صدور کد یکتا توسط شرکت‌های بیمه ضروری است

سه شنبه 21 اسفند 97 ساعت 16:16
صدور کد یکتا توسط شرکت‌های بیمه ضروری است

رییس مرکز فناوری اطلاعات بیمه مرکزی با ذکر این که صدور کد یکتا توسط شرکت‌های بیمه ضروری است، گفت که دارندگان بیمه نامه شخص ثالث با داشتن این کد می‌توانند بدون نیاز به ارائهٔ کاغذی بیمه نامه، امور خود را در سازمان‌های گوناگون انجام دهند.

قاسم نعمتی رییس مرکز فناوری اطلاعات بیمه مرکزی در جلسه خبری خود با خبرنگاران با ذکر این‌که شرکت‌های بیمه موظف هستند تا کد یکتا را برای بیمه‌نامه‌های شخص ثالث منتشر کند، اظهار کرد: نداشتن کد یکتا ضرورتاً به معنای این نیست که بیمه‌نامه معتبر نیست، ولی زمانی که این کد برای یک خودرو صادر می‌شود دیگر نیاز به ارائهٔ کاغذی بیمه نامه نیست. برای مثال نیروی انتظامی می‌تواند تنها از طریق پلاک خودرو نسبت به داشتن بیمه نامه شخص ثالث خودرو اطمینان حاصل کند. براین اساس هیچ سازمان دیگری لزومی ندارد از بیمه گذار بیمه نامه کاغذی درخواست کند.

نعمتی با ذکر این‌که به خاطر ماهیت کار کد یکتا اساساً تخلفی در آن ممکن نیست، اظهار کرد: از طریق این کد و سامانه سنهاب یک استاندارد داده‌ای ایجاد می‌شود که هرچیزی غیر از این استاندارد پذیرش نخواهد شد، اگرچه ممکن است تخلف‌هایی هم از بیرون این سامانه انجام بگیرد که با سیستم‌های مکانیزه قابل تشخیص نباشد.

وی با بیان این‌که در سال ۱۳۹۷ نزدیک به ۲۱ میلیون و ۲۰۰ هزار کد یکتا در سامانه سنهاب صادر شده است در توضیح این کد، گفت: این یک کد ۱۱ رقمی است که از طریق بارکد در سامانه سنهاب قابل پیگیری برای کسب جزئیات بیشتر است. قصد داریم تا در سال آینده برای سایر بیمه نامه‌های صادر شده مثل بیمه عمر، آتش سوزی و درمان هم این کد را صادر کنیم.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات بیمه مرکزی با اشاره به ضرورت استانداردسازی داده‌ها در صنعت بیمه اظهار کرد که تنها از این طریق است که می‌توان امکان تعامل و تبادل اطلاعات را در صنعت بیمه فراهم کرد ضمن این‌که این اطلاعات استاندارد شده می‌توانند در تصمیم‌گیری برنامه‌ریزان هم مؤثر باشد.

سامانه سنهاب از اواخر سال ۱۳۹۰ توسط بیمه مرکزی راه‌اندازی شد تا از یک طرف بتواند اطلاعات لازم را از بیرون از بیمه مرکزی و از طرف دیگر اطلاعات بیمه‌ای را از درون بیمه مرکزی یکپارچه کرده تا بر آن اساس نظارت خود را بر صنعت بیمه تقویت کند.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar