ترمز دیسکی یا کاسه‌ای: کدام یک بهتر است؟

بروزرسانی در: سه شنبه 20 دی 01 ساعت 01:16
ترمز دیسکی یا کاسه‌ای: کدام یک بهتر است؟

سیستم‌های مدرن ترمز این روزها از تکنولوژی‌های بسیار خوبی بهره می‌برند. با استفاده از انواع کامپیوترها، سنسورها و بسیار قطعات پیشرفته مهندسی دیگر، این سیستم‌ها به خوبی می‌توانند خودروها را در هر سرعتی که باشند متوقف کنند. هر چند، این روزها خودروسازهای مختلف، روی مدل‌های متنوع خود از سیستم ترمز دیسکی استفاده می‌کنند و گاهی اوقات، شاهد استفاده از سیستم‌های ترمز کاسه‌ای روی خودروها هستیم. از این رو، اگر به دنبال تغییر هر یک از این سیستم‌های ترمز روی خودروی خود هستید، بیایید ابتدا ترمزهای کاسه و دیسکی را با هم مقایسه کرده و ببینیم، کدام یک بهتر هستند.

مشاهده ویدیو تفاوت ترمز دیسکی و کاسه‌ای

ترمز دیسکی یا کاسه‌ای: مقایسه کامل

همان طور که احتمالاً می دانید، تفاوت‌های کاملاً مشخصی بین ترمزهای دیسکی و کاسه‌ای بر اساس سیستم ساخت، نحوه عملکرد و بازدهی آن‌ها وجود دارد که قطعاً از آن‌ها با خبر هستید. در ادامه، با زوم فور کار همراه باشید تا به بررسی مهم‌ترین این تفاوت‌ها بپردازیم.

۱ - تفاوت‌های ساختاری

ترمزهای کاسه‌ای به توپی چرخ متصل می‌شوند و همراه با چرخ می‌چرخند. این نوع ترمزها از قطعاتی به نام کفشک ترمز استفاده می‌کنند و به هنگام فشرده شدن پدال ترمز، حرکات بیرونی کفشک‌ها در تماس با لبه‌های کاسه ترمز سبب ایجاد اصطکاک و در نهایت کاهش سرعت خودرو می‌شود. این فرآیند نهایتاً خودرو را به طور کامل می‌تواند متوقف کند. از سویی دیگر، در ترمزهای دیسکی، از قطعه‌ای به نام کالیپر استفاده می‌شود که به یک دیسک متصل شده و با فشرده شدن پدال ترمز، دیسک در حال چرخش در تماس با لنت ترمزهای موجود داخل کالیپر سبب کاهش سرعت و نهایتاً توقف خودرو می‌شود.

علاوه بر این، در یک ترمز کاسه‌ای، کفشک‌های ترمز بزرگی هستند که برای ایجاد نیروی اصطکاک، با بخش داخلی کاسه ترمز در حال چرخش تماس ایجاد می‌کنند. حرکات این کفشک‌ها به کمک یک سیلندر هیدرولیکی بزرگ که داخل کاسه ترمز نصب شده کنترل می‌شود. در عین حال، در یک سیستم ترمز دیسکی، از لنت‌های ترمز کوچک برای ایجاد اصطکاک مذکور با دیسک در حال چرخش استفاده می‌گردد. برای کنترل حرکت لنت‌های ترمز، در سیستم ترمز دیسکی از سیلندرهای هیدرولیکی کوچکی که داخل کالیپرها نصب شده‌اند استفاده می‌شود.

به طور کلی، جنگ بین ترمزهای کاسه‌ای و دیسکی در این بخش را ترمزهای کاسه‌ای می‌برند، زیرا از نظر ابعاد، قطعات مورد استفاده در آن از سیستم ترمز دیسکی بزرگ‌تر هستند.

۲ - تفاوت عملکرد

در مورد ترمزهای دیسکی، روغن ترمز با فشار زیاد وارد کاسه شده و این فشار را به پیستون‌های سیلندر چرخ منتقل و نهایتاً سبب حرکت پیستون می‌شود. در ادامه، کفشک‌های ترمز به بیرون حرکت کرده و با بخش داخلی کاسه ترمز تماس پیدا می‌کند.

هر چند، در سیستم ترمز دیسکی، زمانی که پدال ترمز فشرده می‌شود، پیستون روغن ترمز تحت فشار را به داخل کالیپر ارسال می‌کند. در نتیجه ایجاد فشار بالا در سیستم، روغن ترمز وارد کالیپر شده و لنت‌ها روی دیسک ترمز می‌چسبند. بدین ترتیب و با چسبیدن لنت ترمزها روی دیسک، سرعت خودرو کاهش پیدا می‌کند.

۳ - تفاوت راندمان کاری

چرخ در حال چرخش نیروی اصطکاک کم یا متوسطی در هنگام گرفته شدن پدال ترمز دریافت می‌کند. به همین دلیل است که ترمزهای کاسه‌ای بیشتر روی خودروهای بزرگ نصب می‌شوند. یکی دیگر از دلایل این است که این نوع ترمزها را می‌توان در اندازه‌های بزرگ‌تر به راحتی ساخت و به همین دلیل، در خودروهای سنگین استفاده از این سیستم ترمز بسیار بهینه است.

در ترمزهای دیسکی، چرخ در حال حرکت نیروی اصطکاک بسیار بالایی به دلیل تماس بین دیسک و لنت ترمزها دریافت می‌کند.

۴ - تفاوت در نوع استفاده و کاربری

این روزها، همان طور که گفتیم، از آن جایی که ترمزهای کاسه‌ای را در هر اندازه‌ای به راحتی می‌توان ساخت، آن‌ها بیشتر در خودروهای سنگین مانند کامیون‌ها و اتوبوس‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. از سوی دیگر، ترمزهای دیسکی از آن جایی که اندازه کوچک‌تری دارند، از این رو، معمولاً در خودروها، موتورسیکلت‌ها و دوچرخه‌ها استفاده می‌شوند.

ما همه چیز در مورد تفاوت‌های سیستم‌های ترمز دیسکی و کاسه‌ای را توضیح دادیم، حال شمایید که باید قضاوت کنید کدام یک از این سیستم‌های ترمز، بهتر هستند. لطفاً نظر خود را با ما و دیگر مخاطبان زوم فور کار مطرح نمایید.

منبع ترجمه: وب سایت Car From Japan

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

47 دیدگاه ها برای "ترمز دیسکی یا کاسه‌ای: کدام یک بهتر است؟"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
علی سوری
مهمان
برای سواری های پیشرفته ا ز دیسک استفاده میکنند چون چرخ ها مدیرت ترمز دارند مثلا esp که به یک واکنش سریع نیاز داره و پمپ سیلندر کوچک با واکنش سریعتر نیاز است اما چون قطعات درگیر کوچکتر هستند برای خودروهای سبک مناسب هستند اما در خودروهای سنگین نیاز به قطعات بزرگتر و توان اصطحکاکی بیشتری هست بهتره از کاسه ایی استفاده شه . ولی با این تکنولوژی های جدید دیگه هیچ چیز رو نمیتوان به قطعیت روش نظر داد . درخصوص ماشین های داخلی دیسک باشه بهتره چون ما بیشتر توی شهر رانندگی میکنیم و یک ترمز ناگهانی با… بیشتر
حسین
مهمان

آیا میشه ترمز عقب موتور را دیسکی کرد ؟؟؟

احمد میرزایی
مهمان
سلام دوستان بنده با ماشین زیاد سرو کار ندارم بیشتر با موتور سیکلت تردد دارم،،، ترمز دیسکی واقعا توان ایستایی بالایی داره بقولی جون ادمو نجات میده مخصوصا روی موتور سیکلت که رو دو چرخ استواره،،ترمز دیسکی داغ کردنش به مراتب کمتره (البته در موتور سیکلت ها به دلیل سوراخ کردن دیسک بهتر و بیشتر خنک میشه دیسک)،،نحوه تعویض لنت ساده تر در مواردی ارزان تر و کمتر زمان می‌بره اگر دیسک تاب برداره یا مشکلی پیش بیاد یه دیسک تازه رو به چند تا پیچ دوباره جای‌گذاری میکنیم،ترمز دیسک نیازی به رگلاژ ندارد هزینه نگهداری ترمز دیسکی به مراتب… بیشتر
ایران
مهمان

سلام
بنده در ماشین های راهسازی مثل لودر دیدم که از ترمز دیسکی استفاده کردند هر چهار چرخ و اندازه دیسک ها بزرگ و حتی هر چرخ دو دیسک بزرگ و قطور داره پس نتیجه میگیریم که قدرت نگهدارنده ماشین برای ترمز دیسکی بهتره چون ماشبنهای سواری آمریکایی قدیمی هم از ترمز دیسکی بهره بردند

پیمان عبدی
مهمان

دوستان من راننده هستم و خیلی ساده بهتون میگم برای ماشین های سواری بهتره از دیسک استفاده بشه و در ماشینهای سنگین و تناژ بالا از ترمز کاسه ای ترمزهای دیسکی پیشرفته تره حساس تره تعمیرشم یکم مهندسی تره.اما کاسه ای دیر تر داغ میشه مقاومتش بالاس و توانایی بیشتری داره برای نگه داشتن ماشینهای سنگین چون سطح تماسش بیشتره نسبت به دیسک.

م
مهمان

سلام میشه بگید ایا میشه ترمز دیسکی را به کاسه ای تبدیل کرد ؟

رضا
مهمان

خخخ آخه کی ترمز دیسکی رو کاسه ای می‌کنه ترمز دیسکی یه حسنه روی ماشین

اسی
مهمان

بستگی داره ماشین چی باشه عزیز جان بله برا نیسان و وانت درسته کاسه تو دستی جواب نمیده اما برای ترمز تو حرکت کاسه عقب حرف اول میزنه راحت نگهمیداره تا دیسک چون وزن باز این اجازه رو به دو تا لقمه و یه سیلندر ناجیز نمیده اما رو چرخ جلو بابت سبکی و کمک های فعال تر و بهتر دیسک بعتره

مجید
مهمان

یه ترجمه خشک و نامفهوم.

علی حسینی
مهمان

دوستان خیلی ساده میشه متوجه شد ک کاسه ای بهتره چون وقتی برای ماشین های قدرتمند و سنگین وزن و چن تُنی این ترمز رو میذارن و اونو ب راحتی نگه میداره پس نگه داشتن ماشین یک تُنی براش ساده تره.

م
مهمان

خب اون ماشین ها پمپ هوای ترمز هم دارن که کاسه و لنت داغ نکنن ولی ماشین های سواری و کوچک از این فناوری ها بهره نمیبرند

مجتبی
مهمان

پمپ هوا باعث میشه لنت بچسبه به کاسه و ترمز بگیره عین کار روغن در ترمز دیسکی و کارش خنک کاری نیست و باعث خنک کاری نمیشه

سجاد
مهمان

صد در صد که دیسک بهتره اگر هم به ماشین های مدل بالا توجه کنید میبینید که از ترمز دیسک استفاده شده و در کشنده های جدید هم مثل fh750 و scania s از ترمز دیسک استفاده شده ولی خب ایران خودرو چرخ های عقب رو برای کاهش قیمت کاسه ای میکنه و ترمز دستی ماشین های ایرانی هم ضعیف عمل میکنه من پیشنهادم به شما اینه که اگر ماشینتون امکان تعویض ترمز رو داره حتما تعویض کنید و ترمز های ماشینتون رو دیسک کنید

H&N
مهمان

والا من یه مسافت ۳۰۰ کیلومتری رو رفتم چون دیسک ها داغ کرده بودن اصلا ترمز نداشتم داشتم میرفتم تو عوارضی و متأسفانه وقتی دیسک داغ کنه نه دستی داری نه چرخ عقب نه چرخ جلو کلا بی ترمز میشی اون ماشینهای روز دنیا سیستم خنک کننده دارن برای دیسک و لنت هاشون
که ایران‌خودرو محروم میباشد ازین نوع تکنیک ها

Bravo
مهمان

مرد حسابی یه کلمه میگفتی کدوم بهتره برای ماشین سواری ، چرا ملت رو مثل دولت سر کار میزارین .

ایرانی
مهمان

برای ماشینهایی که از سیستم ای بی اس یا ای بی دی یا … استفاده میکنن دیسکی بهتره و لی کاسه ایی سیستم هوشمند خوب جواب نمیده ولی هزینه نگهداری و استحلاکش کمتره .
ولی دیسکی گرونتره و پر استحلاکه. من تریلی دارم کله کاسه ایی هست گاری من دیسکی . چون خطر قیچی کمتر بشه دیسکی خریدم . جونم برات بگه هرچی پول بدی آش میخوری. جون آدم مهم تره از پوله. آره اگه تند تند ترمز بگیری هر جفتشون داغ میکنه. ولی دیسک زودتر خنک میشه.
جاده نا آشنا که میرین سرعت کم کنید و به تابلوها توجه کنید.

سام
مهمان

خودشم نمیدونه اگر میدونست که میگفت

مصطفی
مهمان

ترمز کاسه ایی هرچند مدت ریگلاج میخاد ولی دیسکی خودش تنظیم میشه