تشدید برخورد با موتورسیکلت‌ های فاقد پلاک

دوشنبه 24 مرداد 01 ساعت 10:35
تشدید برخورد با موتورسیکلت‌ های فاقد پلاک

احتمالا طی ماه‌های اخیر شما هم احساس کرده باشید که تخلف موتورسیکلت‌ها بیشتر شده است. کاملا واضح است موتورسیکلت‌هایی که پلاک مخدوش دارند، موتور‌هایی که وارد پیاده‌رو می‌شوند، راکبانی که کلاه‌کاسکت ندارند، موتورهایی که مسیرهای یکطرفه را برعکس می‌آیند و آنهایی که میان خودروها ویراژ می‌دهند در همین ۳-۲  ماه اخیر بیشتر شده‌اند.

البته واقعیت این است که پلیس و شهرداری دیگر بیشتر از این نمی‌توانند برای کنترل موتورسیکلت‌ها انرژی صرف کنند چراکه راکبان این وسیله نقلیه با فرهنگسازی در وهله نخست باید به این درک برسند که احتیاط، استفاده از وسایل ایمنی و رعایت نکات و قوانین راهنمایی و رانندگی به سود خودشان است. با این حال آنطور که رئیس پلیس راهور تهران بزرگ اعلام می‌کند مجددا طرح برخورد جدی با متخلفان در دستور کار قرار گرفته است. بنابراین اگر موتورسیکت شما پلاک ندارد یا پلاک آن مخدوش و ناخواناست، قبل از تردد در سطح شهر ابتدا وضعیت پلاک موتورسیکلت خودتان را روشن کنید و از ورود به سطح معابر با چنین وضعیتی جدا خودداری کنید تا درگیر سیر مراحل قانونی این تخلف نشوید. نباید فراموش شود که در ماده۷۲۰ قانون مجازات اسلامی به صراحت بیان شده که تغییر در ارقام و وضعیت ظاهری وسیله نقلیه جرم محسوب شده و مجازات از ۶ ماه تا یک سال حبس را دارد. این پیام واضح و روشن پلیس راهور به مالکان و راکبان موتورسیکلت‌هایی است که به دلایل مختلف در هنگام تردد در معابر خواندن شماره پلاک و شناسایی وسیله نقلیه آنها مقدور و ممکن نیست. پلیس راهور این‌بار به‌صورت جدی‌تر و بدون هیچ اغماضی درحال برخورد با این قبیل وسایل نقلیه است. حال با هدف تشدید برخورد با موتورسواران متخلف، از ابتدای ماه جاری در سطح معابر و تقاطع‌ها و میادین مهم و پر تردد پایتخت، کفی‌هایی در نقاط مختلف شهر تهران مستقر شده و از ابتدای هفته آینده با موتور‌های متخلف به شدت برخورد می‌شود. در این طرح با موتورسواران فاقد پلاک یا دارای پلاک مخدوش مطابق قانون برخورد شده و موتورسیکلت‌های آنها توسط پلیس راهور توقیف شده و به وسیله کفی‌ها به پارکینگ منتقل می‌شود و پس از انتقال موتورسیکلت به پارکینگ توسط کفی، برای فرد متخلف نیز پرونده تشکیل شده و به مراجع قضایی معرفی می‌شود.

تشدید برخورد با موتورسیکلت‌های پلاک مخدوش
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ درباره موتورسیکلت‌های متخلف و تشدید برخورد با راکبان متخلف می‌گوید: «با توجه به اینکه تردد موتورسیکلت‌های فاقد پلاک، پلاک مخدوش و همچنین پلاک ناخوانا و استتار شده یکی از عوامل اصلی بروز تخلف‌هایی چون عبور از چراغ قرمز، حرکت در پیاده‌رو، ورود به معابر یکطرفه و... بوده و همچنین به مباحثی چون سرقت، کیف‌قاپی و موارد امنیتی ارتباط مستقیم دارد، در طول یک سال و نیم گذشته برخورد با موتورسیکلت‌هایی که پلاک آنها قابل رویت و شناسایی نیست در قالب طرح و برنامه‌های جدید و مختلف با همکاری نیروی انتظامی آغاز شد و در این مدت جسته و گریخته ادامه داشت.» به‌گفته سردار محمدحسین حمیدی فقط در مناسبت‌های خاصی مانند اعیاد و عزاداری‌ها میزان برخورد‌ها شدت و ضعف‌هایی داشته، اما هیچ وقت متوقف نشده است. او می‌گوید: «از اسفند سال گذشته و اوایل امسال تشدید برخورد با موتورسیکلت‌های فاقد پلاک و پلاک مخدوش در دستور کار و در رأس برنامه‌های همکاران ما در پلیس راهور قرار گرفته است و به‌طور متوسط روزانه ۱۰۰موتورسیکلت اعمال قانون شده و با کفی به پارکینگ منتقل می‌شوند و فرد متخلف نیز مطابق قانون باید پاسخگوی مراجع قضایی باشد.»

شیوع تردد موتورسیکلت‌های پلاک مخدوش
سردار حمیدی دلیل تشدید برخورد با موتورسیکلت‌ها را افزایش و شیوع موتورسیکلت‌هایی اعلام می‌کند که پلاک آنها به دلایل مختلف ازجمله مخدوش و ناخوانا بودن قابل رویت و شناسایی نیست: «زمانی که طرح موتوریار را شروع کردیم و جایگزین برخورد‌های قبلی شد، بازهم موضوع اصلی این بود که اگر شخصی خودش همراهی می‌کرد و تمایل داشت در این طرح مشارکت داده می‌شد، اما اگر نمی‌خواست و اصرار بر ارتکاب تخلف داشت، مأموران ما موتورسیکلت را با کفی به پارکینگ منتقل می‌کردند. البته به ندرت این اتفاق می‌افتاد و اغلب تمایل داشتند تا در طرح موتوریار مشارکت کنند و موتورسیکلت‌شان به پارکینگ منتقل نشود. در آن مقطع تعداد موتورسیکلت‌هایی که به پارکینگ اعزام شدند بسیار محدود و تقریبا به تعداد انگشتان دست بود.» رئیس پلیس راهور با بیان اینکه سال گذشته که در خلال تشدید برخورد با موتورسیکلت‌های متخلف، جرایم زیادی کشف و ضبط شد، می‌گوید: «متوجه شدیم بسیاری از راکبان موتورسیکلت پلاک وسیله نقلیه را دستکاری کرده یا پوشانده‌اند یا برخی فاقد پلاک هستند که می‌تواند باعث بروز مشکلات و تخلف‌ها و آسیب‌های به‌مراتب بزرگ‌تری باشد و در نتیجه کفی‌ها بیشتر از قبل به‌کار گرفته شدند و این برخوردهای قانونی همچنان با همان شدت ادامه دارد تا در این زمینه به یک وضعیت با ثبات‌تری برسیم. در واقع علت تشدید شدن استفاده از کفی‌ها که در گذشته‌ جسته و گریخته مورد استفاده قرار می‌گرفت، این بود که شاهد شیوع تردد موتورسیکلت‌هایی بودیم که به دلایل مختلف ازجمله نداشتن پلاک و پلاک مخدوش و ناخوانا و نامشخص بودن اعداد پلاک، قابل شناسایی نبوده و جرایم متعددی از سوی این قبیل موتورسیکلت‌ها مشهود بود. درخلال این طرح تعدادی موتورسیکلت سرقتی، سارق موتورسیکلت، کیف‌قاپ، موبایل‌قاپ و سارق شناسایی و دستگیرشده و تحویل مراجع قضایی شدند. به‌عبارت دیگر این طرح تنها جنبه ترافیکی و حمل‌ونقلی نداشته و به لحاظ انتظامی و امنیتی هم دارای کارکرد و اهمیت است.»

کاهش حوادث
رئیس پلیس راهور تهران در عین حال از کاهش آمار حوادث و سوانح مربوط به موتورسیکلت‌ها در سال۱۴۰۱ خبر می‌دهد و  می‌گوید: «مجموع اقدامات پلیس راهور در زمینه برخورد با موتورسیکلت‌های متخلف به چند بخش تقسیم می‌شود. یک بخش موتورسیکلت‌های سنگین است که بدون هیچ اغماضی حتی در تعطیلات با آنها برخورد می‌شود و تا‌کنون حدود ۲۳۰دستگاه از این نوع موتورسیکلت‌ها توقیف شده و در پارکینگ است. با توجه به اینکه موتورسیکلت‌های سنگین عمدتا قاچاق بوده و ارکان اصلی آن مخدوش است و فاقد سند و مدرک هستند، بعد از توقیف و انتقال به پارکینگ، در فرایند قضایی دوباره به‌دست مالک و راکب‌شان نمی‌رسند. بخش دوم موتور‌های سبک هستند که عمدتا شماره‌گذاری شده و مجوز شماره‌گذاری دارند. در مورد موتورهای سبک یک مبحث کارها و طرح‌هایی مانند موتوریار، آموزش‌های میدانی و... است که پلیس راهور انجام داد و منجر به اصلاح رفتار ترافیکی شد و آمارها و نتایج خوبی هم به‌دنبال داشت. مورد بعدی هم طرح تشدید برخورد با متخلفان است. درکنار اینها اصلاحات هندسی معابر با کمک و مشارکت مدیریت جدید شهرداری تهران، مانند آنچه در تونل امیرکبیر شاهد آن بودیم و همچنین ساماندهی محل پارک موتورسیکلت‌ها در محدوده‌های پر تردد مانند بازار بزرگ که همچنان درحال تکمیل این شبکه هستیم، باعث شده تا طبق آمار منتشر شده از سوی پزشکی قانونی در ۴ماه اخیر نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته تصادفات فوتی موتورسیکلت‌ها حدود ۴درصد، تصادفات جرحی موتورسیکلت‌ها حدود ۹درصد و تصادفات خسارتی موتورسیکلت‌ها حدود ۲درصد کاهش پیدا کند. این موضوع نشان می‌دهد که کارها و طرح‌های اجرا شده تا به امروز مؤثر، مفید و تأثیرگذار بوده است.»

تشکری هاشمی: شورای ترافیک شهر تهران تصمیم‌گیری می‌کند
سیدجعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران موضوع موتورسیکلت‌ها را یکی از مباحث مهم و جدی شهر تهران می‌داند که لازم است درمورد آن تصمیمات آنی و کلیدی گرفته شود: «هرچه اقتصاد ما با مشکلات بیشتری مواجه می‌شود و هرچه سفره خانوارها کوچک‌تر می‌شود، روی آوردن و استقبال مردم از وسایل نقلیه ارزان‌قیمت‌تر مانند موتورسیکلت هم افزایش پیدا می‌کند.علاوه براین در سال‌ها و دهه‌های گذشته، سیاست‌های اشتباهی در مورد محدوده مرکزی شهر اعمال و اجرا شده است که باعث شده تا میل استفاده از موتورسیکلت درمیان مردم بیشتر شود. در رابطه با موتورسیکلت‌ها دستگاه‌های متعددی مسئول و متولی هستند. پلیس، وزارت صنایع و شهرداری هرکدام نقش و سهم خودشان را دارند. به‌عنوان مثال سیاست‌های شهرداری در بحث محدوده‌های کنترل طرح ترافیک و مرکز شهر سیاست‌هایی نبوده که بتواند مشکل موتورسیکلت‌ها را کاهش دهد و کنترل کند. تمام این عوامل دست به‌دست هم داده تا استفاده از موتورسیکلت به‌عنوان یک وسیله نقلیه ارزان و اقتصادی که می‌تواند در همه‌جا تردد داشته باشد و لازم نیست هیچ قانونی را رعایت کند مورد استقبال عموم مردم قرار بگیرد.»
او با اشاره به اینکه این موضوع باید در شورای ترافیک شهر تهران که وزارت کشور، پلیس، شهرداری و نماینده شورای اسلامی شهر تهران در آن حضور دارند، به‌عنوان یک موضوع مهم و جدی مطرح شود، می‌افزاید: «اینگونه می‌توان برای قانونمند کردن تردد، محدود کردن و چگونگی جایگزینی موتورسیکلت‌ها تصمیمات آنی و کلیدی گرفت. مهم‌ترین موضوعی که اکنون باید مورد توجه قرار بگیرد موتورسیکلت‌های کاربراتوری هستند که هم آلودگی و مخاطرات زیادی دارند و هم بزه‌های زیادی  از طریق آنها اتفاق می‌افتد. اگر موتورسیکلت‌های کاربراتوری به موتورسیکلت‌های برقی تبدیل شوند، بسیاری از این مشکلات مرتفع خواهد شد. شهرداری تهران و شورای شهر شاید بتوانند بخشی از موضوعات مربوط به موتورسیکلت‌ها را پوشش دهند، اما این موضوع نیازمند بحث و بررسی و تصمیم‌گیری در شورای ترافیک است و می‌تواند یکی از دستور جلسات این شورا در جلسات آینده باشد. به‌عنوان یک موضوع جدی، در کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای شهر هم چندین جلسه روی مباحث مربوط به موتورسیکلت‌ها کار کرده‌ایم و امیدواریم در کنار شورای ترافیک بتوانیم راه‌حل‌ها و راهکار‌های مناسبی برای این موضوع پیشنهاد و ارائه دهیم.»

آمار تصادفات موتورسیکلت‌ها
سال۱۴۰۰: ۴۷درصد فوتی از کل
  ۶۴درصد جرحی از کل

سال۱۴۰۱:  ۴۳درصد فوتی از کل
۶۳درصد جرحی از کل

روزنامه همشهری

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar