مشکلات مربوط به افت توان موتور خودرو

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
مشکلات مربوط به افت توان موتور خودرو

آیا فکر می‌کنید پیشرانه خودروتان کم توان شده است؟ آیا نیروی پیشرانه چهار سیلندر مثل نیروی یک پیشرانه سه سیلندر به نظر می‌رسد؟ اگر این چنین است، حتماً در پیشرانه ایرادی وجود دارد. قبل از این که پیشرانه‌ها کاربراتوری بودند، افت توان پیشرانه بیشتر مربوط می‌شد به گرفتگی فیلتر بنزین اما سیستم‌های سوخت رسانی امروزی پیچیده‌تر هستند و به همان نسبت تشخیص عیب در آن‌ها هم سخت‌تر است. به همین ترتیب، سیستم ورودی هوا و سیستم اگزوز هم پیچیده‌تر شده‌اند، به ویژه از پایان دهه هفتاد میلادی که مبدل کاتالیستی هم به تجهیزات استاندارد خودروها تبدیل شده است. البته، قوانین قدیمی هنوز صدق می‌کنند و هر خودرویی به سوخت احتیاج دارد تا بسوزاند و به هوا نیاز دارد تا نفس بکشد. برای این که به دلیل افت توان پیشرانه پی ببرید، باید صبور باشید، زیرا تشخیص عیب گاهی زمان بر است و ممکن است مکانیک با یک بار بررسی نتواند آن را تشخیص بدهد. در این مقاله به ۵ نشانه آشکار از کاهش توان موتور اشاره خواهیم کرد.

فشردن بیش از حد پدال گاز

اگر وقتی روی پدال گاز می‌فشارید، پیشرانه نیروی بیشتری تولید نمی‌کند، علت این است که سیستم سوخت رسانی خوب کار نمی‌کند و سوخت لازم جهت شتاب گیری در دست پیشرانه قرار نمی‌گیرد. در این صورت باید دنبال این موارد بگردید: انژکتور کثیف، نشتی در لوله‌های سوخت رسان، فیلتر بنزین کثیف یا پمپ بنزین از کار افتاده. کار انژکتور این است که سوخت را درون سیلندر اسپری می‌کند. سوخت اسپری شده در آن جا متراکم شده و با هوا مخلوط می‌گردد و بعد از احتراق نیروی لازم را برای عقب راندن پیستون تأمین می‌کند. لوله سوخت رسان، یک لوله معمولی و ساده است که سوخت را از باک به پیشرانه می‌رساند. پمپ بنزین، نیروی لازم برای این انتقال را تأمین می‌کند، کار فیلتر هم این است که ناخالصی‌ها را از سوخت حذف کند. اگر ابزارهای لازم را در دست داشته باشید، خودتان هم می‌توانید معایب سیستم سوخت را بر طرف کنید، اما اگر مشکلات دیگری هم وجود داشته باشد، به تجهیزات بیشتری نیاز خواهید داشت. تا پیش از سال ۲۰۰۶، تعویض صافی بنزین کار ساده‌ای بود، اما پس از آن زمان بود که خودروسازان به مرور زمان صافی‌ها را داخل باک قرار دادند. به هر حال، به یاد داشته باشید اگر ایرادهای سیستم سوخت رسانی را سرسری بگیرید، ممکن است دردسرهای بزرگی برایتان درست بشود. اطمینان حاصل کنید که عیب را خوب تشخیص داده‌اید و ابزارهای لازم برای برطرف کردن عیوب را در دست دارید.

خروج دود از اگزوز

اگر بنزین ناقص می‌سوزد یا دود زیادی از اگزوز خارج می‌شود، نشان دهنده این است که یا سوخت زیادی وارد پیشرانه می‌شود یا شمع‌ها خوب جرقه نمی‌زنند، هر دو مورد می‌توانند موجب هدر رفتن نیروی پیشرانه بشوند. ناقص سوختن زمانی اتفاق می‌افتد که ترکیب بنزین و هوا در اتاقک احتراق به طور کامل آتش نمی‌گیرد و این احتراق در جای دیگری از سیستم روی می‌دهد. اگر نسبت ترکیب سوخت با هوا درست نباشد و یا یک مشکل الکتریکی وجود داشته باشد، ممکن است چنین ایرادی به وجود بیاید. اگر سر شمع‌ها از روغن، دوده یا دیگر مواد پوشیده شده باشد، بنزین ناقص می‌سوزد و دود سیاه از اگزوز خارج می‌شود. این حالت می‌تواند به پیشرانه آسیب برساند، بدین سبب در نخستین فرصت باید این ایراد را برطرف کنید. خارج شدن دود سیاه از اگزوز می‌تواند نشانه این باشد که بنزین زیادی با هوا ترکیب شده و نسبت ترکیب آن‌ها به هم خورده است. اگر از پیشرانه بوی خیلی بدی به مشام می‌رسد نباید آن را حرکت بدهید و وقت آن است که آن را تا تعمیرگاه بکسل کنید. از سویی، چنانچه سوخت ناقص بسوزد و دود سیاه هم از اگزوز خارج نشود، نشانه این است که بنزین اندکی با هوا مخلوط شده است.

لرزش پیشرانه و بدنه

آیا وقتی پشت چراغ قرمز توقف کرده‌اید و پیشرانه در جا کار می‌کند، لرزش زیادی دارد؟ آیا در اثر افت توان پیشرانه، غربیلک فرمان یا قسمت‌های دیگر خودرو می‌لرزند؟ اگر این طور است نباید سیلندرها را به خاطر ناقص سوزاندن سوخت مقصر دانست و ممکن است ایرادهای دیگری هم وجود داشته باشد. از جمله این ایرادها می‌توان به اشکال در آغاز حرکت، ضعیف شدن پیشرانه هنگام درجا کار کردن (به ویژه هنگامی که کولر، چراغ‌ها یا گرمکن شیشه روشن باشد) و مصرف سوخت بالا اشاره کرد. اگر دوده سیستم اگزوز را خفه کرده باشد، ممکن است نتوانید با موفقیت معاینه فنی سالانه را پشت سر بگذارید. اغلب سه علت برای بد کار کردن پیشرانه وجود دارد: جرقه نزدن شمع‌ها، تراکم بد یا ترکیب نا مناسب بنزین با هوا. اگر شمع‌ها کثیف شده یا وایر آن‌ها معیوب شده باشد یا سر دلکو ترک خورده باشد، شمع‌ها خوب جرقه نمی‌زنند، در این حالت مخلوط بنزین و هوا وارد سیلندر می‌شود اما قبل از این که احتراق انجام بگیرد از آن جا می‌گریزد و اغلب از بین واشر سر اگزوز یا واشر سرسیلندری که نشتی داشته باشند خارج می‌شود. اگر مخلوط بنزین و هوا آن قدر رقیق باشد که نتواند آتش بگیرد ممکن است انژکتور کثیف باشد، هوا نشت کند، پمپ بنزین ضعیف باشد، فیلتر بنزین گرفته باشد یا رگلاتور فشار کارش را خوب انجام ندهد. گاهی اوقات هم ممکن است مخلوط بنزین و هوا بیش از اندازه غلیظ باشد اما در این صورت همه سیلندرها تحت تأثیر قرار می‌گیرند، نه فقط یک سیلندر. استفاده از اسکنر عیب یاب می‌تواند سیلندری که خوب کار نمی‌کند را تشخیص بدهد، اما این فقط نخستین قدم برای عیب یابی و بر طرف کردن آن است.

صعود نامناسب

آیا خورویتان هنگام بالا رفت از سراشیبی بیش از اندازه زور می زند؟ معمولاً این ایراد به گرفتگی فیلتر بنزین مربوط می‌شود. از آن جایی که کار فیلتر، گرفتن مواد زائد از بنزین است، خودش هم به تدریج کثیف می‌شود و پمپ بنزین باید شدیدتر کار کند تا بنزین مورد نیاز موتور را از بین فیلتر عبور بدهد. هنگامی که پیشرانه به سوخت بیشتری نیاز دارد، مثل مواقعی که از سراشیبی تپه بالا می‌روید، ممکن است سوخت کافی به پیشرانه نرسد تا کار به خوبی انجام شود. بهتر است در نخستین فرصت فشار بنزین خودرو خودتان را چک کنید. تعویض فیلتر به تنهایی کفایت نمی‌کند، بهتر است ببینید چه چیزی راه را مسدود کرده است. ممکن است آلودگی‌های بنزین در باک رسوب کرده باشند.

روشن شدن چراغ‌های هشدار دهنده

بیشتر مشکلات مربوط به افت توان پیشرانه، ممکن است از طریق روشن شدن چراغ چک نشان داده شوند. اغلب مشکلاتی که در ارتباط با افت توان تشخیص داده می‌شوند، ممکن است به مبدل کاتالیستی، سنسور هوا، سنسور گاز O2 یا وایر شمع‌ها مربوط باشند. علاوه بر مواردی که پیشتر به آن‌ها اشاره شد، اگر دریچه هوای مشکلات مربوط به افت توان پیشرانه هم معیوب باشد، افت موتور کاهش پیدا می‌کند. دریچه PVC بخشی از سیستم کنترل گازهای آلاینده است. وقتی این دریچه باز باشد هوای زیادی وارد مشکلات مربوط به افت توان پیشرانه می‌شود و وقتی جرم و آلودگی آن را پر کند، موتور خاموش می‌شود. خوشبختانه، تمیز کردن یا تعویض این دریچه کار آسانی است. اگر خودرو شما پس از سال ۱۹۹۶ تولید شده است، با دیاگ زدن بهتر می‌توان به مشکل‌ها پی برد. با همه این تفاسیر، اگر هیچ کدام از دلایلی که در بالا یاد شدند علت اصلی افت توان مشکلات مربوط به افت توان پیشرانه شما نیستند، بهتر است مبدل کاتالیستی را بازرسی کنید. با این که مبدل‌های کاتالیستی معمولاً به گونه‌ای طراحی می‌شوند که تا آخر عمر خودرو بتوانند کار کنند، اما گاهی اوقات ممکن است از کار بیفتند. از کار افتادن مبدل هم موجب می‌شود گازها خوب از اگزوز خارج نشوند و مشکلات مربوط به افت توان پیشرانه خاموش بشود.

منبع: HowStuffWorks

 

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "مشکلات مربوط به افت توان موتور خودرو"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
Vahid
مهمان

لطفا در مورد تعادل خودرو تندر پلاس مطلب بزارید