مشکلات همکاری شرکت‌های دانش بنیان با خودروسازان

چهارشنبه 11 خرداد 01 ساعت 12:42
مشکلات همکاری شركت‌های دانش بنیان با خودروسازان
سام روزبهانی با اشاره به برگزاری همایش ظرفیت های همکاری شرکت ها و نهادهای دانش بنیان و گروه صنعتی ایران خودرو، در خصوص چالش‌های دانش بنیان ها با صنعت گفت: در شرایط فعلی شرکت های دانش بنیان از ضعف پشتیبانی مالی و لجستیکی رنج می برند و شرکت های صنعتی انتظار دارند در زمان کم به نتیجه مورد نظر برسند اما پروژه های تحقیقاتی زمان بر و دیر بازده است.

استادیار جهاد دانشگاهی خواجه نصیر با بیان این‌که نباید به شرکت‌های دانش بنیان و پژوهشی به عنوان مصرف کننده نگاه کرد، افزود: از دستاوردهای این همایش، پوشش نقاط ضعف ارتباطی میان شرکت های صنعتی و شرکت های دانش بنیان خواهد بود و در کنار آن شبکه علمی و پژوهشی با حضور شرکت های برتر دانش بنیان تقویت می شود به طوری که صنایع، شرکت های دانش بنیان را به عنوان همکار و مشاور بشناسند و از ظرفیت های آنها استفاده کنند.

وی گفت: مهم ترین دستاورد همایش ایران خودرو، گسترش شبکه های تعاملی میان سه ضلع سیاست گذار، تولیدکننده و مصرف کننده فعالیت‌های دانش بنیان خواهد بود؛ به طوری که با تشکیل این شبکه، اولویت‌های پژوهشی، تحقیقاتی و مشارکتی بخش صنعت مشخص شده و شرکت های دانش بنیان می توانند طرح های خود را در اختیار صنعتگران قرار دهند.

معاون پژوهش و فناوری سازمان جهاد دانشگاهی خواجه نصیر طوسی، به تاثیر نهایی این همایش بر کیفیت و تولید محصولات ایران خودرو اشاره و اظهار کرد: برای رسیدن به اهداف مدنظر همایش، لازم است تا زیست‌بومی متشکل از ایران خودرو، قطعه ساز و شرکت‌های دانش‌بنیان معتبر تشکیل شود که با سیاست‌گذاری درست در قالب آیین‌نامه‌ها، نقش و وظایفی را برای رسیدن به نتایج ارتقای کیفیت محصول نهایی مشخص کنند.

وی با بیان این‌که شرکت‌های قطعه‌ساز نقش مهمی در پیشرفت خودروسازی دارند، افزود: قطعه سازان ده ها سال در کنار خودروسازان به عنوان یک بازوی مهم بودند و نمی توان نقش آنان را انکار کرد، بنابراین باید از ظرفیت های آن ها در قالب همکاری های مشترک استفاده کرد.

روزبهانی با تاکید بر این‌که ارتباط صنعت و شرکت های دانش بنیان تنها محدود به زمان برگزاری همایش نباشد، بیان کرد: در زمان همایش، تعاملات و ارتباطات خوبی برقرار و در کوتاه مدت دچار فرسایش و محدودیت می شود؛ در صورت تاسیس یک دبیر خانه دایمی که دارای کمیسیون های مختلفی بوده و تشکل منسجمی در حوزه های دانش بنیان و صنعت خودرو ایجاد و نقش ها را مشخص می کند، شاهد نتایج خوبی خواهیم بود.

وی به شرکت های زیر مجموعه ایران خودرو که در حوزه دانش بنیان فعال هستند، اشاره کرد و گفت: ارتباط خوبی از سوی دانشگاه با این شرکت ها برقرار شد و اگر از ظرفیت های آنها به درستی استفاده شود و با توجه به نقش و وظایف خود اقدام کنند، به عنوان و تسیهل گر، در کنار صنعت خودرو و شرکت های دانش بنیان خواهند بود.

به گفته استادیار جهاد دانشگاهی خواجه نصیر، برگزاری این همایش توسط ایران خودرو، اقدامی خوب و سازنده‌ای بوده و امید است در ادامه شاهد ارتباط خوبی میان ایران خودرو، شرکت های دانش بنیان، دانشگاه ها، قطعه سازان و کنشگرها باشیم.

پرشین خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar