نحوه صحیح استفاده از کولر خودرو

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
نحوه صحیح استفاده از کولر خودرو

برای استفاده از کولر خودرو هم نکات نگهداری وجود دارد که می‌تواند عمر این قطعه را تا اندازه زیادی بالا ببرد. حتی بنا بر اظهارات نجوی رئیس اتحادیه خدمات برق خودروی مشهد، ممکن است در صورت استفاده خوب از کولر خودرو، سال‌های سال، این قسمت رفاهی خودروی شما، بدون نیاز به تعمیر، کار کند.

برای دانستن و توجه شما، در ادامه تعدادی از این نکات را ارائه می‌کنیم:

۱- شاید تا میزانی این مساله عجیب باشد، ولی در اصطلاح تعمیرکارها، برای این که گاز و روغن کولر خودرو رسوب نکند و پایدار بماند، باید علاوه بر فصول گرم، در فصول سرد هم کولر خودرو را برای دقایقی (مثلاً نیم ساعت) در هر ماه روشن کرد. دقیق‌تر این است که استفاده نکردن طولانی از کولر خودرو، به جداشدن روغن و گاز کولر از یکدیگر منجر می‌شود. در زمان استفاده دوباره، مدتی طول می‌کشد تا این دو ماده به نحو مطلوب با هم مخلوط شوند این مساله، پیستون‌ها در کمپرسور خودرو را دچار استهلاک می‌کند.

۲- در کولر خودروها، دکمه‌ای وجود دارد که مربوط به گردش هوای داخل، بدون ورود هوای خارج به داخل کابین است. کارشناسان توصیه می‌کنند که برای استفاده بهتر از کولر خودرو، حتی الامکان ابتدا این دکمه را بزنید. این کار باعث زودتر سرد شدن هوای داخل کابین می‌شود. همینطور در نقاط پرترافیک و تونل‌ها، این کار ضمن سرد کردن هوای داخل کابین، مانع از ورود دود و غبار به داخل خودرو می‌شود.

۳- سیستم تهویه را به خصوص هنگامی که داخل خودرو خیلی گرم شده است، بلافاصله پس از وارد شدن به داخل خودرو روشن نکنید. بعد از وارد شدن به خودرو، پنجره‌ها را پایین کشیده و صبر کنید تا هوای داخل خودرو عوض شود؛ پس از چند دقیقه می‌توانید سیستم تهویه مطبوع خودرو را روشن کنید. به گزارش باشگاه خبرنگاران، بر پایه تحقیقات انجام گرفته، داشبورد، صندلی و سیستم تهویه از خود گاز بنزن متصاعد می‌کنند که یک گاز بسیار سمی و سرطان‌زاست. شاید بارها بویی شبیه به بوی پلاستیک گرم شده را در خودرویتان احساس کرده‌اید؛ این همان بوی گاز سرطان زای بنزن است. علاوه بر سرطان زا بودن، گاز بنزن به استخوان‌ها آسیب رسانده (مسمومیت استخوان‌ها) و هم موجب ابتلا به کم خونی و کاهش سطح گلبول‌های قرمز خون می‌شود. همینطور تماس طولانی مدت با این گاز سمی سبب ابتلا به لوسمی شده که نوعی از سرطان خون مربوط به گلبول‌های سفید است و در مواردی همزمان با افزایش ریسک ابتلا به سرطان، موجب سقط جنین در خانم‌ها می‌شود. اندازه قابل قبول بنزن در هوای آزاد نزدیک به ۵۰ میلی گرم در واحد حجم است، در حالی که میزان بنزن موجود در داخل یک خودروی پارک شده با پنجره‌های بسته میان ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلی‌گرم است. اکنون اگر این خودرو در فضای باز و زیر نور خورشید در دمای بالای ۴۰ درجه سانتی گراد پارک شده باشد، سطح بنزن موجود در فضای داخل آن بین دوهزار تا چهار هزار میلی گرم بالا می‌رود که ۴۰ برابر بیشتر از میزان قابل قبول آن در واحد حجم خواهد بود.

۴- دقت کنید که پیش از استارت زدن، کولر خاموش باشد. همینطور به شدت از روشن کردن کولر در هنگام حرکت و دورهای بالای پیشرانه پرهیز کنید. این عمل به کولر خودرو آسیب می‌رساند.

۵- دمای آب پیشرانه در هنگام کارکرد کولر، معمولاً اندکی بالاتر از دمای کارکرد آن بدون استفاده از کولر است. چنان چه نمایشگر به مدت طولانی به ویژه در ترافیک، دمای آب را اضافه‌تر از اندازه مجاز نشان می‌دهد، کولر را خاموش کنید و اجازه دهید تا دمای پیشرانه قدری پایین بیاید.

۶- شیوه رانندگی شما هم بر طول عمر کولر خودرو تأثیر می‌گذارد. در صورتی که رانندگی‌های پرتنش همراه با عبور بی دقت از چاله‌ها و سرعتکاه ها داشته باشید، احتمال آسیب به سیستم کولر خودرو بیشتر می‌شود.

در آخر، بازدید دوره‌ای کولر به دست کارشناس خبره به خصوص در ابتدای فصل گرما، توصیه می‌شود.

منبع: ایران جیب

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar