خودروی پرماجرای عروسی سلطنتی بریتانیا / گالری تصاویر

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
خودروی پرماجرای عروسی سلطنتی بریتانیا / گالری تصاویر

یکی از حاشیه‌های مراسم ازدواج شاهزاده هری و مگان مارکل، حضور اتومبیل‌های بریتانیایی ویژه بود. یکی از آن اتومبیل‌ها رولزرویس فانتوم IV مدل ۱۹۵۰ بود که بطور ویژه برای ملکه الیزابت و شاهزاده فیلیپ ساخته شده بود. ولی اتومبیلی که در کانون توجهات قرار گرفت، نسخه برقی جگوار کلاسیک E تایپ بود که زوج جوان سوار بر آن قصر ویندسور را ترک کردند.

این محصول کلاسیک / مدرن که E-Type Concept Zero نام دارد، نخستین بار در همایش ۲۰۱۷ TECH FEST رونمایی شده بود و در واقع، یک جگوار کلاسیک، با موتور و کابینی کاملاً نوین است. فرآیند تبدیل جگوار ای/ تایپ به کانسپت زیرو، یا به عبارت دیگر، از یک کلاسیک ۸ سیلندر به یک اتومبیل تمام برقی، در کمپانی جگوار لندرور واقع در شهر کاونتری به مساحت ۱۴۰۰۰ مترمربع صورت گرفت.

با وجود جایگزینی موتور احتراق داخلی متشکل از پیشرانه ۸ سیلندر بنزینی و جعبه دنده ۴ سرعته با موتور تمام برقی متشکل از باتری لیتیوم یون و پیشرانه برقی ۲۹۵ اسب‌بخاری، در حقیقت تغییر انچنانی در وزن نسخه جدید بوجود نمی‌آید و نسخه الکتریکی تنها ۴۵ کیلوگرم سبک‌تر از مدل قبلی است ولی همین، در راستای فرمان پذیری، آن را بهینه‌تر می‌سازد. بدین سبب، عملکرد این اتومبیل برقی نسبت به مدل بنزینی ۲۴۶ اسب بخاری، ارتقاء یافته و صفر تا صد آن از ۵.۵ ثانیه به ۴.۵ ثانیه رسیده است و اگر محدود شدن سرعت به ۱۶۰ کیلومتر در ساعت به دست جگوار لندرور نبود، می‌توانست به اندازه مدل کلاسیک E تایپ سرعت بگیرد. البته این را هم باید در نظر داشت که E-Type Concept Zero تنها در ۱۰ ثانیه تا ۱۶۰ کیلومتر در ساعت سرعت می‌گیرد؛ زمانی که برای E-Type بنزینی، معادل ۱۶ ثانیه بود.

لازم به ذکر است که به واسطه نصب و قرارگیری سیستم محرکه الکتریکی و باتری تازه در جایگاهی که قبل‌تر محل قرارگیری گیر بکس و پیشرانه بنزینی بود، به راحتی می‌توان اتومبیل را به حالت و فرم سابق خود بازگرداند. به جز چراغ‌های LED جلو و داشبورد کاملاً بازطراحی شده، در بدنه و تجهیزات اتومبیل تغییر محسوسی نسبت به مدل کلاسیک صورت نگرفته است.

جگوار کلاسیک E تایپ

شاید به نظر برخی، نمونه برقی E-Type، از کاراکتر و شخصیت مدل کلاسیک برخوردار نباشد و برد پیمایش محدود به ۲۷۰ کیلومتر آن، چندان محسوس نباشد، ولی با این وجود، پروژه قابل توجهی است. مدیر عامل جگوار لندرور کلاسیک در این مورد اظهار کرد: "این ترکیب منحصر بفرد در جگوار برقی، برای سرنشینانش حس فراموش نشدنی را ایجاد می‌کند. ما در انتظار عکس العمل مشتریان خود هستیم تا در صورت واکنش مناسب، عرضه آن را بصورت گسترده آغاز کنیم." در این پروژه از فناوری پیشرفته محصول جدید جگوار I-PACE بهره گرفته شده که در سال ۲۰۱۸ معرفی شد. با توجه به مبهم بودن واکنش مشتریان، تصمیم قاطعی از سوی جگوار در جهت تیراژ تولید خودروی الکتریکی کلاسیک اتخاذ نشده است.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar