نکات مهم در مورد ضد یخ

بروزرسانی در: یکشنبه 19 خرداد 98 ساعت 15:11
نکات مهم در مورد ضد یخ

ضدیخ از جمله مایعاتی است که در خودرو باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشید. انتخاب ضد یخ مناسب و زمان تعویض آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است ضمن این که چه در فصل تابستان و چه زمستان استفاده از این مایع الزامی است.

ضد یخ، کولانت یا مایع رادیاتور همگی اسامی گوناگونی هستند که برای این مایع خنک‌ کننده به کار برده می‌شود. استفاده از این مایع در خودرو از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و فرقی نمی‌کند که در فصل سرما یا گرما باشیم. علی‌رغم این که مایع خنک ‌کننده موتور با نام ضد یخ یاد می‌شود ولی این مایع خاصیت ضد جوش هم دارد که پر اهمیت بودن آن را در فصل تابستان هم نشان می‌دهد. در انتخاب و زمان تعویض ضد یخ به یک سری نکات توجه کرد که قصد داریم در این نوشتار به آن‌ها بپردازیم.

ضد یخ آلی یا معدنی؟

به طور ضدیخ‌ها به دو دسته پایه آلی و معدنی تقسیم می‌شوند که در نمونه‌های گوناگون خارجی و ایرانی در بازار وجود دارند. در مورد انتخاب ضدیخ مناسب برای خودرو باید به دفترچه راهنما مراجعه کنید ولی عموماً ضدیخ‌های پایه آلی به خاطر این که دارای مواد افزودنی هستند برای مدت زمان بیشتری عمر می‌کنند. در مقابل این ضدیخ‌ها قیمت بیشتری هم دارند و قیمت ضد یخ‌های پایه معدنی که تقربا ۲ سال عمر می‌کنند کمتر است.

کارخانه سازنده و مدل خودرو

اغلب شرکت‌های سازنده خودرو به طور انحصاری برای محصولات خود مایع ضد یخ تولید می‌کنند یا با شرکت‌های خاصی همکاری دارند. بهتر است به رنگ مایع ضدیخ خودرو که برای اولین بار داخل مخزن ریخته شده است توجه داشته باشید و چون که هر شرکتی مایع ضدیخ را با رنگ مخصوص خود تولید می‌کند. هیچ‌گاه دو نوع مایع ضد یخ را با یکدیگر ترکیب نکنید چون که احتمال دارد کار دست موتور خودرو دهد!

غلظت

بعضی از ضد یخ‌ها به طور ترکیب شده با آب به فروش می‌رسند که میزان آن ۵۰-۵۰ است ولی برخی دیگر نیازمند رقیق‌سازی جداگانه توسط آب هستند. حتماً در هنگام خرید و انتخاب باید به این نکته توجه داشته باشید چون که غلظت پایین یا بالای ضد یخ می‌تواند موجب بروز مشکل شود. در صورتی که مایع ضد یخ را به طور جداگانه خریداری می‌کنید باید آن را با مقطر رقیق کنید. بهترین روش، خریداری آب دی‌یونیزه شده از داروخانه‌ها است که می‌توانید آن را به طور ۵۰-۵۰ با ضد یخ ترکیب کنید.

زمان تعویض

زمان تعویض ضد یخ‌های با پایه معدنی اغلب ۲ سال اعلام می‌شود و این مورد برای نمونه‌های آلی بیشتر است. اغلب عمر ضد یخ‌ها بر روی جعبه محصول اعلام می‌شود ولی بهتر است در مورد بازدید و تعویض به نکاتی که در دفترچه راهنمای خودرو نوشته شده توجه کنید. آن چیزی که رایج است هر ۲ سال یکبار باید اقدام به تعویض مایع رادیاتور کنید چون که تعلل در این قضیه ممکن است موجب بروز مشکلات جدی و با هزینه گزاف شود.

قیمت

قیمت مایع رادیاتور با توجه به حجم، شرکت سازنده و داخلی یا خارجی بودن آن می‌تواند کاملاً متفاوت باشد. به عنوان مثال ضد یخ ایرانی ۴ لیتری هم اکنون که به طور ۵۰-۵۰ آب مخلوط شده است قیمتی در حدود ۶۵ هزار تومان دارد. در نقطه مقابل قیمت نمونه خارجی ۵ لیتری نزدیک به ۱۵۰ هزار تومان است. این نکته را باید اعلام کرد که قیمت نمونه‌های خارجی ممکن است تا نزدیک به ۳۰۰ الی ۴۰۰ هزار تومان هم برسد. به طور کلی اگر نمونه داخلی که با مشخصات کارخانه مطابقت داشته باشد خریداری شود و پس از ۲ سال تعویض آن صورت پذیرد مشکلی برای خودرو به وجود نخواهد آمد.

اخبار خودرو

موتور دیزلی چگونه کار می‌کند؟

دانستنی های نگهداری خودرو (۵ نکته مهم)

سیستم تزریق آب به موتور خودرو را بشناسید

شخصیت شناسی از نحوه گرفتن فرمان خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar