خرید خودرو با بودجه ۱۸۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان

بروزرسانی در: دوشنبه 27 دی 00 ساعت 13:16
خرید خودرو با بودجه ۱۸۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان

چهار سال قبل در چنین روزی با بودجه حدود ۲۰۰ میلیون تومان می توانستید هفت سمند LX، پنج دنا، چهار پژو ۲۰۷ اتوماتیک یا دو پژو ۲۰۰۸ بخرید. حتی اگر قصد تنها خرید یک خودرو داشتید گزینه هایی نظیر هیوندای النترا، سوناتا و توسان، رنو تلیسمان، تویوتا CH-R ، نیسان جوک و حتی هوندا آکورد تا بودجه ۲۵۰ میلیون تومان پیش روی شما بود.

اما ۱۵۰۰ روز بعد از آن دوران یعنی امروز بهتر است رویا و روزهای شیرین گذشته را فراموش کنید و انتخاب کنید که از بین سه گزینه صفر کیلومتر نه چندان خوب، کارکرده تولید داخل و خیلی کارکرده خارجی کدام را می پسندید؟!

در بحبوحه قیمت های جدید بازار، بودجه ۲۰۰ میلیون تومان تنها نیم درجه از کف بازار بالاتر قرار دارد و با این پول حتی نمی توانید یک پژو ۲۰۶ تیپ ۲ دست دو کم کارکرد بخرید چه برسد به یک گزینه اتوماتیک درست و حسابی پس در همین ابتدا توقعتان را کم کنید و گیربکس اتوماتیک را برای خرید گزینه ای کم دردسر فراموش کنید و با ما همراه شوید.

 

صفر کیلومترها

در بازار خودرو پیش از مرز ۲۰۰ میلیون تومان ترافیک سنگین محصولات سایپا به چشم می خورد. خانواده پراید با توقف تولید محبوب تر از گذشته شده اند و این روزها سایپا ۱۳۱ حدود ۱۷۲ میلیون تومان و سایپا ۱۱۱ حدود ۱۸۸ میلیون تومان در بازار قیمت دارد که در نهایت تنها سهولت تعمیرات و فراوانی قطعات و تعمیرکاران این خودرو خرید آن را توجیه پذیر می‌کند وگرنه تیبا با قیمت ۱۷۰ تا ۱۸۰ میلیون تومان هم امکانات بیشتر و هم قوای محرکه قوی تری را در اختیار شما قرار می دهد و در آینده نزدیک نگهداری این خودرو توجیه بیشتری از پراید دارد. کمی جلوتر، تیبا۲ با قیمت ۱۸۸ میلیون تومانی هم قیمت سایپا ۱۱۱ است و سپس نوبت به ساینا با قیمت ۱۹۴ میلیونی برای مدل ۱۴۰۰ می رسد و کوییک ۱۴۰۰ با قیمت ۱۹۷ میلیون تومان آخرین خودرو صفر کیلومتر تا ۲۰۰ میلیون تومان است که در بازار می توانید خریداری کنید. البته راه ساده تری برای صرفه جویی در هزینه هم وجود دارد و آن شرکت در طرح های فروش هفتگی سایپا با موعد تحویل ۹۰ روز کاری است که قیمت ها در آن به مراتب پایینتر از بازار است و برای مثال تیبا۲ و ساینا با رینگ فولادی را می توانید به ترتیب با قیمت ۱۲۵ و ۱۲۳ میلیون تومان خریداری کنید که البته باید خواب ۳ ماهه پولتان را نیز محاسبه کنید. همچنین کوییک معمولی با قیمت ۱۶۵ میلیون تومان و کوییک R با قیمت ۱۷۶ میلیون تومان نیز از دیگر گزینه هایی است که سایپا در طرح‌های فروش هفتگی پیش روی شما قرار می دهد.

اگر قصد خرید از سری محصولات سایپا را دارید بد نیست بدانید تمامی اعضای پلتفرم X200 یعنی تیبا، ساینا و کوییک از پیشرانه ۸ سوپاپ ۱.۵ لیتری با حداکثر توان ۸۷ اسب بخار و ۱۲۸ نیوتون متر گشتاور بهره می برند و انتقال قدرت نیز بر عهده گیربکس ۵ سرعته دستی است و اگر قصد انتخاب گزینه اتوماتیک دارید باید به سراغ کوییک پلاس با گیربکس اتوماتیک بروید که در طرح فروش سایپا ۲۷۴ میلیون تومان قیمت دارد که از گیربکس اتوماتیک CVT بهره می‌برد و دیگر تفاوتش بهره گیری از سیستم کمکی برقی فرمان به جای سیستم هیدرولیک در نسخه های دستی است و امکاناتی نظیر کروز کنترل، چراغ مشایعت تا منزل و لیمیتر سرعترا نیز در اختیارتان قرار می دهد. تمامی محصولات این خانواد هاز ترمز دیسکی در جلو و کاسه ای در عقب بهره می برند و به ABS و EBD نیز مجهز شده اند و بر اساس الزامات استانداردی به دو کیسه هوا مجهز شده اند.

با گذر از قیمت ۲۰۰ میلیون تومان نوبت به ایران خودرویی ها می رسد تا وارد بازی شوند اما ایران خودرویی ها زیرلفظی ۵۰ میلیون تومانی می خواهند تا به گزینه شما بدل شوند لذا با بودجه حدود ۲۵۰ میلیون تومانی در بازار می توانید به دو گزینه سمند LX و رانا LX هم فکر کنید. این در حالی است که در فهرست قیمت های شرکتی دی ماه ایران خودرو پارس در مدل های بنزینی، دوگانه سوز و ال ایکس ۱۶۵ تا ۱۷۲ میلیون تومان قیمت دارد و سمند ال ایکس EF7 بنزینی و دوگانه سوز نیز به ترتیب ۱۶۴ و ۱۵۶ میلیون تومان قیمت دارند و روز مرز ۲۰۰ میلیون تومان می توانید دنای معمولی با کروز کنترل نیز ثبت نام کنید یا به سراغ ۲۰۷ دنده ای با قیمت ۲۰۶ میلیون تومان بروید اما در کنار همراه داشتن این بودجه باید خوش شانس باشید که به یکی از این گزینه ها برسید چرا که در آخرین فروش فوق العاده ایران خودرو در بهترین حالت ۰.۲درصد شانس نصیب ثبت نام‌کنندگان شده بود لذا در این بررسی چندان به قیمت های شرکتی توجهی نمی کنیم.

با نگاهی به بازار دو گزینه صفر کیلومتر ایران خودرو یعنی رانا ال ایکس و سمند LX بدون شک با توجه به سطح امکانات و مشخصات فنی ارزش پرداخت اضافه‌بهای ایران خودرویی ها را دارد چرا که سمند LX با پیشرانه EF7 هم در بازار ارزنده تر است و هم از پیشرانه ۱۱۳ اسب بخاری معتبری بهره می برد که به گیربکس ۵ سرعته متصل شده و کابین این خودرو نیز از کلاس Bهای سایپا جادار تر است. در طرف دیگر رانا LX به نوعی نسخه اقتصادی پژو ۲۰۶ به حساب می آید که با مشخصات فنی ۲۰۶ تیپ ۵ در کالبد سدان قیمتی به مراتب پایین تر از خانواده ۲۰۶ دارد و اگر قصدتان صرفا استفاده از خودرو باشد گزینه مناسبی به حساب می آید. البته باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که ایران خودرو دیگر تولید این خودرو را در دستور کار ندارد و نسخه پلاس آن نیز حدود ۲۰ میلیون تومان در بازار قیمت بیشتری دارد.

 

دست‌دو‌های کم‌کارکرد (تا۵۰هزار کیلومتر)
ایران خودرو تنها خودروساز حاضر در بازه قیمتی ۱۸۰ تا ۲۵۰ میلیونی بازار با خودروهای کم کارکرد است چرا که عمده محصولات این خودرو در بازه قیمتی ۲۵۰ میلیون تومان به بالا در بازار می نشینند. مطمئنا جذاب ترین گزینه ها برای مشتریان این بازه قیمتی به عنوان خودرو دست دو، پژو ۲۰۶ است. پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۳۹۷ در این بازه با قیمتی حدود ۲۰۰ تا ۲۱۰ میلیون تومان حضور دارد که در مقابل صفر کیلومترهای سایپا قرار می گیرد و مشتریان در این زمینه به دو طیف «صفرکیلومتر‌پسند» و ۲۰۶باز تقسیم می شوند. پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در حالی در بازار دست دو با مدل ۹۷ به مرز ۲۰۰ میلیون تومان می رسد که قیمت کارخانه آن ۱۵۰ میلیون تومان است و در بازار نسخه صفر کیلومتر آن حدود ۲۷۰ میلیون تومان خرید و فروش می شود.

پس از ۲۰۶ نوبت به پژو ۴۰۵ می رسد که بعد از اعلام خبر توقف تولیدش مانند پراید در بازار ارزشمند تر از گذشته شد و اکنون مدل های ۹۶ تا ۹۸ آن را می توانید در بازه قیمتی ۱۸۰ تا ۲۱۵ میلیون تومانی خریداری کنید که انتخاب عجیبی به نظر می رسد چرا که در همین بازه قیمتی می توانید سمند LX مدل ۹۷ را نیز انتخاب کنید که امکانات بهتری را در اختیارتان قرار می دهد. در نهایت نوبت به طلای بازار یعنی پژو پارس می رسد که علی رغم قیمت شرکتی ۱۶۵ میلیون تومانی، قیمت نسخه صفر کیلومتر آن در بازار به حدود ۲۸۰ میلیون تومان رسیده و با بودجه حدود ۲۲۰ میلیون تومان شاید بتوانید به سراغ کارکرده های مدل ۹۵ این خودرو با کارکرد زیر ۵۰ هزار کیلومتر بروید. در نهایت و در این بازه قمیتی پیشنهاد ما به شما تمرکز روی دو گزینه سمند LX و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ یا تلاش برای پیروزی در قرعه کشی ایران خودرو است.

 
دست دوم های با کارکرد میانه (۵۰ تا ۱۰۰ هزار کیلومتر)
وقتی صحبت از خودروهای دست دو با کارکرد بالای ۵۰ هزار کیلومتر تا مرز ۱۰۰ هزار کیلومتر به میان می آید، مدیران خودرو در بازار ۲۰۰ میلیونی ها پررنگ تر می‌شود. با این بودجه نخستین سری ام‌وی‌ام ۳۱۵ با مدل ۹۲ و قیمتی حدود ۱۷۵ تا ۱۸۵ میلیون تومان پیش روی شما قرار دارد و ام وی ام ۵۳۰های مدل ۹۲ و ۹۳ با کارکرد حدود ۱۰۰ هزار کیلومتر و قیمت ۱۹۰ میلیون تومانی به عنوان گزینه بعدی پشت دیوار ۲۰۰ میلیون تومان ایستاده است. سپس نوبت به نسخه فیس لیفت ام‌وی‌ام ۳۱۵ می‌رسد تا در تیپ‌های مختلف مدل ۹۴ تا ۹۶ از حدود ۲۱۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان قیمت بخورد و پرونده ام وی ام در بازه قیمتی مورد نظر ما بسته شود. ایران خودرو نیز در این بازار اصلی ترین بازیگر است و از بازه قیمتی ۱۸۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان سمند LX با مدل های ۹۴ و ۹۵ و ۲۰۶ تیپ ۲ در مدل های ۹۴ تا ۹۵ حضور دارند که البته از بین گزینه های بی رنگ این موارد پیش روی شما قرار خواهد گرفت.

با گذر از ۲۰۰ میلیون تومان پژو ۴۰۵ SLX که به پیشرانه ۱.۶ لیتری TU5 مجهز شده وارد بازی می شود. سپس نوبت به ۲۰۶ تیپ ۲ مدل های ۹۶ تا ۹۷ می رسد تا به قیمت ۲۲۵ میلیون تومان برسد و ۲۰۶ تیپ ۵ روی قیمت ۲۳۰ میلیون تومان با مدل ۹۴ و ۹۵ وارد گزینه های پیش روی شما می شود  با رسیدن به قیمت ۲۵۰ میلیون تومان بهترین گزینه پژو ۲۰۶ تیپ ۵ خواهد بود. مرور گزینه ها نشان دهنده این موضوع است که محصولات ایران خودرو از نظر سال تولید، فراوانی قطعات و فراوانی تعمیرکاران گزینه های بهتری به نظر می رسند اما اگر خودرویی برای مصرف شخصی نیاز دارید، ام وی ام ۳۱۵ فیس لیفت مدل ۹۵ و ۹۶ نیز می‌تواند گزینه مناسبی باشد که از نظر مشخصات فنی مشابه ۲۰۶ تیپ ۵ است و تنها آپشنی مانند نمایشگر لمسی ۷ اینچ، جی پی اس و دوبین عقب را بیشتر از ۲۰۶ تیپ ۵ به شما ارائه می کند.

همچنین در بین گزینه های موجود در این بازه قیمتی اگر سطح بودجه شما تا ۲۵۰ میلیون تومان است بدون شک بهتر است ۲۰۶ تیپ ۵ را انتخاب کنید و اگر به دنبال گزینه خانوادگی تری هستند، سمند LX با پیشرانه EF7 به دلیل کیفیت بالاتر قوای محرکه می تواند انتخاب بهتری برای شما باشد. همچنین اگر از آن دسته از افرادی هستید که با سمند LX کنار نمی آیید، پژو ۴۰۵ SLX شاید گزین هبه روزی نباشد اما با پیشرانه TU5 گزینه مناسبی برای استفاده روزمره خانوادگی است که البته باید با توقف تولید و کم شدن روز به روز قطعاتش و محدودیت قطعاتش در مقایسه با نسخه GLX کنار بیایید.

 

دست‌دوم‌های با کارکرد بالا (بیش از ۱۰۰هزار کیلومتر) 
در بازار ایران، خودروهایی که محو می شوند عزیزتر می شوند و بازه قیمتی ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان بهترین خانه سالمندان برای برند‌های فراموش شده صنعت خودرو ایران است. ریو، زانتیا، تندر۹۰ و ده ها خودرو دیگر که مدت هاست با خطوط تولید خداحافظی کرده اند در ارزان ترین مدل ها بین تولیدات کنونی ایران خودرو و سایپا حضور دارند و بخش خاصی از مشتریان که ترجیح می دهند برند های معتبر حتی با کارکرد بالا را به جای گزینه های تولید داخلی انتخاب کنند در این دسته می توانند به دنبال خودرو مورد نظرشان با بودجه ۱۸۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان باشند.

اگر طرفدار پژو پارس باشید و در قرعه کشی ایران خودرو دستتان به این خودرو نرسد، برای خرید آن با بودجه مورد بحث در این مطلب باید به سراغ گزینه های بالای ۱۰۰ هزار کیلومتر کارکرد مدل ۹۱ به بعد باشید که قیمتش از حدود ۱۸۰ میلیون تومان آغاز می شود و تا ۲۵۰ میلیون تومان و مدل ۹۸ ادامه دارد؛ البته اگر قصد انتخاب نسخه مجهز به پیشرانه TU5 این خودرو را داشته باشید می توانید مدل های ۹۴ و ۹۵ را با قیمت ۲۳۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان خریداری کنید.

همچنین در بین این بازه قیمتی نسخه ELX مجهز به پیشرانه XUM که به نوعی ارتقاء یافته پیشرانه XU7 است و حداکثر توانش به ۱۰۵ اسب بخار رسیده و ۱.۹ لیتر حجم دارد نیز حضور دارد که در مدل های ۹۳ تا ۹۵ قابل انتخاب است که چندان توصیه نمی شود چرا که این مدل صرفا آغاز کننده سبک جدید داشبورد خانواده پارس بوده و ترمز های ۴ چرخ آن دیسکی است و انتخاب پارس معمولی و LX با مدل های بالاتر صرفه بیشتری دارد. پس از پارس نوبت به دنا می رسید که در نسخه معمولی مدل ۹۴ با کارکرد بیش از ۱۰۰ هزار کیلومتر در بازار حضور دارد و با بودجه ۲۳۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان می توانید مدل های ۹۴ و ۹۵ آن ر انتخاب کنید. در این زمینه باز هم انتخاب با شماست که پارس با موتور معمولی XU7 صد اسب بخار را نتخاب می کنید یا به سراغ TU5 با قدرت ۱۱۰ اسب بخار می روید اما تجربه نشان داده که EF7 با ۱۱۳ اسب بخار قدرت و امکانات بیشتر کابین دنا می تواند گزینه بهتری البته در مقابل پارس های هم مدل یعنی ۹۴ و ۹۵ باشد.

در نهایت نوبت به تندر۹۰ مدل ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ در تیپ های E1 و E2 می رسد که از بازه قیمتی ۱۸۰ تا ۲۵۰ میلیون تومانی در بازار حضور دارند و از آنجا که کیفیت این خودرو طرفداران خاصش را دارد نمی توان آن را رو در روی گزینه های تولید داخل قرار داد اما توجه داشته باشید که این خودرو این کارکرد و عمر قطعا باید با کارشناسی دقیق خریداری شود چرا که در مقطع حساسی از نظر تجهیزات فنی و قطعات مصرفی قرار دارد.

 

گزینه های دیگر
بدون شک در هر بازه قیمتی، گزینه های خاصی قرار دارند که برای انتخابشان نه سال تولید مطرح است و نه کارکرد های پایین. در این بازه قیمتی نیز خودروهای نظیر پاترول، مزدا ۳۲۳ و زانتیا چنین وضعیتی دارد. زانتیا در این رده رقابتی با مدل های ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۹ قابل انتخاب است که کارکردی بیش از ۳۰۰هزار کیلومتر دارند و قیمتشان بیش از ۲۰۰ میلیون تومان است و بدون شک باید با احتیاط بالایی چنین خودرویی را خریداری کنید. همچنین مزدا ۳۲۳ مدل های ۸۳ تا ۸۵ نیز با این بودجه قابل انتخاب هستند که باز هم کارکردی بیش از ۳۰۰ هزار کیلومتر دارند و مدل های اتوماتیک آن نیز پیش روی شماست که بدون شک نیازمند کارشناسی دقیق پیش از خرید توسط مراکز معتبر تعمیرات این خودرو است. در نهایت نیز نوبت به پاترول می‌رسد که نمی توان با این بودجه محدود در موردش اظهار نظر درستی انجام داد چرا که هویت گزینه های ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیونی این خودرو از مدل سال و کارکرد گذشته و باید به سطح بازسازی، سوابق تعمیرات و مشکلات گزینه ها توجه کرد.

عصرخودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

3 دیدگاه ها برای "خرید خودرو با بودجه ۱۸۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
محمد
مهمان

شما مثلا چه چیزی را بررسی کردید؟! تبلیغ محصولات ایران خودرو و سایپا؟! با این قیمتها ماشینهای به مراتب بهتر و استاندارد تری میشه خرید ، مثلا لیفان ۶۲۰ با موتور ۱۸۰۰ ، که قویتر ، کم مصرفتر ،زیباتر ، استاندارد تر ، بروز تر ، زیباتر ، اپشنال و …قیمتش هم ارزانتر….

آرش
مهمان

این چیزهایی گه گفتین رو همه میدونن تعجب اینجاست که نویسنده این مطالب و کسانیکه نشر میکنن بسیار انسان های سطحی نگر و بی فرهنگ و مزخرف هستند بیشتر از این ادب نمیذاره وگرنه…

نورعلی صفری
مهمان

با ۲۰۰۰۰۰۰۰۰تومان سال ۵۷ می‌توانستیم تولید ۲سال ایرانخودررا خرید الا یک یراید با زور میخریم