عرضه موتور چینی به جای موتور ملی

پنج شنبه 28 بهمن 00 ساعت 11:38
عرضه موتور چینی به جای موتور ملی
با گذشت بیش از ۴ دهه از فعالیت صنعت موتورسیکلت در ایران همچنان نبود سیاست گذاری کلان و رهاسازی صنعت موتورسیکلت به مهمترین چالش این صنعت تبدیل شده است چنانچه با فاصله گرفتن سیاست گذاری های حاکمیتی از جریان تولید، ایران به ویترین موتورسیکلت های وارداتی تبدیل شده است.

صنعت موتورسیکلت از صنایع مهم حوزه حمل و نقل در جهان و به خصوص کشورمان به شمار می رود و مدت‌هاست به عنوان یک وسیله اقتصادی در دنیا شناخته می‌شود که نیاز مشتریان با قدرت خرید پایین را مرتفع می‌کند.

در این میان اگر چه به جهت مزیت محصولات این صنعت، انواع موتورسیکلت از بازار مناسب و رو به رشدی در دنیا برخوردار است اما با این وجود تاکنون صنعت موتورسیکلت کشورمان علی رغم توان تولیدکنندگان این حوزه، همپای روند جهانی از پیشرفت خوبی برخوردار نبوده است چنانچه با گذشت بیش از ۴ دهه از فعالیت صنعت موتورسیکلت در ایران کماکان نبود سیاست گذاری کلان و رها سازی صنعت موتورسیکلت به مهمترین چالش این صنعت تبدیل شده است.

در این زمینه با نگاهی به وضعیت تولید در این صنعت به خصوص دهه ۹۰ می‎توان نتیجه گرفت که روند تولید در صنعت موتور سیکلت به خصوص در نیمه دوم دهه ۹۰ نه تنها شرایط خوبی نداشته بلکه کاهشی بوده و فقط تولید سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ و نیز ۱۴۰۰ وضعیت بهتری داشته است چنانچه در این زمینه دبیر انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت ایران فقدان برنامه دقیق و تصمیمات ناگهانی را عامل وضع موجود می داند و از سویی معتقد است که افزایش قیمت ارز و جریان تقاضا بر تولید و فروش نیز تاثیر گذاشته است و به رغم جریان کلی بازار این صنعت، این وسیله نقلیه، به تدریج از مزیت اقتصادی خارج و اکنون به یک وسیله لوکس در سبد خرید مصرف کنندگان تبدیل شده است.

این اتفاق در حالی رقم می خورد که با افزایش قیمت خودرو و کاهش قدرت خرید مردم، تمایل به خرید موتورسیکلت‌ها از قبل بیشتر شده و در سالهای اخیر بیشتر قشر ضعیف جامعه به سمت خرید این وسیله نقلیه رفتند اما سوالی که اکنون پیش می آید این است که چرا دولت برنامه و سیاست گذاری برای این صنعت که سهم زیادی در اقتصاد و حمل و نقل کشور ایفا می‌کند، ندارد و چرا همچنان پس از گذشت نیم قرن از حضور صنعت موتورسیکلت در ایران، شاهد توسعه این صنعت و تولید موتورسیکلت ملی در کشور نیستیم.

در این زمینه نایب رئیس سندیکای قطعه سازان موتورسیکلت کشور با اشاره به اینکه امروز ایران به ویترین موتورسیکلت های وارداتی تبدیل شده است معتقد است این میزان تنوع در عرضه موتورهای وارداتی عملا مانع سیاست گذاری صحیح در این صنعت شده و رها سازی صنعت موتورسیکلت آسیب های بسیاری را به این صنعت وارد کرده است.

برنامه وزارت صمت برای صنعت موتورسیکلت چیست؟

حبیب الله محمودان ضمن انتقاد از عقب ماندگی سیاست های حاکمیتی در حوزه تولید در صنعت موتورسیکلت کشور، هر گونه تحول در این صنعت را در گرو سیاست گذاری به روز و تعمیق داخلی سازی و خودکفایی در ساخت قوای محرکه عنوان کرد و گفت: تا زمانی که درساخت قوای محرکه به خودکفایی نرسیم سیاست گذاری های صنعتی، بازرگانی و جاری اعم از تولید، فروش و تامین قطعات در حوزه خدمات پس از فروش نیز قابل اجرا نخواهد بود.

وی با بیان اینکه هیچ نظارت و سیاستی در قبال این صنعت از سوی سیاستگذاران در کشور وجود ندارد، خواستار تشکیل کارگروهی جهت پیگیری و هدف گذاری برای طراحی پلت فرم و موتور سیکلت ملی در وزارت صمت دولت سیزدهم شد و افزود: تولیدکنندگان و فعالان این صنعت در انتظار فرصتی برای نشست با مسئولان وزارت صمت هستند تا کارگروهی در این حوزه از صنعت شکل بگیرد با این حال همچنان وزارت صمت نه فقط جلساتی با صنعت موتورسیکلت برگزار نکرده بلکه بخش مشخصی را نیز برای مراجعه تولیدکنندگان و طرح مشکلات و دغدغه های این صنعت معرفی نکرده است.

وی همچنین با اشاره به اینکه عدم ساخت قوای محرکه موتورسیکلت در داخل اختیار عمل را از تولیدکنندگان گرفته است، تصریح کرد: این مساله نگرانی زیادی را در حوزه تیراژ تولید موتورسیکلت ایجاد کرده است. در حالی که با ساخت قوای محرکه می تواند مدل های زیادی از موتور سیکلت را در کشور تولید و به کشورهای اطراف صادر کرد و یا با برخی کشورها مانند ترکیه و پاکستان وارد فار تولید مشترک و جوینت ونچر شد.

نایب رئیس سندیکای قطعه سازان موتورسیکلت کشور در ادامه به توان قطعه سازان داخلی اشاره و اظهار داشت: هم اکنون اجبارهای مالی، سیاسی و اجتماعی باعث شده که قطعه سازان در داخلی سازی موتورسیکلت علی رغم نبود برنامه دولت اقدامات خوبی را داشته باشند و عملا در این حوزه سیاست های حاکمیتی عقب افتاده است.

محمودان با انتقاد از ارجحیت منافع بخشی بر منافع ملی در صنعت موتورسیکلت گفت: متاسفانه بسیاری از کارخانجات و تولیدکنندگانی که مجوز تولید انجین و قوای محرکه را دریافت کردند به جهت منافع بخشی و شخصی اقدامی در این جهت انجام ندادند و صرفا به فکر واردات موتورسیکلت هستند.

انفعال کارخانجات بزرگ موتورسیکلت سازی در برابر تولید ملی

وی در همین ارتباط به مشکلات تولید موتورسیکلت های برقی در کشور پرداخت و گفت: با وجود تلاش های صورت گرفته همچنان تولید باتری های لیتیومی در کشور به میزانی افزایش نیافته که صرفه اقتصادی داشته باشد تا بتوان در تولید موتورهای برقی بر روی آنها حساب باز کرد و جایگزین انجین موتورهای بنزینی شود بنابراین موتورهای برقی را که امروز در بازار عرضه می شود به جهت وجود باتری های لیکوئید اسیدی و عمرکوتاه این باتری ها، عملا مانع از تقاضا برای بازار موتورهای برقی می شود.

به گفته وی امروز که تحریم ها و مشکلات زیادی برای تامین قطعات در این صنعت وجود دارد و تقاضا و نیاز خوبی در بازار داخل داریم تولیدکنندگان داخلی در صنعت موتورسیکلت باید نشان دهند که توانایی اداره این بازار را دارد.

این فعال در حوزه صنعت قطعه سازی موتور سیکلت تاکید کرد: صنعت موتورسیکلت باید از فرصت موجود در بازار داخل استفاده کند و با جایگزینی محصولات داخلی در جهت تعالی و توسعه این صنعت گام های موثری بردارد چراکه شرایط کنونی زمان خوابیدن و انفعال نیست.

محمودان همچنین با انتقاد از رفتار منفعلانه کارخانجات بزرگ موتورسیکلت سازی در کشور تصریح کرد: صنعت، موتور محرک رشد اقتصادی در هر کشوری است و اگر در شرایط امروز متولیان و پیشکسوتان صنعتی به فکر توسعه صنعتی نباشند قطعا مسیر توسعه اقتصادی دچار چالش جدی تر خواهد شد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: امروز جامعه ایرانی انتظار دارد پس از نیم قرن صنعت موتورسکیلت در کشور، موتورسیکلت ملی در کشور تولید و در اختیار مردم قرار گیرد چون مسلما با تغییر و مونتاژ نمی توان موتور چینی را به جای موتور ملی عرضه کرد.

پرشین خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar