نمونه اولیه محصول جدید و کلاس A ایران خودرو

بروزرسانی در: دوشنبه 20 بهمن 99 ساعت 00:47
نمونه اولیه محصول جدید و کلاس A ایران خودرو

نمونه اولیه محصول جدید ایران خودرو آماده شده و به احتمال زیاد تا پایان سال ۱۳۹۹ به بازار معرفی می شود. محصول جدید این خودروساز در کلاس A طراحی شده و به عنوان یک هاچ بک کوچک شهری شناخته می شود. تا قبل از این گروه صنعتی ایران خودرو محصولی را در خانواده کلاس A نداشت و کوچک ترین خودروی این شرکت، در سگمنت B قرار می گرفت. بعضی از ویژگی های قطعی محصول جدید ایران خودرو به دست آمده که در ادامه به آن ها می پردازیم.

پلتفرم محصول جدید و کلاس A ایران خودرو چیست؟

ایران خودرو برای محصول جدید و کوچک خود از پلتفرم بومی استفاده کرده است. اما قطعا این پلتفرم از صفر تا صد در مجموعه مرکز تحقیقات این خودروساز طراحی نشده و الگوبرداری از پلتفرم های معروف خودروهای کلاس A در آن دخالت داشته است. آن طور که گفته می شود، پلتفرم و سازه اتاق و شاسی محصول جدید ایران خودرو تا حد بسیار زیادی مشابه به پلتفرم CMF-A گروه رنو است. این پلتفرم در خودروهایی مانند رنو کوییک، داتسون GO، رنو تریبر و… استفاده شده و به عنوان یک سازه اقتصادی برای خودروهای گروه A در مجموعه رنو، نیسان، داتسون و… شناخته می شود. ایران خودرو هم با مهندسی معکوس بر روی این پلتفرم و چند سازه دیگر، توانسته تا نسخه ای جدید از رنو کویید را برای خود بسازد و با توجه به تغییرات فراتر از ۳۲ درصد، امتیاز معنوی این محصول کلاس A را به دست بیاورد.

 

نمونه اولیه محصول جدید ایران خودرو

نمونه اولیه محصول جدید ایران خودرو

 

باید به این نکته توجه کرد که سازه پایه CMF-A برای کویید و داتسون GO، از نظر ایمنی در جایگاه ضعیفی قرار دارد و صرفاً نسخه برزیلی این سازه قابلیت تطبیق حداقلی را با استانداردهای ایمنی دارد. پیش از این گروه خودروسازی سایپا هم برنامه داشت تا با استفاده از این پلتفرم و ساختار رنو کویید، هاچ بک کلاس A جدیدی را به بازار عرضه کند و آن را جایگزین پراید ۱۱۱ نماید. اما مسائل مربوط به ایمنی و استانداردهای جاده ای باعث شد تا سایپا از این پلتفرم استفاده نکند و به سراغ سازه جدیدتر و ایمن تری برود. پلتفرم جدید سایپا در خانواده محصولات کلاس A، اس پی ۰ نام دارد و ساختار آن با رنو کویید و داتسون GO متفاوت است. حال این سوال مطرح است که ایران خودرو تا چه حدی سازه کویید را برای رسیدن به محصول کلاس A تغییر داده و آیا با هزینه های به نسبت بالا، این ساختار نه چندان ایمن و معتبر را به پلتفرم قابل قبولی تبدیل کرده است یا خیر؟

ابعاد و اندازه محصول جدید ایران خودرو چگونه است؟

همان طور که گفته شد، هاچ بک جدید این خودروساز الگوی کلاس A را دارد و در جایگاه خودروهای کوچک شهری قرار می گیرد. با درنظر گرفتن اطلاعات پلتفرم CMF-A به این نکته خواهیم رسید که محصول جدید ایران خودرو با جرم خالص کمتر از۹۵۰ کیلوگرم معرفی می شود و فاصله محوری آن کمتر از ۲۴۵۰ میلی متر خواهد بود. این خودرو در جایگاه یک هاچ بک ۴ نفره قرار دارد و می توان آن در کلاس فنی خودروهایی چون ام وی ام ۱۱۰، دوو ماتیز، کیا پیکانتو، هیوندای i10 و… قرار داد.

پیشرانه خودروی کلاس A ایران خودرو چیست؟

چندی پیش شرکت ایپکو پیشرانه ای جدید و ۳ سیلندر را معرفی کرد و اعلام شد خانواده موتور ۳FX که دارای ۵ عضو است، بزودی بر روی محصولات جدید ایران خودرو نصب می شود. با معرفی نمونه پایه خانواده موتور ۳FX که ۳F0N نام دارد، بسیاری به توان این پیشرانه انتقاد کردند و قوای تولیدی آن را کم دانستند. اما حال معلوم شده که این پیشرانه بر روی محصول جدید ایران خودرو نصب خواهد شد و قرار است تا در یک خودروی کلاس A استفاده شود.

پیشرانه ۳F0N حجم ۱۰۴۸ سی سی را دارد و ساختار ۳ سیلندر و ۱۲ سوپاپ در آن دیده می شود. این پیشرانه دارای زمان بندی متغییر سوپاپ ها است و ویژگی های مهندسی زیر در آن وجود دارد:

زنجیر تایم

زمان بندی متغییر سوپاپ های دوگانه

پمپ روغن متغییر

خنک کاری مستقل بلوک موتور و سر سیلندر

بالانسر شفت

استاندارد آلایندگی یورو ۶

میل لنگ تخت زاویه با راستای محفظه احتراق ( کاهش استهلاک موتور و مصرف سوخت )

نسل جدید رینگ های موتور​

 

نمونه اولیه محصول جدید ایران خودرو

 

نمونه اولیه محصول جدید ایران خودرو

 

با این ویژگی های که در موتور ۳F0N وجود دارد، محصول جدید و کلاس A ایران خودرو ۷۲ اسب بخار را با گشتاور ۹۸ نیوتن متر خواهد داشت و به ازای هر کیلومتر هم تنها ۱۱۴ گرم دی اکسید کربن تولید خواهد کرد. نکته حائز اهمیت در مورد مشخصات فنی این پیشرانه و محصول جدید ایران خودرو، قدرت و گشتاور بیشتر آن نسبت به خودرویی مانند رنو کویید است. رنو کویید در قوی ترین نسخه ۳ سیلندر، توان ۶۷ اسب بخار را با گشتاور ۹۰ نیوتن متر دارد و در حال حاضر می بینیم که پیشرانه یک لیتری خانواده ۳FX ایپکو، بازدهی بهتری را برای محصول کلاس A ایران خودرو دارد.

اقتصاد آنلاین

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar