آیا موتورسیکلت‌های برقی بی‌ نیاز از گواهینامه هستند؟

جمعه 20 مرداد 02 ساعت 13:19
آیا موتورسیکلت‌های برقی بی‌ نیاز از گواهینامه هستند؟

با گسترش استفاده از موتورسیکلت‌ها و تنوع محصولات و همچنین ورود سیکلت‌های برقی به بازار مصرف، برخی مدعی هستند که بخشی از این وسائل نقلیه برای استفاده نیازمند برخورداری راکبان از گواهینامه ندارند، ادعایی که در این خبر به آن می‌پردازیم.

این روزها به دلیل گسترش ترافیک خودرویی، مشکلات حمل و نقل به همراه هزینه سنگین استفاده از خودرو، بکارگیری موتورسیکلت در تمامی اشکال درون‌سوز و برقی را افزایش داده است.

گسترش استفاده از موتورسیکلت به عنوان وسیله نقلیه کارآمد و همچنین تفریحی باعث شده که برخی برای بازاریابی و فروش بیشتر مدعی شوند برخی از انواع این موتورسیکلت به خصوص اسکوترهای برقی که شکل موتور داشته اما از توان کمتری برخوردار هستند برای راندن نیازمند گواهینامه نیست. ادعای این افراد بعضا با بهانه اینکه این موتورها دارای توان محدود کمتر از ۵۰ یا ۳۰ اسب بخار هستند نیازمند گواهینامه نیستند.

اما راندن موتورسیکلت در تمامی کشورها نیازمند دریافت گواهینامه توسط راکبان است. قوانین راهنمایی و رانندگی در جمهوری اسلامی استثنا از دیگر نقاط دنیا نیست. طبق ماده(۱) آیین‌نامه صدور انواع گواهینامه رانندگی و همچنین ماده(۲) آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی کشور، داشتن پلاک و گواهینامه برای تمامی وسایل نقلیه الزامی است.

بنابراین تمام موتورهای انژکتوری، کاربراتوری، گازی و برقی با هر اندازه حجم موتور، جزو وسایل نقلیه به حساب می‌آیند و مطابق قانون، نخستین شرط رانندگی با انواع موتورسیکلت، کسب تجربه از طریق گذراندن دوره‌های آموزشی و در نهایت گرفتن گواهینامه است؛ پس اگر به سن ۱۸ سال رسیده و به سبب علاقه یا هر دلیل دیگری می‌خواهید سوار موتورسیکلت شوید، بهتر است هرچه سریع‌تر نسبت به دریافت گواهینامه موتورسیکلت اقدام کنید.

آیا برخی موتورسیکلت‌ها بی‌نیاز به گواهینامه هستند؟

اما این سوال را از رئیس پلس راهور تهران بزرگ به عنوان بزرگترین مرکز موتور سیکلت سواری کشور با حدود چهار میلیون موتورسیکلت پرسیدیم.

رئیس پلس راهور تهران بزرگ در این باره به ایرنا گفت: به طور کل چیزی به نام موتورسیکلت فاقد نیاز به گواهینامه نداریم و تمامی راکبان باید دارای گواهینامه رانندگی باشند.

هر نوع وسیله نقلیه دارای نیروی محرکه غیر انسانی برای تردد نیازمند گواهینامه رانندگی هستند

سردار محمدحسین حمیدی ادامه داد: طبق قانون هر نوع وسیله نقلیه دارای نیروی محرکه غیر انسانی، چه به صورت برقی و چه به صورت بنزینی و دیگر سوخت‌ها، برای تردد نیازمند گواهینامه رانندگی هستند.

وی در پاسخ به تبلیغات برخی نمایندگی های فروش موتورسیکلت و فروشندگان بازار گفت: طبق دستور العملی جلوی این مسئله گرفته شده و به تمامی این فروشندگان اخطار لازم داده شده است.

رئیس پلس راهور تهران بزرگ همچنین از مردم خواست تا فریب این تبلیغات را نخورده، زیرا در صورت استفاده بدون گواهینامه توسط پلیس متوقف خواهند شد.

سردار حمیدی تاکید کرد: چنین ادعایی که برای موتورسیکلت های برقی نیاز به گواهینامه نیست در هیچ کشوری مصداق نداشته و قوانین رانندگی برای وسائل نقلیه دارای نیروی محرکه مکانیکی در همه کشورها یکسان است.

ایرنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar