آموزش روش هواگیری رادیاتور ماشین

پنج شنبه 14 مهر 01 ساعت 09:18
آموزش روش هواگیری رادیاتور ماشین
در این مطلب به آموزش و نحوه هواگیری رادیاتور ماشین پرداختیم. همچنین نحوه هواگیری خودروهای ۴۰۵، پراید، سمند، پژوپارس و سایر خودروهای داخلی را آموزش دادیم.

همه ی ما از و خنک کننده در یک سیستم در حال کار با خبریم. در واقع همه‌ی ما می دانیم هماطور که ما بدون هوای پاک و تهویه شده در در یک محیط زنده نمی مانیم خودرو نیز همین‌طور است.

 بالا رفتن بیش از حد دمای موتور در خودروها مانند بدن انسان‌ها می تواند به عملکرد کلی آنها آسیب برساند. بخشی از هر موتور خودرویی نیز مانند محیط های دیگر برای خنک نگه داشتن خود به یک سیستم خنک کننده اختصاص داده می شود. یکی از اجزای این سیستم خنک کننده رادیاتور است. رادیاتور خودرو که در واقع مخزن آب است وظیفه دارد تا موتور و سایر قطعات آن را خنک کند. بنابراین سیستم رادیاتور اجازه نمی‌دهد که دمای موتور از حد معمول بالاتر رود؛ اما ممکن است زمان وارد کردن آب به داخل رادیاتور، هوا وارد مخزن شود و عملکرد رادیاتور را مختل کند و به همین سبب خنک کردن و تهویه خودرو با مشکل مواجه شود. بنابراین باید دوره های مشخصی برای هواگیری رادیاتور اعمال شود.

در ادامه این مطلب درباره اهمیت آموزش هواگیری رادیاتور خودروهای داخلی چون پژو و پیکان و ... توضیح می دهیم. برای اطلاعات بیشتر همراه ما باشید.

 

سیستم خنک کننده خودرو / رادیاتور خودرو

یک سیستم خنک کننده خودرو شامل رادیاتور، فن، پمپ آب، مخزن خنک کننده، ترموستات و لوله کشی آن می باشد. تبادل حرارت در داخل موتور انجام می شود تا گرما را از موتور دفع کند. لوله های حاوی مایع از مخزن خنک کننده شروع می شود که مایعات خنک کننده در آن ذخیره می شود. مایع خنک کننده در کل مدار موتور از طریق پمپ آب به جریان می افتد. مایع خنک کننده گرمای تولید شده از موتور را جذب می کند و با توجه به مکانیسم انتقال حرارت، گرما از سطوح گرم به سرد جریان می یابد. بنابراین، گرما در مایع خنک کننده پخش می شود.

ترموستات سنسوری است که به طور مداوم دمای مایع خنک کننده را کنترل می کند. به طور معمول، هنگامی که دمای مایع خنک کننده بالاتر از دمای کارکرد موتور (۲۰۰-۲۵۰ درجه سانتیگراد) است، ترموستات به مایع خنک کننده اجازه می دهد تا به ورودی رادیاتور منتقل شود و اساساً مانند یک دریچه تنظیم کننده عمل می کند. ترموستات ها شامل یک محفظه پر از موم و میله ای است که روی آن فشرده می شود. به دلیل افزایش دما، موم شروع به ذوب شدن می کند و باعث انبساط حرارتی موم می شود که میله را فشار می دهد و اجازه می دهد مایع خنک کننده به رادیاتور منتقل شود.

هنگامی که مایع خنک کننده وارد رادیاتور می‌شود، فن به طور خودکار روشن می شود. با چرخش فن، مایع خنک کننده ای که در لوله های رادیاتور جریان دارد، گرما را در هوای بیرونی پخش می کند. وقتی مایع خنک کننده به خروجی رادیاتور می رسد دمای آن تا حد زیادی کاهش یافته است. سپس این مایع خنک کننده دوباره در چرخه به گردش در می آید. رادیاتورها نیاز به تمیز کردن منظم در فواصل زمانی دارند تا از جذب گرد و غبار و کثیفی پره ها و لوله های رادیاتور جلوگیری شود. در غیر این صورت، رادیاتورها خفه می شوند و از خنک شدن خود مایع خنک کننده جلوگیری می کنند. بنابراین رادیاتورها باید به درستی نگهداری شوند . همچنین سطح مایع خنک کننده باید در فواصل زمانی معین بررسی شود تا از گرم شدن بیش از حد موتور خودرو جلوگیری شود. نحوه هواگیری رادیاتور ماشین ها معمولا یکسان است و در ادامه در مورد آنها توضیح داده خواهد شد.

 

علت هواگیری رادیاتور ماشین

برای یادگیری بهتر نحوه هواگیری رادیاتور ماشین های مختلف باید بدانیم اگر سیستم خنک کننده آلوده باشد، ابتدا باید مایع خنک کننده را تخلیه و سیستم خنک کننده را شستشو داد. این آلودگی ممکن است از روغن (واشر سرسیلندر معیوب)، زنگ زدگی (خوردگی داخلی موتور)، آلومینیوم (خوردگی داخلی رادیاتور)، ذرات خارجی (مواد افزودنی/درزگیر)، ذرات خارجی (پمپ آب معیوب) باشد.

بسته به درجه کثیفی، سیستم خنک کننده با آب داغ یا با مایع شستشوی مخصوص تمیز می شود. بسته به سازنده خودرو و علائم، روش های مختلفی برای شستشو وجود دارد. برای فرآیند شستشوی چندگانه، ترموستات باید جدا شود و قدرت گرمایش باید قبل و بعد از شستشو اندازه گیری شود.

 گرفتگی رادیاتور ممکن است دلیل دمای بیش از حد موتور باشد. در این صورت، سیستم باید با آب داغ (بیش از ۵۰ درجه سانتیگراد) شسته شود و علاوه بر رادیاتور، تمام قطعات در تماس با مایع خنک کننده (مبدل حرارتی، سرسیلندر و غیره) باید تعویض شوند. بنابراین میزان آلودگی و دستورالعمل سازنده خودرو، روش و عامل شستشوی مورد استفاده را مشخص می کند.

 

از کجا بفهمیم رادیاتور هوا گرفته است؟

هوا در سیستم های خنک کننده وسایل نقلیه موتوری یک مشکل دردسر زا است. حباب های هوا در اثر قرار گرفتن رادیاتور یا مخزن انبساط در سطح موتور یا حتی زیر آن ایجاد می شوند. بنابراین، تهویه سیستم خنک کننده پس از تعمیر یا تعویض مایع خنک کننده ممکن است یک مشکل جدی باشد. هوا در سیستم خنک کننده به طور قابل توجهی گردش مایع خنک کننده را کاهش می دهد و ممکن است منجر به گرم شدن بیش از حد موتور و در نتیجه آسیب شدید شود.

گاهی سطح مایع خنک کننده در مخزن انبساط به دلیل آلودگی (روغن، زنگ زدگی) قابل بررسی نیست، در این حالت مخزن نیز باید تعویض شود. معمولاً ترموستات و درپوش نیز باید تعویض شوند. اگر از پاک کننده های مخصوص سیستم خنک کننده استفاده می شود، باید مراقب بود که به مواد آب بندی صدمه نزند. پس از شستشو، سیستم باید طبق دستورالعمل با مایع خنک کننده پر شود و عملکرد و سفتی آن بررسی شود.

 

چک کردن سفتی سیستم خنک کننده به همراه دستورالعمل کلی

برای بررسی نشتی سیستم خنک کننده، استفاده از فشار سنج توصیه می شود. سیستم خنک کننده با کمک پمپ دستی تحت فشار قرار می گیرد. هنگام مشاهده مانومتر، افت فشار می تواند نشان دهنده نشتی در سیستم خنک کننده باشد. با کمک آداپتورهای یونیورسال یا مخصوص خودرو، پمپ را می توان از طریق یک کوپلینگ سریع به تقریباً تمام وسایل نقلیه معمولی متصل کرد.

 

آموزش هواگیری رادیاتور خودرو پژو ۴۰۵

برای هواگیری ابتدا باید اتومبیل را در یک محل صاف و بدون شیب در حالت خاموش قرار دهید. سپس تمامی پیچ های هواگیری و درب رادیاتور یا مخزن آب را باز کنید. مایع مخصوص خنک کننده را داخل مخزن بریزید و تا زمانی که آب به صورت یک دست بدون حباب از پیچ هواگیری خارج شد، به ریختن آب ادامه دهید. پس از یک دقیقه که هوای داخل سیستم از طریق پیچ های هواگیری خارج شد، پیچ های هواگیری را محکم کنید. حالا باید موتور را روشن کنید و سطح آب رادیاتور را ارزیابی کرده و میزان آب درون مخزن را در صورت نیاز اضافه کنید. هواگیری خودروهایی چون سمند و پارس نیز به همین شکل صورت می گیرد.

 

پیدا کردن پیچ هواگیری در خودروهای مختلف

در هنگام هواگیری مهمترین کار این است که ابتدا پیچ هواگیری رادیاتور خودرو را پیدا کنیم. این پیچ در مسیر انتقال آب رادیاتور به موتور قرار گرفته اما در خودروهای مختلف، ممکن است وضعیت قرارگیری آن کمی متفاوت باشد. اکثرا رانندگان قدیمی چون پیکان می دانند که پیچ هواگیری رادیاتور پیکان کجاست ولی در کل در ماشین های تولید داخلی تفاوتی وجود ندارد؛ ولی بهترین روش برای یافتن پیچ هواگیری رادیاتور، دنبال کردن مسیر آب خروجی از رادیاتور به درون موتور است.

 

پیچ هواگیری پراید کجاست؟

معمولا پیچ هواگیری در منتهی الیه فوقانی رادیاتور ماشین قرار دارد تا به خوبی هوا خارج شود و در پراید و تیبا  همانطور که گفتیم در ماشین های داخلی اکثرا به یک صورت این پیچ ها قرار داده شدند و کار مکانیک ها برای هواگیری این خودروها اصلا پیچیده نیست.

 

جمع بندی

در این مطب آموزش هواگیری رادیاتور خودرو به شکل جامع و کامل روی خودروهای تولید و مونتاژ داخل توضیح داده شده است. در روش صحیح هواگیری رادیاتور ماشین به طور کلی واحد پرکننده با استفاده از آداپتور به رادیاتور یا مخزن انبساط متصل می شود و یک شیلنگ هوای فشرده که معمولاً برای کار با ابزارهای پنوماتیک استفاده می شود، را باید وصل کرد و سپس از طریق یک شیر مخصوص، سیستم خنک کننده را تخلیه کرد تا فشار منفی بالایی ایجاد شود. سپس، شیلنگ مکش محصور شده را وصل کرده و مخلوط آب تازه/ضد یخ را از طریق مخزن خنک کننده تمیز به سیستم خنک کننده اضافه کرد. حتی با کمک یک مانومتر که فشار منفی را اندازه گیری می کند، می توان سفتی کل سیستم را به طور همزمان بررسی کرد. پس به طور کلی اگر به تازگی خودروی شما بیش از حد معمول داغ می شود و خیلی سریع تر از گذشته درجه آمپر آن زیاد می شود و جوش می آورد باید رادیاتور هواگیری شود.

پرشین خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar