آموزش متوقف کردن خودرو در جاده‌های لغزنده بدون ترمز ABS

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
آموزش متوقف کردن خودرو در جاده‌های لغزنده بدون ترمز ABS

در جاده‌های لغزنده، متوقف کردن خودرو برای جلوگیری از برخورد با اشیا یا خودروهای دیگر، مخصوصاً بدون ترمز ABS می‌تواند کار بسیار سختی باشد... در این مطلب به شما یاد می‌دهیم که چگونه از برخورد با اشیا و خودروهای دیگر، در چنین جاده‌هایی جلوگیری کنید.

رانندگی در جاده‌های لغزنده، کار بسیار سختی است که گاهی اوقات حتی راننده‌های حرفه‌ای هم به سختی می‌توانند از پس آن بربیایند. شرکت‌های خودروسازی طی چندین دهه اخیر، با طراحی و ساخت سیستم‌های ترمز ضد قفل روی تقریباً تمامی خودروها، تلاش کرده‌اند تا ایمنی راننده و سرنشین‌ها را در شرایط جاده‌ای نامناسب افزایش بدهند.

ترمزهای ضد قفل با دریافت داده‌هایی از سنسورهای مهم نصب شده روی بخش‌های مختلف خودرو مانند چرخ‌ها و گیربکس، می‌توانند تشخیص دهند که چه زمانی یک یا چند چرخ به هنگام ترمزگیری قفل شده‌اند. چرخ یا چرخ‌هایی که چسبندگی با سطح جاده ندارند، ممکن است در سرعت‌هایی متفاوت با دیگر چرخ‌ها بچرخند، در این موارد، کامپیوتر خودرو به سرعت با گرفتن ترمز و رها کردن به موقع آن، بهترین چسبندگی ممکن به سطح جاده را در تمامی شرایط برای چرخ‌ها ایجاد می‌کند.

استفاده از ترمزهای ضد قفل به یک پدال سفت و قوی ترمز در شرایطی که جاده لغزنده باشد نیاز دارد. ولی وقتی که خودروی شما به ترمزهای ABS مجهز نیست یا سیستم ABS خودروی شما از کار افتاده است چطور؟

شما هنوز هم می‌توانید هنگام رانندگی در جاده‌های لغزنده، حتی بدون وجود سیستم ترمز ضد قفل کنترل خودرو را حفظ کرده و از برخورد با اشیا یا خودروهای دیگر جلوگیری کنید.

قسمت اول: سرعت خودرو را کم کنید

زمانی که تشخیص می‌دهید یک مانع یا خودروی دیگر در مسیر شما وجود دارد، سریعاً باید تا قبل از بغرنج‌تر شدن اوضاع سرعت خودروی خود را کاهش دهید. در این مطلب آموزشی، بیایید فرض کنیم که یک گوزن به یک باره در فاصله ۱۰۰ متری شما ایستاده است.

قدم اول: پای خود را از روی پدال گاز بردارید. قبل از ترمز گرفتن، باید پای خود را از روی پدال گاز بردارید.

در یک حرکت سریع و کنترل شده، پای خود را از روی پدال گاز بردارید تا سرعت خودرو کم‌تر شود. اگر خودروی شما دنده دستی است، همان لحظه پدال کلاچ را تا ته فشار بدهید.

قدم دوم: پدال ترمز را بگیرید. به صورت کاملاً کنترل شده، پای خود را روی پدال ترمز قرار دهید.

در این لحظه، کاملاً واضح است که شما نخواهید توانست قبل از برخورد به گوزن خودرو را کاملاً متوقف کنید. از این رو، بهترین کار این است که بدون لیز خوردن تا جای ممکن سرعت خودرو را کاهش دهید.

تا جایی که می‌توانید، بدون این که چرخ‌ها را قفل کنید پدال ترمز را فشار دهید. زمانی که ترمزها قفل شوند، به راحتی کنترل خودرو را از دست داده و لیز خواهید خورد، علاوه بر این، مجبور خواهید شد تا برای چرخیدن دوباره چرخ‌ها، پدال ترمز را رها کنید.

قدم سوم: پدال ترمز را به حالت پمپ کردن چند بار فشار دهید. اگر احساس کردید که ترمزها قفل شده‌اند، چندین بار پدال ترمز را در حالت پمپ کردن فشار دهید.

پای خود را به طور کامل از روی پدال ترمز بردارید. سپس دوباره ترمز را تا ته فشار دهید. این کار دقیقاً عملکرد سیستم ABS را شبیه سازی می‌کند، با این تفاوت که ABS، این کار را با سرعت بسیار بیشتری انجام می‌دهد.

هدف ما از این کار این است که تا جای ممکن، سرعت خودرو را کاهش داده و بتوانید بدون برخورد به گوزن، از کنار آن رد شوید.

قسمت دوم: گوزن را دور بزنید!

زمانی که در جاده به گوزن نزدیک شدید و تا حد ممکن توانستید سرعت خودرو را کم کنید، برای برخورد از وقوع تصادف باید از کنار آن به نحوی رد شوید. اینجا، ما بهترین روش برای دور زدن گوزن، یا هر مانع دیگری در شرایط این چنین، بدون وجود سیستم ABS را به شما می‌خواهید آموزش بدهیم.

قدم اول: پدال ترمز را رها کنید. پای خود را به طور کامل از روی پدال ترمز بردارید.

اگر خودرو شما دنده دستی است، پدال کلاچ را همچنان تا ته فشار بدهید. هدف شما این است که خودرو را در حالت دنده خلاص یا در دنده و با سرعت ثابت، به شکلی که بتوانید کنترل خوبی روی آن داشته باشید حفظ کنید.

در این لحظه، باید تصمیم بگیرید که از کدام سمت گوزن می‌خواهید رد شوید (راست یا چپ) و باید به طور کامل به تصمیم خود پایبند بمانید.

قدم دوم: فرمان را با هر دو دست خود بچرخانید. دستان خود را روی موقعیت ساعت ۹ و ۳ روی فرمان قرار دهید.

فقط از همان حرکت فرمانی که در این موقعیت دست‌ها در اختیار شما قرار می‌گیرد استفاده کنید. اگر بیشتر از این فرمان را بچرخانید، احتمال سر خوردن یا بروز مشکلات دیگر وجود خواهد داشت.

اخطار: رها کردن فرمان یا چرخاندن فرمان با یک دست بدون شک منجر به از دست دادن کنترل خودرو خواهد شد.

قدم سوم: زمانی که گوزن را رد کردید، دوباره به مسیر خود باز گردید. اگر خودرو یا مانعی دیگر در مسیر وجود دارد، دوباره باید سریعاً دست به کار شوید.

فرمان را به هیچ وجه رها نکنید. فقط کافیست فرمان را به همان شکل در جهت مخالف بچرخانید تا دوباره در مسیر خود قرار بگیرید.

نکته‌ای که باید به آن توجه کرد: در این لحظه، چرخاندن بیش از حد فرمان یا فشار دادن پدال گاز اشتباهی رایج میان راننده‌هاست. این کار را انجام دهید و شرط می‌بندیم خودروی شما لیز خواهد خورد و کنترل آن از دستتان خواهد رفت.

قسمت سوم: کنترل خودرو را دوباره به دست بگیرید

قدم اول: مسیر خود را حفظ کنید. زمانی که توانستید به موقعیت قبلی خود برگردید، قبل از گاز دادن یا ترمز گرفتن حتماً مطمئن باشید که کنترل خود رو را به دست گرفته‌اید.

یک یا دو ثانیه بدون گاز دادن حرکت کنید تا مطمئن شوید همه چرخ‌ها چسبندگی خوبی با جاده دارند.

قدم دوم: سرعت خودرو را افزایش دهید. زمانی که گوزن را رد کردید و کنترل خودرو کاملاً دستتان آمد، به آرامی سرعت خودرو را بیشتر کنید.

قدم سوم: خودرو را متوقف کنید. اگر هیجان زده شده‌اید یا وضعیت عصبی خوبی ندارید، بهتر است خودرو را کاملاً متوقف کرده و قبل از ادامه سفر، کمی به خود زمان بدهید.

یک نقطه امن در شانه جاده یا یک پارکینگ پیدا کرده و خودرو را متوقف کنید.

گاهی اوقات، ممکن است خیلی راحت نتوانید از برخورد با یک مانع یا خودرو در جاده‌های لغزنده جلوگیری کنید. اگر با گوزن برخورد کردید، سریعاً کنار جاده توقف کرده و فلاشر خودرو را روشن کنید. با نیروهای امداد در صورت نیاز تماس گرفته و در صورتی که قصد ادامه مسیر را داشته باشید، حتماً وضعیت خودرو را قبل از آن چک کنید. اگر متوجه شدید که بعد از تصادف فرمان خودرو لرزش دارد، حتماً با امداد خودرو تماس بگیرید تا نسبت به رفع مشکل احتمالی اقدام شود.

نظر شما در مورد موارد مطرح شده در این مقاله آموزشی چیست؟ آیا تاکنون تجربه چنین اتفاقی را داشته‌اید؟ آیا توصیه‌هایی برای بهتر شدن این مقاله دارید؟ لطفاً نظرات ارزشمند خود را با ما و دیگر مخاطبان مجله خودرویی اینترنتی زوم فور کار مطرح کنید.

منبع ترجمه: yourmechanic

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

4 دیدگاه ها برای "آموزش متوقف کردن خودرو در جاده‌های لغزنده بدون ترمز ABS"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
امـHosseinـیـAmirـر
مهمان

اگه میخوایید ب فنا برید این کارا رو انجام بدین

محمد
مهمان

مرسی چقد موثر بود همین الان یه یوز ایرانیو دور زدم بش نخوردم . مارو مسخره کردید حتما اینایی که گفتید واسه پراید بود

sobhan
مهمان

اینجا گفتین که پدال کلاچ رو فشار بدیم ک کاملا اشتباهه در این شرایط باید ماشین همچنان تو دنده باشه تا به اصطلاح از ترمز موتور استفاده بشه.وقتی ماشین تو دنده باشه و گازو ول کنی خیلی راحت تر سرعتش کم میشه حتی میشه دنده معکوس داد!!

MHMD
مهمان

آخه کی موقع ترمز شدید کلاچ میگیره؟؟؟؟؟؟ کسی که اینو نوشته فقط ادعا رانندگی داره.خود تو دنده بودن باعث کم شدن سرعت میشه