بررسی خرید تیبا کارکرده در بازار

شنبه 3 تیر 02 ساعت 16:33
بررسی خرید تیبا کارکرده در بازار

تیبا اولین خودروی ملی سایپا بود که توانس به‌واسطه قیمت مناسب و طراحی متفاوت نسبت به پراید به فروش قابل قبولی دست پیدا کند. این خودرو بر روی پلتفرم X200 سایپا تولید شد که در اصل پلتفرم ارتقا یافته X100 بود و پراید بر اساس آن تولید می‌شد. تیبا اولین عضو از خانواده پلتفرم X200 سایپا بود که پس از آن دیگر محصولات این شرکت مانند ساینا و کوییک نیز بر روی پلتفرم آن تولید شدند.

تیبا لقب اولین خودروی ملی نارنجی پوشان جاده مخصوص یعنی سایپا را به دوش می‌کشد. خودرویی که برای اولین بار در سال ۱۳۸۷ معرفی و چندی بعد روانه جاده‌های کشور شد. این خودروی سدان اقتصادی در حدود یک دهه روی خط تولید سایپا قرار داشت و بسیاری از خریداران خودرو به جای خرید پراید تیبا را انتخاب کردند. تاکنون تیپ‌های مختلفی از تیبا تولید شده که تیبا EX نسخه فول و رایج آن محسوب می‌شود. 

تیبا همانطور که ابتدای متن اشاره کردیم روی پلت‌فرم آشنای X200 ساخته شده است. این خودرو به عنوان یک سدان کوچک شهری به بازار ایران عرضه شد. طبق اطلاعات منتشر شده از شرکت سایپا، در طراحی تیبا EX علاوه بر مهندسان داخلی کشور، مهندسان ایتالیایی، کره‌ای و آلمانی نیز نظارت داشتند.

در نمای جلوی این خودرو چراغ‌ها به صورت نسبتا مثلثی شکل طراحی شده‌ و همچنین یک جلوپنجره کوچک میان چراغ‌های جلو قرار گرفته است. بر روی سپر جلو، مه‌شکن‌های دایره‌ای در دو طرف قرار گرفته‌ و دیگر مورد خاصی به چشم نمی‌خورد. در مجموع نمای جلوی این خودرو بیش از حد ساده بوده و حرفی برای گفتن ندارد.  

در قسمت عقب تیبا همچنان همان طراحی ساده‌ای که در بخش‌های دیگر این خودرو وجود دارد را شاهد هستیم. چراغ‌های عقب به صورت یک تکه با ظاهری ناموزون طراحی شده و هیچ هماهنگی با طراحی کلی خودرو ندارند. درب صندوق تا بالای سپر کشیده شده و دهانه ورودی صندوق هم اندازه مناسبی داشته که سبب می‌شود گذاشتن بار داخل آن راحت‌تر شود. 

کابین تیبا تلفیقی از کابین کیا ریو و پراید است که در بالاترین قسمت داشبورد همان ساعت آشنای دیجیتالی که در پراید هم استفاده می‌شود قرار گرفته و زیر آن نیز دریچه‌های سیستم تهویه مطبوع واقع شده است. در قسمت وسط داشبورد و زیر دریچه‌ها تعدادی کلید جهت فلاشر، مه‌شکن‌های جلو و عقب و بخار زدای شیشه عقب به همراه سیستم پخش خودرو قرار گرفته‌اند.

در بخش انتهایی کنسول میانی تیبا صندوقدار نیز بخش کنترل سیستم تهویه مطبوع به صورت دستی تعبیه شده‌ و تمامی این موارد داخل یک کادر نامتوازن مشکی رنگ میان داشبورد قرار گرفته‌اند. تمامی قسمت‌های داشبورد متریال بی کیفیتی داشته و تماما از پلاستیک خشک تشکیل شده‌اند. فضای پا و سر نیز برای سرنشینان جلوی خودرو مناسب طراحی شده اما اگر سرنشینان عقب قد بلندی داشته باشند ممکن است به مشکل برخورند.

تیبا در بخش فنی به پیشرانه معروف M15 مگاموتور مجهز شده که یک موتور ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر است. این موتور می‌تواند ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتن‌متر گشتاور را توسط یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی به چرخ‌های جلوی خودرو منتقل کند. شتاب ۰ تا ۱۰۰ تیبا صندوقدار طبق اعلام رسمی شرکت سایپا حدود ۱۳ ثانیه بوده و مصرف سوخت ترکیبی این خودرو نیز به صورت رسمی ۶.۹ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است.

از نکات مثبت تیبا صندوقدار ارتفاع مناسب و سیستم فنربندی و تعلیق خوب بود که سواری این خودرو را نرم کرده است.

تیبا صندوقدار در بخش امکانات رفاهی و ایمنی نیز چندان حرفی برای گفتن ندارد و از جمله امکانات محدود آن باید به شیشه بالابر برقی، آیینه‌های جانبی برقی، تهویه مطبوع اتومات، رینگ آلومینیومی، کیت گازسوز، چراغ هشداردهنده عیب‌یاب خودرو، چراغ‌های مه شکن جلو و عقب، چراغ خطر سوم، صندلی راننده با تنظیم ارتفاع، کمربندهای ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، تنظیم زاویه نور چراغ‌های جلو، ریموت کنترل، گرمکن شیشه عقب، غربیلک فرمان با قابلیت تنظیم زاویه، سیستم صوتی CD پلیر همراه با پورت USB، پخش MP3 و رادیو و خروجی ۴ باند اشاره کرد. 

 

قیمت تیبا صندوقدار سایپا

قیمت تیبا صندوقدار در نسخه‌های صفر کیلومتر مدل ۱۴۰۰ در اوایل تیرماه ۱۴۰۲ حدود ۳۵۵ میلیون تومان بود همچنین نسخه‌های کارکرده آن نیز از حدود ۱۶۰ میلیون تا ۳۱۰ میلیون تومان در بازار قابل معامله است.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar