قیمت خودرو از نفس افتاد

دوشنبه 4 آذر 98 ساعت 01:23
قیمت خودرو از نفس افتاد

عدم حضور مشتریان در بازار، دلالان را مجبور به عقب‌ نشینی کرد. اگرچه قیمت خودرو از اواسط مهرماه سال جاری روند افزایشی به خود گرفته بود ولی با اصلاح قیمت بنزین این روند شتاب بی‌سابقه‌ای به خود گرفت.

آنچه معلوم است قیمت ارز همواره بر قیمت خودرو تاثیرگذار بوده است به این ترتیب همراه با نوسانات قیمتی در دیگر بازارها از جمله ارز که متأثر از اصلاح قیمت بنزین انجام گرفت، قیمت خودرو هم تصاعدی رشد کرد.با این حال دولت به سرعت بازار ارز را کنترل و  باوجود افزایش قیمت بنزین، ثبات را به این بازار برگرداند. بر این اساس هرچند قیمت ارز پارامتر تاثیرگذاری بر بازار خودرو است با این حال با وجود ثبات در بازار ارز طی یک هفته اخیر، قیمت خودرو همچنان صعودی شد. در این بین بعضی از فعالان بازار تاکید داشتند که به خاطر قطع اینترنت و عدم دسترسی متقاضیان به سایت‌های خرید و فروش خودرو، با دخالت دلالان قیمت‌های غیرواقعی به مشتریان تحمیل می‌شود. سایت‌های خرید و فروش خودرو که چند سالی است منبع کشف قیمت خودرو در بازار شناخته می‌شود با قطع اینترنت طی نزدیک به ۱۰ روز اخیر با حضور کمرنگ خریداران و فروشندگان همراه بوده است. به این ترتیب بعضی از فعالان بازار عقیده دارند با توجه به حضور کمرنگ این سایت‌ها طی هفته‌های گذشته زمینه افزایش قیمت از طرف دلالان مهیا بوده است. در این بین ولی بعضی دیگر از فعالان بازار خودرو تاکید دارند خودروسازان با عرضه کمتر به نوعی در حال مدیریت بازار هستند، این در وضعیتی است که این اظهارنظر قویاً از طرف خودروسازان و همچنین وزیر صنعت، معدن و تجارت تکذیب شده است. به این ترتیب به نظر می‌رسد که دلالان با آرامشی که در حال حاضر بر بازارهایی مانند سکه و ارز حاکم است، بار دیگر به‌طور جدی وارد بازار خودرو شدند که همین امر منجر به افزایش ۵ تا ۱۰ میلیونی قیمت خیلی از خودروها شده است.

آنچه معلوم است به‌طور معمول در دنیا پس از افزایش قیمت بنزین، قیمت خودرو به‌طور اتوماتیک روند کاهشی به خود می‌گیرد، این در وضعیتی است که در ایران عکس این مساله اتفاق افتاد به صورتی که قیمت خودرو همزمان با اصلاح قیمت سوخت تصاعدی شد. با این حال به نظر می‌رسد مشتریان در هیجان این اتفاق چندان به بازار ورود نکردند و از این حیث دلالان نتوانستند خودروهای خود را با قیمت دلخواه به فروش برسانند. در این زمینه بعضی از فعالان بازار تاکید می‌کنند که روند افزایشی قیمت‌ها از زمان اصلاح قیمت بنزین، مانع از حضور خریداران در بازار خودرو شده است. به این ترتیب عدم حضور مشتریان در بازار بالاخره تاثیرگذار بود چون که روز پیش قیمت‌ها به‌طور محسوسی کاهش یافت. در این زمینه بعضی کارشناسان تاکید دارند اگر سکون بازار تا چهار روز دیگر هم ادامه داشته باشد، ریزش قیمت‌ها سرعت گرفته و قیمت‌ها بیشتر کاهش خواهد کرد. ولی سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران هم روز پیش در همین زمینه گفت‌وگو کرده است. وی عقیده دارد وقتی هفته پیش قیمت دلار به بالای ۱۲ هزار تومان صعود کرد، عده‌ای با تفکر اینکه قیمت ارز باز هم رشد خواهد داشت، پول‌هایشان را به کالا از جمله خودرو تبدیل کردند که هیجانی کاذب را رقم زد. وی همچنین تاکید کرده که وقتی به هر علت شاهد افزایش قیمت خودروهای داخلی به خصوص محدوده قیمتی زیر ۱۰۰ میلیون تومان هستیم و جلوی آن گرفته نمی‌شود، بار روانی داشته و به‌تدریج به بازار خودروهای مونتاژی و پس از آن خودروهای وارداتی سرایت می‌کند. موتمنی خطاب به خریداران واقعی خودرو تاکید کرده است که اکنون زمان مناسبی برای خرید نیست و هر گونه خریدی به‌طور حتم با زیان همراه خواهد بود.

دنیای اقتصاد

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar