علائم خرابی شمع خودرو چیست؟

پنج شنبه 13 شهریور 99 ساعت 11:38
علائم خرابی شمع خودرو چیست؟

شمع خودرو با وجود این که قطعه‌ای کوچک به نظر می‌رسد اما از جمله مهم‌ترین قطعات خودرو است و باید توجه ویژه‌ای به سلامت آن داشت.

این قطعه نیاز به رسیدگی و تعویض در زمان تعیین شده به طور دوره‌ای دارد. اگر بخواهیم به طور کوتاه به وظیفه این قطعه در خودرو بپردازیم باید گفت که شمع درون سیلندر خودرو قرار می‌گیرید و وظیفه جرقه زنی دارد. ولتاژ از یک سمت به شمع وارد می‌شود و شمع آن را به جرقه تبدیل می‌کند تا مخلوط بنزین و هوا را منفجر کند. از این طریق انرژی مورد نیاز موتور خودرو هم تامین خواهد شد.

معمولا صاحبان خودرو به مواردی نظیر تعویض روغن و فیلترها توجه زیادی می‌کنند. اما شمع جزو قطعاتی است که خیلی به سلامت و اهمیت آن توجهی نمی‌شود. شاید شما هم از همان افراد باشید و ندانید که چه زمانی لازم است شمع خودرویتان را عوض کنید. شمع خودرو در صورتی که دچار مشکل شود یک سری علائم و نشانه‌ها دارد بنابراین از این طریق شما هم متوجه آن خواهید شد. در این مطلب قصد داریم به معرفی این نشانه‌ها بپردازیم.

در صورتی که شمع خودرو خراب باشد و نتواند کار خود را به خوبی انجام دهد عملکرد موتور هم تحت تاثیر قرار می‌گیرد. اصطلاحا در این حالت گفته می‌شود که موتور خام سوزی دارد. همین مورد خام سوزی هم منجر به کاهش عمر کاتالیست خودرو خواهد شد و قطعا شما هم از وضعیت قیمت بالای کاتالیست آگاه هستید.

از جمله دیگر مواردی که می‌توان جزو نشانه‌های خرابی شمع خودرو آن را در نظر گرفت مشکل در استارت خودرو است. این اتفاق ممکن است به ویژه در روزهای سرد و هنگام استارت زدن صبحگاهی رخ دهد. هر چند که این قضیه می‌تواند علت و عوامل گوناگونی داشته باشد اما یکی از اصلی‌ترین آنها همین خرابی شمع است.

یکی دیگر از نشانه‌های شمع خودرو ظاهر آن است. برای بررسی این مورد قاعدتا باید دست به آچار باشید و شمع خودرو را باز کرده و چک کنید. اگر شمع خودرو سیاه شده باشد این نشان از خرابی آن قطعه دارد.

به طور کلی علائم خرابی شمع شامل مشکل در استارت خودرو، مشکل در شتابگیری، لرزش خودرو، روشن شدن چراغ چک و سیاه شدن آن است. در صورتی که هر یک از این موارد برای خودروی شما اتفاق بیفتد احتما شمعتان خراب شده و نیاز به تعویض دارد.

اگر شمع را عوض نکنیم؟

شمع با توجه به نوع آنها میزان کارکرد متفاوتی دارند و نمی‌توان زمان دقیقی برای آنها اعلام کرد. اما به طور کلی توصیه می‌شود شمع‌ها را بین ۴۰ الی ۵۰ هزار کیلومتر کارکرد تعویض کنید. هر چند بعضی از سازنده‌ها اعلام می‌کنند که عمر مفید شمع آنها تا ۱۴۰ هزار کیلومتر نیز هست. در صورتی که به تعویض شمع‌ها در موعد مقرر بی‌توجهی شود و تا خرابی شمع‌ها به طور کامل صبر کنید نه تنها با کثر مشکلاتی که در بالا اشاره شد رو به رو می‌شوید بلکه حتی باز کردن شمع‌ها هم بسیار سخت می‌شود.

جلوگیری از خرابی شمع

برای این که با خراب شدن شمع رو به رو نشوید و دیرتر نیاز به تعویض این قطعه داشته باشید بهتر است حتما از شمع اعلام شده توسط کمپانی استفاده کنید. ضمن این که یکی از قطعاتی که برق را به شمع می‌رساند کویل است و سلامت این قطعه هم تاثیر به سزایی در سلامت شمع‌ها خواهد داشت. اگر در نهایت با یکی از علائم خرابی شمع رو به رو شدید به سرعت نسبت به تعویض آن اقدام کنید چون که خرابی شمع به‌تدریج موجب ایجاد مشکلات دیگر می‌شود و در نهایت هزینه‌های بیشتری هم روی دست شما باقی می‌ماند.

وضعیت قیمت‌ ها در بازار

قیمت شمع به عوامل گوناگونی از جمله برند سازنده و نوع آن بستگی دارد. برای خودرویی مثل پژو ۲۰۶ شمع از قیمت عددی ۱۸ هزار تومان الی ۲۰۰ هزار تومان وجود دارد. از جمله معروف‌ترین شمع هایی هم که در بازار موجود هست می‌توان به برندهای بوش و ان جی کی اشاره کرد که جزو بهترین‌ها هستند اما باید در خرید آنها توجه کرد چون که نمونه‌های تقلبی هم وجود دارد. در مورد خودرویی مثل پراید هم شمع‌ها در بازه قیمتی ۱۸ الی ۲۶۵ هزار تومان است. وضعیت قیمت ها برای اکثر مدل های داخلی در همین حدود است. به طور کلی بهتر است شمع با قیمت متوسط و از برند معروف خریداری اما در مدت زمان کوتاه تر نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

گسترش نیوز

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar