چگونه تایرهای خودرو را باد کنیم؟

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
چگونه تایرهای خودرو را باد کنیم؟

معمولاً راننده‌ها توجهی به میزان باد تایرهای خودروی خود نمی‌کنند. بالاخره، این که یک راننده بتواند بدون پنچر شدن از جایی به جای دیگر برود دیگر نیازی به بررسی میزان باد تایرها نخواهد دید. ولی این حرف‌ها بدین معنی به هیچ وجه نیست که باد تایرهای خودرو اصلاً مهم نیست. کم بودن باد تایرها می‌تواند تاثیرات منفی زیادی روی خودرو بگذارد، از آن جمله مثلاً می‌توان به افزایش مصرف سوخت، تأثیر منفی روی هندلینگ و گرم شدن تایرها که می‌تواند منجر به کاهش عمر مفید آن‌ها شود اشاره کرد.

در این مطلب قصد داریم شما را با روش‌های صحیح باد کردن تایرها به منظور بهره مندی از مزایای تایرهایی با فشار باد صحیح آشنا کنیم:

میزان فشار باد لازم تایرها را مشخص کنید. برای این کار می‌توانید به اعداد نوشته شده روی دیواره تایر مراجعه کنید. معمولاً یک عدد بعد از Psi یا kPa نوشته می‌شود. در کشور ایران، این اعداد معمولاً با psi نوشته می‌شوند. در برخی کشورهای دیگر، معمولاً از واحد کیلو پاسکال برای این کار استفاده می‌کنند. اگر شک دارید، بهتر است به واحد ثبت شده روی فشارسنج باد تایرها مراجعه کنید. در صورتی که این اعداد روی تایر نوشته نشده باشند، به دنبال یک برچسب که معمولاً روی ستون وسط سمت راننده نصب می‌شود و شامل اطلاعاتی در مورد خودرو است مراجعه کنید. گزینه نهایی شما بدون شک دفترچه راهنمای خودرو خواهد بود.

درپوش والو تایر را بردارید. درپوش والو تایر را که معمولاً به صورت پیچی بسته می‌شود را باز کرده و آن را بردارید. درپوش را جایی که بعداً به راحتی بتوانید پیدایش کنید قرار دهید. فقط حواستان باشد که این درپوش را روی زمین نگذارید، در غیر این صورت خیلی راحت آن را گم خواهید کرد.

شلنگ فشارسنج باد تایر را روی والو تایر قرار دهید. معمولاً به هنگام انجام این کار، مقداری هوا هنگام قرار دادن شلنگ فشارسنج روی والو خارج می‌شود و زمانی که همه چیز سر جای خود بود، متوقف می‌شود.

روی فشارسنج را خوانده و ببینید تایر شما چند psi فشار هوا دارد. در یک فشارسنج باد تایر استاندارد، یک عقربه از قسمت پایین فشارسنج بالا می‌رود و درست جایی که می‌ایستد، به معنی میزان فشار باد تایر در حال حاضر است. فشارسنج‌های دیجیتال یک عدد روی صفحه نمایش LED یا دیگر انواع صفحه‌ها نشان می‌دهند. عدد به دست آمده را از عدد فشار باد مناسب تایر کم کنید و متوجه خواهید شد که چه میزان باد باید به تایر اضافه نمایید.

تا زمانی که به فشار هوای دلخواه نرسیده‌اید، باید تایر را باد بزنید. بسیاری از پمپ بنزین‌ها دستگاه‌های کمپرسور هوا دارند که می‌توانید با پرداخت اندکی پول، از آن‌ها استفاده کنید. گاهی اوقات برخی مکان‌ها به صورت رایگان فشار باد تایرهای شما را چک می‌کنند. در هر حال، بعد از روشن کردن کمپرسور هوا، شلنگ را دقیقاً باید مانند شلنگ فشارسنج باد تایر روی والو بگذارید. پس از اضافه کردن مقدار کافی هوا به داخل تایر، دوباره با فشارسنج میزان هوای داخل تایر را اندازه گیری کنید و تا رسیدن به فشار باد ایده آل، این کار را انجام بدهید. اگر به صورت اشتباهی میزان فشار باد تایر بیشتر از عدد استاندارد شد، با استفاده از همان شلنگ اندکی روی والو فشار دهید تا مقداری هوا از داخل آن خارج شود. سپس دوباره میزان فشار باد تایر را چک کنید.

سرپوش والو را دوباره سر جای خود ببندید. درپوش باید بدون مشکل دوباره روی والو در جهت عقربه‌های ساعت بسته شود. نگران این نباشید که حتماً باید هر یک از درپوش‌ها را روی والو مخصوص خود ببندید. این درپوش‌ها روی همه والوها بسته می‌شوند.

طبق مراحل توضیح داده شد، تمامی سه تایر دیگر را بررسی کنید. حتی اگر فقط یکی از تایرهای شما کم باد به نظر می‌رسد و دستگاه کمپرسور هوا دم دست دارید، حتماً از فرصت استفاده کرده و میزان باد تمام تایرها را چک کنید.

به عنوان یک قانون کلی، میزان فشار باد تایرها باید به صورت ماهانه تست شوند. دلیل آن این است که باد می‌تواند به آرامی از درزهای درپوش روی والو خارج شود. رانندگی با تایرهای کم باد علاوه بر معایب ذکر شده، می‌تواند بسیار خطرناک هم باشد.

نکته: اگر می‌خواهید عددی که فشارسنج باد تایر به شما نشان می‌دهد کاملاً دقیق باشد، حتماً این کار را زمانی که تایرها سرد هستند انجام دهید. پس بهتر است قبل از شروع رانندگی، یا زمانی که مثلاً برای رسیدن به پمپ بنزین یا آپاراتی کم‌تر از تقریباً ۳ کیلومتر رانندگی کرده‌اید میزان فشار باد تایرها را اندازه گیری کنید.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar