آموزش روشن کردن خودرو در هوای سرد

بروزرسانی در: پنج شنبه 22 دی 01 ساعت 11:22
آموزش روشن کردن خودرو در هوای سرد

هوای بسیاری از نقاط ایران زمستانی و برفی شده و شاهد بارش برف در بسیاری از شهرهای کشورمان بوده ایم. همین موضوع بهانه ای شد تا مطلبی در مورد این که چگونه در هوای سرد، می توان خودرویی که کار نمی کند را روشن کرد برای شما بنویسیم. با زدفورکار همراه باشید.

بیشتر بخوانید : 

نحوه نگهداری از خودرو در فصل زمستان

زمان مناسب برای استفاده از ضد یخ

نحوه نگهداری از کولر خودرو در زمستان

مشکلات مرتبط با باتری، روغن‌ها و سوخت خودرو می‌توانند در هوای سرد دردسرهای زیادی برای استارت خودرو ایجاد کنند. در این مطلب نگاهی می‌اندازیم به روش‌هایی که می‌تواند از بروز این مشکلات جلوگیری کند و همچنین راه حل‌هایی را نیز برای شما ارائه خواهیم کرد.

صبح‌های سرد زمستانی یکی از بدترین زمان‌های ممکن برای مواجهه با مشکل استارت نخوردن خودرو است. متاسفانه، در همین صبح‌های سرد زمستان رانندگان بسیاری با مشکلاتی این چنینی در خودروهای خود مواجه می شوند. اینجا نکاتی را مطرح خواهیم کرد تا به شما در روشن کردن خودرویتان در یک روز سرد زمستانی کمک کرده و حتی از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کند.

برای این که بدانیم برای جلوگیری از مشکلات این چنینی در فصل زمستان چه کارهایی بایستی انجام دهیم، درک این که هوای سرد چرا و چگونه روشن کردن خودرو را سخت‌تر می‌کند بسیار مفید و کمک کننده خواهد بود. در طول سال چهار فصل وجود دارد، در سه فصل از سال معمولاً خودروها هیچ مشکلی به خاطر وضعیت آب و هوا ندارند، ولی در فصل چهارم وضعیت آب و هوا می‌تواند برخی از خودروهای مدل قدیمی را به دردسر بیندازد:

دلیل شماره ۱: باتری‌ها از هوای سرد متنفرند

هوای سرد و باتری خودرو به هیچ وجه با هم کنار نمی‌آیند. هر باتری شیمیایی، از جمله باتری خودروی شما، زمانی که هوا سرد باشد جریان الکتریکی کم‌تری تولید می‌کند، گاهی اوقات بسیار کم‌تر!

دلیل شماره ۲: روغن موتور نیز خیلی هوای سرد را دوست ندارد

در هوای سرد، روغن موتور نمی‌تواند به خوبی جریان داشته باشد، بنابراین در این شرایط محافظت از قطعات داخل موتور بسیار سخت‌تر می‌شود. این بدین معنی است که باتری خودروی شما، که به دلیل هوای سرد ضعیف‌تر شده است، در واقع باید برای به حرکت درآوردن قطعات داخل موتور و در نهایت روشن شدن خودرو باید کار بیشتری انجام دهد.

دلیل شماره ۳: هوای سرد می‌تواند مشکلات مرتبط با سوخت خودرو ایجاد کند

اگر هر نوع آبی در لوله‌ها و مسیر انتقال سوخت از باک به موتور وجود داشته باشد، دمای هوای زیر صفر درجه می‌تواند منجر به یخ زدن آن و در نتیجه بسته شدن مسیر جریان سوخت شود. این مورد در لوله‌های سوخت همیشه اتفاق می افتد، شلنگ‌هایی باریک که به راحتی توسط یخ بسته می‌شوند. یک خودرویی که در مسیر سوختی آن یخ وجود داشته باشد شاید روشن بشود، ولی هنگام حرکت توان و نیروی همیشگی را نخواهد داشت.

در مورد خودروهای دیزلی، گازوئیل در هوای سرد سفت‌تر شده و حالتی ژله‌ای پیدا می‌کند، در نتیجه جریان سوخت سرعت بسیار کم‌تری می‌تواند داشته باشد.

دلیل شماره ۴: کاربراتور خودروهای قدیمی می‌تواند مشکل ساز باشد

خودروهایی که قبل از اواسط دهه ۱۹۸۰ میلادی ساخته شده‌اند معمولاً از کاربراتور برای ترکیب سوخت و هوا در موتور استفاده می‌کنند. کاربراتورها قطعات بسیار حساسی می‌باشند که معمولاً در هوای سرد خیلی خوب کار نمی‌کنند، دلیل اصلی آن این است که پیچ تنظیم کاربراتور به دلیل یخ زدن مسدود می‌شود یا این سوخت داخل کاربراتور به خوبی با هوا ترکیب نمی‌گردد. این مشکل در خودروهای انژکتوری وجود ندارد، بنابراین اگر خودروی شما در ۲۰ سال گذشته تولید شده است، نیاز نیست نگران این موضوع باشید.

روش شماره ۱ از ۴: جلوگیری از مشکلات استارت خودرو در هوای سرد

بهترین روش برای سر و کله زدن با مشکلات استارت خودرو در هوای سرد جلوگیری از وقوع آن‌ها در وحلهٔ اول است، بنابراین روش‌هایی وجود دارند که می‌توانید از رخ دادن این مشکلات پیشگیری نمایید.

قدم اول: خودروی خود را گرم نگه دارید

اگر باتری و روغن موتور هوای سرد را دوست ندارند، پس به بهترین و ساده‌ترین روش ممکن آن‌ها را گرم نگه دارید. یک راه حل ساده می تواند پارک خودرو داخل یک گاراژ باشد. یک گاراژ مجهز به سیستم گرمایشی بدون شک بهترین انتخاب است، ولی حتی یک گاراژ معمولی و بدون چنین تجهیزاتی نیز به گرم نگه داشتن خودروی شما کمک فوق العاده زیادی خواهد کرد.

خودرو را زیر یک سایبان یا درخت، یا کنار یک ساختمان پارک کنید. اگر شما یک گاراژ ندارید، پارک کردن خودرو در زیر یا کنار یک چیز بزرگ به واقع کمک بزرگی می‌تواند باشد. دلیل این امر به فیزیک سرمایش و گرمایش مرتبط است. یک خودروی پارک شده زیر یک سایبان یا درختی بزرگ صبح روز بعد در مقایسه با خودرویی که در فضایی باز پارک شده می‌تواند چند درجه گرم‌تر باشد.

از یک گرم کن باتری یا گرم کن موتور استفاده کنید. استفاده از گرم کن موتور در شهرهایی با آب و هوای فوق العاده سرد بسیار معمول و حتی در برخی موارد ضروری است و به گرم نگه داشتن موتور خودروها در طول شب بسیار کمک می‌کنند. تمامی این تجهیزات به هیترهای الکتریکی مجهز هستند. استفاده از این تجهیزات در خودروهای دیزلی بسیار مهم می‌باشد. اگر این امکان برای شما وجود ندارد، می‌توانید از یک هیتر برای باتری خودرو استفاده کنید.

قدم دوم: از روغن موتور درست و مناسب استفاده کنید

برای اطلاع پیدا کردن از این که چه روغن موتوری را باید در فصل سرد برای خودرو استفاده کنید به دفترچه راهنمای آن مراجعه نمایید. باید روغن درست را برای خودروی خود انتخاب کنید، برخی روغن‌ موتورها گران روی کمی در هوای سرد دارند. توصیه می‌شود از روغن موتور چند درجه‌ای استفاده کنید. روی این روغن‌ها معمولاً دو عدد دیده می‌شوند. (مانند ۱۰W-40) عدد اول که همراه با حرف W دیده می‌شود برای زمستان است، هر چقدر این عدد کوچکتر باشد گران روی و ویسکوزیته آن کم‌تر شده و در نتیجه روغن روان‌تر خواهد بود. روغن‌های ۵W یا حتی 0W نیز وجود دارند، برای انتخاب روغن مناسب به دفترچه خودرو مراجعه کنید.

قدم سوم: از مشکلات سیستم سوخت اجتناب کنید

در مغازه‌های یدک فروشی و همچنین در پمپ بنزین‌ها سوخت جامد برای خودروهای بنزینی و مکمل سوخت برای مدل‌های دیزلی فروخته می شوند. هر دوی این‌ها برای مقابله با مشکلات سیستم سوخت در فصول سرد طراحی شده‌اند و در مورد خودروهای دیزلی با یخ زدن در مسیر سوخت مقابله کرده و در مدل‌های دیزلی، از سفت و ژله‌ای شدن گازوئیل جلوگیری می‌کنند. هر چند از گاهی از سوخت جامد در خودروی بنزینی خود استفاده کنید. اگر خودروی شما گازوئیلی است، با هر بار پر کردن باک یک مکمل سوخت ویژه فصل سرد را به آن اضافه کنید. برخی از پمپ بنزین‌ها چنین موادی را در فصل زمستان به سوخت‌های خود اضافه می‌کنند.

روش شماره ۲ از ۴: روشن کردن خودرو

چگونه باید خودرو را روشن کرد؟ ساده‌ترین راه چرخاندن سوئیچ مانند همیشه است، ولی در آب و هوای خیلی سرد بهتر است کمی محتاطانه رفتار کنید.

قدم اول: تمامی تجهیزات الکتریکی خودرو را خاموش کنید.

منظور ما از تمامی تجهیزات شامل چراغ‌ها، سیستم تهویه، المنت‌های شیشه‌ها و باقی موارد می‌شود. باتری خودرو باید همه توان خود را روی به حرکت درآوردن میل لنگ و روشن شدن خودرو متمرکز کند.

قدم دوم: سوئیچ را چرخانده و اجازه دهید خودرو استارت بخورد.

اگر موتور سریعاً به کار افتاد، که کار ما تمام شده است. اگر موتور روشن نشد، چند ثانیه دیگر استارت بزنید. حین استارت زدن مراقب باشید، زیرا اگر هر بار استارت زدن خودرو بیش از ۱۰ ثانیه طول بکشد، بسیاری از استارترها را به راحتی داغ می‌کند و امکان خرابی آن‌ها وجود دارد.

قدم سوم: یک یا دو دقیقه صبر کرده و دوباره تلاش کنید.

ممکن است در تلاش‌های بعدی خودرو روشن شود، بنابراین بعد از تلاش اول به هیچ وجه نا امید نشوید. بین استارت زدن‌ها حتماً فاصله بدهید و پشت سر هم استارت نزنید: باتری خودرو برای این که بتواند دوباره تمامی قدرت خود را در اختیار شما قرار دهید ممکن است به استراحتی یک یا دو دقیقه‌ای نیاز داشته باشد.

قدم چهارم: اگر خودروی شما کاربراتوری است، می‌توانید از مایع استارتر استفاده کنید.

این مایع در یک ظرف اسپری مانند به فروش می‌رسند و باید آن را در قسمت ورودی فیلتر هوا چند ثانیه اسپری کنید. هنگام خرید از فروشنده بخواهید طریقه استفاده از آن را به شما آموزش دهد. البته زیاد روی این مورد حساب باز نکنید، ولی گاهی اوقات این روش می‌تواند کارساز باشد.

روش شماره ۳ از ۴: اگر موتور هنگام استارت آرام روشن می‌شود

اگر در هنگام استارت میل لنگ حرکت می‌کند ولی صدای آن آرام‌تر از مواقع معمول به گوش می‌رسد، گرم کردن باتری می‌تواند روش حل مشکل شما باشد. متاسفانه، در این روش معمولاً باید باتری را از خودرو جدا کنید، بنابراین اگر نمی‌دانید چگونه باید این کار را انجام دهید، به بخش "باتری به باتری" کردن مراجعه نمایید.

موضوع دیگری که باید بررسی کنید، داشتن تجهیزات و ابزار لازم برای این کار است که شامل کابل‌های باتری و همچنین گیره می‌شود. وجود خوردگی و زنگ زدگی روی گیره‌ها، یا کابل خراب، می‌تواند مانع از انتقال جریان الکتریسیته شده و برای گرم کردن باتری بهتر است از کابل و گیره سالم استفاده نمایید. اگر روی گیره خوردگی و زنگ زدگی می‌بینید، با یک برس آن را تمیز کنید؛ کابل معیوب را نیز باید با کابل جدید جایگزین نمایید. توجه داشته باشید اگر فردی فنی و آچار به دست نیستید، بهتر است این کار را به مکانیک خود بسپارید.

روش ۴ از ۴: اگر باید باتری به باتری کنید

موارد و ابزارهای مورد نیاز

  • یک خودروی دیگر که به خوبی کار می‌کند
  • یک راننده دیگر
  • عینک مخصوص محافظ چشم‌ها
  • یک جفت کابل باتری

اگر موتور به طور کلی روشن نمی‌شود، یا اگر استارت آن ضعیف بوده و همه روش‌ها را قبلاً امتحان کرده‌اید، چاره کار شما باتری به باتری کردن است. بیایید روش انجام ایمن این کار را قدم به قدم با هم مرور کنیم:

قدم اول: از عینک محافظ استفاده کنید. آسیب‌های ناشی از اسید باتری خیلی کم اتفاق می افتد، ولی اگر چنین موردی به وقوع بپیوندد، آثار آن جدی و جبران ناپذیر خواهد بود.

قدم دوم: کابل‌های خوب تهیه کنید. یک جفت کابل باتری خوب را خریداری کنید.

قدم سوم: دو خودرو را کنار هم پارک کنید. خودروی سالم را در نزدیکی خودرویی که استارت نمی‌خورد پارک کنید تا بتوان دو باتری را به هم وصل کرد.

قدم چهارم: خودروی سالم را روشن کنید. خودروی سالم را روشن کرده و در بقیه مراحل باتری به باتری کردن، آن را روشن نگه دارید.

قدم پنجم: دو باتری را با استفاده از کابل‌ها به دقت به یکدیگر متصل کنید.

  • کابل مثبت (قرمز) در خودرویی که روشن نمی‌شود. این کابل را به طور صحیح به پایانه مثبت باتری یا بخش فلزی روی گیره متصل کنید.
  • در مرحله بعدی، بخش دیگر این کابل را به پایانه مثبت خودروی سالم متصل نمایید.
  • کابل منفی (معمولاً به رنگ سیاه می‌باشد، ولی گاهی اوقات به رنگ سفید نیز دیده می‌شود) را به همانند شکل بالا به خودروی سالم متصل کنید.
  • در نهایت، سر دیگر کابل منفی را به خودرویی که روشن نمی‌شود وصل کنید، ولی نه به پایانه باتری! به جای آن، این کابل را به بخش از بلوک موتور یا یک پیچ متصل به آن وصل کنید. این کار به منظور جلوگیری از انفجار باتری انجام می‌شود.

قدم ششم: اتصال کابل‌ها را بررسی کنید. پشت فرمان خودروی معیوب نشسته و اتصال الکتریکی را با چرخاندن سوئیچ روی حال On بررسی کنید. در صورت اتصال صحیح کابل‌ها، چراغ‌های داشبرد باید روشن شوند. اگر این چراغ‌ها روشن نشدند، گیره‌ها را کمی تکان دهید تا اتصال آن‌ها بهتر شود؛ برای فهمیدن خوب یا بد بودن اتصال می‌توانید هنگام کار چراغ‌های خودرو را روشن بگذارید، هر چقدر چراغ‌ها پر نور باشند یعنی اتصال گیره‌ها بهتر است و بالعکس.

قدم هفتم: دور موتور خودروی سالم را افزایش دهید. برای چند دقیقه با خودروی سالم گاز دهید، به گونه‌ای که دور موتور آن بالای ۲۰۰۰ دور در دقیقه باشد.

قدم هشتم: خودروی معیوب را استارت بزنید. اکنون، در حالی که دور موتور خودروی سالم هنوز بالای ۲۰۰۰ دور در دقیقه است (برای این کار به یک فرد دیگر نیاز خواهید داشت)، با خودروی معیوب استارت بزنید.

قدم نهم: خودروی معیوب را روشن نگه دارید. وقتی که خودرو روشن شد و به خوبی کار می‌کند، و به هنگام جدا کردن کابل‌ها خودرو را به هیچ وجه خاموش نکنید.

قدم دهم: اجازه دهید خودرو حداقل ۲۰ دقیقه درجا کار کند: این نکته بسیار حائز اهمیت است: باتری خودروی شما هنوز شارژ نشده است! قبل از خاموش کردن آن حتماً اجازه دهید خودرو به مدت حداقل ۲۰ دقیقه در جا کار کند یا با آن حدوداً ۱۰ کیلومتر رانندگی کنید (هر چقدر بیشتر باشد بهتر است)، در غیر این صورت دوباره با همین مشکل مواجه خواهید شد.

اخطار: دانستن این که هوای سرد نه تنها می‌تواند به صورت موقتی باتری‌ها را از کار بیندازد، بلکه قادر است آسیب‌های دائمی به آن بزند از اهمیت بالایی برخوردار است، بنابراین پس از باتری به باتری کردن خودرو، با مراجعه به باتری ساز خود از سلامت آن حتما اطمینان حاصل نمایید.

موفق باشید، و همیشه در هوای سرد و برفی با احتیاط رانندگی کنید!

بیشتر بخوانید : 

مواردی که قبل از سفرهای زمستانی باید بررسی شوند

نحوه صحیح گرم کردن خودرو در زمستان

توصیه‌های پلیس برای رانندگی در فصل زمستان

 

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

2 دیدگاه ها برای "آموزش روشن کردن خودرو در هوای سرد"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
محمد
مهمان

سلام دیشب استارت زدم صدای موتور زیاد بود،چند وقت پیش هم پولک وسطی از پایین زد بیرو درسش کردم زیر اکسیژنه باز قطره قطره میچکید ازش خیلی کم.ی لحظه هم ی دود خفیفی از بدته موتور بوش در اومد

Reza
مهمان

کاش راجب خودروهای کاربراتوری بیشتر توضیح میدادید هنوز خیلی ها از پراید کاربراتوری و …. استفاده میکنند و این مشکل در خودروهای کاربراتوری خیلی بیشتر از خودروهای انژکتوری است