3. به هیچ وجه به اتصالات و درب رادیاتور دست نزنید. در این حالت دمای آب بسیار زیاد بوده و باز کردن هر قطعه ای می تواند منجر به سوختگی شدید شما شود.
  4. درب رادیاتور را تا زمانی که مطمئن نشدید خودرو کاملا سرد شده است باز نکیند! باز کردن درب رادیاتور در دمای بالا موجب پاشیده شدن فشار بخار آب داغ به بیرون می شود.
  5. به هیچ وجه روی قطعات داغ پیشرانه آب خنک نریزید! خنک کردن سریع پیشرانه با استفاده از آب منجر به ترک خوردگی و آسیب دیدن قطعات پیشرانه در اثر گرم و سرد شدن می شود.
  6. به داخل کابین خودرو رفته و پنجره های خودرو را باز کنید. و بعد بخاری خودرو را روشن کنید و در درجه آخر قرار دهید. به این ترتیب فن های بخاری گرمای درون پیشرانه را به داخل کابین هدایت می کنند و از طریق پنجره ها دفع می گردد.
  7. سوئیچ ماشین را باز بگذارید تا فن های رادیاتور آغاز به چرخش کنند.

با انجام دادن این موارد، خودروی شما در ۲۰ یا ۳۰ دقیقه خنک خواهد شد. بعد از خنک شدن پیشرانه، در صورتی که خودروی شما جوش آورده است، به آرامی درب رادیاتور را باز کرده و مقدار آب بخار شده را جبران نمایید. توجه داشته باشید که حتما پیچ هواگیری رادیاتور را هم باز کنید و عمل هواگیری را در هنگام پر کردن رادیاتور انجام دهید.

منبع: پرشین خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar