تاثیر زیاد وسایل نقلیه در آلودگی هوای تهران

سه شنبه 10 آبان 01 ساعت 09:36
تاثیر زیاد وسایل نقلیه در آلودگی هوای تهران

زهره عبادتی درباره کانون‌های آلودگی استان تهران اظهار کرد:  براساس مطالعات سیاهه انتشار که برای کلانشهرها انجام شده است در تهران ۵۹ درصد وسایل نقلیه و ۴۱ درصد منابع ساکن در انتشار آلودگی هوا نقش دارند. منابع ساکن باتوجه به اینکه آلاینده شاخص به‌ویژه در نیمه دوم سال ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون است عمدتا واحدهای صنعتی، پالایشگاهی مراکزی هستند که در انتشار آلودگی هوا می‌توانند نقش داشته باشند.

وی افزود: خوشبختانه در قانون هوای پاک برای خروجی‌های غیراستاندارد صنایع یعنی واحدهای صنعتی جرم‌انگاری شده است و محیط زیست نیز با آن‌ها برخورد می‌کند. با مشاهده غیراستاندارد بودن خروجی‌ واحدها در گشت و پایش‌ها یا نمونه‌برداری‌های انجام شده به واحدها تذکر داده می‌شود. درصورت بی‌توجهی به اخطاریه زیست‌محیطی به مراجع قضایی معرفی می‌شوند. در این شرایط جلوی فعالیت آن‌ها گرفته می‌شوند یا به نصب سیستم‌های کنترلی ملزم می‌شوند.

عبادتی در پاسخ به این پرسش که آیا نبود سیستم تصفیه فاضلاب شایع‌ترین مشکل زیست‌محیطی استان تهران است، گفت: اکنون حدود ۳۰ تا ۳۱ سیستم تصفیه فاضلاب شهری در استان تهران وجود دارد که فاضلاب شهر را جمع‌آوری و تصفیه می‌کنند.

وی اضافه کرد: در تهران هنوز شبکه جمع‌آوری فاضلاب به‌صورت کامل تکمیل نشده است و تصفیه‌خانه‌ها تنها شامل بخشی از مناطق می‌شوند. شبکه طراحی شده، برای برخی مناطق پاسخگو نیست و باید سیستم تصفیه فاضلاب لوکال (محلی) نصب شود. مجوزها از محیط زیست گرفته شده و شرکت آب و فاضلاب اکنون در حال انجام اقداماتی است همچنین در موضوع فاضلاب شهری بخشی از اقدامات انجام شده اما جای کار دارد. امیدواریم با همت شرکت آب و فاضلاب استان تهران، تصفیه‌خانه‌ها هرچه سریع‌تر به بهره‌برداری برسد.

معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان تهران تاکید کرد: تمامی شهرها و روستاها باید به سیستم تصفیه فاضلاب مجهز باشند. در روستاها سیستم تصفیه فاضلاب بسیار کم است، به طوری که کمتر از ۱۰ روستای استان تهران دارای این سیستم هستند. در شهرها وضعیت بهتر است و برخی سیستم‌ها به بهره‌برداری رسیده است. تعدادی در دست ساخت هستند و تعدادی نیز مجوزها را از محیط زیست دریافت کرده اما هنوز اقدام قابل توجهی انجام نداده‌اند.

وی با اشاره به تداوم خشکسالی همزمان با ورود به فصل سرما ادامه داد: اکنون در حال تجربه شرایط خشکسالی و سال‌های کم‌بارش هستیم. بدین جهت به‌طور قطع باید یکی از اولویت‌های استان به لحاظ استفاده مجدد از آب، مبارزه با خشکسالی، تغذیه آبخوان‌ها، فرونشست زمین،جلوگیری از آلودگی آب‌های زیرزمینی و ... به توسعه و تکمیل سیستم‌های تصفیه فاضلاب پرداخته شود. اقداماتی انجام شده ولی کافی نیست.

به گفته عبادتی براساس گزارش شرکت آب و فاضلاب تهران، این شرکت تا پایان امسال و سال ۱۴۰۲ برنامه‌های بسیاری برای توسعه سیستم‌های تصفیه فاضلاب دارند که درصورت تامین اعتبارات، اقدامات خوبی در زمینه احداث این سیستم‌ها انجام خواهد شد.

معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان تهران باتوجه به پدیده اینورژن یا وارونگی دما در شش ماهه دوم سال اظهار کرد: محیط زیست استان باتوجه به این شرایط برنامه گشت و پایش ویژه‌ای را مانند سال گذشته در نظر خواهد گرفت و به‌صورت شبانه روزی این کار را انجام خواهد داد.

وی تاکید کرد: کنترل آلودگی هوا مستلزم همکاری همه دستگاه‌های مکلف در قانون هوای پاک است. یکی از دستگاه‌هایی که نقش بسیار مهمی دارد زیرمجموعه‌های وزارت کشور شامل شهرداری‌ها، بخشداری‌ها و دهیاری‌ها هستند که باید به تکالیف خود عمل کنند همچنین پسماندسوزی‌ به‌ویژه با آغاز فصل سرما در کل استان به‌صورت گسترده‌ای رخ می دهد و نقش قابل توجهی در افزایش آلودگی هوا دارد. ما انتظار داریم تمامی دستگاه‌ها به وظایف قانونی خود عمل و نظارت‌ها را بیشتر کنند تا در سال جاری کمتر با چالش‌های پدیده آلودگی هوا مواجه شویم.

عبادتی درپایان به آمارهای گشت و پایش در شش ماهه ابتدایی سال جاری اشاره و اظهار کرد: در شش ماهه اول سال ۳۸۸۱ مورد گشت و پایش انجام و ۱۹۷۶ اخطاریه زیست محیطی صادر شده است همچنین ۱۱۶ واحد آلاینده جمع‌آوری و به محل مجاز منتقل شده‌اند.

ایسنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar