نگاهی به کرایسلر کراس‌ فایر SRT6

جمعه 13 مهر 03 ساعت 11:01
نگاهی به کرایسلر کراس‌ فایر SRT6

در سال ۲۰۰۵ کوپهٔ اسپرت کراس‌ فایر SRT6 با پیشرانهٔ V6 سوپرشارژ مرسدس برای رقابت با نیسان ۳۵۰Z به بازار آمد ولی هرگز مورد توجه قرار نگرفت.

حدود بیست سال پیش، کرایسلر سبد محصولات بسیار پررونق‌تری نسبت به امروز داشت. این شرکت علاوه بر سدان ۳۰۰C و مینی‌ون تاون ‌اند کانتری، خودروهای عجیبی مثل پی‌تی کروزر را هم تولید می‌کرد که یکی از بحث‌برانگیزترین خودروهای تاریخ محسوب می‌شود. علاوه بر این، کرایسلر در آن سال‌ها کوپهٔ اسپرتی بنام کراس‌فایر را هم تولید می‌کرد که هیچ‌گاه آن‌طور که باید موردتوجه قرار نگرفت. این یک کوپهٔ اسپرت آمریکایی بود که خون آلمانی در رگ‌هایش جریان داشت. البته در اینجا قصد داریم در مورد کراس‌فایر SRT6 صحبت کنیم نه نسخهٔ معمولی که از یک پیشرانهٔ ۳.۲ لیتری V6 تنفس طبیعی قدیمی با تنها ۲۱۵ اسب بخار قدرت استفاده می‌کرد و کاملاً زیر سایهٔ رقبای آن سال‌ها مثل نیسان ۳۵۰Z، آئودی TT و هوندا S2000 قرار داشت اما وقتی یک سوپرشارژر به این ترکیب اضافه شد، خیلی چیزها را تغییر داد. پس بیایید نگاه دقیق‌تری به کراس‌فایر SRT6 داشته باشیم.

کراس‌فایر روی پلت‌فرم نسل اول مرسدس بنز SLK ساخته شده بود زیرا در آن زمان، اتحاد دایملر کرایسلر شکل گرفته بود. ایدهٔ ساخت کوپه‌ای اسپرت با ظاهر آمریکایی و زیربنای آلمانی روی کاغذ بسیار منطقی به نظر می‌رسید و کراس‌فایر می‌توانست راهی عالی برای سوق دادن کرایسلر به عصر مدرن باشد. همچنین ازآنجایی‌که قرار بود کراس‌فایر بر اساس مرسدس SLK ساخته شود، کرایسلر می‌توانست آن را خیلی سریع‌تر و با هزینهٔ بسیار کمتری توسعه دهد. AMG پیش از آنکه شروع به استفاده از پیشرانه‌های V8 در محصولات کوچک‌تر خود کند، سراغ موتورهای V6 سوپرشارژ رفته بود و مدل‌های SLK32 و C32 از یک موتور V6 سوپرشارژ با ۳۳۰ اسب بخار قدرت استفاده می‌کردند؛ بنابراین، ازآنجایی‌که کراس‌فایر و نسل اول SLK اساساً یک خودرو بودند (حدود ۸۰ درصد قطعات این دو خودرو مشترک بود) پیشرانهٔ سوپرشارژ مرسدس به زیر کاپوت کوپهٔ کرایسلر هم راه پیدا کرد.

بدین ترتیب، یک سال پس از عرضهٔ کراس‌فایر، نسخهٔ SRT6 با قیمت ۴۵,۶۹۵ دلار برای نسخهٔ کوپه و ۵۰ هزار دلار برای نسخهٔ کانورتیبل معادل ۷۳,۶۰۰ دلار و ۸۰,۵۰۰ دلار امروز راهی بازار شد. این قیمت گزافی بود خصوصاً با توجه به اینکه کراس‌فایر معمولی تنها ۳۰ هزار دلار قیمت داشت. کراس‌فایر SRT6 با این قیمت، از رقبایی مثل ب‌ام‌و Z4 3.0i، هوندا S2000 و نیسان ۳۵۰Z گران‌تر بود. به همین دلیل، طی دو سال ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ کرایسلر موفق به فروش تنها ۴,۰۷۱ دستگاه از این خودرو شد. به‌طورکلی، کراس‌فایر چهار سال به بازار عرضه شد و مجموعاً ۷۶ هزار دستگاه فروخت که از این تعداد فقط حدود ۷ هزار دستگاه از نسخهٔ SRT6 بود. برای مقایسه، در همان بازهٔ زمانی نیسان ۱۲۲,۷۵۱ دستگاه ۳۵۰Z فروخت.

مشخصات و ویژگی‌های کراس‌فایر SRT6

زیر کاپوت کراس‌فایر SRT6 پیشرانهٔ ۳.۲ لیتری M112 سوپرشارژ V6 مرسدس قرار گرفته بود که ۳۳۰ اسب بخار قدرت و ۴۲۰ نیوتن متر گشتاور داشت و به گیربکس پنج سرعتهٔ اتوماتیک ساخت مرسدس متصل شده بود. همان‌طور که اشاره شد، از این موتور در مرسدس SLK32 و C32 هم استفاده می‌شد. سوپرشارژر این موتور که از نوع مارپیچی توئین اسکرو با اینترکولر بود که می‌توانست تا ۱۴.۵ psi بوست تولید کند. نسخهٔ SRT6 همچنین نسبت به کراس‌فایر معمولی ارتقاءهای پرفورمنس دیگری مثل سیستم تعلیق سفت‌تر، ترمزهای قوی‌تر و بال عقب ثابت بجای اسپویلر الکترونیکی را هم تجربه کرده بود؛ اما آیا این تغییرات واقعاً کراس‌فایر را جذاب‌تر کرد؟ نه واقعاً. SRT6 کوپهٔ بسیار سریعی بود و ظرف ۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسید ولی S2000 هندلینگ بسیار بهتری داشت و ۳۵۰Z به‌سرعت به خودروی محبوب تیونرها تبدیل شد درحالی‌که هیچ‌کس به کراس‌فایر علاقه‌مند نبود.

 

جمع‌بندی

به‌طورکلی، کراس‌فایر کاری که قرار بود برای کرایسلر انجام دهد را انجام نداد. روی کاغذ این ایدهٔ خوبی بود و تلاش کرایسلر برای وارد شدن به بازاری اروپایی را نشان می‌داد ولی حتی با کمک مرسدس هم نتوانست در این راه موفق شود. البته کراس‌فایر معمولی خودروی وحشتناکی بود که هیچ ویژگی جذابی نداشت ولی نسخهٔ SRT6 حداقل طبق استانداردهای دههٔ ۲۰۰۰ کوپهٔ سریعی بود؛ بنابراین، کراس‌فایر SRT6 شایستهٔ توجه بیشتری بود. امروز اما توجه کلکسیونرها به این خودرو جلب شده و به دلیل کمیابی، قیمت آن در نمونه‌های سالم و کم‌کار به ۱۵ تا بیش از ۲۵ هزار دلار افزایش پیدا کرده است.

پدال

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar