علائم خام سوزی خودرو و روش برطرف کردن آن

پنج شنبه 5 اسفند 00 ساعت 09:38
علائم خام سوزی خودرو و روش برطرف کردن آن
خام سوزی ماشین زمانی اتفاق می افتد که بنزین ماشین به طور کامل با اکسیژن مخلوط نشده باشد و بدون سوختن از اگزوز خارج شود.

در حالت خام سوزی ماشین، راننده متوجه می شود که آمپر خودرو با سرعت بیشتری به سمت قسمت قرمز، بخش E، نزدیک می شود و حتی در مواردی ممکن است سبب از کار افتادن ناگهانی خودرو شود.

علائم خام سوزی موتور می تواند علاوه بر خروج بنزین از اگزوز شامل موارد دیگری هم باشد. بوی شدید بنزین نزدیک اگزوز خودرو، روشن شدن چراغ چک و دوده زدن روی شمع موتور از مواردی هستند  که تشخیص خام سوزی بنزین را آسان می کنند. در خودروهای داخلی چون پراید و پژو به طور معمول این دست اتفاق ها می افتد.

 

خام سوزی موتور خودرو چیست و چطور اتفاق می افتد؟

برای اینکه به خوبی موضوع خام سوختن بنزین را متوجه شویم ابتدا باید بدانیم چه تفاوتی بین بنزین درجه یک و معمولی است که سوختن ناقص در آنها رخ می دهد؟ بسته به نفت خام و فرآیندهای پالایش و اختلاط مورد استفاده در تولید همه گریدهای بنزین دارای مقدار یکسانی انرژی شیمیایی هستند.

هنگام احتراق، بنزین درجه یک (با اکتان بالا) و بنزین معمولی ارزان‌تر و همینطور پرمصرف تر، همان مقدار انرژی گرمایی را فراهم می‌کنند که یک موتور برای تولید نیروی مکانیکی و حرکت کردن از آن استفاده می‌کند. ابتدا باید ببینیم موتور واقعاً چه میزان از انرژی گرمایی خام را می تواند به انرژی مکانیکی تبدیل کند؟ از پژوهش های صورت گرفته می‌توان چنین استدلال کرد که استفاده از سوخت‌های اکتان بالا در موتور مناسب در نهایت منجر به قدرت مکانیکی بیشتر از همان مقدار سوخت معمولی می‌شود.

به عبارت دیگر، سوخت با اکتان بالاتر در برخی خودروها یک مزیت است اما در برخی دیگر نه. این مورد اجازه می دهد تا موتورهای عملکرد محور (مخصوصاً آنهایی که نسبت تراکم بالاتری دارند) بنزین را در فشارهای بالاتر و همینطور دمای بالاتر بسوزانند. این شرایط در لحظه احتراق بازده ترمودینامیکی بهتری ایجاد می کند، بنابراین درصد بیشتری از انرژی گرمایی بنزین به نیروی محرکه تبدیل می شود. اهمیت میزان یکنواختی یک بنزین زمان های خاصی مشخص می شود مثلا در شرایط دشوار شتاب گیری ، بنزین درجه پایین به سختی می سوزد.

 در حالت ایده آل، بنزین تبخیر شده داخل سیلندر موتور با انتشار موجی از آتش که توسط شمع سیلندر مشتعل می شود، می سوزد و در این حالت خام سوزی بنزین ماشین اتفاق نمی افتد. این مورد انتقال آرام نیرو به میل لنگ موتور و چرخ های خودرو را فراهم می کند. اما در فشار یا دماهای بالاتر، خام سوختن بنزین ماشین در محفظه‌های کوچک بخار بنزین رخ می دهد و صدایی متفاوت مانند کوبیدن و همچنین امواج ضربه‌ای مخرب بالقوه ایجاد می کند.

اینجاست که علت خام سوزی و دوده زدن شمع خودرو نمایان می شود. به طور کلی در بنزین با درجه اکتان بالاتر به راحتی خام سوزی رخ نمی دهد و در شرایط سخت نسبت به سوخت با اکتان پایین تر می سوزد. موتورهای مدرن، با سنسورها و کنترل های الکترونیکی، در جلوگیری از انفجار گاز با اکتان پایین موفق عمل کرده اند.

 

علت خام سوزی و دود سیاه خروجی از ماشین چیست؟

مهم ترین علت‌های خام سوزی ماشین خرابی سیستم جرقه زنی، نقص در سیستم انژکتور، نقص در سیستم اگزوز و خرابی سنسور اکسیژن و بقیه حس‌گرهای متصل به سیستم سوخت‌رسانی است. زمانی که موتور یک خودرو دود تولید می کند، بسته به رنگ و بوی آن می توان مهمترین عاملان تولید آن را شناسایی کرد.

مثلا خروج دود سفید از لوله اگزوز نشان می دهد که مایع خنک کننده موتور که از واشر خراب یا یکی دیگر از قطعات داخلی خراب موتور عبور کرده در محفظه احتراق می سوزد. در وافع شلنگ دمیده شده رادیاتور که مایع خنک کننده را روی یک موتور داغ می پاشد، دود سفید رنگی شبیه بخار تولید می کند. مایع خنک کننده دودی با بوی تند و شیرین تولید می کند و اگر بین انگشتان شما مالیده شود احساس چربی می کنید.

یا مثلا خروج دود آبی یا خاکستری با بوی تند و تلخ از لوله اگزوز نشانگر روغن سوزی موتور است. دلایل احتمالی آن نشت سوپاپ، فرسوده شدن یا گیر کردن رینگ‌های پیستون، وصل شدن دریچه  PCV، پر شدن بیش از حد میل لنگ، عدم تعویض منظم روغن یا استفاده از نوع نامناسب روغن است. مایع گیربکس مکیده شده به منیفولد ورودی از یک مدولاتور خلاء گیربکس معیوب، دود غلیظی مایل به خاکستری از لوله اگزوز خارج می کند.

خروج دود سیاه از اگزوز به این معنی است که احتراق ناقص در حال رخ دادن است. نشتی انژکتور سوخت، رگلاتور فشار سوخت معیوب، خرابی سنسور موتور یا جزء احتراق منجر به خام سوختن ماشین می شود که به سوخت خام غیر مشتعل اجازه می دهد تا به سیستم اگزوز راه پیدا کند و از لوله اگزوز خارج شود. دود سیاه ناشی از یکی از این شرایط است و بوی بنزین شدیدی می دهد. تا زمانی که مشکلات رفع نشود، وسیله نقلیه شما ضعیف کار می کند و مسافت پیموده شده بنزین ضعیفی مصرف خواهد کرد و حتی ممکن است به سنسور اکسیژن و مبدل کاتالیزوری آسیب برساند.

 

مهم ترین علت خام سوزی بنزین در پراید خرابی شمع است!

شمع ماشین بخشی اساسی در همه ی ماشین ها است که اگر خراب باشد نمی تواند کار خود را انجام دهد و خام سوختن بنزین در پراید و دیگر خودرو ها سبب می شود تا کل خودرو به خوبی کار نکند و قطعات آسیب ببینند. خام‌سوزی می‌تواند در نهایت کاتالیست خودرو را درگیر کند. کاتالیست قطعه ای است که در مسیر خروج دود از اگزوز قرار دارد و مقدار آلایندگی که توسط خودرو تولید می شود را کاهش می دهد. حال اگر کاتالیست آسیب جدی ببیند آلودگی هوا زیاد شده و با ایجاد بیماری های تنفسی صدمات جبران ناپذیری به انسان می زند. خرابی شمع خودرو گاهی مصائب دیگری نیز به همراه خواهد داشت که یکی از آنها سخت شدن فرآیند استارت زدن است. این مشکل مخصوصا در سرمای صبح زمستان راننده را متحمل سختی می کند.

از دیگر عوامل خام سوزی همانطور که به آنها اشاره شد انژکتورها هستند. اگر مدت زمانی از تعویض انژکتور های خودرو شما گذشته باشد قطر سوراخ های ریز روی انژکتور حالتی بیش از مقداراستاندارد به خود گرفته و بنزین بیشتری به سیلندر ها می رساند. برای رفع خام سوزی پراید کافیست خودرو توسط سرویس کار چک شود. در این حالت سرویس کار با توجه به میزان آسیب تصمیم به شستشو یا تعویض قطعه می گیرد. سنسور اکسیژن نیز ممکن است سبب خام سوزی موتور خودرو شود. این قطعه مقدار اکسیژن موجود در گازهای خارج شده از اگزوز را شناسایی می کند و اگر مقدار اشتباهی برآورد کند مقدار پاشش سوخت در سیلندر ها را تحت تاثیر قرار داده و موجب خام سوزی ماشین می شود.

 

هنگام خام سوزی ماشین و برخاستن دود از خودرو چه باید کرد؟

در این مواقع ابتدا اطمینان حاصل کنید که ماشین شما برای رانندگی ایمن هست یا نه و احتیاط کنید. به گیج ها و چراغ های هشدار نگاه کنید تا ببینید موتور خودرو در چه حالتی به سر می برد؟ اگر بیش از حد گرم شده باشد، چراغ روغن روشن یا چراغ چک موتور روشن می شود. یک بازرسی سریع بصری انجام دهید. هرگز موتور داغ را لمس نکنید و روی آن کاری نکنید. صبر کنید تا موتور خنک شود و مخازن مایعات را نیز بررسی کنید. اگر می‌بینید که مایعات چکه می‌کنند یا گودال‌هایی در زیر کاپوت یا روی زمین ایجاد می‌شوند، وقت آن است که یدک کش خبر کنید.

 

چگونه از خام سوختن موتور خودرو جلوگیری کنیم؟

برای اینکه از خام سوختن موتور خودرو جلوگیری کنیم ابتدا لازم است مواردی ساده را رعایت کنیم که علاوه بر اینکه از خام سوختن بنزین ماشین جلوگیری کند، کمکی به افزایش بهره برداری از عملکرد دیگر قطعات خودرو نیز می شود. برای این که این عمل صورت گیرد ابتدا لازم است که خودروی خود را در زمان های معین نزد سرویس کار ببرید. علاوه بر آن تعویض نکردن قطعات اساسی که تحت استفاده مداوم خودرو هستند همچون شمع ها و وایرهای خودرو می تواند به راحتی در صورت خرابی موجب خام سوزی ماشین شوند. استفاده از مکمل سوخت می تواند از این اتفاق جلوگیری کند. هر گونه مشکلی در سنسور اکسیژن، سیستم اگزوز و سیستم جرقه زنی ممکن است در دراز مدت سبب از بین رفتن دیگر قطعات شود. پس برای رفع ایرادات خودرو سریع تر پیش قدم شوید تا مشکلی از این جهت در خودرو رویت نشود و خودرو شما را در خیابان جا نگذارد.

 

سخن پایانی

خام سوختن بنزین ماشین ، جزء ایراداتی است که تنها با سرویس‌های دوره‌ای مستمر و  شستشوی انژکتورها با روش های دقیق توسط سرویس کار خودرو، پایش سیستم جرقه، تعویض اصولی شمع‌ها ، تمیز کردن راه ورود هوا و تعویض سر وقت فیلترها ، تعویض منبع اگزوز تخریب شده و رفع ایراداتی چون نشتی اگزوز و استفاده از مکمل‌های استاندارد و اصل خودرو و…. تا حد زیادی می توان از آن اجتناب کرد. قابل ذکر است که علاوه بر انجام صحیح و سر وقت سرویس‌های دوره‌ای، در صورت بروز هرگونه ایراد در سیستم جرقه‌زنی، سنسور اکسیژن، سامانه اگزوز و… هر چه سریع‌تر نسبت به رفع آن اقدام کنید تا شاهد بروز ایراد خام‌سوزی در موتور خودرو نباشید.

پرشین خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "علائم خام سوزی خودرو و روش برطرف کردن آن"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
محمد
مهمان

سلام.توی ایران محتمل ترین دلیل کیفیت سوخته که افتضاحه
من ماشینم پراید ۸۳ هست و نهصد هزار کارکرده همه ی سرویس‌های دوره ای و دیاگ و ایرادات مربوطه بررسی و انجام شده اما بعد از مدت کوتاهی دوباره خام سوزی افتاده از پمپ بنزین های معتبر و مطمین هم سوختگیری میکنم بیشتر مواقع هم سوپر میزنم ولی بازم درست نمیشه که نمیشه