خودروهای کلاسیک اوراقی یا جواهرات فرسوده شهر

پنج شنبه 25 بهمن 97 ساعت 17:33
خودروهای کلاسیک اوراقی یا جواهرات فرسوده شهر

همه جای جهان خودروهای کلاسیک بخش مهمی از پسا بازار خودرو به شمار می‌روند که گردشگران و محققان و دوستداران صنعت خودرو را به خود جذب می‌کنند.

این رده جذاب از بازار ولی در ایران مورد بی مهری قرار گرفته و در فقدان متصدیان شهری، هر روز شکل ناراحت کننده‌ای به خود گرفته و در خیلی از مدل‌های خاص و کمیاب در حال فرسایش هستند. علاوه بر جنبه‌های نوستالژیک و تاریخی، این خودروها ارزش مادی و بعد مهندسی پررنگی داشته و توجه به اهمیت صنعت را خاطرنشان می‌کنند. اینجا می‌توانید توضیحات جالبی در خصوص شش خودرو کمیاب و مهم را که در تهران به امان خدا رها شده‌اند بخوانید. ارزش نگه داری بعضی از این مدل‌ها بسیار بالا است.

پونتیاک بونوئل مدل ۱۹۶۵

نسل چهارم بونوئل در ایران به شدت کمیاب است و با توجه به طراحی و آرایش فنی خاصی که دارد، بیشتر با قیمت بالایی رد و بدل می‌شود. ولی نگاه کنید این جواهر ارزشمند که در آمریکا بین ۱۸ تا ۳۵ هزار دلار قیمت دارد، چطور در گاراژی متروکه به امان خدا رها شده است.

پژو ۴۰۴ کوپه

یک فرانسوی به غایت کمیاب که در دهه ۴۰ خورشیدی به ایران وارد شده و علیرغم ۵۰ سال کار، هنوز هم بدنه سالمی دارد. این خودرو اسپورت که در دو نسخه کوپه و کابریو سال ۱۹۶۷ به بازار جهانی عرضه شد، در اروپا بین ۳۰ تا ۷۰ هزار یورو بسته به سطح سلامت قیمت دارد.

جگوار XJ -12

این نسخه خاص از نسل دوم جگوار که به شدت کمیاب و البته قدرتمند است، اقلاً برای کلکسیونرهای خودرو چیزی بین ۱۷ تا ۴۰ هزار دلار قیمت داشته و جزو خاطره‌انگیزترین محصولات جگوار است.

چکر آئروباس ۱۹۶۹

یکی از خاص‌ترین خودروهای دهه ۴۰ خورشیدی همین استیشن ۹ در و ۱۲ نفره آمریکایی است که کمتر کسی اطلاعاتی دقیق در خصوص آن داشته و معلوم هم نیست چه کسی آنها را به ایران وارد کرده است. تنها ۴ دستگاه از نزدیک به ۲۰۰ سری چکر وارد شده به ایران باقی مانده که همگی در حال خاک خوردن هستند. این مدل که به پیشرانه‌های هشت سیلندر ۵٫۲ تا ۵٫۷ لیتری کریسلر یا شورولت مجهز است، در آمریکا بین ۵ تا ۲۵ هزار دلار قیمت داشته و جزو نخستین تاکسی‌های آمریکایی حاضر در ایران است. هنوز یک نسخه سفید رنگ و سالم از این خودرو در کشور موجود است که می‌تواند مبنای بازسازی نمونه‌های فرسوده قرار گیرد.

دایهاتسو شاراد ۱۹۷۸

این هاچ بک پرتیراژ ژاپنی قطعاً قیمت زیادی در بازارهای جهانی به عنوان محصولی کلاسیک ندارد اما تصور کنید اگر دایهاتسو می‌خواست به بازار ایران نفوذ کند، چقدر بابت این محصول به عنوان نمادی که نشان می‌دهد در ایران ریشه داشته، حاضر است بپردازد؟ در چنین وضعیتی این خودرو چهل ساله، حداقل ۱۰۰ میلیون تومان ارزش دارد.

فولکس‌واگن SP2

همین حالا نمونه‌های سالم و روپای SP2 بهایی بالغ بر ۲۵۰ میلیون تومان دارند و در خارج از کشور هم بین ۳۰ تا ۶۰ هزار دلار قیمت دارد. از این خودرو فقط ۱۱ هزار دستگاه ساخته شده و در کل ایران کمتر از ۵ دستگاه از آن وجود دارد.

هفت صبح

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar