معرفی کانسپت لامبورگینی لانزادور

دوشنبه 30 مرداد 02 ساعت 09:10
معرفی کانسپت لامبورگینی لانزادور

کانسپت لانزادور خودرویی بلندقامت با دو موتور الکتریکی و ۱۳۶۰ اسب بخار قدرت است که با حداقل تغییرات در سال ۲۰۲۸ تولید خواهد شد.

لامبورگینی الکتریکی می‌شود و کانسپت لانزادور پیش‌نمایش این تحول بزرگ ایتالیایی‌ها است. این خودرو که در هفتهٔ اتومبیل مونتری رونمایی شده است، نمای نسبتاً کاملی از مدل چهارم لامبورگینی را نشان می‌دهد که با حداقل تغییرات در سال ۲۰۲۸ راهی خط تولید خواهد شد. لانزادور به‌عنوان یک GT با فاصلهٔ زیاد از زمین توصیف شده ولی در ظاهر شبیه کراس‌اوور به نظر می‌رسد هرچند که فقط سه در دارد.

لانزادور تناسبات منحصربه‌فردی دارد که شاید نیاز به عادت کردن داشته باشد. این خودرو قصد دارد با فاصلهٔ بیشتر از زمین، پرفورمنس فوق‌العادهٔ روئلتو را در کنار توانایی‌های اوروس برای جاده‌های ناهموار ارائه کند. بااین‌حال، لانزادور حدود ۱۰ سانتی‌متر ارتفاع کمتری نسبت به اوروس از زمین دارد و روکش‌های مشکی براق پایین بدنه حس بصری ارتفاع کمتر را القا می‌کنند.

در طراحی این ماشین از مدل‌های افسانه‌ای لامبورگینی مثل کانتاش، مورسیه‌لاگو و سستو المنتو الهام گرفته شده است و به همین دلیل، GT الکتریکی سنت آگاتا با وجود تناسبات خاص و فرم کلی مدرن، همچنان از بسیاری عناصر طراحی امضایی لامبورگینی مثل دهانهٔ گلگیرهای چندضلعی گاندینی و طرح Y شکل روی بدنه بهره می‌برد که برای یادآوری ورودی هوا در مدل‌های بنزینی موتور وسط طراحی شده است. در عقب هم شاهد چراغ‌های سه‌تایی در هر طرف مشابه روئلتو هستیم.

درهای لانزادور اما برخلاف مدل‌های V12 لامبورگینی، به‌صورت معمولی باز می‌شود. با باز کردن این درها، شاهد کابینی هستیم که یادآور فضاپیماها است. داشبورد و کنسول مرکزی خودرو با طراحی Y شکل، فرمی اسکلتی دارد اما به گفتهٔ طراحان، کابین این ماشین به‌گونه‌ای طراحی شده که به‌صورت روزانه قابل‌استفاده باشد. در اینجا یک صفحه آمپر دیجیتالی مقابل راننده و یک نمایشگر مقابل سرنشین قرار گرفته و خبری از نمایشگر مرکزی نیست. در عوض، روی کنسول مرکزی مجموعه‌ای از دکمه‌ها و کنترل‌ها جای گرفته است.

در پشت هم درب هاچ‌‍بکی طراحی شده که دسترسی به صندوق بار بزرگی را فراهم می‌کند. همچنین با خواباندن صندلی‌های عقب، این فضا بیشتر خواهد شد درحالی‌که در جلو هم صندوق بار کوچکی وجود دارد. در داخل لانزادور از مواد سازگاربامحیط‌زیست زیادی استفاده شده است. به‌عنوان‌مثال، تودوزی خودرو از پشم مرینوی گوسفند استرالیایی تشکیل شده که هرسال در حیوان رشد می‌کند و ماده‌ای تجدید پذیر است. نخ‌های بکار رفته در صندلی‌ها و رو دری‌ها نیز از نایلون بازیافتی ساخته شده‌اند و فوم صندلی‌ها نیز از پلاستیک بازیافتی است که با پرینت سه‌بعدی ساخته می‌شود. حتی برای ساخت چرم داخلی هم از آب باقیمانده از فرایند تولید روغن‌زیتون استفاده شده است.

لامبورگینی در مورد قوای محرکهٔ لانزادور حرف زیادی نزده است ولی میدانیم که این ماشین به دو موتور الکتریکی قدرتمند مجهز است که سامانهٔ چهارچرخ محرک را فراهم می‌کنند. انرژی این موتورها هم توسط باطری‌های با کارایی بالا تأمین می‌شود که بردی طولانی را فراهم می‌کند هرچند که عددی در این رابطه اعلام نشده است. بااین‌حال به گفتهٔ لامبورگینی، این GT چهارنفره یک مگاوات قدرت دارد که معادل ۱۳۶۰ اسب بخار است.

لانزادور به سیستم تعلیق فعال با فنرهای بادی، کمک‌فنرهای تطبیقی و سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب مجهز است. علاوه بر این، سیستم کنترل گشتاور هم به‌طور دقیق نیرو را بین هر چهارچرخ توزیع می‌کند تا خودرو هندلینگ متعادلی را ارائه کند و در پیچ‌ها چابک‌تر باشد. علاوه بر این، کنترل عناصر آیرودینامیکی خودرو مثل اسپلیتر جلو و دیفیوزر عقب هم در دستان سیستم ALA لامبورگینی است که در کارآمدترین حالت، عناصر مذکور را برای حداقل مقاومت در برابر هوا تنظیم می‌کند و در حالت اسپرت‌تر، داون‌فورس را افزایش می‌دهد. همچنین برای این خودرو لامبورگینی سیستم کنترل دینامیک جدیدی بنام LDVI را توسعه داده است که با استفاده از یک الگوریتم پیچیده، پویایی خودرو را برای هر راننده‌ای تنظیم خواهد کرد.

لانزادور در سال ۲۰۲۸ به‌عنوان اولین محصول الکتریکی و چهارمین مدل لامبورگینی راهی بازار خواهد شد اما پیش از آن، در سال ۲۰۲۴ تمام محصولات این شرکت هیبریدی خواهند شد. این GT بلندقامت در کارخانهٔ لامبورگینی در سنت آگاتا تولید خواهد شد و این شرکت در حال برنامه‌ریزی برای استخدام نیروی کار بیشتر به‌منظور توسعه و تولید مدل‌های الکتریکی است زیرا در سال ۲۰۲۹ اوروس تمام الکتریکی هم به لانزادور خواهد پیوست.

پدال

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar