همه چیز درباره تیونینگ خودرو

بروزرسانی در: سه شنبه 12 آذر 98 ساعت 11:26
همه چیز درباره تیونینگ خودرو

هدف از تیونینگ خودرو انجام تغییراتی برای گرفتن راندمان بهتر از پیشرانه خودرو است، اما گروه‌های خودروسازی از بیم کاهش عمر مفید پیشرانه خودرو تمایلی به انجام آن ندارند.

تیونینگ کردن یعنی ارتقا دادن بخشهای گوناگون خودرو مثل: قدرت موتور، ظاهر خودرو و ایجاد تغییرات در دیگر بخشهای خودرو اسـت. تیونینگ مزایای زیادی دارد ولی همان قدر هم می‌تواند معایب داشته باشد، تیونرهایی کـه اینکار را انجام می‌دهند درآمد فوق العاده بالایی دارند و چند نفر از آنها خودروهـای سوپر اسپرتی را طراحی کرده‌اند.

تیونینگ خودرو رابه طور خلاصه می‌توان به عنوان ارتقا دادن مشخصات فنی و ظاهری یک خودرو تعریف کرد. در واقع هنگامی که از تیونینگ یک خودرو صحبت می‌کنیم منظور اصلی تغییر ظاهر، تقویت موتور و مشخصات فنی یا ایجاد تغییرات مهم در دیگر بخش‌های آن خودرو اسـت. بـه طوری کـه در پایان کار خودروی مورد نظر بـه خودروی جدیدی تبدیل می‌شود. پیشینه‌ی تیونیگ را می‌توان در اواسط قرن بیستم میلادی جست‌وجو کرد.

خودروهای تیونینگ شده گاهی تا دو برابر خودروهای عادی از همان مدل قدرت دارند. چرا خودروسازان خودشان این تغییرات را روی خودرو انجام نمی‌دهند تا خودروهای قویی‌تری تولید کنند؟

همان‌گونه که اشاره گردید خودروسازان به‌راحتی می‌توانند تغییراتی که تیونر‌ها انجام می‌دهند را بر روی خودروها اعمال کنند حتی به قدرت‌های بالاتری هم برسند چون که دانششان در زمینه خودرو و به خصوص موتورهای تولید شده بسیار کامل‌تر از تیونر ها است ولی در این بین چند نکته مهم وجود دارد که خودروسازان را از انجام این کار بازمی‌دارد.

نخستین مسئله بحث دوام موتوراست؛ موتورهای تیونینگ شده (البته بسته به سطح افزایش قدرت موتور) اغلب زودتر از موتورهای عادی آسیب می‌بینند. البته خودروسازان معتبر همواره در زمان طراحی موتور و دیگر بخش‌های خودرو، مجموعه اجزا را برای حد بالاتری از آنچه خودرو به‌طور معمول به آن نیاز دارد طراحی می‌کنند و به این ترتیب موتور و دیگر اجزا خودروهای با فناوری روز به‌راحتی می‌توانند فشارهای بیشتری را تحمل کنند ولی این موضوع محدودیت‌هایی هم دارد و پس از عبور از این محدودیت‌ها، موتور خودرو تحت‌ فشار نامتناسب با طراحی و مهندسی‌اش قرار می‌گیرد که حاصل آن آسیب‌دیدگی سریع‌تر اجزا موتور است. این مسئله برای تیونر ها اهمیت چندانی ندارد اما خودروسازان که ناچار به گارانتی کردن خودروهای تولیدی خود هستند، نمی‌توانند ریسک این آسیب‌دیدگی را بپذیرند و به همین خاطر دوام را بر توان موتور ترجیح می‌دهند و دقیقاً به همین دلیل است که خیلی از خودروهای تیونینگ شده از طرف تیونر های خارج از گروه‌های خودروسازی، گارانتی شرکت سازنده خودرو را از دست می‌دهند.

در کنار این‌ها مسائل مربوط به آلایندگی و مصرف سوخت هم مطرح است چون که موتورهای تقویت شده معمولاً در این دو زمینه ضعف‌هایی نسبت به موتورهای استاندارد دارند و گاهی در آزمون‌های آلایندگی نمی‌توانند گواهی‌های لازم را کسب کنند. این‌ها و البته دلایل دیگر، گروه‌های خودروساز را از تقویت بیش از حد موتورهای تولید خود بازمی‌دارد ضمن آنکه این خودروها تیراژ تولید پایینی دارند و گاهی اقدام برای تولید آن‌ها برای شرکت‌های خودروساز با توجه به جایگاه برند ارزش سرمایه‌گذاری ندارد.

در پایان باید این نکته مهم را هم مدنظر داشت که خیلی از تیونینگهای حرفه‌ای هزینه‌های بالایی در بر دارد به صورتی که مالک خودرو، باید برابر یا حتی دو برابر قیمت  استاندارد خودرو برای قطعات و نصب، هزینه پرداخت کند.

تسنیم

نکات مهم درباره گیربکس اتوماتیک

نکات مهم درباره سالم بودن پمپ بنزین خودرو

کارکردهای اصلی روغن موتور و سایر روغن‌ها

۶ راهکار برای آلایندگی کمتر خودروی شخصی

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

2 دیدگاه ها برای "همه چیز درباره تیونینگ خودرو"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
REZA
مهمان

سلام ممنون خیلی آموزنده بود

REZA
مهمان

ممنون خیلی آموزنده بود