فواید فیبر کربن در بدنه خودرو

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:35
فواید فیبر کربن در بدنه خودرو

محققان دانشگاه فنی چالمرز سوئد، تحقیقات جدیدی را شروع کردند که در آن از فیبرهای کربن به عنوان وسیله‌ای برای بهبود قابلیت‌های وسایل نقلیه از جمله ذخیره مستقیم انرژی در بدنه خودرو استفاده می‌شود.

در این تحقیقات که برای نخستین بار انجام گرفته است محققان ارتباط بین میکرو ساختار فیبر کربن و خواص الکتروشیمیایی آن را بررسی کردند. منظور از خواص الکتروشیمیایی فیبر کربن قابلیت استفاده از آن به عنوان الکترودهای باتری یون لیتیوم است.

محققان با بررسی میکروساختار انواع فیبرهای کربن تجاری موجود در بازار دریافتند فیبرهای کربن دارای کریستال‌های کوچک با نظم کم دارای خواص الکتروشیمیایی مطلوب هستند؛ ولی سختی نسبتاً کم‌تری دارند. سختی این نوع فیبرهای کربن کمی بیشتر از فولاد است، درحالی که سختی فیبرهای کربن دارای کریستال‌های بزرگ و منظم به دو برابر فولاد می‌رسد.

بر اساس این تحقیقات فیبرهای کربن دارای خواص الکتروشیمیایی مطلوب که سختی آن‌ها با فولاد برابری می‌کند، گزینه مناسبی برای ساخت بدنه خودروها هستند. با استفاده از این فیبرهای کربن علاوه بر کاهش وزن خودرو می‌توان از بدنه آن به عنوان ابزاری برای ذخیره انرژی هم استفاده کرد. همچنین می‌توان از این فیبرها به عنوان ابزاری برای جذب انرژی جنبشی یا ساخت حسگرها بهره گرفت. بدین ترتیب می‌توان علاوه بر بهره مندی از مزایای تمام این ابزارها در بدنه یک خودرو، وزن آن را تا ۵۰ درصد هم کاهش داد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar