شورولت بلیزر ۲۰۱۹: شاسی بلند نمادین شورولت بازگشته است!

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
شورولت بلیزر 2019: شاسی بلند نمادین شورولت بازگشته است!

گروهی از ماشین بازها که سنی بالای ۳۵ سال دارند، بدون تردید به خوبی می‌دانند یک شورولت بلیزر چیست. بلیزر همان K5 است! یک پیکاپ فول سایز که به یک کابین فایبرگلاس روی قسمت بار خود مجهز شده بود. یک خودروی فوق العاده نوستالژیک که زمانی نوجوان‌ها مالک آن بودند. با ارتفاع سواری بالا و تایرهای آفرودی که صدایی شبیه به صدای گردباد هنگام حرکت روی آسفالت می‌دادند، این خودرو یک مدل بسیار جذاب محسوب می‌شد. K5 تراکی بود که اکثر اوقات در تعطیلات آخر هفته، همه جای آمریکا می‌توانستید آن را بیابید. بلیزر K5 را می‌توان به آهنگ‌های آلن جکسون، تی شرت های آستین کوتاه، شلوارهای جین دمپا گشاد و پنکه‌ای که به زور نوار چسب کار می‌کرد تشبیه کرد.

یک بلیزر در اکسل جلو و عقب تعلیق مستقل، دو دیفرانسیل، یک فریم کامل جدا از بدنه و یک موتور هشت سیلندر خورجینی بلوک کوچک پرسروصدا دارد و فقط وقتی که باران می‌بارد بدنه آن تمیز می‌شود!

حال این سوی داستان را بشنوید. یک کراس اور مدل ۲۰۱۹ با یک معماری یونی‌بادی و موتور ۴ سیلندر اسم خود را بلیزر گذاشته است. ما بلیزر را جور دیگری می‌شناختیم. ما عاشق بلیزر بودیم. ولی این، به هیچ وجه بلیزر نیست.

کمی پفک و چیپس لازم دارم! تخمه؟ چای؟ نوشابه؟ چه کسی اهمیت می‌دهد؟ دلم می‌خواهد چند ساعت روی یک قایق دل به دریا بزنم و دور از همه هیاهوها، سعی کنم بتوانم این موضوع را در ذهن خود هضم کنم.

دقیقاً چیزی که به آن نیازی نبود

شورولت همین الان ۵ کراس اور و شاسی بلند در خانواده محصولات خود دارد که از مدل کوچک تراکس شروع می‌شود و با گذر از اکوناکس، تراورس و تاهو، به سابربن اعظم می‌رسد. جنرال موتورز چند سالی است که از فروش فوق العاده سابربن و تاهو نهایت لذت را می‌برد و دو مدل اکوناکس و تراورس هم سهم خوبی از بازار به خود اختصاص داده‌اند. از سوی دیگر، تراکس هم به نوبه خود توانسته عملکرد خوبی در بازار داشته باشد. بلیزر جدید جایگاهی بین اکوناکس و تراورس خواهد داشت، جایگاهی که قبلاً هیچ خودرویی در آن حضور نداشته است. شاید بتوان نام آن را سگمنت سایز متوسط متوسط نامید! یا بهتر بگوییم، نسخه شورولت از جی ‌ام سی آکادیا! انتخاب با شماست.

چیزی که واضح است این که، شورولت به خودرویی مانند بلیزر نیازی نداشت. خودرویی که نهایت کاری که می‌تواند انجام دهد این است که برخی از مشتریان سگمنتی را که فورد آج و نیسان مورانو در آن فوق العاده عمل کرده‌اند به خود جذب کند. در بازار فعلی، تقریباً هیچ کسی یک شورولت مالیبو نمی‌خرد. بلیزر جدید یک واکنش محافظه کارانه به آن چیزی است که مردم می‌خواهند. و این واقعاً این روزها به عادت همه خودروسازها تبدیل شده است.

هر چه که شورولت بگوید...

قبول، بلیزر یک کراس اور شبیه به دیگر مدل‌های بازار است. این تمام آن چیزی است که در مورد آن می دانیم. خودرو ظاهر زیبایی دارد و در دماغه آن، اولین چیزی که به چشم می زند یک جلوپنجره فوق العاده شبیه به آن چه که در کامارو ZL1 دیده‌ایم. چرخ‌ها به قدری به گوشه‌ها کشیده شده‌اند که تقریباً هیچ اورهنگی در این خودرو وجود ندارد. موضوع دیگر جالب توجه در مورد طراحی این خودرو، وجود خطوط طراحی زیاد روی بدنه بلیزر جدید است. از میان شش کراس اور فعلی شورولت، این یکی ظاهری تهاجمی‌تر از بقیه مدل‌ها دارد.

از میان تمامی کراس اورهای موجود در بازار، شاید تنها مدلی که بتوان آن را شبیه به بلیزر دانست، لامبورگینی اوروس است. این که کدام یک طراحی زیباتری دارد را شما به ما بگویید.

معماری این خودرو با جی‌ ام سی آکادیا و کادیلاک XT5 یکسان است. این شورولت جدید در خط تولید جنرال موتورز در راموس آریزپه مکزیک ساخته خواهد شد. بلیزر جدید یک خودرو با ظرفیت ۵ سرنشین است که فضایی کافی و صندلی‌هایی بسیار نرم و راحت در هر دو ردیف دارد. در تریم اسپرت RS، کابین این خودرو تغییراتی به خود دیده که ظاهر کلی آن را فوق العاده زیباتر و شیک‌تر کرده است. تریم یک رده پایین‌تر آن با نام پرمیر، به قدری ضعیف است که می‌توان آن را هم رده یک اکوناکس دانست.

پیشرانه استاندارد این خودرو یک موتور ۲.۵ لیتری ۴ سیلندر خطی ۱۹۳ اسب بخاری است. گزینه دیگر که جذاب‌تر هم هست، موتور آشنای ۳.۶ لیتری شش سیلندر خورجینی با ۳۰۵ اسب بخار نیرو می‌باشد. هر دو موتور انژکتوری هستند و هر دو به یک گیربکس ۹ دنده اتومات که نیروی موتور را به تمام چرخ‌ها ارسال می‌کند متصل شده‌اند. میزان مصرف سوخت خودرو هنوز اعلام نشده است، ولی احتمالاً اعداد این خودرو کمی بهتر از آکادیا خواهد بود. دلیل آن، استفاده آکادیا از گیربکس شش دنده اتومات می‌باشد.

نسخه‌های پایه بلیزر به صورت استاندارد رینگ ۱۸ اینچی خواهند داشت. کمی بیشتر پول خرج کنید و این رینگ‌ها، تا ۲۱ اینچ بزرگ‌تر می‌شوند و با آن‌ها، می‌توانید بیشتر از همیشه جلب توجه کنید! با وجود چراغ‌های LED و یک ظاهر فوق العاده تهاجمی، پیدا کردن یک تعادل خوب بین ظاهر فریبنده آن و لیستی از آپشن های قابل انتخاب توسط خریدار، چالش بزرگی برای آن‌ها خواهد بود.

شورولت قیمت این خودرو را هنوز اعلام نکرده است و بلیزر تا اوایل ۲۰۱۹ وارد نمایندگی‌های کمپانی نخواهد شد. قیمت آن را با مدل‌های هم رده فعلی می‌توان یکسان دانست، البته از آن جایی که جنرال موتورز واقعاً روی فروش بالای بلیزر جدید حساب کرده است، احتمال ارائه یک قیمت رقابتی برای آن وجود دارد.

تکنولوژی اینجا، آن جا، همه جا!

بین سال‌های ۶۹ تا ۹۶ میلادی، تایرهای بزرگ و غول آسا و داشبوردهای فلزی چیزی بود که مردم روی بلیزر اورجینال می‌خواستند و اکنون، دنیا مواردی مانند پشتیبانی از تلفن‌های همراه، دوربین‌های دید عقب و سنسورهایی برای راحتی بیشتر رانندگی از بلیزر جدید می‌خواهد. بلیزر ۲۰۱۹ شش پورت USB، یک جعبه داشبورد با مکانیسم باز و بسته شدن الکترونیکی و تمام تجهیزات کمکی حفظ مسیر را در خود دارد. در لیست تجهیزات الکترونیکی این خودرو مواردی مانند پد شارژ بی سیم تلفن همراه، باز شدن درب عقب بدون دخالت دست و یک سیستم کمکی نصب تریلر در کنار بسیاری موارد دیگر به چشم می‌خورند. این روزها از همه خودروهای مدرن انتظار تکنولوژی‌های بروز وجود دارد. بلیزر ۲۰۱۹ هم تقریباً تمام آن چه که باید را با خود به ارمغان آورده است.

اوضاع آن چگونه خواهد بود؟

جیپ تغییراتی روی رانگلر اعمال کرده است، تویوتا فور رانر این روزها رشد فوق العاده در میزان فروش خود تجربه می‌کند و فورد، به زودی قصد دارد مدل برونکو را دوباره به بازار باز گرداند. نام بلیزر باید روی یک خودروی آفرود قدرتمند مانند این مواردی که نام بردیم باشد. چرا شورولت این فرصت را می‌خواهد از دست بدهد؟

شورولت تا اینجای کار توانسته وفاداری خوبی به نام مدل‌های قدیمی خود که به نوعی میراث اصلی شرکت محسوب می‌شوند داشته باشد. کوروت ها هنوز هم مدل‌هایی دو سرنشین با بدنه‌های از جنس فایبرگلاس هستند. کامارو مانند همیشه یک اسب عضلانی فوق العاده جذاب، با یک موتور شش سیلندر خورجینی است. بلیزر هم باید یک بار دیگر، مدل آفرود واقعی شورولت باشد، چیزی که وقتی همه جای بدنه آن را گل می‌گیرد، خودرو تازه بتواند زیبایی‌های خود را به رخ همه بکشد.

چیزی که عجیب است این که، در خانواده فعلی محصولات بلیزر مدلی وجود دارد که می‌تواند در واقع یک بلیزر واقعی باشد. این خودرو تریل بلیزر نام داشته و در بازار برزیل عرضه شده است. این خودرو پلت فرم و مهندسی مشابهی با پیکاپ تراک کلرادو دارد. آن خودرو را به آمریکا بیاورید، اسمش را بلیزر بگذارید و این مدل نازک نارنجی که امروز رونمایی شده است را لومینا یا هر چیز دیگری که دوست دارید بنامید!

جالب است بدانید ۲۰۱۹ پنجاهمین سالگرد رونمایی از اولین نسل بلیزر است. بلیزر اسمی است که شور و حال خاصی در امثال ما که عاشق مدل اورجینال و حتی نسخه‌های کوچک‌تر S-10 آن بودیم ایجاد می‌کند. این موضوع را اگر با بلیزر اورجینال رانندگی کرده باشید، بسیار بهتر درک خواهید کرد. در آمریکا دریاچه‌ها، دشت‌ها و جنگل‌های بکر زیادی وجود دارند که اگر یک بلیزر واقعی داشته باشید، می‌توان به جست و جوی آن‌ها رفت! این بلیزر، هر چقدر هم که یک کراس اور خوب باشد، آن بلیزری که دنیا می‌شناخت نیست.

منبع ترجمه: مجله کار اند درایور

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

2 دیدگاه ها برای "شورولت بلیزر ۲۰۱۹: شاسی بلند نمادین شورولت بازگشته است!"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
کیهان
مهمان

ما فقط باید افسوس بخوریم.مرگ بر امریکا.

حسین
مهمان

هی خدا ، از همه جاها چرا ایران