انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث

بروزرسانی در: شنبه 22 آبان 00 ساعت 11:49
انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث
در سال ۱۳۹۶ شورای نگهبان کشور قانون جدیدی را در رابطه با بیمه شخص ثالث در سطح کشور اجرا کرد. این قانون روی راننده محور بودن بیمه شخص ثالث تاکید بسیاری می‌کند، مطابق این قانون بیمه شخص ثالث مربوط به راننده خودرو است و فرد می‌تواند در زمینه انتقال آن به شخص دیگر، خودروی جدید و حتی به شرکت بیمه جدید اقدام کند.

در این قانون جدید عنوان شده است که فرد بیمه‌گذار می‌تواند بیمه شخص ثالث خود را به یکی از اعضای درجه یک خانواده خود منتقل کند.

شرایط انتقال بیمه شخص ثالث چیست؟

با توجه به مطالبی که در ابتدا عنوان کردیم، با اهمیت و مزایای بیمه شخص ثالث آشنا شدید. اکنون لازم است در رابطه با نحوه انتقال بیمه شخص ثالث و شرایط انتقال آن هم اطلاعاتی را کسب کنید. انتقال بیمه شخص ثالث به سه صورت انجام می‌شود:

انتقال به خودرو جدید

زمانی می‌توانید بیمه شخص ثالث خود را از خودرویی به خودروی دیگر منتقل کنید که کاربری هر دو خودرو یکسان باشد. اگر شما راننده تاکسی هستید در صورتی می‌توانید بیمه شخص ثالث خود را به خودروی دیگری انتقال دهید که آن خودرو هم تاکسی باشد. در غیراینصورت نمی‌توان بیمه شخص ثالث را انتقال داد.

 

انتقال به شخص جدید

اگر قصد فروش خودروی خود را دارید و می‌خواهید بیمه شخص ثالث آن را هم به مالک جدید خودرو انتقال دهید، شرکت بیمه برای این کار باید الحاقیه تغییر بیمه‌گذار را برای مالک جدید خودرو صادر کند. در اینصورت دیگر شما هیچ حق قانونی در قبال بیمه شخص ثالث خودروی قبلی ندارید و تمام حق و حقوق مربوط به بیمه، به فرد جدید واگذار خواهد شد. 

 

انتقال به شرکت بیمه متفاوت

 اگر قصد دارید شرکت بیمه خود را تغییر دهید، بهتر است در زمان تمدید بیمه شخص ثالث این کار را انجام دهید. در این زمان شما می‌توانید تمام تخفیف بیمه شخص ثالث خود را به شرکت جدید منتقل کنید.

 

روش انتقال بیمه شخص ثالث

برای اینکه بتوانید بیمه شخص ثالث خود را منتقل کنید، لازم است که به صورت حضوری به یکی از نمایندگی‌ها و شعب شرکت بیمه مورد نظر مراجعه کنید. انتقال بیمه شخص ثالث در رابطه با خودروهای اسقاطی و خودروهای جدید کمی متفاوت است. ازجمله مدارک مورد نیاز برای انتقال بیمه عبارتنداز:

 

مدارک لازم برای انتقال بیمه شخص ثالث خودرو جدید

- درخواست فرد بیمه گذار به صورت کتبی

- مدارک شناسایی فرد بیمه‌گذار

- الحاقیه فسخ بیمه قبلی

- سند خودروی جدید

 

مدارک لازم برای انتقال بیمه شخص ثالث خودروی اسقاطی

- سند خودرو جدید

- کپی بیمه نامه قبلیمدارک شناسایی فرد بیمه‌گذار

- درخواست کتبی فرد بیمه‌گذار

- اصل برگه اسقاط خودرو

- الحاقیه فسخ بیمه نامه قبلی

در سال‌های اخیر بیمه‌ نامه کاغذی در بسیاری از شرکت‌های بیمه حذف شده است، در صورت نیاز می‌توانید از لینک بیمه‌نامه خود به جای اصل بیمه نامه استفاده کنید. در زمان انتقال بیمه شخص ثالث، شرکت بیمه تخفیفات بیمه  شخص ثالث را برای مالک قبلی حذف کرده و آن را با تمام حق و حقوق مالی به مالک جدید خودرو واگذار می‌کند.

آیا عدم انتقال بیمه شخص ثالث می‌تواند باعث بروز مشکل برای فرد بیمه‌گذار شود؟

اگر بیمه شخص ثالث به نام مالک جدید خودرو به ثبت نرسد از لحاظ قانونی هیچ مشکلی برای مالک قبلی خودرو و مالک جدید آن ایجاد نمی‌شود. این موضوع در شرکت بیمه نمی‌تواند مانع و مشکلی برای پرداخت خسارت از جانب شرکت بیمه باشد. شرکت بیمه هم موظف است که در تصادفات رانندگی خسارت وارد شده را به فردی که در بیمه‌نامه نام آن عنوان شده است پرداخت کند.
در بسیاری از تصادفات رانندگی که منجر به خسارت جانی سرنشینان خودرو می‌شود، می‌توان از بیمه شخص ثالث به عنوان یک وثیقه در دادگاه استفاده کرد. البته این موضوع به میزان خسارت وارد شده هم بستگی دارد.

چه زمانی باید بیمه شخص ثالث را انتقال دهیم؟

معمولا افراد زمانی که قصد خرید خودروی جدیدی دارند یا می‌خواهند شرکت بیمه مورد نظر خود را تغییر دهند، نسبت به انتقال بیمه شخص ثالث خود اقدام می‌کنند. تمام تخفیفات بیمه شخص ثالث در صورت قانونی بودن می‌تواند علاوه بر شرکت دیگر، به شخص دیگری هم منتقل شود. انتقال بیمه شخص ثالث هم در صورت توافق فرد بیمه‌گذار انجام می‌شود.

جریمه دیرکرد شخص ثالث

در مقاله جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث از بیمه باما می‌خوانیم: مطابق با قانون، داشتن بیمه نامه شخص ثالث برای دارندگان وسائل نقلیه، ضروری و الزامی است. بنابراین افراد و رانندگانی که این بیمه نامه را دریافت ننموده‌اند و از این قانون، تخطی و سرپیچی کرده‌اند، باید جریمه شوند. لازم به ذکر است که میزان و مبلغ جریمه بیمه شخص ثالث در تمامی شرکت‌های بیمه به صورت روز شمار مورد محاسبه و ارزیابی قرار می‌گیرد. هر یک روزی که از تاریخ و انقضای این بیمه نامه بگذرد، مبلغی بر مبلغ جریمه دیر کرد آن، اضافه خواهد شد.

 

کلام آخر

تمام مالکین خودرو موظف هستند که در همان روزهای ابتدایی خرید خودرو، نسبت به خرید بیمه شخص ثالث آن هم اقدام کنند. بیمه شخص ثالث خسارت وارد شده به سرنشینان را در تصادفات رانندگی پرداخت خواهد کرد.

امروزه با توجه به تغییر شیوه و سبک زندگی، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند خریدهای خود را به صورت اینترنتی و آنلاین انجام دهند. خرید بیمه هم یکی از این خدمات است و از این فاعده مستثنی نیست. یکی از وب‌سایت‌های معتبر در زمینه خرید بیمه، وب‌سایت بیمه باما است. در این وب‌سایت شما می‌توانید در ابتدا بیمه مورد نظر خود را از لحاظ قیمت در شرکت‌های مختلف بررسی کنید و سپس یکی از مناسب‌ترین بیمه‌ها را انتخاب کنید. در وب‌سایت بیمه باما شما می‌توانید برای خرید بیمه از مشاوره با کارشناسان حرفه‌ای و متخصص در زمینه خرید بیمه مشورت بگیرید. وب‌سایت بیمه باما همواره در تلاش است تا بتواند بهترین خدمات را در اختیار شما قرار دهد. رضایت مشتری و ارائه خدمات با کیفیت همواره در راس اهداف بیمه باما قرار دارد.

پرشین خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar