راهکارهای بیدار ماندن هنگام رانندگی در شب

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:35
راهکارهای بیدار ماندن هنگام رانندگی در شب

اگر از آن دسته آدمهایی هستید که به رانندگی در شب علاقه دارید و می‌خواهید بدانید که چطور می‌توان با پدیدهٔ خطرناک خوابیدن پشت فرمان مقابله کنید، مطالعهٔ راه کارهای بیدارماندن هنگام رانندگی، برای شما مفید است.

خوابیدن پشت فرمان یکی از اصلی‌ترین عوامل تصادفات مرگبار در جاده‌ها است. رانندگانی که پشت فرمان خوابشان می‌برد نه تنها جان خود بلکه جان دیگر افراد را هم در جاده‌ها به خطر می‌اندازند. به ویژه در ایران خوابیدن رانندگان پشت فرمان یکی از اصلی‌ترین عواملی است که به تصادفات منجر می‌شود بنابراین این موضوع امری بسیار مهم است و در ادامه بررسی خواهیم کرد تا چگونه یک راننده می‌تواند از خوابیدن پشت فرمان جلوگیری کرده و به این ترتیب رانندگی ایمنی را در جاده تجربه کند. شاید برای خیلی از شما هم پیش آمده باشد که در هنگام رانندگی در جاده خواب به سراغتان بیاید پس خواندن این مطلب را به همهٔ شما توصیه می‌کنیم.

چاره چیست؟

راهکارهای بیدار ماندن هنگام رانندگی در شب

اگر مدت زمان زیادی را رانندگی کرده باشید کم کم خواب آلودگی به سراغ شما خواهد آمد و احساس سنگینی در چشمانتان خواهید کرد. بهترین کاری که می‌توان در هنگام خواب آلودگی پشت فرمان انجام داد این است که سعی کنید بیدار بمانید تا یک مکان امن برای پارک کردن را پیدا کنید.

اغلب در جاده‌ها در فواصل چند کیلومتری پارکینگ‌هایی برای توقف خودروها پیش بینی شده است که می‌توانید در این پارکینگ‌ها توقف کرده و چند دقیقه‌ای را بخوابید تا خستگیتان برطرف شود. البته این کاری است که خیلی از رانندگان انجام نمی‌دهند اما هرچه باشد ایمن‌ترین راه حل برای مقابله با خوابیدن پشت فرمان همین توقف و خوابیدن در ماشین است. اغلب این توقفگاه‌ها را می‌توانید از کامیون‌هایی که در آن‌ها توقف کرده‌اند هم به راحتی شناسایی کنید چون اغلب کامیون‌ها در این پارکینگ‌ها توقف می‌کنند تا استراحتی داشته باشند. می‌توانید با توقف کردن در پارکینگ‌ها یک قهوه برای خود درست کرده و بنوشید و یا می‌توانید چند دقیقه‌ای را در ماشین چرت بزنید.

طبق تحقیقاتی که بنیاد AAA انجام داده است یک انسان عادی نیاز دارد تا به ازای هر ۲ ساعت رانندگی یا هر ۱۶۰ کیلومتر یک استراحت کوتاه داشته باشد. فارغ از اینکه خسته شده باشد یا نه. ممکن است خیلی از رانندگان هم اقدام به نوشیدن نوشابه‌های انرژی‌زا و حاوی کافئین و یا حتی قرص‌های کافئین هم کنند تا بتوانند خود را پشت فرمان بیدار نگه دارند ولی به این مسائل هم باید توجه داشت که چنین کارهایی خود عوارض جانبی هم به همراه دارد.

سیستم‌های شناسایی خواب آلودگی

راهکارهای بیدار ماندن هنگام رانندگی در شب

یکی از بهترین امکاناتی را که در خودروهای مدرن امروزی موجود است سیستم‌های تشخیص میزان هوشیاری راننده هستند که از این سیستم‌ها با نام درایور آلرت سیستمز یاد می‌شود. برخی خودروهای جدید به طور استاندارد به چنین سیستم‌هایی موجود هستند ولی گاها می‌توانید این سیستم‌ها را در بازار آزاد هم پیدا کنید و آن‌ها را خریداری کرده و روی خودروی خود نصب کنید. کارآیی سامانه‌های تشخیص هوشیاری راننده بسیار خوب است و می‌تواند کمک زیادی به پیشگیری از خواب آلودگی پشت فرمان کند.

این سیستم‌ها با نام‌های متعددی هم در بازار موجود هستند برای مثال فورد سیستم تشخیص خواب آلودگی خود را با نام Driver Alert و مرسدس بنز این سامانه را با نام مرسدس Attention Assist به بازار عرضه می‌کند. نحوهٔ کارکرد سیستم‌های تشخیص هوشیاری راننده یکسان نیست و این سیستم‌ها به روش‌های گوناگونی می‌توانند تشخیص دهند که آیا راننده دچار خواب آلودگی شده است یا نه.

این سامانه‌های ایمنی می‌توانند از چند طریق متوجه سطح هوشیاری راننده شوند برای مثال تعدادی از این سیستم‌ها زاویهٔ سر شما را تحت نظر دارند و اگر تشخیص دهند که راننده به خواب رفته و سر او رو به پایین است هشدار می‌دهند. بعضی از این سیستم‌ها هم مسیر حرکت خودرو را زیر نظر دارند و در صورتی که خودرو آغاز به منحرف شدن از خط کند به راننده هشدار می‌دهد.

اغلب سیستم‌های تشخیص هوشیاری راننده در صورتی که خواب آلودگی را تشخیص دهند یک آلارم هم در پشت آمپرها روشن می‌کنند که به شما پیشنهاد می‌کند خودرو را کنار زده و در را باز کنید. در این هنگام باید چند دقیقه‌ای ماشین را متوقف کرده و با در باز صبر کنید تا این آلارم به طور خودکار ریست شود.

سیستم‌های تشخیص هوشیار رانندگی امروزه در اکثر خودروهای مدرن موجود هستند و در پکیج‌های سامانه‌های کمکی رانندگی روی خودروهای جدید نصب می‌شوند که این پکیج‌ها سیستم‌های ایمنی مفید زیاد دیگری هم در بر می‌گیرند.

فناوری‌های ساده‌تر

اگر خودروی شما به سیستم‌های هشدار هوشیاری راننده مجهز نیست و یا در بازار نتوانستید چنین سیستم‌هایی برای نصب در خودروی خود پیدا کنید می‌توانید به سراغ دستگاه‌های ضد خواب سادهٔ موجود در بازار بروید. این دستگاه‌ها را بیشتر رانندگان کامیون و اتوبوس استفاده می‌کنند. دستگاه هشدار خواب یک قطعهٔ کوچک است که آن را روی گوش خود نصب می‌کنید و می‌تواند زاویهٔ سر را بسنجد پس هنگامی که به خواب بروید و سرتان به پایین متمایل شود این دستگاه با یک سوت بلند شما را از خواب بیدار خواهد کرد.

با همهٔ اینها توقف بهترین راه است

راهکارهای بیدار ماندن هنگام رانندگی در شب

کافئین و نوشیدن قهوه می‌تواند به شما کمک کند تا مدت زمان بیشتری را بیدار بمانید. همچنین نمی‌توان به راحتی از عملکرد مثبت و اهمیت بالای سامانه‌های تشخیص هوشیاری راننده هم چشم پوشی کرد. با این وجود ولی هیچ یک از این روش‌ها نمی‌تواند جایگزین یک توقف و خوابیدن چند دقیقه‌ای در خودرو شود. پیشنهاد می‌کنیم که هیچگاه سعی نکنید که به زور خود را در پشت فرمان بیدار نگه دارید چرا که امکان ندارد به خواب رفتن خود پشت فرمان را متوجه شوید و این موضوع خیلی خطرناک است. بعضی از رانندگان هم به روش‌های ناکارآمد و عجیب و غریب رجوع می‌کنند برای مثال سعی می‌کنند با زیاد کردن صدای موزیک، پایین دادن شیشه‌ها و یا جویدن آدامس خود را بیدار نگه دارند که اینها روش‌های جالب و کارآمدی نیست. بنابراین در انتها پیشنهاد می‌کنیم که هر وقت پشت فرمان احساس خواب آلودگی کردید خودرو را کنار زده و چند دقیقه‌ای بخوابید سپس می‌توانید با نوشیدن یک فنجان قهوه با ایمنی کامل به راه خود ادامه دهید.

منبع: زومیت

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar