بازسازی کانسپت بی ام و بعد از ۵۰ سال + تصاویر

بروزرسانی در: یکشنبه 5 خرداد 98 ساعت 19:47
بازسازی کانسپت بی ام و بعد از 50 سال + تصاویر

شرکت بی ام و در کونکورسو دالگانزا ویلا دسته کاری را کرده که حداقل ما مشابهش را در صنعت خودرو ندیده بودیم. این برند خودروسازی آلمانی برای مراسم امسال یک خودرو کانسپتی را بازسازی کرده که نخستین بار سال ۱۹۷۰، با نام بی ام و گارمیش آن را رونمایی کرده بود. از آن جایی که بیشتر مخاطبان ما را نسل جوان تشکیل می‌دهند، احتمالاً آشنایی زیادی با این خودرو ندارید، پس اجازه بدهید ابتدا کمی در مورد آن توضیح بدهیم.

به گزارش زد فور کار به نقل از اتوبلاگ، بی ام و گارمیش اورجینال یک مدل کانسپت بود که توسط مارچلو گاندینی در شرکت برتون طراحی و در نمایشگاه خودروی ژنو سال ۱۹۷۰ رونمایی شده بود. احتمالاً گاندینی را می‌شناسید، یکی از برترین طراحان خودرویی قرن بیستم که مدل‌هایی افسانه‌ای مانند لامبورگینی میورا و کونتاش، لانچیا استراتوس و بسیار خودروهای دیگر را طراحی کرده است. البته، گارمیش از نظر ظاهری هیچ شباهتی به دیگر مدل‌های زیباتر گاندینی ندارد. ولی با همه این اوصاف، گارمیش یک مدل فوق العاده جذاب و هیجان انگیز است.

از آن جایی که هیچ نوع اطلاعات و رکوردهایی از این خودرو وجود ندارد، بازسازی این کوپه کانسپت کاری بسیار سخت برای بی ام و بود. تنها تصاویری اندک از این خودرو در سال ۱۹۷۰ موجود است و همه آن‌ها سیاه و سفید هستند. با این حال، با کمک تصاویر مذکور و حافظه شخصی گاندینی که اکنون ۸۰ سال سن دارد، بی ام و بالاخره موفق شده این خودرو را دوباره بازسازی کند. گاندینی در مورد آن گفته به سختی می‌توان تمایزی بین این خودرو و مدل اورجینال مشاهده کرد.

بی ام و گارمیش

چرا بی ام و این کار را کرده؟ برای گرامیداشت یاد گاندینی به عنوان یکی از تاثیرگذارترین طراحان خودرویی ایتالیایی دنیا. آدرین فن هویدونک، از مدیران ارشد شاخه طراحی بی ام و در این مورد می‌گوید: «مارچلو گاندینی برای من یکی از استادان اعظم طراحی خودرو است و خودروهای وی همیشه منبعی مهم برای الهام گیری در مورد طراحی خودروهای جدید بوده‌اند. ساخت بی ام و گارمیش برای دومین بار به ما این فرصت را داد تا یاد آقای گاندینی را گرامی بداریم، یکی از خودروهای کم‌تر دیده شده وی را دوباره زنده کنیم و تأثیر بسیار زیادی برتون روی تکامل و تحول طراحی خودروهای بی ام و را به جهانیان نشان بدهیم.»

در نگاهی اولیه به این خودرو، عجیب‌ترین و جالب توجه ترین المان طراحی آن استفاده از جلوپنجره کلیوی شکل بی ام و روی گارمیش می‌باشد. چراغ‌های جلوی مربع با کاورهای شیشه‌ای نیز در آن زمان برای بی ام و یک ابتکار جدید محسوب می‌شدند. طراحی شانه عسلی روی شیشه عقب را به نوعی می‌توان امضای طراحی گاندینی دانست و در گارمیش جدید نیز همچنان شاهد آن هستیم. شرکت برای ساخت کانسپت اورجینال از یک بی ام و ۲۰۰۲ استفاده کرده بود و برای گارمیش جدید هم همین کار را انجام داده است.

بی ام و گارمیش

از برخی موارد قابل توجه دیگر این خودرو می‌توان به طراحی عمودی رادیو، آینه‌های تاشو بزرگ در داشبورد و هواکش‌های روی ستون عقب اشاره کرد. جالب است بدانید اسم گارمیش از یک دهکده اسکی آلمانی گرفته شده که در سال ۱۹۳۶ میزبان المپیک زمستانی بود. هیچ وقت کانسپت بی ام و گارمیش به خطوط تولید شرکت نرسید، ولی برخی از عناصر طراحی آن را می‌توانید روی سری ۵ و سری ۶ دهه ۷۰ میلادی بیابید.

بی ام و گارمیش

برخی از بخش‌های این کانسپت جدید با استفاده از تکنولوژی‌های چاپ سه بعدی ساخته شده، ولی تمام قطعات توسط دست و در تورین ایتالیا مونتاژ شده‌اند. جالب این که مدل اورجینال هم قبل از برگزاری نمایشگاه خودروی ژنو ۱۹۷۰ در همین مکان ساخته شده بود.

منبع : Z4Car

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar