مزایا و معایب باد نیتروژن در لاستیک خودرو

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
مزایا و معایب باد نیتروژن در لاستیک خودرو

باد تایر یکی از اصلی ترین مواردی است که راننده خودرو باید به آن توجه نماید چون هم با تنظیم بودن آن موجب کاهش هزینه ها یعنی کاهش مصرف سوخت می شود که این عمل خود موجب کاهش هزینه می شود و همینطور باد لاستیک یکی از مهم ترین نکات ایمنی می باشد و ممکن است سبب حادثه ای برای سر نشینان خودرو شود.

باد نیتروژن یکی از گزینه های مورد توجه رانندگان است و طبق تحقیقات انجام گرفته روی باد نیتروژن، میزان کاهش آن یک سوم باد اکسیژن دار و باد معمولی می باشد.

 مزیت های باد نیتروژن را در ۴ دسته گوناگون می توان دسته بندی کرد:

ثبات بیشتر باد لاستیک

حذف رطوبت

عدم شرکت در احتراق

امنیت بالا

 ثبات بیشتر باد لاستیک

طبق توضیحی که در بالا برای شما همراهان گرامی ارائه شد میزان کاهش باد نیتروژن یک سوم باد های دیگر می باشد و این عمل به علت این مساله می باشد که مولکول های باد نیتروژن نسبت به باد های دیگر بزرگ تر می باشند و ما شاهد هدر رفت کمتر این نوع از باد لاستیک هستیم و یکی دیگر از مواردی که این مساله را اثبات می نماید این مسئله می باشد که باد نیتروژن نسبت به تغییرات آب و هوایی خیلی مقاوم تر بوده و توانسته در آزمایشات نمایش قابل قبولی از خود نشان بدهد.

 حذف رطوبت

باد معمولی خودرو ها از انواع مولکول های گاز تشکیل شده که اگر مورد آزمایش قرار گیرند نشان می دهند که ۷۸ درصد این باد را نیتروژن تشکیل داده است و ۱درصد آن را گاز های دیگر و ۲۱ درصد را اکسیژن و به علت این مساله که این نوع از باد دارای رطوبت می باشد و مثل هوای بیرون می باشد موجب خوردگی و آسیب به لاستیک خودرو می شود و لاستیک خودرو را دچار خوردگی و پارگی می کند و باد نیتروژن به علت نداشتن رطوبت سبب جلوگیری از این عمل می شود.

 عدم شرکت در احتراق

یکی از علت های مهم در تحریک احتراق، اکسیژن می باشد و این عمل در حوادث بسیار ممکن است خطرناک باشد و جان سرنشینان را به خطر بیندازد اما باد نیتروژن تاثیری در تحریک حریق ندارد و این عامل می تواند یک مزییت برای انتخاب دوباره باد نیتروژن برای لاستیک های خودرو باشد.

تمامی خودرو هایی که ممکن است نیاز به ورود در آتش داشته باشند مثل خودرو های آتش نشانی و…. باید از باد نیتروژن برای لاستیک های خود استفاده کنند چون ممکن است دچار حادثه در حریق شوند و باید عامل کمک کننده ای یه افزایش حریق نباشند.

 امنیت بالا

باد نیتروژن به علت سبکی آن نسبت به باد های دیگر و بزرگ تر بودن مولکول های آن نسبت به مولکول های دیگر باد ها، با سرعت بیشتری گرما را از خود دفع می نماید و از ترکیدگی لاستیک خودرو و ایجاد حادثه برای سر نشینان جلوگیری میکند و به همین علت می باشد که برای باد خودرو های مسابقه هم از باد نیتروژن استفاده می کنند.

 معایب باد نیتروژن

یکی از معایبی که باد نیتروژن دارد این است که همه جا در دسترس نیست و زمینه کمتری نسبت به باد های دیگر در سطح ایران دارد و کمی هزینه باد نیتروژن نسبت به باد های دیگر بیشتر می باشد.

 مزایای کلی استفاده از نیتروژن در تایر خودرو:

افزایش فوق العاده عمر لاستیک:

به علت سرد بودن همیشگی لاستیک با این گاز، عمر لاستیک تا ۴۰% افزایش می یابد.

  نرم شدن کمک‌های ماشین:

به علت نرم شدن لاستیک همیشه جلوبندی سالم می‌ماند و موجب استهلاک کم کمک‌ ها و سالم ماندن اتاق می‌شود و تا ۷۰% چرخ‌ ها بالانس می‌شوند.

تنظیم باد همیشگی لاستیک ‌ها:

مولکول‌های نیتروژن درشت‌ تر از هوا هستند. گاز نیتروژن هیچ ‌وقت از هوای گرم و سرد تاثیر نگرفته و همیشه ثابت است.

 کاهش مصرف سوخت:

چون اصطکاک لاستیک با زمین به علت گاز نیتروژن کم می شود، کاهش مصرف آن ۱۰% تا ۱۵% را به دنبال دارد.

ترمزگیری عالی در سرعت‌های بالا و شدید:

به علت نرمی بیش از اندازه این لاستیک‌ها با باد نیتروژن، ترمزگیری خودرو را تا ۳۰% افزایش میدهد.

 مناسب برای رینگ‌های اسپرت:

تمامی کوبیدن و خشکی این نوع رینگ‌ها ۱۰۰% برطرف می‌شود.

نکته : قیمت بالاتر گاز نیتروژن ، خالص بودن و درستی درجه خلوص اظهار شده محصول برای مصرف کننده و نحوه تزریق آن (مکش کامل باد لاستیک و بعد، تزریق نیتروژن واقعی به آن) باید در نظر گرفته شود.

منبع: fanny.hyki

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

2 دیدگاه ها برای "مزایا و معایب باد نیتروژن در لاستیک خودرو"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
ایلیا
مهمان

عالی بود ممنون خدا قوت

حامد
مهمان

ممنون .این مقاله هاتون واقعا عالین و مفید.
لطفا یه مقالم راجع به رنگایه متالیک و دوپوششه و معایب و مزایاشون بزارید.