نحوه تشخیص خودروی تصادفی

یکشنبه 6 مهر 99 ساعت 12:16
نحوه تشخیص خودروی تصادفی

این روزها با توجه به افزایش قیمت شدید خودرو بسیاری از افراد دیگر توانایی خرید مدل های صفر کیلومتر را ندارند.

بنابراین مردم به سمت خرید مدل های کارکرده می‌روند که قیمت پایین تری دارد. در این بین باید به نکات مهمی توجه شود که از جمله آن ها می‌توان به بررسی تصادفات، رنگ شدگی و چپ شدن خودرو اشاره کرد. عده ای این کار را به متخصصان این حوزه می‌سپارند که البته آن ها هم در قبالش پولی دریافت می‌کنند. اما اگر بخواهیم خودمان این موارد را بررسی کنیم چه کاری باید انجام دهیم؟

در این نوشتار قصد داریم به نکات مهمی بپردازیم که دانستن آن ها در هنگام خرید خودرو به شدت ضروری است.

یکی از اولین مواردی که باید به آن دقت کرد رنگ خودرو است. هرگز جذب خودروهایی که براق هستند یا به بدنه آن ها پولیش زده شده نخورید. بسیاری از فروشندگان سعی می‌کنند با پولیش زدن به خودرو عیب های بدنه را بپوشانند. برای تشخیص سلامت خودرو باید ابتدا رنگ را از زوایای مختلف بررسی کنید. هر نوع برجستگی روی بدنه یا انعکاس نور به شکل غیر عادی می‌تواند نشانه از وجود یک ایراد باشد.

از جمله موارد دیگر که باید آن را بررسی کنید لبه بخش های مختلف از درهای خودرو، کاپوت و گلگیر عقب است. وجود رنگ پاشیدگی در این بخش ها را می توان به خوبی تشخیص داد. در صورتی که خودرو دارای خط و خش های ریز باشد ایراد خاصی ندارد و می‌توان از آن چشم پوشی کرد چرا که اکثر خودروها به ویژه در شهرهای بزرگ چنین وضعیت دارند.

نکته دیگر بحث زنگ زدگی است. در حالت عادی یک خودرو نباید به هیچ وجه دچار زنگ زدگی شده باشد. تنها در صورتی که بخشی از رنگ خودرو از بین برود، زنگ زدگی ایجاد می‌شود.

فواصل بخش های مختلف بدنه

بخش های گوناگون بدنه خودرو به عنوان مثال سپر و گلگیر باید فاصله عادی با یکدیگر داشته باشند. هر نوع ناهماهنگی و فاصله زیاد بین بخش های مختلف بدنه خودرو می‌تواند نشان دهنده ایجاد تصادف های کوچک و بزرگ باشد. حتی ممکن است درها خودرو به خوبی چفت نشود که این قضیه هم بعضی مواقع ممکن است به علت بروز تصادف باشد.

چراغ و شیشه‌ها

چراغ ها و شیشه خودرو را حتما مورد بررسی قرار دهید. معمولا هنگام تصادف احتمال ایجاد شکست و ترک در شیشه ها وجود دارد. این ترک ها البته به طور قطعی نشانه تصادف نیست ولی می‌توانید در این مورد از صاحب خودرو اطلاعات بیشتری دریافت کنید. تعویض چراغ ها یا تفاوت نور هم یکی از نشانه های بروز تصادف است چون که راننده مجبور است چراغ های نو بخرد.

چک کردن صندوق و زیر خودرو

همیشه بهتر است زیر خودرو بخوابید و بخش های گوناگون را چک کنید. در صورتی که خودرو تصادف سنگین داشته باشد از زیر خودرو مشخص خواهد بود. در مورد بررسی صندوق عقب خودرو هم چنین حالتی وجود دارد.

خودروی چپی را چطور تشخیص دهیم؟

یکی از بدترین اتفاقاتی که می‌تواند برای یک خریدار بیفتد این است که خودروی چپبی بخرد. تشخیص خودروی چپ شده شاید کمی سخت باشد اما با دقت به چند نکته کمی کار ساده تر می‌شود. ابتدا باید قاعدتا سقف خودرو را بررسی کنید. وقتی خودرو چپ کند طبیعتا سقف آسیب می‌بیند و با توجه به این که لایه سقف خودرو نازک است آسیب ها به راحتی نمایانگر می‌شود. هر نوع برجستگی، فرورفتگی، مشکل در رنگ و یا ناهمانگی در سقف می‌تواند نشانگر چپبی بودن باشد.

بعد از آن باید سراغ ستون های خودرو بروید. محلی که در هنگام چپ شدن خودرو به احتمال زیاد آسیب می‌بیند ستون هاست و این احتمال وجود دارد که یک تعمیرکار حرفه ای آن را به حالت اولیه بازگردانده باشد. در صورتی که هماهنگی بین ستون و درزهای آن وجود نداشت احتمال چپی بودن وجود دارد.

خودروی تصادفی بخریم؟

در نهایت با تمام این وجود ممکن است کسی علاقه مند به خرید خودروی چپی یا تصادفی باشد چرا که قیمت پایین تری دارد. اما آیا انجام این کار منطقی است؟ بهتر است اگر این کار را انجام می‌دهید ابتدا در نظر داشته باشید که بعدا خودرو را سخت تر از شما می‌خرند و مخارج تعمیرات را نیز در نظر بگیرید.

گسترش نیوز

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar